Bezoek fotostudio Gijs Moonen [verzamel]

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

Re: Bezoek fotostudio Gijs Moonen [verzamel]

Berichtdoor ALE » di dec 01 2009 9:07 am

Maud schreef:Ik had problemen met mijn lamellen bij een bepaalde opstelling en toen werden alle instellingen bekeken in camera en toen zag stagiair sRGB staan en veranderde dit, hij werkt met RGB ivm printen

Heeft niets met printen te maken, maar dit terzijde. AdobeRGB lekker laten staan in je camera. Aanleren dat je in je workflow het omzetten naar sRGB als een na laatste aktie opneemt. Dus alles bewerken wat bewerkt moet worden, kleurprofiel aanpassen, verscherpen, opslaan.
Suc6,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bezoek fotostudio Gijs Moonen [verzamel]

Berichtdoor Ruudje » di dec 01 2009 10:35 am

Er komen knappe foto`s voorbij ! Mooi hoor...

{off-topic}

Wat ik me afvraag waarom studio fotografie vaak op hogere f waarde zit! Bijv iso 100 f-8 of f-9

en waarom niet op f2.8 kan i.v.m. overbelichting. Ik heb gister mijn d-lite setje uitgepakt en mogen testen binnenshuis..echt heerlijk wat een BAK licht!

Nu nog leren omgaan met ..

{on-topic}

gr R
Ruudje



Onderwerp:

Re: Bezoek fotostudio Gijs Moonen [verzamel]

Berichtdoor Patrick » di dec 01 2009 6:49 pm

Ruudje schreef:Wat ik me afvraag waarom studio fotografie vaak op hogere f waarde zit! Bijv iso 100 f-8 of f-9

en waarom niet op f2.8 kan i.v.m. overbelichting. Ik heb gister mijn d-lite setje uitgepakt en mogen testen binnenshuis..echt heerlijk wat een BAK licht!

Je diafragma zegt niets over de belichting als je niet op standje M staat; de camera past de sluitertijd aan zodat je toch uiteindelijk dezelfde belichting krijgt. Je diafragma bepaalt wel HOEVEEL van je onderwerp uiteindelijk scherp is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bezoek fotostudio Gijs Moonen [verzamel]

Berichtdoor Ruudje » di dec 01 2009 9:51 pm

Patrick schreef:
Ruudje schreef:Wat ik me afvraag waarom studio fotografie vaak op hogere f waarde zit! Bijv iso 100 f-8 of f-9

en waarom niet op f2.8 kan i.v.m. overbelichting. Ik heb gister mijn d-lite setje uitgepakt en mogen testen binnenshuis..echt heerlijk wat een BAK licht!

Je diafragma zegt niets over de belichting als je niet op standje M staat; de camera past de sluitertijd aan zodat je toch uiteindelijk dezelfde belichting krijgt. Je diafragma bepaalt wel HOEVEEL van je onderwerp uiteindelijk scherp is.



ok dat snap ik maar, hij staat toch altijd op M ivm synchronisatie met hoofdflits.. en als je op die manier een 2.8 pakt is het vaak overbelicht:( ach ik had er bij moeten zijn ! dan had ik ervan kunnen leren :( nu maar door oefenen...
Ruudje



Onderwerp:

Re: Bezoek fotostudio Gijs Moonen [verzamel]

Berichtdoor Patrick » wo dec 02 2009 1:46 am

Ruudje schreef:
Patrick schreef:
Ruudje schreef:Wat ik me afvraag waarom studio fotografie vaak op hogere f waarde zit! Bijv iso 100 f-8 of f-9

en waarom niet op f2.8 kan i.v.m. overbelichting. Ik heb gister mijn d-lite setje uitgepakt en mogen testen binnenshuis..echt heerlijk wat een BAK licht!

Je diafragma zegt niets over de belichting als je niet op standje M staat; de camera past de sluitertijd aan zodat je toch uiteindelijk dezelfde belichting krijgt. Je diafragma bepaalt wel HOEVEEL van je onderwerp uiteindelijk scherp is.



ok dat snap ik maar, hij staat toch altijd op M ivm synchronisatie met hoofdflits.. en als je op die manier een 2.8 pakt is het vaak overbelicht:( ach ik had er bij moeten zijn ! dan had ik ervan kunnen leren :( nu maar door oefenen...

Je haalt wat dingen door elkaar. Althans, er zijn erg veel variabelen.

Tip van mij: zet je camera op 1/200, kies een diafragma vrij groot (dus lage waarde), en zet je flitser op TTL. Dan zoekt je flitser in combinatie met je camera toch nog uit hoeveel er geflitst moet worden. Het is pas helemaal manueel als je ook de flitskracht met de hand gaat regelen op een bepaalde waarde. Probeer het eens. En kijk eens wat er gebeurt als je vervolgens het diafragma wat verandert. Wat verandert er dan aan de belichting?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bezoek fotostudio Gijs Moonen [verzamel]

Berichtdoor ArjanL » wo dec 02 2009 4:41 am

TTL gaat toch uit van communicatie tussen flitser en camera? Hoe zie je dat voor je i.c.m. studioflitsers? Meestal worden die gesynchroniseerd met een kabel of radio/IR trigger. Beiden kunnen niet communiceren met de camera in dat geval en zullen derhalve ook geen juiste sluitertijd kunnen instellen.
De primaire functie van het diafragma is de regeling van de hoeveelheid licht die op de film of chip valt. De sluitertijd regelt de tijdsduur dat die hoeveelheid licht op de film of chip valt. Dat je met het diafragma de scherpte in de diepte kunt regelen is mooi meegenomen.
Een flitslichtmeter meet de hoeveelheid licht, die de op een bepaald vermogen ingestelde flitsers, afgeven. De hoeveelheid wordt vertaald in een diafragmawaarde. Deze waarde neem je over op het objectief. Sluitertijd in een verduisterde studio is minder relevant, zolang je de maximale (flitssynchronisatie)tijd maar niet overschrijdt. Flitsmeters hebben ook het voordeel dat je verhoudingen in lichthoeveelheid van verschillende lampen kunt meten. De moderne meters kunnen calculaties maken.
Eén en ander werkt alleen maar goed als de camera op Manueel is ingesteld.
De hoeveelheid licht regel je in eerste instantie met het vermogen op de flitsers. Wil je minder licht dan verlaag je het vermogen. Automatisch werk je dan dus met een groter diafragma. Heb je dan nog te veel licht dan moet je ND grijsfilters gebruiken. De ISO waarden bij gebruik van studioflitsers is vaak laag. Je kunt dus zeker bij diafragma 1,4 werken.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bezoek fotostudio Gijs Moonen [verzamel]

Berichtdoor Ruudje » wo dec 02 2009 10:05 am

ArjanL schreef:TTL gaat toch uit van communicatie tussen flitser en camera? Hoe zie je dat voor je i.c.m. studioflitsers? Meestal worden die gesynchroniseerd met een kabel of radio/IR trigger. Beiden kunnen niet communiceren met de camera in dat geval en zullen derhalve ook geen juiste sluitertijd kunnen instellen.
De primaire functie van het diafragma is de regeling van de hoeveelheid licht die op de film of chip valt. De sluitertijd regelt de tijdsduur dat die hoeveelheid licht op de film of chip valt. Dat je met het diafragma de scherpte in de diepte kunt regelen is mooi meegenomen.
Een flitslichtmeter meet de hoeveelheid licht, die de op een bepaald vermogen ingestelde flitsers, afgeven. De hoeveelheid wordt vertaald in een diafragmawaarde. Deze waarde neem je over op het objectief. Sluitertijd in een verduisterde studio is minder relevant, zolang je de maximale (flitssynchronisatie)tijd maar niet overschrijdt. Flitsmeters hebben ook het voordeel dat je verhoudingen in lichthoeveelheid van verschillende lampen kunt meten. De moderne meters kunnen calculaties maken.
Eén en ander werkt alleen maar goed als de camera op Manueel is ingesteld.
De hoeveelheid licht regel je in eerste instantie met het vermogen op de flitsers. Wil je minder licht dan verlaag je het vermogen. Automatisch werk je dan dus met een groter diafragma. Heb je dan nog te veel licht dan moet je ND grijsfilters gebruiken. De ISO waarden bij gebruik van studioflitsers is vaak laag. Je kunt dus zeker bij diafragma 1,4 werken.


dank je wel!
Ruudje



Onderwerp:

Re: Bezoek fotostudio Gijs Moonen [verzamel]

Berichtdoor Léon Obers » wo dec 02 2009 10:34 am

ArjanL schreef:Heb je dan nog te veel licht dan moet je ND grijsfilters gebruiken. De ISO waarden bij gebruik van studioflitsers is vaak laag. Je kunt dus zeker bij diafragma 1,4 werken.

Dat ligt maar net aan het vermogen van die studioflitsers. Meestal is het voor dat soort flitsers zodanig stevig dat je zelf bij het laagst ingestelde vermogen, en de laagste ISO-waarde op een veel kleinere diafragma-opening uitkomt dan die 1,4. Dus ik zou zeggen, zonder grijsfilters kom je in een studio eigenlijk nooit aan die volle opening toe.
(Met de door mij gebruikte studioflitsers op het allerlaagste vermogen bij ISO 100 en zonder gebruik van grijsfilters kom ik al gauw aan diafragma 5.6 tot 8 toe :shock: )
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Bezoek fotostudio Gijs Moonen [verzamel]

Berichtdoor Ruudje » wo dec 02 2009 10:48 am

Léon Obers schreef:
ArjanL schreef:Heb je dan nog te veel licht dan moet je ND grijsfilters gebruiken. De ISO waarden bij gebruik van studioflitsers is vaak laag. Je kunt dus zeker bij diafragma 1,4 werken.

Dat ligt maar net aan het vermogen van die studioflitsers. Meestal is het voor dat soort flitsers zodanig stevig dat je zelf bij het laagst ingestelde vermogen, en de laagste ISO-waarde op een veel kleinere diafragma-opening uitkomt dan die 1,4. Dus ik zou zeggen, zonder grijsfilters kom je in een studio eigenlijk nooit aan die volle opening toe.
(Met de door mij gebruikte studioflitsers op het allerlaagste vermogen bij ISO 100 en zonder gebruik van grijsfilters kom ik al gauw aan diafragma 5.6 tot 8 toe :shock: )



ik ook, f8
Ruudje



Onderwerp:

Re: Bezoek fotostudio Gijs Moonen [verzamel]

Berichtdoor Laura » do dec 03 2009 7:03 pm

Weer even het draadje on-topic brengen;
Jammer dat er niet van meer foto's gepost zijn (ik kan me toch herinneren dat ik voor heel wat meer mensen dan alleen ALE en reebruine ogen stond te poseren ;))
Of komt het omdat we dan meer van hetzelfde te zien zouden krijgen (zoals de cognac?)
Gebruikersavatar
Laura

Forumlid
Berichten: 315


Locatie: Rosmalen
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bezoek fotostudio Gijs Moonen [verzamel]

Berichtdoor Patrick » do dec 03 2009 7:14 pm

Laura schreef:Weer even het draadje on-topic brengen;
Jammer dat er niet van meer foto's gepost zijn (ik kan me toch herinneren dat ik voor heel wat meer mensen dan alleen ALE en reebruine ogen stond te poseren ;))
Of komt het omdat we dan meer van hetzelfde te zien zouden krijgen (zoals de cognac?)

Ik wil nog wel wat posten, maar ben even druk geweest met een bijdrage voor NCN Magazine, m'n vakantiefoto's van 2008 (!!) en 135 foto's geschoten tijdens het Sinterklaasfeest hier op m'n werk...

Met iets spannend zal ik wel niet komen. Ik heb de foto's nog niets eens zelf bekeken... :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten