Nieuwe kleine camera gezocht

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Nieuwe kleine camera gezocht

Berichtdoor JerryBig » do mei 26 2022 1:16 pm

Ik ben voor mijn dochter aan het kijken voor een kleine camera met verwisselbare lens. Hoeft geen topcamera te zijn, gewoon een goeie. Ze heeft een budget van zo'n 1000 - 1200 euro. Ze heeft een Nikon V1 met enkele lenzen (afdankertje van opa) maar ze vindt deze te klein, maar ze wil geen spiegelreflex want die is te groot.

Nu zat ik te denken aan een Nikon Z50 of een Fuji. Ik ben geen fan van Sony en in de M serie van Canon zie ik geen toekomst. Bovendien schijnen de M-lenzen ook niet top te zijn. Van mij zou ze een collectie Nikon glas kunnen lenen en van haar opa een aantal Fuji lenzen, vandaar de voorkeur voor Nikon of Fuji. Maar mogelijk is de Micro4/3 ook wat, ik heb er geen ervaring mee en geen kennis van.

Grootste probleem nu is dat er vrijwel niets betaalbaars beschikbaar is om eens naar te gaan kijken, alles is 'Tijdelijk niet beschikbaar', vermoedelijk door de chip tekorten. Ze wil hem graag hebben voor haar vakantie in juli.

Heeft er iemand nog tips??
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe kleine camera gezocht

Berichtdoor Patrick » do mei 26 2022 1:48 pm

Ik schiet zelf met Fujifilm dus dat vind ik natuurlijk sowieso een goede keus.

Micro 4/3 is op zich een aardig alternatief. Niet omdat ze betere foto's maken, maar omdat ze "goed genoeg" zijn, compact, snel en er zijn veel verschillende objectieven voor in diverse prijsklassen. En van verschillende fabrikanten. Daardoor kan je een leuke set samenstellen voor je budget, wat bij Fujifilm op zich ook wel lukt, maar dan heb je gewoon wat minder spulletjes voor hetzelfde geld.

Vraag is natuurlijk ook wat je hierna wil. Is dit de start van een hobby en kan er later meer geld in? Dan is Fujifilm wat mij betreft juist wel de betere keus. Kijk ook zeker naar tweedehands. Een X-T1 bijvoorbeeld is nog steeds een uitstekende camera. PB?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe kleine camera gezocht

Berichtdoor Richard » do mei 26 2022 2:46 pm

Diverse winkels hebben Zfc en Z50 kits leverbaar.

Vergelijk de Zfc en Z50 op je favoriete vergelijkingssite om de verschillen te zien.

Zelf heb ik de Zfc als compacte camera naast de Z6II met grip. Onderlaatst zag iemand op een afstand de Zfc nog voor een analoge camera aan.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe kleine camera gezocht

Berichtdoor ben42 » vr mei 27 2022 10:21 pm

Hallo Jerry,

In signature zie ik staan : D750 en kilo's aan glaswerk

Waarbij ik me kan voorstellen dat een DSLR (hier de D750) misschien wat aan de grote kant is.
Misschien valt een wat kleinere DSLR wel binnen de wensen.
Ook wat budget betreft kan een kleinere DSLR binnen de wensen vallen.

Bij een budget van 1000 euro (a 1200 euro) blijft er naast een Z50 niet zo heel veel meer over voor een objectief.

Een body als de D3300 **) heeft redelijk vergelijkbare afmetingen met de Z50 en is wat gewicht betreft een stuk lichter.

Voor 1000 Euro kun je tweede hands een leuk set samenstellen met een Nikon DSLR (3000/5000/7000 serie) en wat Nikon (of andere) lenzen, zonder dat het gewicht en volume wezenlijk verschilt van een Z50.

Hierbij heb ik vooral gelet op : Budget, gewicht en volume.
Binnen het gegeven budget is een Z camera volgens mij nog geen optie. Wat gewicht en volume betreft is een DX camera een redelijk compromis.

Vriendelijke groet,
Ben
(Die niet voldoende kennis heeft van wat er van andere merken op de markt is).

toegevoegd 20220528 :

Code: Selecteer alles

Camera          gewicht    afmetingen      Prijs
Nikon V1        383        113x76x44       75
Nikon D3300     460        124x98x76       140
Nikon Z50       533        127x94x60       500

gewicht in gram, afmetingen in mm

prijzen tweedehands vanaf de site:
https://www.fotoversicherung.com/fotoversicherung/gebrauchtpreisliste-nikon/

Als budget, gewicht en afmetingen belangrijk zijn en de Nikon V1 te klein, dan is een kleine (D3...,D5...,D7...) DSLR wat maat betreft net iets groter en de prijs binnen het budget.
Lenzen zijn in vergelijking met de V1 een stuk groter en zwaarder.
Lenzen voor de Z50 zijn over het algemeen nog groter en zwaarder. (Voor de meeste vergelijkbare brandpunt combinaties is een Z50 combinatie zwaarder en groter dan een D3300 combinatie).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe kleine camera gezocht

Berichtdoor JerryBig » za mei 28 2022 1:00 pm

@ben42:

Voor mezelf vind ik het gewicht niet zo'n probleem, maar mijn dochter wil iets kleiners dan een DSLR. Bovendien vind ik dat ze nu als beginner niet moet gaan investeren in DSLR. De Z50 i.c.m. de compacte Z (DX) zoom 16-50 is een perfecte compacte start combi. Mocht ze later verder willen, kan ze mijn hele voorraad aan lenzen proberen i.c.m. de FTZ. Dat weegt dan wel weer kilo's, maar dat is nu niet het doel.
Mogelijk is een micro4/3 van Panasonic ook een mooi startpunt voor haar, alleen verdwijnt dan de uitwisselbaarheid met mijn Nikon glas of mijn vaders Fuji glas.

@Richard:

Er is in Nederland vrijwel geen voorraad van Z50 en diverse Fuji camera's. Zodra de prijs boven de 1500 komt, zie je mondjesmaat weer wat modellen op voorraad.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe kleine camera gezocht

Berichtdoor Skippy » za mei 28 2022 1:41 pm

Bij Foto de Vakman is de Z50 plus 16-50mm op voorraad.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe kleine camera gezocht

Berichtdoor Richard » za mei 28 2022 1:59 pm

Zoals Skippy zegt. Ik gebruik graag Tweakers als startplek, voor de Z50: https://tweakers.net/systeemcameras/nikon/z-50_p1055226/vergelijken/

Waar de Z50 vandaag aanwezig kan dat volgende week niet zo zijn en andersom. Als ze de camera van te voren vast wil houden in een winkel, bellen naar de winkel of de camera aanwezig is.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe kleine camera gezocht

Berichtdoor JerryBig » za mei 28 2022 2:20 pm

@Skippy & Richard
Voor alles gebruik ik altijd Tweakers of Kieskeurig, behalve voor camera's tot op heden. Vreemd dat ik daar nooit aan gedacht heb. Thanx
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe kleine camera gezocht

Berichtdoor Karina2 » za mei 28 2022 4:45 pm

Al eens gekeken naar de spiegelloze Nikon Zfc voor je dochter? Zelf heb ik die vorig jaar gekocht als lichtgewicht 'on the go'-camera voor dagjes/weekendjes weg. Gisteren nog met veel plezier ingeschakeld tijdens een dagje Kampen.
Ik zie de camera inclusief 16-50mm bij diverse camerazaken op voorraad staan en valt binnen je genoemde budget.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1566


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe kleine camera gezocht

Berichtdoor bredewoldski » zo mei 29 2022 8:24 pm

De Z50 is een echte aanrader met de 16-50mm, mijn dochter heeft hem ook en verder gebruikt ze veel glas van mij met eventueel FTZ
Mijn dochter heeft de Z50 aangeschaft in Duitsland en ik zie dat ze er nu weer een paar online hebben staan voor een leuk bedrag en met de 16-50 is ze dan onder de 1000 klaar.
Ik ben zo vrij geweest om je een pb te sturen
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe kleine camera gezocht

Berichtdoor golden-eye » di jul 12 2022 11:03 pm

De Panasonic DMC-GX80
Ik heb deze camera als ik op pad ga en niet veel wil dragen. Geweldige camera.
Camera met de lensen 12-32mm + 35-100mm is gewoon verkrijgbaar voor minder dan 800 euro.
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten