Welke telefoon voor fotografie?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Nikkormaat » ma sep 11 2023 12:21 pm

Het is een beetje vloeken in de kerk, maar toch stel ik de vraag.
Mijn smartphone, Samsung J5 uit 2016, is op enkele eigenschappen aan vervanging toe.
Voor compact onderweg, als ik mijn Z6ll niet bij mij heb, ben ik op zoek naar een niet al te dure smartphone (+- € 700) met goede fotografische mogelijkheden qua beeldhoek, resolutie => 20 MP en opslag in jpg en RAW. Dit laatste, zodat ik die thuis eventueel kan nabewerken.
Mijn oog is gevallen op een Samsung Galaxy S23.
https://www.samsung.com/nl/smartphones/galaxy-s23/
Helaas heb ik weinig verstand van smartphones en hun specificaties.
Lijkt dit jullie een verstandige keuze?
Alvast bedankt voor het meedenken.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor TinoK » di sep 12 2023 12:21 am

@Nikkormaat,

Ik zat na mijn Samsung S9 ook in dubio om voor een Samsung S23 te gaan.
Het nadeel van Samsung is dat deze helemaal volgepropt zit met eigen Samsung appjes die je nevernooitnie gebruikt.
Misschien een enkele. Punt is ook dat je al het overbodige er niet af kunt halen.

Keuze is toen gevallen op een Google pixel. Ook mede voor de camera.
De smartphone met de beste camera op dit moment is de Google Pixel 7 Pro. Het toestel heeft op de achterkant drie camera's, die door middel van pixel binning scherpere en mooiere plaatjes vastleggen. De hoofdcamera maakt foto's met de vernieuwde 50 megapixel-sensor.

Ik vond deze iets te groot en ben voor de Google Pixel 7 gegaan. Deze heeft 2 camera's ipv 3.
Voordeel van de Google smartphones is dat de android (van Google) gewoon puur android is zonder allerlei extra appjes.
Nieuwe updates van Android krijgt de Google telefoon als eerste.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor jan » di sep 12 2023 8:26 am

Je kunt de vraag stellen of je voor de S23 wilt gaan of voor een S22. Tuurlijk 1 generatie ouder masr nog steeds goed en voordeliger. Overigens, indien het nog kan, medio februari 2024 komt de nieuwe S24 alweer uit waarmee de S23 weer voordeliger zal zijn.

Misschien niet belangrijk maar vanaf de S21 kan er geen geheugenkaartje meer in de S-serie. Dus misschien wel rekening houden met het interne geheugen.
De Samsung A serie heeft deze mogelijkheid van een geheugenkaart nog wel.

Ben zelf gebruiker van de S22 Ultra.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor MarcoEos70D » di sep 12 2023 8:47 am

Zit je aan Samsung vast, of maakt het je niet uit?

Ik heb zelf net de Iphone 13 mini gekocht: bevalt me prima, en de camera is ook stukken beter dan de Iphone SE22 die ik hiervoor had.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Bert vD » di sep 12 2023 9:49 am

Wisselen tussen beide systemen is in mijn ervaring nogal een probleem. M’n zaken als agenda gaan fout.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor MarcoEos70D » di sep 12 2023 10:09 am

Heb ik toen ik van een Samsung J5 naar Apple overstapte geen last van gehad, ging volledig automatisch (en helemaal goed). Maar da's geen garantie natuurlijk ;-)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Nikkormaat » di sep 12 2023 10:32 am

Dank voor jullie snelle reactie.
Ik gebruik mijn telefoon ook voor gedetailleerde navigatie tijdens fietstochten. Dat vergt zo veel van de batterij van mijn huidige J5, dat die bij thuiskomst vrijwel leeg is. Dat is de voornaamste aanleiding voor vervanging.
@ Tino
Dat van die onnodige apps zie ik ook bij mijn huidige Samsung. Het is mij niet duidelijk of die ruimte in beslag neemt van de 128 – 256 GB interne opslag.
Ik heb helaas geen vaste hand. Ik heb bewust voor de Z6 gekozen in plaats van de Z7, omdat er bij de hoge resolutie net als bij de D850 gewaarschuwd werd dat beweging flink zou worden afgestraft met onscherpe foto's. Met de resolutie van 50 MP bij de Google Pixel 7 vrees ik voor hetzelfde euvel.
In de test van de Consumentenbond blijkt dat de batterij van de Pixel 7 snel leeg raakt. Dat is juist iets dat ik wil vermijden. Gezien het massaal en ongevraagd verzamelen van gegevens ben ik wat huiverig voor gebruik van iets dat met Google te maken heeft.
@ Jan
De Samsung S23 komt er bij test van de Consumentenbond qua batterij als een van de beste uit de bus en veel beter dan de S22. Mijn J5 heeft een geheugen van slechts 16GB. Door vaak op te schonen heb ik nog nooit problemen gehad. Dus aan 128GB zal ik denk ik zonder extra SD-kaart ruimschoots voldoende hebben.
@ Marco
Ik zit niet aan Samsung vast. In de jaren dat ik dit merk gebruik heb ik nooit problemen gehad en was er onlangs voor mijn model uit 2016 zelfs nog een kunststof beschermhoesje verkrijgbaar. Ik heb geen idee hoe dat te zijner tijd bij Apple zal zijn. In het algemeen zijn smartphones van Apple veel duurder dan qua prestaties vergelijkbare modellen van andere merken. Ik heb geen andere apparaten van Apple. Ik heb geen behoefte om meer uitgeven dan nodig als ik er geen voordelen van compatibiliteit voor terug krijg?
@Bert
Ik ben heel ouderwets en gebruik liefst een papieren kalender en doe dus heel weinig met de agendafunctie. Problemen op dat vlak hoef ik niet te vrezen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Ronald53 » di sep 12 2023 11:06 am

GSMArena biedt de mogelijkheid om te zoeken op telefoons, op basis van heel veel in te stellen parameters.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Nikkormaat » di sep 12 2023 11:33 am

Dank voor de tip. Ik ben helaas onvoldoende thuis in alle specificaties om die allemaal te selecteren, waardoor er bij "Show" een symbool 'verboden' getoond wordt en er geen vergelijking wordt weergegeven.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor MarcoEos70D » di sep 12 2023 12:02 pm

Nikkormaat schreef:@ Marco
Ik zit niet aan Samsung vast. In de jaren dat ik dit merk gebruik heb ik nooit problemen gehad en was er onlangs voor mijn model uit 2016 zelfs nog een kunststof beschermhoesje verkrijgbaar. Ik heb geen idee hoe dat te zijner tijd bij Apple zal zijn. In het algemeen zijn smartphones van Apple veel duurder dan qua prestaties vergelijkbare modellen van andere merken. Ik heb geen andere apparaten van Apple. Ik heb geen behoefte om meer uitgeven dan nodig als ik er geen voordelen van compatibiliteit voor terug krijg?

Apple heeft vooral de naam dat ze duurder zijn, maar als je een Samsung met vergelijkbare prestaties hebt is dat vaak niet zo. Het verschil is dat Apple met name voor high end segment gaat, en niet voor het budget- en middensegment waar Samsung wél ook voor kiest. Als je voor high end gaat, maakt het dus niet uit. Maar als jij tevreden bent met middenklasse, is Samsung goedkoper. Dit artikel geeft een aardig inkijkje in het verschil tussen Apple en Samsung.

Uiteindelijk is er hierin geen beste keuze: het hangt gewoon van jouw wensen af. Ik vind zelf de gebruiksvriendelijkheid en compatibiliteit van Apple heerlijk, maar als je geen andere Apple apparaten hebt, vervalt dat laatste voordeel al.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Nikkormaat » di sep 12 2023 2:05 pm

Apple valt ook af omdat er compatibility-problemen zijn in combinatie met fietsnavigatie van Garmin Edge, die ik eveneens gebruik.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Tony D » di sep 12 2023 3:35 pm

Ik heb voor fietsnavigatie een powerbank van Anker gekocht van 22000 mAh. Die bindt je aan je fiets, snoertje naar je telefoon en nooit meer een lege accu onderweg.
Waarschijnlijk is dat de goedkoopste oplossing als je verder tevreden bent over je telefoon.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Nikkormaat » di sep 12 2023 4:52 pm

Inderdaad Tony, maar de beperkte batterijcapaciteit van mijn Samsung J5 is slechts een van de beperkingen die ik ervaar. Het interne geheugen is eveneens beperkt. Aanschaf van een extra SD-kaart vind ik in zo'n oude telefoon onlogisch. Verder mis ik een beeldstabilisatie en opslag in RAW bij het fotograferen.
De goedkopere optie van een powerbank heb ik eveneens overwogen. Daar heb ik zelfs voor mijn Garmin-navigatie profijt van. Een powerbank lijkt mij de meest voor de hand liggende aanschaf. Vervanging van mijn telefoon kan dan, zoals Jan aangeeft, februari 2024 als er een S24 op de markt komt en de prijs van een S23 verder daalt.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op di sep 12 2023 4:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Nikkormaat » di sep 12 2023 4:53 pm

Mijn hartelijke dank aan iedereen die voor mij heeft meegedacht! :thumbup: :clap:
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke telefoon voor fotografie?

Berichtdoor Hans de Ruiter » di sep 12 2023 8:42 pm

Kijk ook eens naar OnePlus. Goede batterij en camera in samenwerking met Hasselblad. Sta elke keer weer verbaasd over hoe makkelijk je goede foto's maakt hiermee.

Groet, Hans
Nikon Z6II, Nikkor 40 f/2, Nikkor 24-70 f/4 S, Tamron 70-300 f/4.5-6.3, Laowa 90 f/2.8 Macro, SB-500
Gebruikersavatar
Hans de Ruiter

Clublid
Berichten: 64


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten