Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Berichtdoor Patrick » zo sep 06 2009 1:53 am

Ik heb de eer gehad een van de gelukkigen te zijn geweest die de workshop heeft mogen doen bij Raymond Rutting. Raymond heeft een heel eigen stijl van fotograferen, en ook een manier van foto's bewerken die hij steeds toepast. Ik heb geprobeerd dit na te doen aan de hand van mijn aantekeningen. Ik heb het vermoeden dat ik nog verder moet oefenen. :|

Dit is de eerste versie van mijn beste foto van de dag. De opdracht: maak een (journalistieke) foto met een tegenstelling.

1.
Afbeelding

Met name het doordrukken en tegenhouden moet ik echt aan gaan werken. Ik heb dat hier geprobeerd zo te doen dat de moslima nog duidelijker op de voorgrond treedt.

De volgende foto had ook de goedkeuring van de meester, maar er mocht er maar eentje. Vier minuten na elkaar genomen, dus waarom heb ik al die andere foto's nog genomen? :mryellow:

Ook hier trouwens lekker bezig geweest met tegenhouden en doordrukken. En het receptje van Raymond toegepast. Het werkt!

2.
Afbeelding
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26848


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo sep 06 2009 7:51 am

Met het licht van Raymond:
Afbeelding
Nog onbewerkt.
tourist - familie
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Berichtdoor Patrick » zo sep 06 2009 8:13 pm

Vraag van Tycho over doordrukken en tegenhouden naar een eigen draadje verhuisd:

http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=20550
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26848


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma sep 07 2009 7:36 am

bewerkt volgens methode Raymond Rutting:

Afbeelding
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
en allemaal gemaakt op of rond de 10 mm met de AF-S DX 10-24 mm F/3.5-4.5G ED
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Berichtdoor pietje-nukem » ma sep 07 2009 11:16 am

De 2e foto van Hans zie ik de bloemen wel naar voren komen, maar het lijkt mij nu een ingescande foto :huh:
De 4e boeit mij met deze wijze juist weer wel.
Ben reuze benieuwd naar het "recept'
Nou, van mij ook de groeten
Gebruikersavatar
pietje-nukem

Forumlid
Berichten: 1721



Onderwerp:

Re: Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Berichtdoor Patrick » ma sep 07 2009 11:43 am

Ruttings manier van nabewerken komt er in het kort op neer dat hij eerst met schaduw/hoge lichten het contrast in de foto terugbrengt. Vervolgens worden het wit en zwartpunt indien nodig ingesteld. Het verloren contrast brengt hij door tegenhouden en doordrukken weer extra aan met een grote brush. Dus het onderwerp bijvoorbeeld iets lichter maken en de achtergrond wat wegdrukken door deze donkerder te maken.

Er zijn nog wel wat dingetjes die hij doet, maar dit is toch wel de essentie. Geen gedoe met lagen en zo: gewoon lekker smeren. En hij is er duidelijk heel bedreven in, want je ziet als hij het doet dat het werkt, en het kost hem amper tijd.

Voor voorbeelden van de meester zelf: http://www.raymondrutting.com/

Bij mijn foto's kun je het zien doordat ik de jurk van de moslima en haar gezicht wat lichter gemaakt heb en de achtergrond een beetje heb weggedrukt. De hondjes hebben eenzelfde oppoetsbeurt ontvangen.

Ik denk overigens niet dat ik dit bij al m'n foto's ga doen hoor. Maar dat doordrukken en tegenhouden is iets dat je altijd kan doen als een deel van een foto niet helemaal is wat je hoopt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26848


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Berichtdoor A.Translator » ma sep 07 2009 11:50 am

Patrick schreef:Dus het onderwerp bijvoorbeeld iets lichter maken en de achtergrond wat wegdrukken door deze donkerder te maken.
Er zijn nog wel wat dingetjes die hij doet, maar dit is toch wel de essentie. Geen gedoe met lagen en zo: gewoon lekker smeren. En hij is er duidelijk heel bedreven in, want je ziet als hij het doet dat het werkt, en het kost hem amper tijd.
Voor voorbeelden van de meester zelf: http://www.raymondrutting.com/
Bij mijn foto's kun je het zien doordat ik de jurk van de moslima en haar gezicht wat lichter gemaakt heb en de achtergrond een beetje heb weggedrukt. De hondjes hebben eenzelfde oppoetsbeurt ontvangen.

Bij de moslima is het geweldig goed gelukt, maar bij de hondjes meen ik te zien dat je de achtergrond om hen heen wat lichter hebt gemaakt. Maar misschien zie ik het verkeerd.
Bedankt voor de uitleg.
A.Translator



Onderwerp:

Re: Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Berichtdoor M.Oorthuis » ma sep 07 2009 11:50 am

Ik snap dat het een ding is wat je onder de knie moet krijgen. Journalistieke fotografie is altijd krachtiger met groothoek, maar die foto's van Hans zien er daadwerkelijk niet uit, alles is verkeerd, vertekening veel te extreem nabewerking ziet er niet uit. Ik weet niet wat Raymond heeft verteld, maar ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt....

Die foto van Patrick in de startpost daarentegen ziet er goed uit.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Berichtdoor mikemix » ma sep 07 2009 12:12 pm

Foto 1 is een goede foto van Patrick, ook met de (na)bewerking in gedachte. Zou zelf het effect nog meer versterken, maar dat is smaak.
@Hans,
ik ga het proberen positief te benaderen:
............................geen idee waar ik moet beginnen.............
foto 1 en 4 zijn regelrechte beledigingen voor de mensen op de foto.
Zou van de gelegenheid gebruik maken om eens die 20mm ver weg te stoppen.
mikemix



Onderwerp:

Re: Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Berichtdoor Riemke » ma sep 07 2009 12:20 pm

Ik heb het gevoel in een slechte film beland te zijn. Sorry Hans, maar wat je laat zien kan toch niet de bedoeling zijn? :shock:
De foto van Patrick is niet verkeerd, maar ik denk ook dat het effect nog sterker kan. Overigens vind ik de techniek van doordrukken en tegenhouden het mooiste bij zwart-wit fotografie. Op de site van Raymond Rutting zie je het heel goed terugkomen in zijn portfolio "Vrij werk".
In on eigen kringetje is Mixemix heel erg bedreven in deze techniek. :D Regelmatig hebben al hele mooie foto's hier de revue gepasseerd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma sep 07 2009 12:47 pm

mikemix schreef:Zou van de gelegenheid gebruik maken om eens die 20mm ver weg te stoppen.

De 20 was thuis, allemaal gemaakt op of rond de 10 mm met de AF-S DX 10-24 mm F/3.5-4.5G ED op een kleine D3 (met 3 nullen er achter)
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Berichtdoor mikemix » ma sep 07 2009 12:52 pm

Dus op Dx 15mm?

Even een voorbeeld voor wie het leuk vindt, uiteraard met goedkeuring van Patrick anders is ie zo weer weg

origineel:
Afbeelding
bewerkt:
Afbeelding
mikemix



Onderwerp:

Re: Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Berichtdoor Patrick » ma sep 07 2009 12:54 pm

mikemix schreef:Foto 1 is een goede foto van Patrick, ook met de (na)bewerking in gedachte. Zou zelf het effect nog meer versterken, maar dat is smaak.

Dat is nog een beetje mijn probleem; hoe ver ga je met dit soort dingen. Zeker in kleur. Ik heb geprobeerd ervoor te zorgen dat het er niet teveel bovenop lag, maar dat is wellicht overdreven terughoudend. Ik hoop er in ieder geval beter in te worden naarmate ik het vaker doe.

Kan je laten zien hoe sterk jij het effect gemaakt zou hebben?

EDIT: je bent me voor. Ik zie net jouw bewerking in zwart-wit. Kan je ook zoiets maken in kleur?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26848


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Berichtdoor A.Translator » ma sep 07 2009 1:02 pm

mikemix schreef:Foto 1 is een goede foto van Patrick, ook met de (na)bewerking in gedachte. Zou zelf het effect nog meer versterken, maar dat is smaak.

Naar mijn smaak is de originele bewerking van Patrick in kleur beter geslaagd dan de zwart-wit versie. Juist die paar kleuraccenten doen het 'm voor mij en die stralende lach trekt als vanzelf de aandacht naar zich toe. De zwart-wit bewerking is mij wat modderig, en gek genoeg ook wat te druk.
A.Translator



Onderwerp:

Re: Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Berichtdoor mikemix » ma sep 07 2009 1:02 pm

kleur kan ook. Echter hou ook sterk rekening met WB e.d.- kleuren kunnen eerder goed doorschieten.

Voorbeeld van een bewerking van Hans en 1 van mij, ook hier weer geldt, weg = weg

origineel:
Afbeelding
bewerkt:
Afbeelding
mikemix




Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten