Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor jan24 » ma okt 23 2023 6:50 pm

Ik gebruik de zonnekap ter bescherming van mijn objectieven.
Maar afgaande op wat boven is benoemd door deze en gene, in november ga ik enkele dagen naar Zeeland. Er gaat dus een filter mee.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1819


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor annoh » di okt 24 2023 10:48 am

Jaren geleden was ik op bezoek bij de importeur van Tokina, vol trots lieten ze een apparaat zien waarmee je bepaalde aspecten van een filter kan testen. Ik was laatst bij een presentatie van een bekende winkelier in fotografische spulletjes en vol trots liet hij dat zelfde apparaat zien incl. wat verschillen tussen filters.

Jaren geleden had ik een UV filter geschroefd op mijn 70-200mm f/2.8. Het (digitale) beeld werd geplaagd door een vreemd soort flare. Het filter bleek de boosdoener te zijn. Vraag niet naar merk en type filter.

Als je een objectief wilt kopen dan kan je de bekende test websites bekijken en vervolgens zie je allerlei grafiekjes aangaande scheidend vermogen e.d.. Je kan zelf het besluit nemen of je het beste kiest of een meer subjectief optimum tussen prijs en kwaliteit kiest. Want laten we wel wezen, hoe veel scheidend vermogen heb je werkelijk nodig om een printje te maken bijvoorbeeld A3 formaat? En hoe vaak doe je dat of blijf je alleen maar turen op je monitor ingesteld op 100%?

Als je op de site zit van de al eerder aangehaalde winkel dan zie je dat het aanbod van filters groot is. Het is jammer dat je als klant geen inzicht krijgt in wat beter en slechter is. Nu krijg je alleen maar inzicht in wat duurder en goedkoper is.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten