24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Johan v. V. » za feb 24 2018 6:40 pm

Ik ben inmiddels weer thuis van een geslaagde middag over straatfotografie in Utrecht. Na de nodige tips van Patrick, en na veel inspirerende foto’s te hebben gezien, werden de deelnemers zelf de straat opgestuurd. Toch lastig om over de drempel van je eigen schroom heen te stappen! Het lukte de een beter dan de ander.
Ik vermoed dat verschillende leden meer gaan doen met de opgedane kennis en ervaring!
Patrick, je was goed voorbereid, bedankt voor wat je ons hebt geboden. Het was top! :thumbup:
Hier kunnen de deelnemers reacties en foto’s kwijt. Patrick zal ze van de nodige feedback voorzien.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Patrick » za feb 24 2018 7:13 pm

Het lijkt me handig als je even aangeeft of je feedback wil op je foto's. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen erop zit te wachten...

Ik vond het geslaagde middag. Leuk om te doen. Ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor ilsehofman » za feb 24 2018 7:21 pm

Ik vond het een interessante middag, bedankt daarvoor! Voorheen maakte ik vooral foto's met zo min mogelijk mensen, maar dit is ook leuk en het viel me aardig mee. Dit was zeker niet de laatste keer dat ik op deze manier ga fotograferen!
Hoe voeg ik foto's toe aan dit bericht?
Gebruikersavatar
ilsehofman

Socialmedia
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Gerard » za feb 24 2018 7:39 pm

Hallo Patrick en Johan,

Ik vond het een zeer geslaagde middag. met name de uitleg van Patrick was zeer helder. Mijn complimenten.
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Johan v. V. » za feb 24 2018 8:08 pm

Zo, direct maar een selectie gemaakt. De meeste foto's heb ik (later) omgezet naar zwart-wit. In twee gevallen twijfelde ik of ik kleur tóch niet mooier vond. Wat vinden jullie?
De mevrouw met haar fel rode jas, lippen en haarband heb ik in kleur gelaten. Om de een of andere reden vind ik de blauwe jas van de visboer ook wel mooi. Ook de foto's bij de frietwinkel heb ik bewust in kleur gehouden. De kleuren versterken mijns inziens de vrolijke sfeer.
Patrick (en anderen), kom maar op met jullie feedback!


1.
Afbeelding
PP: Ik heb behoorlijk veel zwart-wit laten zien. En het wordt ook veel gedaan bij straatfotografie. Maar dat betekent absoluut niet dat het een streven is. Ik bepaal per foto wat het best werkt. Of doe waar ik op dat moment zin in heb. Ik zou deze denk ik ook in kleur houden. Hier heb je vast contact gemaakt. Ik had al de indruk dat je dat niet zo eng vindt.

2.
Afbeelding

Afbeelding
PP: Ik zou neigen naar zwart-wit, maar dat kan beter gedaan worden dan ik hier zie. Ik neem aan dat je de dame in het midden toch wat eruit wil laten springen. Dat kan je in je omzetting op aansturen.

3.
Afbeelding
PP: De visboer vind ik niet zo fijn geschoten. Teveel een kiekje. Even wachten tot hij opkijkt? Desnoods even de aandacht trekken? EN de dames erachter zijn ook afleidend.

4.
Afbeelding
PP: Leuk! Dit wil je toch zien op de markt? Ook hier zou ik wat meer doen in de omzetting naar zwart-wit.

5.
Afbeelding
PP: Deze vind ik niet sterk. Laten afvallen.

6.
Afbeelding
PP: Tja. Wat lager genomen zou beter zijn. En de uitsnede... Ook hier is de zwart-wit omzetting niet erg sterk.

7.
Afbeelding
PP: Erg leuk moment. Een foto hoeft niet altijd 3x2 te zijn. Ik zou 'm anders aansnijden. De nadruk nog meer op de zwaaiende man leggen.

8.
Afbeelding
PP: Een duidelijk mindere versie van de vorige situatie. Ik zou deze laten afvallen.

9.
Afbeelding
PP: leuk gevonden. Technisch niet helemaal goed, maar goed gezien!

10.
Afbeelding
PP: Kijk, dit zien we graag. Goede situatie, goed getimed. Mooi moment! De achtergrond is wel erg druk waardoor de dame waar het om gaat een beetje opgaat in de massa. Je f2.8 is natuurlijk een logische keuze, maar je had eventueel nog meer ruimte met een 50mm prime.

Ik herhaal mezelf, maar je kan bij de omzetting naar zwart-wit veel meer de nadruk leggen op de persoon waar het om gaat!


11.
Afbeelding


12.
Afbeelding
PP: ik vind 12 sterker dan 11. Leuk dat je ook naar binnen kijkt!

13.
Afbeelding

Afbeelding
PP: geen echte voorkeur voor kleur of zwart-wit. Aardig beeld.

14.
Afbeelding
PP: Dit zijn gewoon gave situaties. Het ontbreken van wat voeten en zo is wat minder. De vignettering die er volgens mij in zit zou ik weghalen! Maar een echt goed straatbeeld. Goede plaat!

15.
Afbeelding
PP: Soort zoekt soort. Dit gebeurt vaak. Even contact hebben met soortgenoten.

16.
Afbeelding
PP: Normaal "leen" ik geen personen waar anderen contact mee hebben gelegd. Maar dit krijg je als je met een groepje loopt. Leuk om te doen natuurlijk.

17.
Afbeelding
PP: Prima straatportret. Contact maken is niet zo eng en veel meer mensen dan je denkt vinden het prima! Dat werd wel duidelijk na afloop van jullie rondje door de stad.

Algemeen: je moet werken aan je zwart-wit omzettingen. Je bent duidelijk niet bang op straat en ziet leuke situaties. Als je het leuk vindt zou ik het vaker doen!
Laatst gewijzigd door Johan v. V. op zo feb 25 2018 5:46 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Johan v. V. » za feb 24 2018 8:14 pm

ilsehofman schreef:Hoe voeg ik foto's toe aan dit bericht?

Deze beschrijving zal je verder helpen! viewtopic.php?f=82&t=58677&hilit=Flickr
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Genster » za feb 24 2018 9:14 pm

Mijn Coolpix kiekjes van vanmiddag heb ik op Flickr gezet maar de meeste (de 1:1 exemplaren) zijn helaas te groot (hoger dan 1280 pixels) om hier te plaatsen.

Mocht je mijn plaatjes willen zien, kan dat door HIER te klikken.
Ik heb ze bekeken en was niet alleen onder de indruk van de kwaliteit maar ook van het enorme aantal! Nu ken ik Genster al een beetje,
dus verrassend was het niet. En zo'n Coolpix A is een fijn cameraatje voor dit soort werk dat niet zo snel mensen afschrikt. Ik denk dat je dat beamen kan.

Erg leuk is dat je gelijk ten uitvoer bracht waarvan ik zei dat ik het zelf eigenlijk nooit gebruik: op een meter of 3 scherpstellen en met f8 of f11 fotograferen zonder daar nog aan te zitten. Dat werkt duidelijk prima!


Mooie foto's Johan :thumbup:
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Lucien » za feb 24 2018 10:24 pm

Het was een leuk en inspirerend uitjes Johan, maar in dit geval gaat alle lof Patrick voor zijn helder betoog en zijn voorbeeld foto's.
Morgen maar eens aan de slag met de oogst.
Gebruikersavatar
Lucien

Clublid
Berichten: 189


Locatie: Soesterberg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor stronk » za feb 24 2018 11:14 pm

Patrick, Johan,

Dank voor jullie inzet en enthousiasme! Trouwens ook dank aan Kamera Express voor de gastvrijheid.
Om in 1,5 uur iets neer te zetten wat je niet beheerst is een absolute uitdaging. Je schroom opzij zetten en lukraak mensen fotograferen valt om de drommel niet mee. Als je dan thuis komt en je bekijkt het resultaat is mijn eerste reactie mmmm dat we hier niet aan gedacht hebben en dat we daar wat hebben laten liggen. Genoeg leerstof voor de toekomst.
Hier mijn eerste plaat van een groep meiden die ik tegenkwam. De vrolijkheid spat er van af en het gebeurde op straat.
PP: En het is een heerlijke plaat. En goed omgezet naar zwart-wit!

@Johan v. V.: 10 en 14 zijn gaaf!

Afbeelding
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor ilsehofman » zo feb 25 2018 8:44 am

Nou, hier zijn ze dan:
Patrick, voel je vrij om tips te geven. Aangezien dit mijn eerste keer straatfotografie was, heb ik vast nog genoeg te leren.

Wat vinden jullie, De foto met de man bij de kroeg zwart/wit of kleur?

Afbeelding
Afbeelding
PP: Tja, kwestie van voorkeur. Er is niet echt een beter of zo. De uitsnede kan je hier gebruiken om je verhaal vorm te geven. Je kiest ervoor het duidelijk een kroeg te laten zijn waardoor de man relatief klein is. Door zaken weg te croppen verleg je de aandacht.
Afbeelding
PP: zoals ik al aangaf op zaterdag. Ik zou hier de bovenkant eraf croppen; dat heb je niet nodig voor het verhaal.
Afbeelding
PP: je hebt de uitsnede veranderd van deze foto. Linksboven was een poster zichtbaar. Ik denk dat het goed is dat je dat eraf gehaald hebt. De foto nog wat rechtzetten.
Afbeelding
PP: contact gemaakt. Prima!
Afbeelding
PP: Ik vind dit je sterkste beeld. Bus er mooi in. Boeiend geheel. Goed gezien!
Gebruikersavatar
ilsehofman

Socialmedia
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Gerard » zo feb 25 2018 9:39 am

AfbeeldingDSC_7975 by Gerard Wieberdink, on Flickr
PP:Je kent mijn stijl Ik vind dit een nogal onrustige foto. Erg veel is scherp, er staat ook erg veel op. Ik zou 'm krapper uitsnijden.
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Gerard » zo feb 25 2018 9:42 am

AfbeeldingDSC_7971 by Gerard Wieberdink, on Flickr
PP: Veeeeel beter dan de vorige foto! Fijne beeld, leuk contact. En prima achtergrond. Complimenten!
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Gerard » zo feb 25 2018 9:43 am

AfbeeldingDSC_7961 by Gerard Wieberdink, on Flickr
PP: Een apart beeld. Jammer dat je niet iets eerder was; dan had je een absolute topper kunnen scoren!
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Gerard » zo feb 25 2018 9:45 am

AfbeeldingDSC_7970 by Gerard Wieberdink, on Flickr
PP: leuk moment. Maar technisch mislukt. Die zou ik persoonlijk direct verwijderen. Wel leren van de instellingen die je gebruikte om het de volgende keer wel te hebben!
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Gerard » zo feb 25 2018 9:46 am

Hallo Patrick,

Hierbij mij foto's. Graag kritisch commentaar. Leer ik alleen maar van
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten