Productfotografie [verzamel]

Een aparte sectie waarin alle verzameldraadjes dienen te staan waarin foto's gepresenteerd worden.

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor foxalert » di apr 26 2011 8:52 am

San schreef:Ik vond niet veel productfoto's op het forum, daarom voorzichtig gepeild of ik een dergelijk draadje kon opstarten.....
Dus bij deze, laat hier al je reclamewerk, stilleven, culinaire uitspattingen of productfotografie zien.
Hoeft niet per se in een lichttentje ... Boterzachte bokeh of juist alle fronten scherp is allemaal welkom...

Ik hoop dat er voldoende animo is. Ik zal de spits afbijten ;)

Afbeelding

Afbeelding


Persoon,ijk wordt mijn eetlust weggenomen doordat het grootste deel van de foto's onscherp is en dus het totaalplaatje teniet doet.

Ik zou graag meer product zien. Is dit raar?
foxalert

Forumlid
Berichten: 240


Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor San » ma mei 02 2011 8:29 pm

Nee hoor is niet raar .. voor productfotografie is dit zeker een hele beperkte scherptediepte. Ik zit inmiddels op de fotovakschool, en start na de vakantie met de module studiofotografie/productfotografie. Ik weet zeker dat deze foto's niet goedgekeurd worden daar!

PS. Leuk FC Twente .. ben zelf een liefhebber van Ruiz en Theo Janssen! Maar ben helaas voor Ajax, en voor beiden clubs zijn, kan momenteel niet.
Edit: Grappig: Inmiddels is de transfer van Theo naar Ajax definitief... daar had ik nog geen notie van, toen ik dit hierboven eerder schreef ;)
San



Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor San » zo jun 05 2011 4:44 pm

Edit: Fles bewerkt en logo grootte aangepast!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door San op ma jun 13 2011 2:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
San



Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor Dreamlogic » ma jun 06 2011 10:06 pm

Ziet er goed uit, Sandra! Ik ga ook even een bezoekje brengen aan je site!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor San » di jun 07 2011 12:19 am

Bedankt voor de complimenten : )
San



Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor Thor » di jun 07 2011 12:49 am

Ik heb me met veel bezig gehouden, maar echte 'opdracht' product fotografie hoort daar niet onder, met reclame als doel.
Wel maak ik regelmatig detail opnames van producten, wie niet. Deze is een van mijn betere, (imho) die zonder opdracht is gemaakt. (oudje, niet nikon)

Afbeelding
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
Gebruikersavatar
Thor

Forumlid
Berichten: 854


Locatie: De Nieuwe Wildernis
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor yellowfish » di jun 07 2011 12:22 pm

San schreef:Afbeelding



Goed werk.
Zou persoonlijk de ondergrond naar de fles toe vervagen naar puur wit of iig zonder zwarte spikkels net als het boven gedeelte.
Oogt veel rustiger.
Compositie van glas smaakvol en met goed gevoel gedaan. Complimenten.
Tekst zou ik laten zakken en wat kleiner, oogt optisch fijner.
Succes met je opleiding. Overigens die onscherpte van de lekkernijen hierboven vind ik helemaal niks mis mee.
yellowfish



Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor San » wo jun 08 2011 12:21 am

Bedankt voor je reactie... het heeft nog wat fine tuning nodig voordat ik het laat drukken. Ik twijfel zelf een beetje over de grootte van de fles. Het zand rechts (spikkels) vind ik juist wel leuk, ben bang dat het anders een te groot effen vlakverdeling wordt. Bedankt voor de tip van de tekst, daar ga ik nog mee experimenteren voordat ik het laat drukken .. waarschijnlijk ook eigen of andere tekst (en uiteraard moet het eerst goedkeuring krijgen of ik het kan gebruiken voor mijn assessment)..

Foto oogt wat onscherp hier, terwijl het origineel wel scherp is...
San



Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor yellowfish » wo jun 08 2011 2:08 am

Grappig, dat had ik ook wbt de grootte v/d fles.
Ik zelf denk dat ie veel kleiner kan.
Is de fles met een groothoek of iets daar in de buurt geschoten? probeer met een 100mm of meer.
Ook zou ik het objectief gelijk stellen met de onderkant van de fles. Krijg je een rechte onderkant/basis.
Op die manier is het geen onderdeel van de achtergrond maar echt een losse inzet.
Zou ook geen slagschaduw gebruiken bij de fles, dan suggereer je dat ie in de achtergrondsetting hoort.
Ook de glimmer van de lamp is bepalend om de ronding van de fles te accentueren, links.
Het zijn de details die de doorslag geven.

Succes !
yellowfish



Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor Goodje » wo jun 08 2011 7:16 pm

San schreef:Bedankt voor je reactie... het heeft nog wat fine tuning nodig voordat ik het laat drukken. Ik twijfel zelf een beetje over de grootte van de fles. Het zand rechts (spikkels) vind ik juist wel leuk, ben bang dat het anders een te groot effen vlakverdeling wordt. Bedankt voor de tip van de tekst, daar ga ik nog mee experimenteren voordat ik het laat drukken .. waarschijnlijk ook eigen of andere tekst (en uiteraard moet het eerst goedkeuring krijgen of ik het kan gebruiken voor mijn assessment)..

Foto oogt wat onscherp hier, terwijl het origineel wel scherp is...

Ik vind de verhouding tussen glas en fles te groot fles moet voor mijn gevoel veel groter.
Heb het gevoel als grote muis en klein olifantje, dan heb je zo het gevoel, klopt niet :ugeek:
Goodje



Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor San » wo jun 08 2011 9:39 pm

Nee hoor... bij reclamefoto's heb je vaker dat in een sfeerfoto de fles of het product klein rechtsonderin staat. Het zou eerder kleiner moeten.. (Zo is eigenlijk ook de opdracht).
San



Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor yellowfish » do jun 09 2011 10:33 am

Precies, een inzet staat los van de afbeelding :wink:
Had je nog wat aan mijn tip mbt objectief gebruik en hoogte ?
succes met je opdracht.
yellowfish



Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor San » do jun 09 2011 2:15 pm

Jazekers, maar dit was zo'n lastige opdracht... echt daar verkijk je je op. Een doorzichtige lichte/witte fles is bijna onmogelijk in een studio zonder lichttent. Alle reflecties zie je er in. Heel frustrerend, maar wel leerzaam! Ik heb op een brandpunt van 50mm volgens mij geschoten. Was voldoende volgens de docent. Wat betreft de rechte onderkant daar heb ik niet op gelet, is dat gebruikelijk? Ik neem de tips allemaal mee hoor!
En wat betreft de schaduw, ik had de fles eerst zonder schaduw, maar kreeg toen het advies om wel een kleine schaduw toe te voegen, omdat de fles anders zo zweefde in de foto. Ik zal dat eens navragen morgen op school. Het leek mij ook dat het zonder schaduw hoort, omdat het een losse inzet is, maar ik moet zeggen dat ik een schaduw niet vind misstaan...

Dit is onze laatste module van het jaar: studiofotografie, maar het is heel algemeen.. eigenlijk een soort van kennismaking met studiofotografie. Het assessment bestaat uit 3 onderdelen, waarvan een fles drank fotograferen in de studio en deze in een sfeerfoto plaatsen (reclame > illustratieve fotografie) er één van is. De eisen zijn niet zo hoog, zolang we maar geen reflecties in de fles hebben. De fles met een smalle streep van een softbox links erop krijgen en het etiket apart gefotografeerd met een egale belichting (zodat we die er naderhand in kunnen shoppen). Ik wilde eigenlijk namelijk ook een lamp achter de fles (lichttafel) zodat de drank helder is, maar dat is een stap voor volgend schooljaar).

Het volgend schooljaar gaan we dus uitgebreid met studiofotografie aan de slag, waar productfotografie uitgebreid aan bod komt.

Omdat ik zo heb lopen zwoegen op de fles, is dat ook de reden dat ik het niet al te klein in het geheel wil plaatsen, dan zie je het bijna niet haha. Maar het plaatje moet wel kloppen natuurlijk. Ik kreeg gister bericht dat het zo goedgekeurd is... Tijdens het assessment gaan ze dan kritisch kijken naar de scherpte, beeldopbouw enz.

Maar ik waardeer je input enorm, de laatste weken voor het assessment (begin juli) hebben we nog 2 vrije weken dat we in de studio mogen oefenen, misschien dat ik het dan nog probeer :-)
San



Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor yellowfish » do jun 09 2011 9:23 pm

Laat maar weten als je vastloopt, San.
Heb zelf in het verleden heel veel (wijn)flesen voor oa Albert H. gefotografeerd.
Maar ook flessen sterke drank en voor wat bierbrouwers aan de slag geweest.

Zo'n fles Bacardi kan je het beste op een losse (smalle) tafel zetten waar je de fles op een perspex voetje
of drinkglas op z'n kop neerzet. Tussen de tafel en de fles zet je een zwart vel papier.
Als achtergrond gebruik je een witte limbo (rol wit papier) die je los van de fles apart kan uitlichten.
Doe je alleen links het licht v/d achtergrond aan dan is de lamp rechts in de fles te zien aan de voorkant en v.v.
Haal altijd een achter etiket van de fles eraf.
Naast de fles kan je aan beide zijden zwarte kartonnen plaatsen om een mooi streepje om de fles te krijgen.

Frontlicht, kan je een softbox gebruiken maar mooier is een groot scherm (doek, of perspex) met een losse lamp
die je dan vrij kan richten om de highlight precies vrij te kunnen plaatsen in de fles.

Persoonlijk vind ik 50mm op kleinbeeld tekort. Zou voor minimaal 80mm gaan en als je de onderkant recht wilt hebben
moet je de lens precies in het hart van de onderkant van de fles richten.
Etaleren heb je in de vingers, dat liet je met deze plaat al zien. Dat is gevoel wat zeker niet iedereen snapt.

Succes!
yellowfish



Onderwerp:

Re: Productfotografie [verzamel]

Berichtdoor San » zo jun 12 2011 2:41 pm

Thanks Yellowfish!
San




Terug naar “Verzameldraadjes fotopresentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten