Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor keenoncoolstuff » ma jul 31 2023 12:31 pm

Afgelopen zaterdag nam ik aan een zogeheten Nikon Experience (met gratis sensorschoonmaak :mryellow:) van een winkelketen deel. In een gesprekje met een verkoper daarna ging het over filters, en de goede man beweerde dat de filters van B+W van slechte kwaliteit zouden zijn en ik toch echt voor een beter merk als Hoya zou moeten gaan.

Ik ben verward :crazy:, want ik gebruik al jaren de duurdere filters (met betere coating) van B+W en heb nooit wat gemerkt van scherpteverlies of iets dergelijks. Ook online kan ik er weinig over vinden. Was dit een verkooppraatje of had die man gelijk?


Graag jullie meningen!

Alvast bedankt,
Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor Skippy » ma jul 31 2023 12:45 pm

Laat me raden, de marge op Hoya is vast hoger. Serieus, B+W is een gerenommeerd merk dat zoals je ervaren hebt prima filters maakt.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor schilder » ma jul 31 2023 12:49 pm

Na een demo op een clubdag ben ik voorgelicht door hoya
b&w is volgens mij net zo goed daar merkte ik geen verschil mee
Ik had ook een maruda of zo daar was wel een verbetering zichtbaar
Ik gebruik de hdx eigenlijk alleen als protector voor vuil enz op de zoomlenzen 24-70 en 70-200 op locatie
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor MarcoEos70D » ma jul 31 2023 12:53 pm

Skippy schreef:Laat me raden, de marge op Hoya is vast hoger. Serieus, B+W is een gerenommeerd merk dat zoals je ervaren hebt prima filters maakt.

haha dat dus!

Ik heb weinig filterervaring, maar de enige die ik heb is een B&W Käseman circulair polarisatiefilter. En dat bevalt me al die jaren al prima.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Online
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor keenoncoolstuff » ma jul 31 2023 2:40 pm

Skippy schreef:Laat me raden, de marge op Hoya is vast hoger. Serieus, B+W is een gerenommeerd merk dat zoals je ervaren hebt prima filters maakt.

Zoiets vermoedde ik al. Net als ze geen BlackrRapid meer in het assortiment hadden. OK, dat merk had ooit problemen met hun koppelingen maar die zijn inmiddels opgelost...


Thanks voor de feedback!

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor gijs sandberg » ma jul 31 2023 3:48 pm

Nog een mogelijkheid: de winkel kon/wilde geen B+W verkopen.
Ik zou de winkel maar vermijden...
Zelf gebruik ik al jaren Nikon, Hoya en B+W door elkaar.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor ReneG » di aug 01 2023 1:27 am

Het is laat dus enkele kort-door-de-bocht (maar wel te onderbouwen) stellingen.

- Elk merk heeft goedkopere en duurdere filters, ook B&W en Hoya. De prijs zegt iets over de kwaliteit. Het is onzin dat Hoya of B&W beter/slechter is dan de ander, beiden hebben goede en mindere filters.
- Elk stukje glas wat je voor je objectief plaatst leidt altijd tot een vermindering van kwaliteit, al zal dat bij 'goede' filters minimaal tot verwaarloosbaar zijn. Ik heb al drie keer meegemaakt dat (goedkopere) filters, óók van de bekende merken, invloed hebben op de autofocus. Ik heb bij 3 verschillende mensen issues met de autofocus van nikon 70-200's verholpen door simpelweg het filter eraf te schroeven.

Verder ben ik persoonlijk van mening dat UV of Clear filters een vals gevoel van veiligheid geven:
- Ten eerste heeft je digitale camera heeft geen UV filter nodig. Verder beweert geen enkele producent dat UV filters bedoeld zijn voor bescherming. Zie: https://petapixel.com/2020/05/13/manufacturers-confirm-uv-filters-are-not-designed-to-protect-your-lenses/
- UV filters zijn veel kwetsbaarder dan frontlenzen. Dat kun je in dit filmpje goed zien vanaf 07:40 (Niet schrikken). :lol: https://www.youtube.com/watch?v=P0CLPTd6Bds&t=5s.
- Het gebroken glas van een filter kan ook juist krassen op de frontlens veroorzaken (ook wel eens gezien).
- Als iets dan toch het filter raakt, en het filter komt vast te zitten, ben je veel verder van huis als de schroefdraad beschadigd raakt. Je krijgt hem er dan soms niet meer af, en als de behuizing met de schroefdraad vervangen moet worden ben je qua reparatiekosten vaak veel verder van huis dan de kosten voor enkel het vervangen van de frontlens (is me verteld).
- Tenslotte kun je filters kunnen onnodige/ongewenste effecten als flare veroorzaken of versterken.

Natuurlijk zullen er wel eens wat mensen zijn waarbij na een lichte aanraking de filters de frontlens beschermt hebben, maar ik denk dat er genoeg situaties zijn waarbij dat niet het geval was. Kan ik overigens niet bewijzen. :D

Wat kun je (wederom mijn mening) dan beter doen ter bescherming?

1. Gebruik de zonnekap. Een zonnekap biedt betere bescherming dan een filter. De kans dat iets je frontlens raakt is veel kleiner (en mijn zonnekappen zijn al veelvuldig geraakt). En wanneer je met de duurdere lenzen ergens tegenaan stoot of ze laat vallen, zeker met een model met in/uitschuivende buis waarbij de zonnekap vast zit op de behuizing (denk aan de 24-70 of 17-55), is de schade vaak ook beperkter (wederom zelf meegemaakt). En dan heb je natuurlijk ook nog het echte doel van de zonnekap, bescherming tegen invallend licht...

2. Verzeker je apparatuur: Ik steek mijn geld liever in een goede verzekering dan in dure en onnodige filters. Als je kwaliteitsfilters wilt kopen voor elke lens ben je niet eens veel duurder uit met een goede verzekering die vergoed tegen vervangingswaarde.

NB: Natuurlijk geldt dit niet zozeer voor filters die daadwerkelijk een toegevoegde waarde/functie hebben, zoals polarisatie- en (variabele) ND filters.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor Ronald53 » di aug 01 2023 12:59 pm

Ik loop regelmatig op een paar meter van de vloedlijn. Op weg daarheen loop ik over los zand. Toch heb ik graag mijn camera schietklaar, dus niet in de tas. En vaak ook zonder lensdop. Natuurlijk probeer ik e.e.a. zoveel mogelijk te beschermen, dus lens met zonnekap omlaag houden, of afschermen met mijn jack. Maar ook dan moet ik wel toch wel eens zand of zout van een filter halen. Even losdraaien en onder de kraan het zand en zout wegspoelen zodat het geen krassen geeft. Ik zie mij dat nog niet doen met mijn objectief. En dus gebruik ik filters!
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor gvdnberg » di aug 01 2023 2:20 pm

Er zijn altijd voors en tegens. Ik gebruik eigenlijk altijd de zonnekap en nooit een beschermend filter. Maar als ik naar zee ga dan doe ik hetzelfde als Ronald schrijft hierboven: een beschermend filter op de lens schroeven tegen zout en zand.
Enige jaren geleden had de importeur van Hoya, TSE Imaging, een tweetal apparaten bij zich waarmee de kwaliteit van filters kan worden bepaald door de mate van absorptie per (licht-)frequentie te berekenen. Daaruit kwam als resultaat dat slechte filters NIET over het gehele kleurbereik/frequentiebereik even sterk filterden. Sommige filters filterden bepaalde kleuren nauwelijks en andere kleuren juist heel veel. Die variabiliteit leverde voor dat filter de kwalificatie slecht op. Een goed filter filtert over het gehele kleurbereik van infra rood tot ultraviolet met dezelfde sterkte. De vraag is of wij in onze dagelijkse fotografische inspanningen merken dat een filter bijvoorbeeld in het rode gebied meer filtert dan in het blauwe gebied. Kortom als we dat niet merken in ons eindresultaat dan zijn zelfs slechte filters goed.
Voor alle duidelijkheid: ik heb het hier niet over speciale kleurfilters, die juist bewust slechts een bepaalde kleur filteren.
Dit is wat ik mij herinnerde van de presentaties van TSE Imaging over de kwaliteit van filters.

Voor alle duidelijkheid: Mijn verhaal gaat eigenlijk vooral over de ND filters. Bedankt Ben!
Laatst gewijzigd door gvdnberg op di aug 01 2023 8:42 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor ben42 » di aug 01 2023 7:17 pm

gvdnberg schreef:.....Een goed filter filtert over het gehele kleurbereik van infra rood tot ultraviolet met dezelfde sterkte.
....
De meest verkocht en de meest gebruikte filters zijn UV filters. Deze zijn niet bedoelt om bewust bepaalde zichtbare kleuren te filteren. Het bovenstaande statement is daarom maar zeer beperkt correct.

Wat betreft het advies in een winkel:
  • Het primaire doel van een winkel is spullen te verkopen.
  • Verkopers weten lang niet alles.
  • Verkopers hebben ook hun eigen voorkeuren, soms berust op goede informatie, soms ook niet.
  • Ook verkopers doen vaak hun best goede voorlichting te geven.
  • De scope van een verkoper kan anders zijn dan de scope van de klant.
Ook bij testen spelen een aantal van de bovenstaande zaken een rol. De consumentenbond heeft (of had) de scope dat er een goede Nederlandse gebruiksaanwijzing bij een product hoort te zitten. Tests worden soms gedaan op een product dat geleverd is door de leverancier (en daarvoor is uitgeselecteerd).
Het is lastig om aan goede (correcte) informatie te komen, voor ons maar ook voor verkopers.
Voor mij zijn daarom verkopers wel een informatie bron, maar niet de enige bron en niet de beste bron. Dat een verkoper verkeerde informatie geeft vind ik dan ook niet zo schokkend. Dat kan wel of geen opzet zijn.

Ben

Op mijn 8-16 mm kan geen filter, daarmee is de frontlens kwestbaar, dat vind ik best wel vervelend.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor keenoncoolstuff » di aug 01 2023 8:21 pm

Een zeer verhelderende draad is op gang gekomen.
Merci!
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor Ronald53 » di aug 01 2023 8:24 pm

Goed zo Ben24, weer terug bij de oorspronkelijke vraagstelling. We waren al beland in de stammenstrijd van voor- en tegenstanders van het gebruik van filters. Dat is ongetwijfeld niet de eerste, en ook niet de laatste keer dat die strijd gevoerd wordt.
Weer terug bij de oorspronkelijke vraagstelling, namelijk wat is onze mening over B&W (vs. Hoya).

Ik gebruik beide merken door elkaar, en heb mijn mening gebaseerd op o.a. deze test, al is die al wat oud. Sindsdien zijn er veel andere typen (van beide merken) op de markt gekomen, en is het bos inmiddels achter de bomen verdwenen. Bij mij althans.

Denk vooral niet "glas is glas". Om misschien is dat wel een redelijk correct statement als je het over het bulkmateriaal hebt, al zijn ook daar veel soorten met heel verschillende eigenschappen. Ik zeg "verschillend", want goed of slecht hangt vooral af van welke toepassing je voor ogen hebt. Van het bulkmateriaal moet echter een dus plaatje gemaakt worden, en daar gaan al de eerste verschillen ontstaan.Hier kun je wat lezen over de punten waarop het eindresultaat kan afwijken van het ideale product dat overal exact even dik en perfect glad is.

Daarna is de coating ook zeer belangrijk. Met name om reflecties tegen te gaan. Reflecties verlagen de transmissie, waarbij een sterke hoekafhankelijkheid van de reflectie ook kan zorgen voor extra vignettering. Reflecties kunnen er ook toe leiden dat licht dat op het voorste lenselement van je objectief wordt gereflecteerd, weer via een reflectie op het filter terug in het objectief wordt gestraald. Dat is dan maar een beetje van een beetje, maar als het even kan heb je dat liever ook niet. Ik heb wel eens een vergelijking van filters gezien waarbij meerdere exemplaren van hetzelfde product op elkaar werden gestapeld. Tegen een donkere achtergrond zie je dan het effect van meervoudige reflectie.

Kortom, er zijn genoeg punten waarop filterfabrikanten zich kunnen onderscheiden. Voorlopig hou ik het op Hoya én B&W, en ik sta open voor informatie die laat zien wat de kwaliteit is van de filters die nu op de markt zijn.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor Janneman » ma okt 23 2023 3:05 pm

Er zijn maar vier dingen die je op het objectief plaats van nut: een zonnekap tegen over straling en tevens bescherming van de frontlens; indien gewenst een polarisatiefilter; een grijsfilter voor lange sluitertijden wanneer je te veel licht hebt; een voorzetlens voor korter afstand (beter is een echt macro objectief) en een lens dop. Wanneer je een polarisatiefilter neemt koop er dan een met dunne glazen, deze zijn wel het duurst en kosten al gauw boven de 100 euro. Je hoeft niet bang te zijn dat een krasje op de frontlens invloed heeft op je foto, je ziet er niets van: het zijn eerder vuiltjes op de sensor die je ziet.
Janneman

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor Brutus » ma okt 23 2023 3:42 pm

Dat zijn er vijf.
:D

En vergeet het verlopend grijsfilter niet.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1113


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opiniepeiling: B+W filters zijn rotzooi?

Berichtdoor Vincent » ma okt 23 2023 4:04 pm

Janneman schreef:Er zijn maar vier dingen die je op het objectief plaats van nut:



Ik zou altijd voorzichtig zijn met opmerkingen als absolute waarheid neer te zetten (door bovenstaande bewoordingen). Want het simpele feit dat er veel meer nuttige filters te noemen zijn, maakt jouw lijstje onvolledig en daarmee bovenstaande opmerking automatisch ook onjuist... :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten