Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Je kan hier foto's plaatsen die zijn gemaakt met apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Berichtdoor flitslicht » zo mei 17 2009 6:19 pm

Ja, ik kreeg een tijdje geleden de geest, want ik vond een pak 50x60 Agfa vergrotingspapier met 5 vellen én ik had nog een oude computerdoos. Doos ingepakt in zwart plastic, gaatje gemaakt in een stukje blik en aan de zijkant gemonteerd) over een groter gat in de doos, 20 minuten belicht en hop:

Afbeelding
flitslicht



Onderwerp:

Re: Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Berichtdoor Eeuw » zo mei 17 2009 6:27 pm

Erg leuk. Het heeft altijd iets bijzonders, die pinhole techniek. Leerzaam en verrassend.
Hoe is het je gelukt om er een positief van te maken? :P
Met die andere computerdoos zeker? :wink:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Berichtdoor Gert Wagelaar » zo mei 17 2009 7:30 pm

Dit is echt gaaf! :oohh:
Gert Wagelaar



Onderwerp:

Re: Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Berichtdoor flitslicht » zo mei 17 2009 7:46 pm

Eeuw schreef:Hoe is het je gelukt om er een positief van te maken? :P
Met die andere computerdoos zeker? :wink:


Ja natuurlijk, eerst heb ik er een foto van gemaakt met mijn ... :shock:

Nou ja, deze foto is dus gemaakt met twee camera's, waarvan één niet-Nikon :mryellow:

En deze is gemaakt met mijn D80, maar met een pinhole als lens. Hier begon het mee:
Afbeelding

Dit is eigenlijk dezelfde foto, maar dan de eerste testfoto met de computerdoos, op een proefstrookje:
Afbeelding

Hier heb ik geprobeerd een zelfportret te maken, maar dat pakte niet echt goed uit.
Afbeelding

En nog een laatste:
Afbeelding
flitslicht



Onderwerp:

Re: Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Berichtdoor Eeuw » zo mei 17 2009 10:03 pm

Zo mooi om te zien dat "lensfouten" hier geen rol spelen!
Ik ben ook nogal bezig met pinhole, maar dan op polaroid.
Ook met mijn D70 heb ik pinholes gemaakt. Een 0.21mm gelaserd in messing in de bodydop.
Such a fun.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Berichtdoor joepert » ma mei 18 2009 1:59 am

Tsss, wat een anarchie dit. Hier is niet eens een camera voor gebruikt! Scheer je weg!!! :D

Ik vind dit echt gaaf zeg. Hoe simpel kan het zijn?
:D Leuk!
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Berichtdoor flitslicht » ma mei 18 2009 5:56 pm

Eeuw schreef:Zo mooi om te zien dat "lensfouten" hier geen rol spelen!
Ik ben ook nogal bezig met pinhole, maar dan op polaroid.
Ook met mijn D70 heb ik pinholes gemaakt. Een 0.21mm gelaserd in messing in de bodydop.
Such a fun.


En het maakt niets uit of de sensor een beetje scheef zit, dat is ook niet te zien :lol:

Ik zit te denken om iets te maken dat je uit kan klappen, een beetje een kruising tussen die hele oude hand camera's met balg en een kartonnen map voor A4-tjes. Die dan laden met een velletje 20x25 cm, opgevouwen bij je hebben en als je iets tegenkomt 'snel' een opname maken. Die chemie is alleen vervelend. Kan je nog Polaroid krijgen dan? Dat gebruikte ik vroeger dagelijks voor proefopnamen.

Het schijnt inderdaad dat je gaatje heel mooi rond moet zijn voor de beste resultaten. Ik heb een stukje van een bierblikje heel dun geschuurd en toen met een naald, in een plasic buisje gemonteerd, een tijdlang rondgedraaid op één plek en een paar groottes geprobeerd. Maar ja, die doos stond wel een beetje te schudden in de wind enzo, heb hem bij die boot wel goed vastgemaakt aan een leuning. Ik had de binnenkant ook niet zwart gemaakt zodat het licht binnenin ging rondhollen.
flitslicht



Onderwerp:

Re: Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Berichtdoor Eeuw » ma mei 18 2009 9:17 pm

Polaroid en Fuji FP 100c bijvoorbeeld zijn nog te koop. Ik gebruik ze in de Polaroid achterwand van mijn RB67.
Dan krijg je zoiets als dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding
met deze pinhole die ik hier in Frankrijk heb gekocht:
Afbeelding

(als je geen prijs stelt op deze post, haal ik hem weer weg :!: )
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Berichtdoor Frederix » ma mei 18 2009 10:26 pm

Ik ben ook wel eens met pinhole in de weer geweest. Ik heb een oude Agfa Isola omgebouwd tot pinhole camera. Zie hieronder een foto van mijn pinhole-camera.

Afbeelding
Foto 1
Mijn pinholecamera, een omgebouwde Agfa Isola



Hieronder een paar opnamen gemaakt op rolfilm en deze met mijn Epson V500 ingescand.

Afbeelding
Foto 2


Afbeelding
Foto 3


Afbeelding
Foto 4

Als je dit vervelend vind haal ik mijn bijdrage weer weg.
Frederix



Onderwerp:

Re: Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Berichtdoor flitslicht » ma mei 18 2009 11:22 pm

Ik vind het juist heel leuk als jullie pinhole foto's plaatsen, hoe meer hoe beter.

@Eeuw: Geweldig. Ik heb dat ook allemaal liggen, maar dan van Hasselblad. Die opbouw op de polaroid ziet er goed uit, is dat van Mamyia?
@Frederix: Prachtige foto's, zelfs die rode streep is mooi. Als je een echte camera gebruikt gaat het wel beter zo te zien, hele goede kwaliteit.

Het vervelende van een echte camera vind ik dat de foto's zo klein worden. Als je op papier fotografeert kan je echt een redelijk formaat bereiken. Ik vraag me alleen af of de kwaliteit per vierkante centimeter net zo hoog kan worden met een 50x50 cm opname als op de foto's van Frederix. Je krijgt ook hele lange belichtingstijden, maar een kartonnen doos kan je gewoon aan een paal vasttapen en dan een paar uur later terugkomen, of de volgende ochtend.
flitslicht



Onderwerp:

Re: Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Berichtdoor Eeuw » ma mei 18 2009 11:46 pm

Wat je ziet is de achterwand met P-adapter van Mamiya. Daarin heb ik dat kartonnen doosje geklemd waar de pinhole ingeklemd zit.
Deze heb ik er onder andere mee gemaakt in de Sahara op Fuji FP100-C materiaal (niet verlopen):
Afbeelding
Afbeelding
Dat doosje is er ook weer snel uit te halen om de camera normaal te kunnen gebruiken.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Berichtdoor flitslicht » di mei 19 2009 11:05 pm

Die zijn heel mooi, fantastische sfeer. Dat krijg je niet met een DSLR. Zelfs die foutjes zoals de pit in de zon en de rode streep van Frederix dragen eigenlijk alleen maar bij aan de mystiek.

Leuk dat hier ook pinhole freaks zitten :D

Flip
flitslicht



Onderwerp:

Re: Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Berichtdoor arnold63 » di feb 28 2017 10:26 pm

Mooi.
Nikon Z7 body \ Nikon AF-S 105mm f/2.8G VR \ Nikon AF-S 24-70mm f/2.8 G ED \ FTZ II adapter \ Nikon Z 14-30mm f/4.0 S \ Nikon Z 24-200mm F/4.0-6.3 VR \ Benro Master Series filterset

flickr
Gebruikersavatar
arnold63

Clublid
Berichten: 38


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Berichtdoor Peter » di feb 28 2017 10:47 pm

Uit de diepte gevist..., 2009
Ik vraag me altijd af waarom gereageerd wordt op oude discussies. Dus vraag ik het maar eens.
Licht eens toe :wink2:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto gemaakt met mijn Computerdoos

Berichtdoor JaapV » di feb 28 2017 11:50 pm

Gokje: uit interesse gezocht op "pinhole" en niet gelet op enigerlei tijdsverloop.
Zich ook niet bewust van het feit dat Eeuw en "flitslicht" al jaren niet meer "in the picture" :wink2: zijn.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Foto's gemaakt met niet-Nikon camera”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten