Mijn "eerste" stapjes op straat (+ extra foto's)

Je kan hier foto's plaatsen die zijn gemaakt met apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Mijn "eerste" stapjes op straat (+ extra foto's)

Berichtdoor Sharkey » vr sep 13 2013 9:32 pm

Hieronder een paar foto's (later wat meer) van mijn eerste pogingen van "straat fotografie".
Gemaakt met een Fuji X100S (geleend, en waarschijnlijk zal dit wel eens een blijvertje kunnen worden :oops: al moet er wel één en ander voor verkocht gaan worden), daarom ook niet in "beoordelingen" aangezien het geen Nikon is.....

Durf de camera nog niet altijd naar het oog te brengen bij frontale foto's, maar dat komt nog wel....hoop ik.
Na de kids op school te hebben afgeleverd, twee keer "vroeg" de stad in, en wat los lopend wild geschoten, meestal dus uit de heup. :wink2:

Niet bar veel aan bewerkt, belichting is vrij accuraat bij de x100s (ben zelf echt verbaasd hoe hij tegenlicht weer kan geven), contrast een beetje op getrokken, wat verscherpt en vierkant uitgesneden, en natuurlijk omgezet naar Zwart/Wit (geen plugins gebruikt deze keer).
Moet wel de diverse beeldinstellingen vd x100s nog allemaal goed uitproberen, daar is nog veel winst uit te halen denk ik.

Maar voor nu: Schiet er maar op los!! Ben benieuwd :oohh: :mryellow:

Volledige Exif is te zien op Flickr, heb ze hier op 800x800 geplaatst, vind ze anders te "massaal". Daardoor geen Exif, sorry.
Alles op vanzelfsprekend op 35mm ivm vast objectief (APS-C 23mm) Rest zet ik erbij.

1.1/100 f8 ISO2000
Afbeelding


2.1/170 f8 ISO800
Afbeelding


3.1/100 f8 ISO2000
Afbeelding


4.1/250 f8 ISO1600
Afbeelding


5.1/250 f8 ISO3200
Afbeelding


6. 1/250 f8 ISO200
Afbeelding

7.1/250 f8 ISO500
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sharkey op zo sep 15 2013 2:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn "eerste" stapjes op straat

Berichtdoor marcel.b » vr sep 13 2013 9:39 pm

Leuk ! Zitten mooie momenten in.... :wink:
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn "eerste" stapjes op straat

Berichtdoor Patrick » vr sep 13 2013 10:12 pm

Prima eerste stap.

Opvallend dat ze allemaal op f8 geschoten zijn. Ik zou daar zelf een groter diafragma kiezen.

En je moet echt gewoon de camera voor je hoofd gaan houden. Je zal merken dat je zelden of nooit vervelende reacties krijgt, zeker niet met zo'n onschuldig uitziende camera. Aan deze foto's zie ik het trouwens niet af; prima uitsneden en plaatsing.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn "eerste" stapjes op straat

Berichtdoor Sharkey » vr sep 13 2013 10:39 pm

@marcel.b; Dank!

Patrick schreef:Opvallend dat ze allemaal op f8 geschoten zijn. Ik zou daar zelf een groter diafragma kiezen.

Dank voor je compliment en adviezen.
Wat betreft f8; dat is om nog enigzins scherptediepte te hebben. Vooral nodig als je je kamera niet voor je snufferd durft te houden :mryellow:
Bij f8 een scherptediepte van ongeveer 1.5 -2 meter.... althans dat zegt de x100s.... zal er eens een DOF calculator er op los laten want de scherptediepte schaal in de viewfinder gaf zelfs op f16 een lage waarde....vond ik.....
En ach, de x100s kan nogal goed overweg met deze hoge ISO's.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn "eerste" stapjes op straat

Berichtdoor Patrick » vr sep 13 2013 10:47 pm

Ik had al zo'n vermoeden dat dat erachter zat.

Het is ook een kwestie van stijl hoor. Maar ik gebruik f8 of kleiner (hogere waarden) echt zelden. Je neemt wat meer risico dat je foto niet scherp is waar deze scherp moet zijn als je met iets als f2 of f2.8 schiet, maar ik vind het het meestal wel waard.

Verder prima platen! Inderdaad prima hoge-ISO resultaten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn "eerste" stapjes op straat

Berichtdoor oud0001 » za sep 14 2013 8:36 pm

Leuke serie hoor. Goede eerste stapjes. Tijd voor meer stapjes. :D

Met de hipshot heb je de foto die je anders niet had gehad. Je documenteert het leven op straat. De mens in zijn dagelijkse beslommeringen en omgeving zonder dat jij daar invloed op hebt. Als je dat met een telelens wilt doen moet je dat doen. Als je dat met hipshots wilt doen dan doe dat maar, wat je ook doet, doe het op je eigen manier en laat niemand je vertellen wat wel kan en wat niet kan. Dat maak je zelf uit.. :wink:

Tja, foto's met kleine DOF zijn leuk maar in het fotograferen op straat wil je toch iets laten zien en dat zit meestal net ff iets verder weg. Met f2,8 speelt dat dan geen rol meer. Je fotografeert dan mensen op straat als of je portretten maakt. Dat kan wel maar daar gaat het enkel niet om. Het gaat er om je af te vragen wie die mens is, wat die mens daar doet en waarom die dat doet. Het verhaal. Om een verhaal te maken heb je context nodig. De context zit in de achtergrond, in de voorgrond en bij f2,8 in de onscherpte. Weg context en geen verhaal. Je kunt een kleine DOF natuurlijk heel erg mooi vinden maar, functioneel is het in deze vorm van fotografie, denk ik, niet.
Bij model en portret dan weer wel. Dan liever nog iets minder. En als het donker wordt moet je wel. :wink:

Patrick en ik hebben een totaal ander beeld bij straatfotografie.
In mijn visie kan en mag bijna alles als jou dat het beeld oplevert wat je zoekt.
Ik trek de grens bij in je gezicht, hoewel ik er met 18mm behoorlijk dicht op zit, en bij flitsen ala Bruce Gilden.
Ik wil niemand een rolberoerte bezorgen. Ik wil juist geen invloed hebben op het moment. Ik wil het vastleggen. Dat gene wat er gebeurd zoals het gebeurd. Een babbeltje achteraf is prima. Heeft iemand er problemen mee gooi ik de foto ook rustig weg als men het "fatsoenlijk" vraagt. Dat is totaal persoonlijk zoals straatfotografie dat ook is.

P.S. je kunt ook nog prefocus of hyperfocale focus gebruiken. Werkt ook prima in straatfotografie.

Je bent nu al wel besmet met het Fuji virus FAS.
Voordat je een X100 aan gaat schaffen is het misschien een goed idee om ook eerst eens een XE-1 te proberen.

XE-1 met het 35mm f1,4 of 18-55 f2-4 objectief 1099,- Meer mogelijkheden en minder geld dan de X100s voor 1295,-
Ik schiet bijna alles op 18mm met de 18-55mm op f11 en hyperfocaal op 1,45m scherp gesteld. Dan heb ik alles scherp van een cm of 70 tot oneindig. Scheelt ook veel tijd met schieten. :mrgreen:
oud0001



Onderwerp:

Re: Mijn "eerste" stapjes op straat

Berichtdoor dirk-jan boon » zo sep 15 2013 8:04 am

mooi serie Arjan
dirk-jan boon



Onderwerp:

Re: Mijn "eerste" stapjes op straat

Berichtdoor John Hoenen » zo sep 15 2013 9:30 am

Prachtige serie Arjan,

Zo zie je ze niet vaak hier.
Niet anders verwacht van een man die altijd goede foto's laat zien!
Ik begrijp de adviezen en opmerkingen dan ook niet helemaal, zeker gezien de kwaliteit en scherpte die je laat zien.

Gr. John.
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn "eerste" stapjes op straat

Berichtdoor Fotomarius » zo sep 15 2013 10:27 am

Aardige verzorgde serie, met een prima scherpte/dieptescherpte…
Met groet, Marius...
Gebruikersavatar
Fotomarius

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Friesland...
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mijn "eerste" stapjes op straat

Berichtdoor Sharkey » zo sep 15 2013 12:17 pm

Dank allemaal heren, ga er bijna van blozen ;)

@John Thanks! Zo'n compliment van jou doet me veel!
Ik begrijp het "commentaar" ook best hoor (heb er tenslotte om gevraagd).
Ik zelf ben ook wel meer van een geringere scherptediepte, alleen is dat vrij lastig, zekers uit de heup. Het vervelende bij grotere diafragma's is dan dat het heel erg schiet en mis word. Hierdoor verlies je veel momenten.
Wat ik wel een voordeel vind bij "uit de heup" dat je meer het effect van klassieke straatfotografie krijg, zeg maar het Rolleiflex standpunt.
Terwijl de kamera aan je snufferd wat meer intiemer is, minder registrerend. Dat is waarschijnlijk ook wat Patrick bijv. mist of ziet.

@Tuihanti Als het een kleinere camera word zal het zekers toch de x100(s) worden. De valkuil die ik heb als ik een x-pro of x-e aanschaf dat er dan weer zeker en vast meerdere objectieven bij komen, en ben ik weer "genoodzaakt" van alles mee te zeulen, omdat ik dan weer de keuze heb...........
Misschien als de x-pro2 uit komt dat ik wel die stap maak, wie weet.

Wat ik tot nu toe ervaren heb met de x100s (en ook een beetje met de compact d-lux 6) dat je wat meer "nadenkt", omdat je niet alles kan. Ook is het super om gewoon niks bij je te (moeten) hebben....... Die kleine D-Lux 6 heeft me heel erg aan het denken gezet deze vakantie. Ik kreeg weer veel meer lol in het plaatjes maken.

Heb de afgelopen tijd serieus met de gedachten gespeeld om de boel te verkopen en te gaan voor een Leica M. Alleen dat was rationeel gezien toch echt te gortig....als ik alles verkocht kon ik de M en twee middencategorie objectieven aanschaffen.......gelukkig heeft het verstand het hier gewonnen......
Vandaar dus de Fuji x100s

Inmiddels gisteren toch maar alvast een klassiek objectief verkocht (met "wat" winst! :D) dus die x100s gaat er komen!

Ik sta wel op een kruising wat betreft fotografie op dit moment ...... :huh:
Heb in de loop van de tijd veel objectieven aangeschaft met het idee "dat is wel handig als....." Alleen die "als" gebeurt niet zo vaak.
Ben een keuze aan het overwegen om mijn Nikon collectie drastisch in te perken en zodoende een potje te hebben voor welke keuze ik ook maak op die kruising.
Laatst gewijzigd door Sharkey op zo sep 15 2013 12:56 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn "eerste" stapjes op straat

Berichtdoor a vgastel » zo sep 15 2013 12:21 pm

Wij houden het in de gaten. :wink2:
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Mijn "eerste" stapjes op straat

Berichtdoor Sharkey » zo sep 15 2013 12:30 pm

:mrgreen: :wink2:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn "eerste" stapjes op straat

Berichtdoor Genster » zo sep 15 2013 12:34 pm

Sharkey schreef:Durf de camera nog niet altijd naar het oog te brengen bij frontale foto's, maar dat komt nog wel....hoop ik.


Volgens mij moet je in dit geval niet teveel naar anderen luisteren en doen wat je zelf prettig vind en waar je je veilig bij voelt.
Ruim 2 weken geleden was er Albanië een boer die niet op de foto wilde en mij dat serieus duidelijk maakte met zijn riek. Het is misschien maar net wat je voor een leuke foto over hebt, maar voor mij gaat dat te ver. Dan maar wat meer "candid". Bovendien vind ik de onopvallend gemaakte foto's vaak wat "echter", al je begrijpt wat ik bedoel.

En het, in mijn ogen belangrijkste: Je hebt een hele mooie serie gemaakt :!:
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn "eerste" stapjes op straat

Berichtdoor edakanja » zo sep 15 2013 12:43 pm

Voor het uit de heup geschoten, goed raak geschoten, leuke serie.
Fotograferen is kijken op een andere manier.

https://www.flickr.com/photos/edakanja/
Gebruikersavatar
edakanja

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Rijswijk ZH
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mijn "eerste" stapjes op straat

Berichtdoor Sharkey » zo sep 15 2013 2:03 pm

Weer dank!
@Genster Haha mooie herinnering!! Bedankt voor het hart onder de riem!

Hieronder nog een paar

8. 1/100 f8 ISO400
Afbeelding


9.1/500 f8 ISO800
Afbeelding


10. 1/250 f8 ISO250
Afbeelding


11.1/250 f8 ISO3200
Afbeelding


12. 1/350 f8 ISO400
Afbeelding
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Foto's gemaakt met niet-Nikon camera”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten