Voorkomen van vignettering

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Voorkomen van vignettering

Berichtdoor Piepenholleke » di okt 27 2020 10:13 pm

Beste leden,

Wie van u kan mij helpen met een oplossing om vignettering in de vier fotohoeken te voorkomen?

Ik bezit een 43 mm circ, polarisatiefilter van Hoya. Dit filter komt op een 10.9-34 (Equivalent 24-70) vaste zoomlens.
Bij het plaatsen van dit filter met een groothoek zonnekap, treedt er vignettering op.

Kan ik deze vignettering voorkomen door het plaatsen van een verloopring 43->52 mm op het (zoom-) objectief met een 52 mm polarisatiefilter en daarop een 52 mm groothoek zonnekap ?

Zo ja, is van 43 mm naar 52 mm voldoende of kan/moet ik met met kleinere/grotere accessoires volstaan ?

M.vr.gr.

Huub.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Voorkomen van vignettering

Berichtdoor gijs sandberg » wo okt 28 2020 11:13 am

Huub,
Groothoek en dikke filters gaan zelden samen.
Bij Nikon zijn sommige polarisatiefilters zelfs over-sized ontworpen.
Wat is het effect als je de zonnekap weglaat ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Voorkomen van vignettering

Berichtdoor Skippy » wo okt 28 2020 12:36 pm

Ik neem aan dat het hier gaat om de Leica D-Lux 7 of Panasonic LX100? Zou zonder zonnekap moeten werken, Leica heeft er zelfs een setje filters voor gehad, zie https://www.amazon.de/Leica-Objektivfilter-Set-mehrfachvergütet-Gewinde-3-teilig/dp/B07SJ95JRG.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Voorkomen van vignettering

Berichtdoor Piepenholleke » wo okt 28 2020 5:07 pm

Gijs en Skippy bedankt voor jullie reactie,

Gijs.
Ik heb het met en zonder zonnekap geprobeerd in de groothoekstand.
Zonder zonnekap heb ik er inderdaad geen last van. Ik moet zeggen dat de Hoya filter, type Fusion wat dikte betreft wel meevalt. Het is een fijn filter. Voorlopig dus zonder zonnekap fotograferen.

Skippy,
Het gaat om de Leica D-lux 109. De Nikons werden, althans voor mij te zwaar om daar de gehele dag mee rond te sjouwen.
Ondanks dit heb ik ze niet verkocht omdat het ook fijne camera's zijn en ik er nog met plezier mee werk. Het sjouwen probeer ik zoveel mogelijk tot een minimum te beperken.

Ik ga het nog even aanzien en mocht het zonder zonnekap toch problemen opleveren, ga ik toch maar eens kijken of de over-sized van Nikon ook bij Leica werkt.

Gr. Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Voorkomen van vignettering

Berichtdoor Skippy » zo nov 01 2020 3:11 pm

Piepenholleke schreef:Skippy,
Het gaat om de Leica D-lux 109. De Nikons werden, althans voor mij te zwaar om daar de gehele dag mee rond te sjouwen.
Ondanks dit heb ik ze niet verkocht omdat het ook fijne camera's zijn en ik er nog met plezier mee werk. Het sjouwen probeer ik zoveel mogelijk tot een minimum te beperken.

Mooie camera die Leica en wel zo fijn om een licht alternatief voor je Nikons te hebben. Voor mij geldt hetzelfde, ik neem maximaal één extra objectief mee als ik met de Z6 en een objectief op stap ga. Als het echt licht moet heb ik ook nog een Olympus Micro Four Thirds set.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten