24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Johan v. V. » do mar 01 2018 12:11 am

Patrick, bedankt voor je reacties! Lekker kritisch, maar wat mij betreft kunnen we er wat mee! :thumbup:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor PatrickHberg » do mar 01 2018 12:31 am

bedankt voor de feedback Patrick.
Wat bedoel je eigenlijk met iets pittiger?
Vrijdagmiddag waarschijnlijk Amsterdam in, om de praktijk te oefenen :wink:
D7200
Tokina 12-24mm at-x pro dx II
Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD
Nikon 50mm 1.8d
Tokina 100mm f/2.8 af pro d
https://www.facebook.com/patrickherzbergfotografie
Gebruikersavatar
PatrickHberg

Clublid
Berichten: 319


Locatie: Koudekerk aan den Rijn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Patrick » do mar 01 2018 1:03 am

PatrickHberg schreef:bedankt voor de feedback Patrick.
Wat bedoel je eigenlijk met iets pittiger?
Vrijdagmiddag waarschijnlijk Amsterdam in, om de praktijk te oefenen :wink:

Graag gedaan!
Best veel zwart/wit beelden hier zijn meer donker-grijs/licht-grijs. Dus wat meer aan de schuiven trekken. Even eventueel wat lokaal contrast (helderheid) toevoegen.
Oei, koud. Maar altijd leuk. Je hebt gezien hoeveel ik er rondloop. Laat je wat zien?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Genster » do mar 01 2018 7:16 am

Genster schreef:Mijn Coolpix kiekjes van vanmiddag heb ik op Flickr gezet maar de meeste (de 1:1 exemplaren) zijn helaas te groot (hoger dan 1280 pixels) om hier te plaatsen.

Mocht je mijn plaatjes willen zien, kan dat door HIER te klikken.

Patrick schreef:...Ik denk dat je dat beamen kan...


Ja, dat kan ik zeker :)

Bedankt Patrick!!!
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor AnnetteV » do mar 01 2018 9:20 am

Patrick, bedankt voor jouw waardevolle opmerkingen.
Ik moet zeggen, jij hebt je best gedaan met deze workshop.
Je hebt hard gewerkt tot diep in de nacht om al die reacties op alle geplaatste foto's te geven :thumbup:

De opmerkingen op de foto's van anderen zijn ook voor mij zeer leerzaam.
Zo te zien heeft iedereen een eigen view op de situatie op de straat
en sommigen gaan ook hun best doen om de foto's verder te bewerken.
Ik vind de foto nr 5 van Stronk super gaaf, tja, ik kan het niet helpen, ik hou van vignettering.
Leuk om al die variaties te zien en leuk om daarvan te leren.
Met vriendelijke groet,
Annette

Flickr
Gebruikersavatar
AnnetteV

Bestuurslid
Berichten: 184


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Gerard » do mar 01 2018 9:34 am

Hallo Patrick,
Bedankt voor je advies. Hier kan ik veel van leren. wanneer is de volgende cursus.
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Maurice » do mar 01 2018 7:45 pm

Vanwege een overvolle week, later dan gewoonlijk enkele foto's.

Bewust het leven op straat vastleggen is voor mij nieuw, ik heb dat ook nog niet eerder gedaan. Het contact maken met mensen vind ik geen probleem, veel lastiger vind ik het vastleggen van interessante beelden. Gezien mijn onderstaande foto's ben ik misschien 'af', ik heb immers meer portretjes gemaakt dan echte straatbeelden. Maar goed; volgens Patrick maakten we die er gewoon bij.

PP: Inderdaad Maurice, die schieten we er gewoon bij. Sterker nog: ik ga een sheet aan de presentatie toevoegen met wat tips speciaal over straatportretten!

Ik ken de foto's van Maurice heel goed. We kennen elkaar goed en het is dan ook niet verbazend dat ik zijn foto's direct herken. Ook als zijn naam er niet bij zou staan dan zou ik ze direct herkennen. Ik vind dat altijd een groot compliment om te krijgen en ik geef dit compliment hier ook graag aan hem. Het leuke is dat Maurice nooit straatfoto's maakt van mensen die hij niet kent. Clubleden fotograferen tijdens uitjes doet hij natuurlijk al tijden en die plaatjes zijn altijd geweldig om te zien. Dat hij dit zo soepel toepast bij onbekenden verbaast me eerlijk gezegd niet. Maar het gemak waarmee hij dat deed (ik heb met hem opgelopen tijdens de workshop, of was het andersom? :mryellow: ) was toch wel enigszins verrassend.

Oke, genoeg algemene complimenten. De foto's...


1. Duidelijk contact gemaakt en de foto achteraf ook aan de betreffende persoon laten zien.
Afbeelding
PP: Tja, wat moet ik zeggen. Geweldige foto. Goed moment, prachtige compositie en wat een geweldig objectief is die 58/1.4! Maurice liep heel slim even naar binnen waar ik probeerde door het glas heen te fotograferen. Mijn foto kon zo de afvalbak in door de spiegelingen die ik niet goed kreeg.

2. Verscholen achter een stalen balustrade.
Afbeelding
PP: Lastig om een foto als dit te beoordelen. Ik denk dat ik snap wat hij wil met het beeld, maar ik vind het geen sterk beeld. Teveel "niets"? Het zou al veel leuker zijn als er "iets" in de linker-opening te zien zou zijn. Maar natuurlijk is het erg goed om dit soort dingen te proberen!

3. Op redelijke afstand gemaakt.
Afbeelding
PP: slim geschoten en goed getimed. Ik neem aan dat de situatie hier herkend was en dat Maurice gewacht heeft tot er iets gebeurde. En het was hier best druk, dus dat lukt dan ook wel. Ook hier is het goed te zien hoe de beperkte scherptediepte en prachtige onscherpte die zijn objectief bieden goed uitgebuit worden.

4. Praatje met de vader gemaakt en foto laten zien.
Afbeelding
PP: Zoals Maurice al aangeeft is het belangrijk dat je eventuele ouders even laat merken dat je er bent. Heerlijke foto. En heel goed gekeken naar de omgeving. Erg goede uitsnede en fijn getimed!

5. Ahum...
Afbeelding
PP: Ik liep hier gewoon voorbij. Te vaak straatmuzikanten gefotografeerd. Maar Maurice toont even fijntjes aan dat ik dat hier beter niet had kunnen doen. Doordat de persoon op de hoek zit van een pand en het licht er fijn op staat maar slechts een kant verlicht is het geen gewoon kiekje meer.

6. Ik stond er een paar meter vanaf, maar ik werd niet opgemerkt.
Afbeelding
PP: Absoluut een van mijn favoriete beelden. Erg fraaie compositie en zo'n herkenbaar beeld. En dan staan die flesjes ook nog zo fijn aan de linkerkant. Dat soort "mazzel" moet je afdwingen.
:thumbup: Ook hier weer die mooie zachte achtergrond. Toch een voordeel van een FX camera ten opzichte van APS-C; met mijn camera's (ik schiet straatfoto's met APS-C camera's) haal ik dat toch wat minder makkelijk.


7. Contact gemaakt en gewacht op een leuk moment.
Afbeelding
PP: Een heel slim beeld. Erg goed gekeken. Moeilijk ook om dit precies goed te krijgen. Een beetje de foto's van Maurice kennende verbaast het me niet echt dat hij dit ziet. Ik moet vaker met hem rondlopen; wellicht zie ik het dan ook...


----------------------
Nog een paar in kleur waarvan ik het zonde vond om deze naar z/w om te zetten.

8. Contact gemaakt, waardoor ik tijd had en de man rechts mooi in het beeld kon kaderen.
Afbeelding
PP: Vrolijk geheel. Niet zo moeilijk te schieten. Sterker nog; ik heb de dames ook. Maar ook dan moet je het nog wel even doen. Ik had het hier met Maurice nog over; als je zo'n contact gemaakt hebt, dan kan je best even je tijd nemen voor zo'n foto; het maakt hun echt niet uit of je er wat langer over doet. Neem die tijd dan ook als dat je een beter beeld oplevert!

9.Bang voor de ogen... dus geen contact gemaakt...
Afbeelding
PP: Fijn eigentijds beeld. Ook hier spreekt de beperkte scherptediepte me aan; anders zou het een veel onrustiger beeld zijn met al die mensen in de achtergrond. Maar dat is meer mijn persoonlijk voorkeur dan een regel natuurlijk.

10. Vriendelijke 'handhaver' die de tijd nam voor een portretje.
Afbeelding
PP: tja, het maken van deze foto gaf mij de kans om een paar extra stukjes kibbeling te eten uit onze gezamenlijke zak. Die zijn duidelijk een goede investering geweest want dit is een fijne plaat! Wederom de 58/1.4 goed gebruikt en een goed moment afgewacht terwijl het toch niet echt geposeerd lijkt.

Alles overziend is Maurice geweldig in het maken van portretten op straat. Het is inderdaad wat minder straatfotografie wat hij doet in de strikte zin van het woord, maar dat maakt natuurlijk helemaal niets uit; iedereen moet wat mij betreft doen wat hem of haar het meest ligt of wat je het leukst vindt om te doen. En een van de grootste complimenten die je als workshop-gever kan krijgen is te horen dat iemand "om"
is en dit vaker gaat doen. Dat heb ik niet alleen van Maurice gehoord maar ook van anderen. Dat maakt het voor mij een meer dan geslaagde workshop!
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor PatrickHberg » do mar 01 2018 11:02 pm

PatrickHberg schreef:6.
Afbeelding
DSC_0613 by Patrick, on Flickr
PP: Prima beeld! Alleen valt er veel meer uit te halen. Deze is nu erg vlak en dat is jammer. Of je 'm nu in kleur houdt of omzet naar zwart wit, hij mag een stuk pittiger!


@Patrick Put
Beetje lopen spelen met de schuifjes van LR.
Afbeelding
DSC_0613-2 by Patrick, on Flickr
PP: De nadruk komt zo duidelijk meer bij de persoon. Wellicht iets doorgeschoten, maar dit is inderdaad wat ik bedoelde met mijn opmerking!
D7200
Tokina 12-24mm at-x pro dx II
Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD
Nikon 50mm 1.8d
Tokina 100mm f/2.8 af pro d
https://www.facebook.com/patrickherzbergfotografie
Gebruikersavatar
PatrickHberg

Clublid
Berichten: 319


Locatie: Koudekerk aan den Rijn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor josti » do mar 01 2018 11:10 pm

Volg dit draadje met veel belangstelling: straatfotografie is voor mij een brug te ver denk ik, maar erg leuk om de de resultaten te zien en de commentateren van Patrick daarop te lezen. Heel leerzaam waar ik ook wat aan heb voor andere vormen van fotografie. Dat Patrick een prima presentatie kan verzorgen met een aanstekelijk enthousiasme, is een pré voor de deelnemers geweest.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor MarcoEos70D » vr mar 02 2018 8:58 am

Wat een ontzettend leuk en (dankzij de commentaren) leerzaam draadje is dit. Met veel plezier gelezen!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor stronk » vr mar 02 2018 9:13 am

josti schreef:straatfotografie is voor mij een brug te ver denk ik

Dat dachten wij met ons 16en ook. Toch een keer meegaan @Josti. Al maak je geen foto's het is heel leerzaam.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor josti » vr mar 02 2018 9:20 am

Goed plan stronk; Patricks kwaliteiten zijn bekend op dit gebied. Dus als er een heuse pp-tour komt hier in de buurt...
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Patrick » vr mar 02 2018 10:29 am

Fijn om te zien dat er nog lekker nagepraat wordt. Ook door mensen die er niet bij waren.

Als men me nog een keer vraagt heb ik niet veel reden nee te zeggen. Dus wie weet, binnenkort ook bij u in de buurt! :prost:

Ik laat de foto's van Maurice even op me inwerken voor ik erop reageer.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Patrick » za mar 03 2018 1:57 am

Reacties geplaatst IN de berichten van Maurice en andere Patrick.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24-02-2018: straatfotografie Utrecht

Berichtdoor Patrick » za mar 03 2018 2:03 am

Het is enigszins risicovol om zelf ook foto's te plaatsen als workshopgever, maar ik doe het toch :wink2: . Ondanks dat ik niet echt gefocust was op zelf foto's maken, in ieder geval niet in de middag toen iedereen op "jacht" was. 's Ochtend heb ik een uurtje met Maurice rondgelopen en daar heb ik vijf beelden uit gedistilleerd. En nog vijf beelden van de middag. Ook ik leer graag van commentaar, dus reacties zijn van harte welkom!

1.
AfbeeldingPP_20180224_102605-bewerkt by Patrick Put, on Flickr

2.
AfbeeldingPP_20180224_103901-bewerkt by Patrick Put, on Flickr

3.
AfbeeldingPP_20180224_104141-bewerkt by Patrick Put, on Flickr

4.
AfbeeldingPP_20180224_105047-bewerkt by Patrick Put, on Flickr

5.
AfbeeldingPP_20180224_115525-bewerkt by Patrick Put, on Flickr

6. Zoals bij de foto's van Maurice al aangegeven: ik had de dames ook!
AfbeeldingPP_20180224_142945-bewerkt by Patrick Put, on Flickr

7.
AfbeeldingPP_20180224_151254-bewerkt by Patrick Put, on Flickr

8.
AfbeeldingPP_20180224_152417-bewerkt by Patrick Put, on Flickr

9.
AfbeeldingPP_20180224_152802-bewerkt by Patrick Put, on Flickr

10.
AfbeeldingPP_20180224_152904-bewerkt by Patrick Put, on Flickr
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten