Welke zoomcamera

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Welke zoomcamera

Berichtdoor Gemmageluk60 » za feb 13 2021 1:39 pm

Naast mijn DSLR's wil ik graag ook een zoomcamera. Voor als ik ga wandelen met de honden of op vakantie ben (mag vast ooit wel weer).
In het verleden heb ik er meerdere uitgeprobeerd, maar vond ze qua scherpte en snelheid altijd tekort schieten. Misschien zijn er inmiddels betere
modellen op de markt. Heeft iemand daar ervaring mee?
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke zoomcamera

Berichtdoor Patrick » za feb 13 2021 1:48 pm

Ik zou kijken of je een systeemcamera kan vinden die aan je wensen voldoet. Iets als een Fujifilm of micro-fourthirds (Panasonic, Olympus). De meeste "zoomcamera's" zoals jij het noemt hebben echt hele kleine sensoren en zijn wat mij betreft een te groot compromis wat betreft kwaliteit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke zoomcamera

Berichtdoor Richard » za feb 13 2021 2:23 pm

Als je bij Nikon wil blijven: een Z50 met 18-140mm. De 18-140 staat op de roadmap: https://nikonrumors.com/2020/11/19/nikon-updated-their-z-lens-roadmap-with-silhouettes-of-upcoming-nikkor-lenses.aspx/

Als het silhouet klopt is het objectief ongeveer net zo groot of klein als de 24-70 f4 wat een heel handzaam objectief is.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke zoomcamera

Berichtdoor Gemmageluk60 » za feb 13 2021 3:15 pm

Dankjewel voor je reactie, maar ik zou graag meer zoom willen dan bij 18/140. De Leica V5 114 kijkt een heel eind weg, heeft over het hele bereik een mooie lichtsterkte en een grote sensor. Maar misschien zijn er soortgelijke camera's. Heb al mijn systeemcamera's verkocht omdat ik er niet tevreden mee was.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke zoomcamera

Berichtdoor Patrick » za feb 13 2021 3:28 pm

Die camera is alweer bijna 6.5 jaar geleden geïntroduceerd... Ik zou er niet voor kiezen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke zoomcamera

Berichtdoor robcctje » ma feb 15 2021 1:54 pm

Je zou ook eens kunnen kijken naar een bridge camera,zijn er genoeg met veel bereik.

Gr Rob
Gebruikersavatar
robcctje

Clublid
Berichten: 1386


Locatie: Nordhorn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke zoomcamera

Berichtdoor Gemmageluk60 » di feb 16 2021 1:08 pm

Foto's maken met mij telefoon doe ik haast nooit, de kwaliteit valt altijd tegen. Een bridgecamera heeft wel veel zoom, maar dan lever je ook vaak in op kwaliteit. Als ik mijn wensen op een rij zet dan wil ik het liefst een camera die ik altijd bij me kan houden. Heb thuis een NX100 ook niet te groot en een Leica X1, maar de sensor daarin zorgt snel voor veel ruis en dan baal ik weer als ik de foto's terugkijk. Dus ik ben eruit en ga op zoek naar een compact met een grote sensor.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke zoomcamera

Berichtdoor Skippy » di feb 16 2021 1:22 pm

Gemmageluk60 schreef:Dus ik ben eruit en ga op zoek naar een compact met een grote sensor.
En een groot zoombereik? Veel succes maar ik ben heel benieuwd (lees: sceptisch) of een dergelijke camera bestaat. Ik zou gaan voor een DX (grotere sensor) Z50 met kitlensen 16-50mm en 50-250mm (groot zoombereik), of wachten op de 18-140mm (zoals door Richard genoemd). Alles anders is toch weer een compromis vrees ik.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke zoomcamera

Berichtdoor Gemmageluk60 » di feb 16 2021 2:19 pm

Nee, dat grote zoombereik laat ik vallen. Ga voor een compact met een grote sensor. De Z50 is ver boven mijn budget vooralsnog.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke zoomcamera

Berichtdoor justme » di feb 16 2021 2:46 pm

Ik zou, uit ervaring, toch opteren voor een Z toestel, een compact of ander systeemcamera zou toch neerkomen op consequenties voor lief nemen betreffende kwaliteit. Je hebt zelf al ervaring met andere camera's.
Ik ben de laatste jaren wel blij geweest met m'n een-na-laatste-generatie iPhone als 'tweede camera' die ik 'altijd bij de hand heb'.

Een tweede camera zou in mijn optiek dan ook een eigen uniek bestaansrecht moeten hebben. Zo heb ik voor de 'lol' een D600 om laten bouwen voor infrarood fotografie.

Succes met je keuze!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke zoomcamera

Berichtdoor Skippy » di feb 16 2021 3:29 pm

Gemmageluk60 schreef:Nee, dat grote zoombereik laat ik vallen. Ga voor een compact met een grote sensor. De Z50 is ver boven mijn budget vooralsnog.
Is de eerder genoemde snelheid nog wel van belang? Je weet dat compacts niet goed presteren bij fotograferen van actie/snelheid?
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke zoomcamera

Berichtdoor FranklaPlace » di feb 16 2021 3:29 pm

wiebeterpstra schreef:een compact of ander systeemcamera zou toch neerkomen op consequenties voor lief nemen betreffende kwaliteit.


Als een zoom-bereik geen voorwaarde meer is, zoals Gemma aangeeft, dan gaat deze opmerking volgens mij niet meer op. Er zijn tegenwoordig een aantal hele goede compact camera’s op de markt, in diverse prijsklassen, met diverse sensor formaten, maar vaak wek met een vast brandpunt.

Denk dan bijvoorbeeld aan de Leica Q, Fuji X100 serie, Ricoh GR, Panasonic LX100, Sony Rx1r, etc

De meeste daarvan hebben ook al een 2e, 3e of hogere versie inmiddels, en je zou er dus ook voor kunnen kiezen om een eerder model te kiezen om het binnen het budget te krijgen.

Een Fuji x100t of x100f zijn bijvoorbeeld al redelijk voordelig te vinden en zijn echt mooie camera’s van een hele goede kwaliteit. Daarvoor hoef je echt niet het meest nieuwe en/of duurste model te hebben.
Gebruikersavatar
FranklaPlace

Forumlid
Berichten: 39


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke zoomcamera

Berichtdoor Skippy » di feb 16 2021 3:42 pm

Eens met Frank. Ik heb meerdere vakanties met een Fuji X100 en/of Olympus E-M10 gefotografeerd. Enige beperking is de autofocus snelheid bij bewegende onderwerpen. Vandaar mijn eerdere opmerking hierover, vooral ook omdat Gemma het over (fotograferen) van honden heeft gehad.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke zoomcamera

Berichtdoor Gemmageluk60 » di feb 16 2021 4:07 pm

Deze staan ook als suggestie op mijn lijstje, Frank. Zet vooral veel paarden op de foto, maar daar heb ik mijn DSLR's voor. Het is vooral voor onderweg, altijd de camera bij de hand.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke zoomcamera

Berichtdoor Ronald53 » di feb 16 2021 4:22 pm

Voor als het echt klein moet heb ik de Olympus E-PL7 met 14-42 pancake. Met eventueel de 40-150. Die voegt wat extra volume toe, maar weegt heel weinig. Je zou ook kunnen gaan voor de 14-150, maar daarvan ken ik de kwaliteit niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten