Macro foto's met omgekeerde lens

Een aparte sectie waarin alle verzameldraadjes dienen te staan waarin foto's gepresenteerd worden.

Onderwerp:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Berichtdoor beijnr » do aug 04 2011 3:50 pm

Het lijkt een beetje de Darth Vader onder de insecten :D
Groet, Rick
Gebruikersavatar
beijnr

Forumlid
Berichten: 311


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Berichtdoor nikonaddict » do aug 04 2011 3:57 pm

Het lijkt een beetje de Darth Vader onder de insecten :D


Ha ha, net even een plaatje van Darth Vader opgezocht en moet inderdaad zeggen dan ie daar sprekend op lijkt.
nikonaddict



Onderwerp:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Berichtdoor Schoonderbeek » do aug 04 2011 4:53 pm

Kan iemand een foto plaatsen hoe de camera met omkeerring er dan uitziet ?
Ik heb even gekeken naar zo'n omkeerring maar hoe het er dan uit gaat zien, daar heb ik geen idee van.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Gebruikersavatar
Schoonderbeek

Forumlid
Berichten: 909


Locatie: Nijkerk ( GLD )

Onderwerp:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Berichtdoor george013 » do aug 04 2011 4:59 pm

Zit ook een videootje bij. Belangrijk is de filtermaat. Deze zijn van plastik maar het principe is hetzelfde.
http://www.enjoyyourcamera.com/Canon-Accessories/quenox-Macro-Reverse-Ring-for-Nikon-58mm-eg-D300-D200-D70-D40::788.html
George
george013



Onderwerp:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Berichtdoor Léon Obers » do aug 04 2011 5:35 pm

george013 schreef:Zit ook een videootje bij. Belangrijk is de filtermaat. Deze zijn van plastik maar het principe is hetzelfde.
http://www.enjoyyourcamera.com/Canon-Accessories/quenox-Macro-Reverse-Ring-for-Nikon-58mm-eg-D300-D200-D70-D40::788.html
George

Of het om plastic ringen gaat, is aan het plaatje niet te zien. Er zijn nogal wat ringen in omloop van zwart geanodiseerd aluminium.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Berichtdoor nikonaddict » do aug 04 2011 6:35 pm

Schoonderbeek schreef:
Kan iemand een foto plaatsen hoe de camera met omkeerring er dan uitziet ?


Heb even een paar foto's gemaakt hoe mijn setje er uit ziet. Wat betreft het materiaal van de omkeerring; de originele BR2A is van metaal. Je moet er alleen even rekening mee houden dat de lens die je er op wilt schroeven de filtermaat 52 mm heeft. Je kunt verloopringen gaan gebruiken bij een afwijkende maat lens, maar dat lijkt me niet optimaal. Verder heb ik er een BR-6 ring opgezet. Deze ring zit dus aan de kant van de lens waar de bajonet en de contacten zitten. Normaal gesproken zijn deze dus onbeschermd. Met de BR-6 gemonteerd heb je bovendien als voordeel dat je het diafragma vast kunt zetten met het palletje terwijl je de foto maakt. Zelf heb ik er een draadontspanner op aangesloten die het diafragma sluit terwijl je de foto maakt. Je hebt bij deze setup ook nog een verloopkabel nodig om de sluiter van de camera te bedienen. Zelf heb ik draadontspanner AR-10 en verloopkabel MC-25 die je op een D300 aan kunt sluiten. Verder zie je op de foto een macro-rail, die ik gebruik om te focus stacken, maar dat is weer een ander verhaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
nikonaddict



Onderwerp:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Berichtdoor george013 » do aug 04 2011 8:07 pm

Léon Obers schreef:
george013 schreef:Zit ook een videootje bij. Belangrijk is de filtermaat. Deze zijn van plastik maar het principe is hetzelfde.
http://www.enjoyyourcamera.com/Canon-Accessories/quenox-Macro-Reverse-Ring-for-Nikon-58mm-eg-D300-D200-D70-D40::788.html
George

Of het om plastic ringen gaat, is aan het plaatje niet te zien. Er zijn nogal wat ringen in omloop van zwart geanodiseerd aluminium.

Het zal mij een worst wezen wat voor een materiaal dat is. Het is een ringetje van onder de 10 euro met een visuele gebruiksaanwijzing daarbij. Dacht te voldoen aan de vraag van TS. Met als voordeel ook nog verschillende filtermaten.
George
george013



Onderwerp:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Berichtdoor george013 » do aug 04 2011 9:11 pm

Nog even erover heen. Mijn originele BR2A ring past verschrikkelijk slecht. Als ik deze elke dag zou verwisselen, heb ik het idee dat de camera het eind van dit jaar niet haalt. Geldt ook voor de filterkant. Heel stroef.
George
george013



Onderwerp:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Berichtdoor Genster » do aug 04 2011 9:14 pm

george013 schreef:Mijn originele BR2A ring past verschrikkelijk slecht


Bij mij hetzelfde :cry:
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Berichtdoor george013 » do aug 04 2011 9:19 pm

Ben ik blij dat het niet alleen aan mij ligt.
Weet niet wat het is.
George
george013



Onderwerp:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Berichtdoor Léon Obers » do aug 04 2011 9:22 pm

george013 schreef:
Léon Obers schreef:Of het om plastic ringen gaat, is aan het plaatje niet te zien. Er zijn nogal wat ringen in omloop van zwart geanodiseerd aluminium.

Het zal mij een worst wezen wat voor een materiaal dat is.

Jouw misschien niet, maar een ander wel. Die wil wellicht geen plastic maar wel aluminium.

Aangaande de passing van de BR-2 ring, zie mijn bericht in de andere draad: viewtopic.php?p=461683#p461683
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Berichtdoor george013 » do aug 04 2011 9:45 pm

Ik heb die drie standen ontdekt en het verschil, twee verschillende nokjes en geen nokje. Maar merk geen verschil met opzetten op mijn D80. Originele Nikon BR-2A gekocht bij Konijnenburg.
Wat betekenen die nokjes? Zat nog een handleiding in het doosje welke ik natuurlijk nog nooit gelezen heb.

Citaat: " The BR-2A has three black dots on it for mounting assistance. Choose the one most suitable for the occasion."

George
george013



Onderwerp:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Berichtdoor Léon Obers » vr aug 05 2011 1:40 pm

george013 schreef:Wat betekenen die nokjes? Zat nog een handleiding in het doosje welke ik natuurlijk nog nooit gelezen heb.

Zie bericht in andere draad: viewtopic.php?p=461819#p461819
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Berichtdoor beijnr » vr aug 05 2011 11:21 pm

Vanavond was er nog genoeg zon om wat insecten te zien rondkruipen in de tuin, o.a. deze:

Afbeelding
Who wants to know?

Met vriendelijke groet,
Rick Beijn
Gebruikersavatar
beijnr

Forumlid
Berichten: 311


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Berichtdoor nikonaddict » za aug 06 2011 10:20 am

beijnr schreef:Who wants to know?



It's a Green Shield Bug

Nikonaddict
nikonaddict




Terug naar “Verzameldraadjes fotopresentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten