Welke telefoon voor fotografie?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor TinoK » di sep 12 2023 8:44 pm

Nikkormaat schreef:@ Tino
Gezien het massaal en ongevraagd verzamelen van gegevens ben ik wat huiverig voor gebruik van iets dat met Google te maken heeft.


@Nikkormaat,
Android is ontwikkeld door google, dus aan hun gegevens komen ze op de een of andere manier toch wel. Ook dit kan je allemaal afzetten.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Peter » di sep 12 2023 9:39 pm

Pixel of S23 ultra

doe maar Pixel.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor a90 » di sep 12 2023 9:46 pm

Ik lees dat een Apple iPhone voor je afvalt maar ik heb een 14 Pro en de kwaliteit is heel bijzonder. RAW foto's van 80mb is prima mogelijk met 48mp en in 4k filmen is surreëel goed.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Ronald53 » wo sep 13 2023 6:51 am

Met die iPhone zit je toch al ver boven het budget dat de TS aangeeft?
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor a90 » wo sep 13 2023 8:52 am

Met de iPhone 15 in het vooruitzicht (introductie van de week) zullen er binnenkort ongetwijfeld aanbiedingen gaan komen op het oudere model waarmee het wellicht in de prijsrange van de TS gaat komen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Nikkormaat » wo sep 13 2023 11:00 am

Zoals hierboven al beschreven.
Nikkormaat schreef:Apple valt ook af omdat er compatibility-problemen zijn in combinatie met fietsnavigatie van Garmin Edge, die ik eveneens gebruik.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Ronald53 » wo sep 13 2023 11:45 am

Nikkormaat schreef:Dank voor de tip. Ik ben helaas onvoldoende thuis in alle specificaties om die allemaal te selecteren, waardoor er bij "Show" een symbool 'verboden' getoond wordt en er geen vergelijking wordt weergegeven.

Ik ben even aan de gang gegaan op GSMArena, waarbij ik jouw voorkeuren m.b.t. afmetingen (compact) en prijs (max €700) heb meegenomen.
Zelf heb ik ook altijd 'compact' als eis, en het bedrag dat ik voor een smartphone wil uitgeven is zelfs lager. Ik heb al enige tijd een Samsung A41, en dat was al even slikken, die was groter dan de A3 (2017) die ik daarvoor had. Ook ik kijk regelmatig uit naar wat ik zou moeten kopen als vervanger van de A41, mocht dat aan de orde zijn. De A41 meet 150x70x7,9 mm. Ik vind (op basis van eigen ervaring) ook dat er minimaal 64GB intern geheugen moet zijn. (Meer nog, als er geen geheugenkaartje in kan.) Als je dat allemaal in GSMArena zet, en tevens kiest voor Android als OS, 20 Megapixel camera, niet al te oude modellen (alles vanaf 2022), en ook als eis dat het model nog beschikbaar moet zijn, dan wel spoedig op de markt verschijnt, dan is dit het resultaat: NUL modellen.
Vervolgens kun je wat sleutelen aan je eisen. Voor mij is compactheid belangrijk. Iets breder mag, maar niet langer. Dus ga ik van 70 mm naar 72 mm. En bingo, daar komen twee Samsungs uit de bus, waaronder de S23. En die S23 is zelfs kleiner dan mijn A41! Je hebt me op een idee gebracht. :o Alleen de prijs is nog wat hoog, zoveel gaf ik nog nooit uit voor een smartphone.
Maar die S23 krijgt goede reviews, voor de camera, en ook wat batterijduur betreft. En, hij heeft een metalen behuizing. Mijn A41 heeft dat niet, en het scherm vertoont al twee barsten die niet zijn ontstaan door vallen, maar door krachten die zijn opgetreden terwijl het ding in mijn broekzak zat. Voor mij is dit mijn volgende telefoon, als de prijs nog wat wil zakken!
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Nikkormaat » wo sep 13 2023 3:26 pm

Dank je voor de aanvulling. Dit sterkt mijn voorkeur voor een S23. :thumbup:
Alleen de prijs is nog wat hoog, zoveel gaf ik nog nooit uit voor een smartphone.
. Zoiets heb je waarschijnlijk ook gedacht voordat je de Z8 aanschafte. :lol:
Leuk dat jouw reactie op mijn vraag jou ook in de goede richting heeft geholpen. :prost:

Er zijn grote prijsverschillen tussen de diverse min of meer webwinkels en echt stenen winkels. Bij BelSimpel (geen officiële dealer) die enkele fysieke winkels heeft, maar niet telefonisch en uitsluitend online bereikbaar is, ligt de prijs << € 150 lager dan bij b.v. de Coolblue en Mediamarkt. Bij de laatste bleek dat het personeel erg goed op de hoogte is van hun producten. Vanmiddag werden in de winkel al mijn technische vragen snel en duidelijk beantwoord. Dat vind ik wel wat waard. Vooral als ik naderhand tegen ongemakken aanloop. In het verleden hebben zij mij ook al eens met mijn Samsung J5 uit de brand geholpen.
Inmiddels heb ik in het verlengde van de opmerking van TonyD een powerbank van 10.000 mAh (20.000 werd mij te zwaar) en een snellader met 3 USB en 1 USB c uitgangen
aangeschaft. Nu wachten op een prijsverlaging van een S23. :D
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor JerryBig » za sep 23 2023 4:45 pm

Heb al twee jaar een Samsung A52s en die bevalt uitstekend. Diverse foto's in mijn fotoalbum van afgelopen vakantie zijn afkomstig van de A52s, omdat ik eenvoudig weg mijn D750 niet bij de hand had op dat moment. Op de PC zie verschillen uiteraard, maar in het album geenzins. Ga je voor een S23 dan wordt het alleen maar (stukken) beter.
Ben je Android gewend, dan is er keuze genoeg. Geen enkele reden om over te stappen op iphone.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Gemmageluk60 » zo sep 24 2023 7:09 pm

Google Pixel Pro 7, een hele fijne telefoon met zeer goede camera
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 841


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Ronald53 » zo sep 24 2023 9:54 pm

Gemmageluk60 schreef:Google Pixel Pro 7, een hele fijne telefoon met zeer goede camera
TS zoekt een compacte telefoon. Nou is compact een begrip waar iedereen zijn/haar eigen beeld bij zal hebben, maar echt compacte en capabele Android telefoons zijn er niet veel (daar scoort Apple beter). De S23 is al wat groter dan de J5 waar de TS aan gewend is. De Pixel 7 Pro is nog weer aanzienlijk groter. Voor een vergelijking van de Pixel Pro 7 en de Samsung S23 zie hier: https://www.gsmarena.com/size-compare-3 ... one2=12082
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Nikkormaat » zo sep 24 2023 11:13 pm

Jij pakt het grondig aan. Ik ben bij de mediamarkt gaan kijken, omdat ik het prettig vind om dingen in werkelijkheid te kunnen beoordelen. Die Pixel Pro 7 is inderdaad voor mij onnodig te groot.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor gvdnberg » di sep 26 2023 1:50 pm

Voor wat betreft Android en Google: lees eens "Je hebt wèl iets te verbergen", door Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis, uitgegeven bij De Correspondent ISBN 9 789083117614.
Een ontluisterend boek!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor MarcoEos70D » di sep 26 2023 3:44 pm

Dat boek is sowieso een aanrader :thumbup: :thumbup:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Ronald53 » zo okt 01 2023 1:19 pm

Met de winter in aantocht kan de nieuwe iPhone warm worden aanbevolen!
(Keep smiling)
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten