Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

Re: Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Berichtdoor Gerard de Zwaan » di sep 09 2014 10:36 am

G 7
Als we toch over de flits correctie hebben, deze foto had ik de flitser op -0.7 staan.
Afbeelding

G 8
Afbeelding

G 9
Afbeelding

G 10
Afbeelding

G 11
De laatste macrofoto van mij
Afbeelding
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1478


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Berichtdoor oud0001 » di sep 09 2014 2:23 pm

G7 is niet het gevolg van -0.7 maar een korte sluitertijd waardoor je geen bestaand licht meer in je beeld hebt.

In foto G11 zie je duidelijk de zonnekap in de weg zitten.
Als je brandpunt 150 of 200mm is dan is je onderwerp ook op groteren werkafstand waardoor de zonnekap geen schaduw werpt bij gebruik van de interne popup flitser.
Ga je dit doen met brandpunten kleiner dan 100 mm zul je die schaduw wel hebben.
Dat zie je in deze foto dan ook gebeuren.

Juist dat is de reden dat men probeert de flitskop naar de frontlens te brengen.
Om het licht zachter te maken moet de relatieve lichtbron groter worden immers een grotere lichtbron maakt het licht zachter. Vandaar ook die linkjes naar DIY macro flash. Je kunt het duur doen en ook goedkoop.
Beide methoden kunnen goed werken.

Ik heb het net zoals deze onderstaande meneer gedaan. De zon imiteren met 1 enkele lichtbron en dan een relatief grotere d.m.v. een sofboxje en dan iets uit een schuine hoek. Door de flitser op een flitsbeugel te plaatsen met een balhoofdje er tussen kun je dit perfect instellen.

Afbeelding

Het is net zoals met alle dingen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ik gebruik nu een andere body maar de principes blijven gelijk. Een grotere lichtbron bij de frontlens en -1 stop op de flitser. De relatieve vergroting van de lichtbron ben ik nog over aan het nadenken. Verder blijft het gelijk als voorheen enkel vele malen lichter in gewicht. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Berichtdoor Gerard de Zwaan » di sep 09 2014 2:42 pm

Ik weet zelf ook wel dat de korte sluitertijd zwarte achtergrond geeft zo als op foto G 7 Andre, het gaat me meer om het licht op het onderwerp. Ik werk zelf liever ook niet met een pop up flitser, de reden is inderdaad op G 11 te zien. Ik heb alleen geen macro flitser. ik heb wel 2 reportage flitsers , alleen is het de vraag of het handig is mij macrofotografie.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1478


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Berichtdoor oud0001 » di sep 09 2014 4:14 pm

Zker handig maar wel ff een softboxje er op zoals in de foto hier boven. :wink:
Je wilt wel zacht licht hebben.
oud0001



Onderwerp:

Re: Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Berichtdoor Gerard de Zwaan » di sep 09 2014 4:17 pm

Softboxje heb ik ook Andre
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1478


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Berichtdoor oud0001 » di sep 09 2014 4:58 pm

Dan zou ik zeggen ga er mee het veld in en speel er mee. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Berichtdoor Gerard de Zwaan » di sep 09 2014 5:23 pm

Ik heb er al mee gespeeld om aangezien ik het al een poosje heb.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1478


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Berichtdoor oud0001 » wo sep 10 2014 5:22 pm

Naar aanleiding van de suggestie van Bert eens marktplaats op gewandeld en voor dinnetje een flitsertje gekocht voor zeggen een schrijven 25 euro en het werkt prima. :mrgreen:

AfbeeldingMarumi DRF14N by primefoto.nl, on Flickr
oud0001



Onderwerp:

Re: Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Berichtdoor Gerard de Zwaan » wo sep 10 2014 5:31 pm

Het hoeft niet duur te wezen, als je maar een beetje rond snuffelt.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1478


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Berichtdoor Bert vD » wo sep 10 2014 9:51 pm

Verhip. TTL! De Marumi waar Bram het over had. Goeie aankoop André! Proficiat. Dat ding van mij is automaat en dus wat lastiger in te stellen.


Groet Bert.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1486


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Berichtdoor Peter » wo sep 10 2014 10:10 pm

Hoi Andre

bedankt voor alle (extra) input van je in dit draadje
top :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7791


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Berichtdoor oud0001 » wo sep 10 2014 10:25 pm

Allemaal wel een beetje off topic maar, er valt ook zo veel over te zeggen.
We moeten eigenlijk nog zo'n dag gaan doen om verder uit te diepen, denk ik. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Berichtdoor Bert vD » wo sep 10 2014 10:28 pm

Mee eens. Ik vind het elke keer leuker worden.


Groet Bert.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1486


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Berichtdoor Gerard de Zwaan » wo sep 10 2014 10:54 pm

Tuihanti schreef:Allemaal wel een beetje off topic maar, er valt ook zo veel over te zeggen.
We moeten eigenlijk nog zo'n dag gaan doen om verder uit te diepen, denk ik. :wink:

Hoe bedoel je off topic Andre. Op de dag kregen we wat uitleg en maakten we foto's met verschillende istelingen en platsen we hier en dicuseren er over. De dag zelf in combinatie van dit draatje leren we weer van.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1478


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's macrodag Gelderland, Overijssel (Twente)

Berichtdoor oud0001 » do sep 11 2014 1:19 am

Ok. Dan heb k ooit deze creatie gemaakt om het flitslicht op de juiste plek te krijgen.
Kosten 0 komma nix.

Afbeelding

Deze deed het prima bij een omgekeerd objectief. Het lict kwam dan vlak voor het objectief netjes op het object. Gemaakt van een stofzuigermondstuk en een stuk plastic van een fles. De binnenzijde besplakt met alufolie.

Afbeelding

Hier dan een vergroterobjectief en 20cm tussenringen en een SB400 met kabel.
Afbeelding

Ik gebruik nu een soortgelijke opstelling met de Fuji i.p.v;. de beugel die ik afgelopen zaterdag heb gebruikt..

Het kan dus heel erg goedkoop met ITTL.
oud0001




Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 16 gasten