Productfotografie [verzamel]

Een aparte sectie waarin alle verzameldraadjes dienen te staan waarin foto's gepresenteerd worden.

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor Evert Zandbergen » di jan 26 2010 9:26 pm

@ Franklin

1) Mooie foto, de DOF is prachtig zou hem is krapper maken. Linksboven stoort een klein beetje
2) Komt een beetje rommelig over als compositie, ook staat het product links niet helemaal erop

Hoop dat je er wat mee kunt!

@Jolanda; de reflectie in de foto is erg mooi gedaan. Er zit alleen een witte pixel op de middenas aan de rechter zijde, lijkt een dode pixel.

@ Leon; vooral de laatste heeft een karakteristieke stijl, beetje 80'er jaren
[Nikon gear]
-- Nikon D300s, Nikon 50mm 1.4, Nikon 28-80, Sigma 70-200 2.8, Sigma 400 f5.6, SB-800 en nog wat batterijen meuk ---
Gebruikersavatar
Evert Zandbergen

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor Jolanda » di jan 26 2010 11:13 pm

@Evert
dank voor je reacties. De foto is al wat ouder, toen ik nog niet met PS of iets dergelijks werkte. Bloemetje lag op mijn glazen kookplaat die blijkbaar niet helemaal stofvrij was..... Zou me nu niet meer overkomen!

Groet
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor Léon Obers » wo jan 27 2010 3:48 am

Evert Zandbergen schreef:@ Leon; vooral de laatste heeft een karakteristieke stijl, beetje 80'er jaren

Ik weet niet of je dat kunt benoemen als "stijl". Indertijd stond die machine in een steriele ruimte met extra UV verlichting. Enerzijds was de opdracht om wel goed de machine in beeld te brengen. Anderzijds wilde ik het effect van iets "mysterieus" als zijnde dat UV-licht wat de ruimte verder steriel houdt bewaren. De met studiolicht uitgelichte machine kwam het meer blauwe UV-licht fotografisch daarmee niet door. Zelfs met gefingeerd blauw studiolicht erbij, kwam dat mysterieus bacterie dodende licht er niet uit. Met wat paars licht benaderde ik voor mijn gevoel meer die bacterie dodende sfeer. Het zijn technische keuzes die je maakt.

Verder brengt een technische camera andere beeldende mogelijkheden met zich mee, die de meesten fotografen heden ten dage niet als zodanig meer kunnen benutten omdat de meeste fotografen geen tilt/shift lens hebben. Een foto vanuit dezelfde hoek nu heden ten dage opgenomen zou veel meer onscherpte geven dichtbij en ergens ook bij onderdelen achteraan. Dat geeft direct een ander beeldkarakter, en daarmee ook andere keuzes in de uitvoering. Dat verschil is misschien datgene wat jij dan herkent van een ander fotografische tijdperk of stijl.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jan 27 2010 9:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor Franklin » wo jan 27 2010 5:40 am

@ Evert,
Dank voor je reactie. Ik zal kijken of ik nog wat kan veranderen, maar dat moet even wachten. Ben vandaag niet in staat wat te doen.

Franklin.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1101


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor San » wo jan 27 2010 2:32 pm

Hoewel ik zelf de beperkte DOF in mijn eerste foto's wel mooi vond (vanwege de close up/detailopname), is het inderdaad niet gebruikelijk voor product- en/of stockfotografie. Uit diezelfde serie heb ik meerdere gemaakt, waarin de DOF wat groter is ...

Afbeelding
San



Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor Léon Obers » wo jan 27 2010 3:46 pm

Meer of minder scherptediepte is ook een kwestie van wel of niet acceptatie van creatieve beeldende waarden door een klant en wat de klant wil bereiken met zijn foto's en welk doel de foto's hebben. Een en ander hangt natuurlijk ook af aan de beperkingen van de apparatuur en daaraan gekoppeld de mogelijkheden die een fotograaf in huis heeft.
Daar waar je bij productfotografie een complete foto kunt inzetten vind ik persoonlijk spelen met onscherpte erg fraai. Bij vrijstaand maken van producten zoals ze in een folder dikwijls worden gebruikt op mogelijk zelfs een niet witte ondergrond, geeft een beperkte scherptediepte nogal wat problemen. Waar leg je de "harde" grens van een steunkleur van een folder en de foto-afbeelding? Dan zijn er wel methodes om dat met verlopende maskers beter te laten aansluiten, maar dat kost extra werk en daarmee geld.

Denk ook aan foto's voor bijv. Wehkamp e.d. Het postorderbedrijf wil vooral dat de producten er duidelijk op te zien zijn, hoe de patronen zijn, de vorm, kleur. Uiteindelijk kopen mensen de kleding en andere producten "vanaf het plaatje". Bij sfeerfoto's met vaag weglopende delen of grote contrastverschillen in verlichting kan een klant niet beoordelen hoe het product eruit ziet.

Binnen die gegeven marges moet je als productfotograaf werken. Zeker niet altijd makkelijk. Eigenlijk een ondergewaardeerde tak van fotografie is mijn stellige overtuiging. Bij dat soort fotografie gaat het niet om alleen een leuk plaatje maken, maar meedenken in het concept waar de foto's voor gebruikt worden en daarbij een zodanige benadering dat bijkomende lithografische bewerkingen achteraf zoveel mogelijk beperkt blijven om de productiekosten niet onnodig op te laten lopen als er foto's worden afgeleverd die teveel afwijken van het concept.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jan 28 2010 11:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor prol » wo jan 27 2010 10:45 pm

Nog eentje van mij, een beetje te weinig ruimte aan de onderkant.

Afbeelding
Nikon D4, Nikon 14-24 2.8, Nikon 24-70 2.8, AFS, Nikon 70-200 2.8 VRII, VR Micro-Nikkor 105 mm f 2.8 G, Redged TSC 424 Benro B3 Ballhead statief
Elinchrom 250 - 500 BXRi, Elinchrom Deep Octa, Elinchrom rotalux 175 cm, Elinchrom Quadra 2x S-kop
Gebruikersavatar
prol

Forumlid
Berichten: 283


Locatie: Leeuwarden
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor Mieke53 » wo jan 27 2010 11:19 pm

Oudje, maar past wel in dit onderwerp.
Gr.
Mieke

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor Mieke53 » wo jan 27 2010 11:29 pm

Nog een oudje.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor Mieke53 » wo jan 27 2010 11:38 pm

Afbeelding

Groet,
Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor San » do jan 28 2010 10:48 am

Mooi Prol!! en prachtig Mieke die eerste twee, mooi lichtval, hoe is je setup daar?

@ Leon: Helemaal mee eens wat je daar schrijft!
San



Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor Mieke53 » vr jan 29 2010 1:25 am

San,

Allebei de foto´s zijn op het aanrecht genomen.

foto :1 lapje stof en attributen. Aan de rechterkant natuurlijk licht van keukenraam, links bijgelicht met klein halogeenlampje. Lichtje bij likeursglas met zaklamp.

foto: 2 Ikea plank, zelfde licht omstandigheden.

Goed beantwoord? Anders hoor ik het nog wel.
Groet,

Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor Mieke53 » vr jan 29 2010 11:48 am

Nog en oudje. Nagenoeg zelfde lichtomstandigheden.
Groeten,
Mieke

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor Mieke53 » vr jan 29 2010 11:56 am

Opnieuw een oudje. Maar past wel in dit onderwerp.
Groet,
Mieke

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor Mieke53 » vr jan 29 2010 12:04 pm

Oudje.
Gr.
Mieke

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Verzameldraadjes fotopresentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten