Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

Re: Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Berichtdoor Elhart » di dec 17 2013 1:50 am

Wat een mooie opnames zijn er voorbij gekomen. wist niet dat het zo'n fotogenieke stad was!
Misschien volgend jaar nieuwe poging :wink:
D7100 * D3100 / Nikon 10-24 mm - Nikon 35 mm - Nikon 50 mm - Sigma 18-200 mm - Tamron 90 mm - Tamron 20-70 mm / Benro statief
Gebruikersavatar
Elhart

Clublid
Berichten: 139


Locatie: Nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Berichtdoor Arthur Mol » di dec 17 2013 3:17 am

Mooi hoor, al heb ik het idee dat de rechterarm van Gerard de Zwaan een stuk zwaarder is dan zijn linker..
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Berichtdoor Gerard de Zwaan » wo dec 18 2013 10:43 am

Hier de laatste serie foto's van mij.

G5
Afbeelding
DSC_0011 by Gerard de Zwaan, on Flickr

G6
Afbeelding
DSC_0012 by Gerard de Zwaan, on Flickr

G7
Afbeelding
DSC_0016 by Gerard de Zwaan, on Flickr

G8
Afbeelding
DSC_0018 by Gerard de Zwaan, on Flickr

Met de laatste foto ben ik het mindt tevrede over het reseltaad. Ik had trouwens meer mooie platen hier verwacht.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1463


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Berichtdoor Fotomarius » wo dec 18 2013 11:02 am

Een verlaten sfeervolle stad… :wink:
Met groet, Marius...
Gebruikersavatar
Fotomarius

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Friesland...
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Berichtdoor Roy Kersbergen » wo dec 18 2013 11:17 am

@ Gerard, al je foto's leunen te veel naar rechts, ik denk dat je je horizon even recht moet zetten :wink:
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Berichtdoor Henk » wo dec 18 2013 10:48 pm

Fotomarius schreef:Een verlaten sfeervolle stad… :wink:


Verlaten? Welnee, we waren toch al snel met een stuk of 20 NCN-ers :lol:

Complimenten voor de vele fraaie foto's.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1732


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Berichtdoor R3MCO » do dec 19 2013 12:54 pm

Roy Kersbergen schreef:Jammer dat er niet meer exif gegevens beschikbaar zijn, voor mij namelijk een mooi leer momentje aamgezien het mijn eerste keer was en ik niet tevreden ben over al mijn foto's.


Roy, als ik zo kijk naar je foto's dan ogen ze wat donkerder als de rest. Ik kan jou exif data ook niet zien maar het lijkt me dat je een wat langere sluitertijd had kunnen gebruiken bij een diafragma van rond de f10 (afhankelijk van de afstand tot je onderwerp).
Hierdoor vang je meer licht en krijg je meer detail in je donkere gedeeltes. Dit zou je misschien ook nog kunnen doen in bijvoorbeeld Lightroom.
Ik zie dat je ook een D7000 hebt, een klein beetje extra belichten mag ook best af en toe.
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Berichtdoor Roy Kersbergen » do dec 19 2013 12:59 pm

R3MCO schreef:
Roy Kersbergen schreef:Jammer dat er niet meer exif gegevens beschikbaar zijn, voor mij namelijk een mooi leer momentje aamgezien het mijn eerste keer was en ik niet tevreden ben over al mijn foto's.


Roy, als ik zo kijk naar je foto's dan ogen ze wat donkerder als de rest. Ik kan jou exif data ook niet zien maar het lijkt me dat je een wat langere sluitertijd had kunnen gebruiken bij een diafragma van rond de f10 (afhankelijk van de afstand tot je onderwerp).
Hierdoor vang je meer licht en krijg je meer detail in je donkere gedeeltes. Dit zou je misschien ook nog kunnen doen in bijvoorbeeld Lightroom.
Ik zie dat je ook een D7000 hebt, een klein beetje extra belichten mag ook best af en toe.


Vorige week had ik nog geen D7000, toen deed ik het met een D80. Was voor mij de eerste keer avond fotografie en moet eerlijk zeggen dat ik zowel het donkere als het lichte mooi vind. Het donkere geen m.i. wel de sfeer van dat moment weer. Ik heb tussen de F8 en F11 geschoten met sluitertijden van 4 tot 10 seconden.

Morgen avond weer een nieuwe kans in Doesburg, ik hoop daar een hoop moois te kunnen schieten (zal er op letten ze wat lichter te krijgen).
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Berichtdoor R3MCO » do dec 19 2013 1:08 pm

Roy Kersbergen schreef:Ik heb tussen de F8 en F11 geschoten met sluitertijden van 4 tot 10 seconden.


Diafragma lijkt me goed maar je sluitertijden kunnen zeker langer, ik zit in dezelfde omgevingen waar jij je foto's hebt gemaakt vaak tussen de 20 en 30 sec. Dit scheelt aanzienlijk. Je D7000 geeft dit prima aan in de viewfinder. Ik neem aan dat je wel op ISO100 schiet in de M stand...

Mijn reactie was een tip, het is jou foto en als je donker mooier vind dan zou ik dat zeker zo houden ;)
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Berichtdoor Roy Kersbergen » do dec 19 2013 1:22 pm

R3MCO schreef:
Roy Kersbergen schreef:Ik heb tussen de F8 en F11 geschoten met sluitertijden van 4 tot 10 seconden.


Diafragma lijkt me goed maar je sluitertijden kunnen zeker langer, ik zit in dezelfde omgevingen waar jij je foto's hebt gemaakt vaak tussen de 20 en 30 sec. Dit scheelt aanzienlijk. Je D7000 geeft dit prima aan in de viewfinder. Ik neem aan dat je wel op ISO100 schiet in de M stand...

Mijn reactie was een tip, het is jou foto en als je donker mooier vind dan zou ik dat zeker zo houden ;)


Ik weet dat het een tip was, bedankt daarvoor en ga er zeker op letten.

Ok behoorlijk lange sluitertijden dus, morgen avond maar eens in Doesburg proberen. Ik schiet inderdaad op de M stand met ISO 100.

Ik ken de D7000 nog niet goed genoeg dus moet nog het e.a. expirimenteren maar het is nu al een verademing t.o.v. de D80 (welke absoluut niet slecht was).
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Berichtdoor H.Vos » do dec 19 2013 1:30 pm

Geniet van de foto's hier - was helaas verhinderd - maar over de laatste opmerkingen over schieten in M stand: waarom niet gewoon op diafragma of is in de M stand per definitie beter (voor een beter resultaat dan)?
Gebruikersavatar
H.Vos

Forumlid
Berichten: 437


Locatie: Alphen aan den Rijn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Berichtdoor Roy Kersbergen » do dec 19 2013 1:46 pm

Op de A stand kun je de sluitertijd niet veranderen, op de M stand wel.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Berichtdoor R3MCO » do dec 19 2013 2:19 pm

H.Vos schreef:Geniet van de foto's hier - was helaas verhinderd - maar over de laatste opmerkingen over schieten in M stand: waarom niet gewoon op diafragma of is in de M stand per definitie beter (voor een beter resultaat dan)?



Bij niet bewegende onderwerpen waarbij je genoeg tijd hebt om je instellingen te wijzigen kies ik er altijd voor om alles handmatig in te stellen. Dit komt misschien ook voort uit het feit dat ik zeker in het begin wilde weten welke instelling waar voor diende.
Wanneer je in de M stand fotografeert zie je gelijk hoe je ISO, Diafragma en Sluitertijden staan (omdat je hierover na hebt moeten denken, of er door proberen achter bent gekomen). Door middel van je belichtings meter zie je gelijk wat de juiste richting is. ISO zet je altijd gewoon vast op 100 omdat je vanaf statief werkt. Je kiest je diafragma en dan moet daar alleen nog een sluitertijd bij...

Als je in de A stand fotografeert heb je alleen controle over je diafragma en kan je de rest niet wijzigen. Dit kan best leuke plaatjes opleveren in sommige gevallen maar dan gaat bijvoorbeeld je ISO omhoog en dat wil je niet.
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Berichtdoor H.Vos » do dec 19 2013 3:58 pm

Dank R3MCO, duidelijk reactie waar ik wat mee kan. Ga het ook eens proberen.
Gebruikersavatar
H.Vos

Forumlid
Berichten: 437


Locatie: Alphen aan den Rijn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Deventer in Kerstsfeer bij avond (verzamel)

Berichtdoor Henk » vr dec 20 2013 12:19 am

R3MCO schreef:
H.Vos schreef:Geniet van de foto's hier - was helaas verhinderd - maar over de laatste opmerkingen over schieten in M stand: waarom niet gewoon op diafragma of is in de M stand per definitie beter (voor een beter resultaat dan)?



Bij niet bewegende onderwerpen waarbij je genoeg tijd hebt om je instellingen te wijzigen kies ik er altijd voor om alles handmatig in te stellen. Dit komt misschien ook voort uit het feit dat ik zeker in het begin wilde weten welke instelling waar voor diende.
Wanneer je in de M stand fotografeert zie je gelijk hoe je ISO, Diafragma en Sluitertijden staan (omdat je hierover na hebt moeten denken, of er door proberen achter bent gekomen). Door middel van je belichtings meter zie je gelijk wat de juiste richting is. ISO zet je altijd gewoon vast op 100 omdat je vanaf statief werkt. Je kiest je diafragma en dan moet daar alleen nog een sluitertijd bij...

Als je in de A stand fotografeert heb je alleen controle over je diafragma en kan je de rest niet wijzigen. Dit kan best leuke plaatjes opleveren in sommige gevallen maar dan gaat bijvoorbeeld je ISO omhoog en dat wil je niet.


Als je in de A stand fotografeert kun je ook prima zelf je ISO bepalen en instellen. En afhankelijk van je diafragma én je ISO kiest de camera hier een sluitertijd bij.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1732


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten