Roofvogelshoot [verzamel]

Een aparte sectie waarin alle verzameldraadjes dienen te staan waarin foto's gepresenteerd worden.

Onderwerp:

Re: Roofvogelshoot

Berichtdoor André » za jun 04 2011 9:20 am

Geweldig Arthur, en als ik je exif gegevens bekijk, weet ik nu ook waarom ik geen mooie vliegende foto's heb (althans niet zo mooi als die van jouw). Een erg hoge sluitertijd en een vrij hoge ISO waarde is hier het toverwoord. Natuurlijk weet ik wel dat je met een hoge sluitertijd moet werken, maar ik ben niet hoger gegaan dan 1000. Volgende keer dus gewoon naar de 1600 of zelfs 2000 gaan.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogelshoot

Berichtdoor nicor » za jun 04 2011 10:17 am

Prachtige foto's Arthur!
Ziet er allemaal perfect verzorgd uit. Ik zie dat er voor mij nog heel veel te leren is in de fotografie.
Waren dit overigens wel dezelfde vogels als die ik heb gezien?
Die van mij hadden allemaal een paar riempjes aan hun poten :mryellow: .

Met vriendelijke groet,
Cor
Groet,
Cor
nicor

Clublid
Berichten: 262


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Roofvogelshoot

Berichtdoor Ruudje » za jun 04 2011 12:45 pm

wat een mooie pica`s allemaal super!
Ruudje



Onderwerp:

Re: Roofvogelshoot

Berichtdoor ALE » za jun 04 2011 2:18 pm

Hartelijk dank voor de leuke reacties!!!!!

[Off-topic, vindt Blacksheep hoop ik niet erg]
Bij vogels in vlucht gebruik ik een sluitertijd van 1/1250 of hoger. Dit laat ik de camera zelf uitzoeken door auto ISO aan te zetten met daarbij een minimale sluitertijd van 1/1250e. ISO minimaal ISO160 en max ISO3200 (voor de D3). Waarom die waarde? Ik had voor de shoot al manueel bekeken wat de waarde van de lucht zouden zijn en van het land, vandaar. Auto Focus op: Dynamisch AF - 21 beeldpunten gekozen. VR Off omdat je boven 1/500 van een seconde fotografeert.
Hierna stel ik mijn camera in op diafragma voorkeuze en de overige twee waarden (sluitertijd en ISO) worden dan automatisch gekozen. Het enige wat ik manueel heb ingesteld tijdens deze "vlucht-shoot" is de witbalans. Die heb ik gemeten met een grijskaart maar had net zo makkelijk daarvoor het gras kunnen nemen. De meeste van jullie weten dat ik bijna altijd manueel fotografeer maar met deze snelheden heb je gewoon geen tijd om je belichting tussentijds te corrigeren. Dan moet en kun je gewoon vertrouwen op de kwaliteit die meneer Nikon ons levert.
[On-topic]

@Cor, ja het waren exact dezelfde vogels als die jij hebt gefotografeerd echter ik heb de bandjes verwijdert m.b.v. PS. Ik vind dit persoonlijk natuurlijker overkomen.

Nogmaals dank en ik hoop nog meer foto's van jullie te zien. Er waren veel meer fotografen die dag aanwezig......
Groet,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogelshoot

Berichtdoor JBD » za jun 04 2011 2:31 pm

ALE schreef:Hartelijk dank voor de leuke reacties!!!!!

[Off-topic, vindt Blacksheep hoop ik niet erg]
Bij vogels in vlucht gebruik ik een sluitertijd van 1/1250 of hoger. Dit laat ik de camera zelf uitzoeken door auto ISO aan te zetten met daarbij een minimale sluitertijd van 1/1250e. ISO minimaal ISO160 en max ISO3200 (voor de D3). Waarom die waarde? Ik had voor de shoot al manueel bekeken wat de waarde van de lucht zouden zijn en van het land, vandaar. Auto Focus op: Dynamisch AF - 21 beeldpunten gekozen. VR Off omdat je boven 1/500 van een seconde fotografeert.
Hierna stel ik mijn camera in op diafragma voorkeuze en de overige twee waarden (sluitertijd en ISO) worden dan automatisch gekozen. Het enige wat ik manueel heb ingesteld tijdens deze "vlucht-shoot" is de witbalans. Die heb ik gemeten met een grijskaart maar had net zo makkelijk daarvoor het gras kunnen nemen. De meeste van jullie weten dat ik bijna altijd manueel fotografeer maar met deze snelheden heb je gewoon geen tijd om je belichting tussentijds te corrigeren. Dan moet en kun je gewoon vertrouwen op de kwaliteit die meneer Nikon ons levert.
[On-topic]

@Cor, ja het waren exact dezelfde vogels als die jij hebt gefotografeerd echter ik heb de bandjes verwijdert m.b.v. PS. Ik vind dit persoonlijk natuurlijker overkomen.

Nogmaals dank en ik hoop nog meer foto's van jullie te zien. Er waren veel meer fotografen die dag aanwezig......
Groet,


ALE



Waarom zou Blacksheep dit erg vinden? Ik vind het fantastisch dat je deze informatie met ons wilt delen. Het was mijn man ook opgevallen hoe geduldig je mensen helpt die niet zo heel erg thuis zijn in deze manier van fotograferen of het instellen van hun camera. Mensen zoals jij zijn er niet zoveel. Zo.... Genoeg complimenten, anders krijg je alleen maar verbeelding en dat kunnen we niet hebben :P Volgende keer maak ik wel weer een "rot"opmerking :D
Gebruikersavatar
JBD

Clublid
Berichten: 1381


Locatie: De Veluwe
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogelshoot

Berichtdoor ALE » zo jun 05 2011 10:04 am

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Nou, nou zo kan die wel weer. Daar is o.a. dit forum voor; delen van de kennis die je in de loop der tijd hebt verworven.



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogelshoot

Berichtdoor JBD » zo jun 05 2011 11:18 am

Klaas Haitsma heeft me gevraagd deze link door te geven:

https://picasaweb.google.com/Kveertien/Vlucht#
Gebruikersavatar
JBD

Clublid
Berichten: 1381


Locatie: De Veluwe
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogelshoot

Berichtdoor Thor » di jun 07 2011 12:09 am

Ik heb in Landal park 'Het Roekenbosch' twee jaar geleden een vogelshow gezien, waar ik mijn eerste ervaringen heb opgedaan.
Dit is om de drommel niet makkelijk, ondanks de verhalen van ALE hierboven.
Toch wil ik ze hier laten zien, als 'beginner' in dit genre. :huh:


Een paar vluchtfoto's
1)Sperwer
Afbeelding

2)'n Raaf
Afbeelding

3) ???
Afbeelding

En een paar portretten
4) Cara cara
Afbeelding

5) en nog 'es Cara cara
Afbeelding

6)Oehoe
Afbeelding

Is't wat?
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
Gebruikersavatar
Thor

Forumlid
Berichten: 854


Locatie: De Nieuwe Wildernis
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogelshoot

Berichtdoor JBD » di jun 07 2011 7:04 am

Ik vind dat het voor een eerste keer niet slecht is. Misschien een klein beetje donker? Maar voor iedereen geldt het dat juist het fotograferen in van deze vogels in vlucht, veel oefening vereist. Gewoon nog een keer naar een roofvogel shoot gaan. De Valkenhof organiseert zelf ook deze fotoshoots. Misschien een idee?
Gebruikersavatar
JBD

Clublid
Berichten: 1381


Locatie: De Veluwe
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogelshoot

Berichtdoor JBD » wo jun 08 2011 5:29 pm

Geurt Roseboom heeft ook genoten van de Roofvogelshoot. Zijn foto's staan hier:

http://www.flickr.com/photos/61609087@N ... 915126892/
Gebruikersavatar
JBD

Clublid
Berichten: 1381


Locatie: De Veluwe
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogelshoot

Berichtdoor Thor » za jun 11 2011 7:56 pm

Blacksheep schreef:Ik vind dat het voor een eerste keer niet slecht is. Misschien een klein beetje donker? Maar voor iedereen geldt het dat juist het fotograferen in van deze vogels in vlucht, veel oefening vereist. Gewoon nog een keer naar een roofvogel shoot gaan. De Valkenhof organiseert zelf ook deze fotoshoots. Misschien een idee?



Dank je wel, Joyce, goed idee!
Mijn langere zooms zijn allen zonder HSM uitgerust, dus erg traag op CF. Alleen op grotere afstanden kan ik ze scherp genoeg houden voor toonbaar resultaat.
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
Gebruikersavatar
Thor

Forumlid
Berichten: 854


Locatie: De Nieuwe Wildernis
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogelshoot

Berichtdoor iefie » za jun 11 2011 8:05 pm

Ha Thor.
Toen voor de eerste x ist best goed.
Heb alleen het idee dat je witbalans niet goed staat/stond, zijn wat gelig.
En foto 1 is geen sperwer maar hoogstwaarschijnlijk een woestijn buizerd.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Roofvogelshoot

Berichtdoor Helmonder » zo jun 12 2011 5:00 pm

Er was vandaag een Braderie hier in Helmond.
En daar waren ook wat RoofVogels.
Hoop dat jullie het wat vinden helaas geen fotos als ze aan het vliegen zijn :(

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding

5:
Afbeelding

6:
Afbeelding
Helmonder



Onderwerp:

Re: Roofvogelshoot

Berichtdoor John Hoenen » zo jun 12 2011 5:36 pm

Ik ben er vandaag ook wat tegen gekomen.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding




Groet John.
Laatst gewijzigd door John Hoenen op zo jun 12 2011 10:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Roofvogelshoot

Berichtdoor ALE » zo jun 12 2011 6:48 pm

Amai, wat gebeurt hier.... Nog meer van die mooie platen!

@Klaas, die camera van jou is niets mis mee. Ook erg mooi hoe je de zeearend hebt vastgelegd met die kleurtjes op de achtergrond. Geeft net wat meer pit.
@Thor, iets ruimer belichten zodat de foto's niet zo donker zijn. Voor de rest mijn complimenten zeker gezien dit de eerste keer was
@Jacky, mooie foto's toon je ons. Je had last van hard licht en daar kun jij natuurlijk niets aan doen. Een oplossing zou een flitser je kunnen bieden. Invulflits en je foto's gaan nog meer leven....
@John, nummer twee, een juweeltje. De eerste ben je mijn inziens iet te ver gegaan met verscherpen. Zie de vleugels en dan de karteltjes.

Blijven posten beste mensen, deze volgels zijn zo majestueux!
Groet,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Verzameldraadjes fotopresentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten