Scherpstelling

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Scherpstelling

Berichtdoor jaak45 » zo apr 11 2021 10:11 am

Wanneer ik probeer scherp te stellen met mijn Sigma 150 APO MACRO DG HSM op de Nikon D500 verschuift de scherpstelling en en lijkt wat van links naar rechts te dansen .Dit zowel in de stand AF als M. Is dat normale slijtage of kan dit nog verholpen worden?

Dank voor jullie hulp.
grtjs
jaak
jaak45

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstelling

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma apr 12 2021 8:39 am

Probeer je de Sigma voor het eerst op een andere Nikon camera?

Geen AF problemen op de oude Nikon camera, wel op de nieuwe D500, even contact opnemen met de Sigma service in Houten.

Je probleem ontstaat nu voor het eerst? Dan de elektrische contacten op camera en objectief schoonmaken met schoonmaak alcohol. Of met een stukje grijs wc-papier, zo doe ik het.
Anders reset de camera, middels de twee groene knoppen. reset de camera middels het menu (2 mogelijkheden), reset de camera met Philips oplossing, stekker er uit. Of te wel, als alles aan staat, de accu verwijderen voor 10 seconden.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelling

Berichtdoor henkk » ma apr 12 2021 9:15 am

Het verschijnsel doet mij eerder denken aan lenselementen die niet meer (helemaal) goed vast zitten. Maar enige verschuiving van het beeld tijdens scherpstellen is wel normaal, zeker bij meer gecompliceerde constructies.
Zo lang er niets rammelt en je nog kunt scherpstellen, zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Als het wel gaat rammelen of er gaat iets vastlopen, moet het gerepareerd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten