25-02-2020 Workshop Luminar

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

25-02-2020 Workshop Luminar

Berichtdoor Bert vD » za feb 15 2020 5:59 pm

Dat was een fijne workshop, zeg. Organisatie, presentatie en last but not least: Luminar-4. Daar ga ik s mee bezig. [emoji106]
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1477


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

25-02-2020 Workshop Luminar

Berichtdoor MartinT » za feb 15 2020 7:58 pm

Het was vandaag weer een leerzaam dagje. Jan Haitsma van Digidiaal heeft ons met de van hem bekende deskundige wijze laten zien wat het fotosoftwarebewerkingsprogramma Luminar is, hoe je er mee omgaat en wat er goed, beter of anders aan is dan Lightroom.
Zeker de voortdurende vergelijking met Lightroom (en af en toe Photoshop) gaf de meesten van ons een goed inzicht in de mogelijkheden van dit programma.
Niet iedereen was even enthousiast over de AI Sky Enhancer waarmee je "zomaar" een andere lucht kon toveren in je foto. Voor sommigen is dat not done. Het is namelijk redelijk eenvoudig om in de lente 's morgens een landschapsfoto te maken en die in Luminar zó om te toveren dat het een herfstfoto wordt, die gemaakt lijkt tijdens het gouden uurtje :o Dat is mij ook iets te dol, maar verder zie ik wel wat in deze luchtverbeteraar, mits met mate toegepast.
De AI Skin Enhancer, die de mogelijkheid biedt om met een paar klikken een portret perfect te bewerken, oogstte veel bijval.
Wat ook veel deelnemers aanspraak, was de eenvoud van het programma. Daar waar je in LR nogal eens veel keuzes hebt in het beheersdeel, ontbreken die hier. Voor de amateur maakt het dat veel overzichtelijker.

De dag is voorbij gevlogen en net als de vorige keren bleek 3 uur toch weer aan de korte kant. Ik heb, ondanks dat ik de workshop zelf al eens gedaan had, een prima dag gehad en aan de reacties na afloop te horen geldt dat voor meer mensen.
Tot een volgende keer :thumbup:
Martin

Jullie reacties kun je in dit draadje kwijt.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 25-02-2020 Workshop Luminar

Berichtdoor gvdnberg » za feb 15 2020 10:37 pm

Wow, dat klinkt erg goed martin!!
De skin enhancer heb ik nog niet geprobeerd, maar de lucht vervangen, daar heb ik al eens gebruik van gemaakt. En dat is toch wel eens oppassen met wat je doet.
Luminar 4 is best interessant, is het niet als stand-alone programma, dan is het zeker toch als plug in voor de gangbare software.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 25-02-2020 Workshop Luminar

Berichtdoor Robert » za feb 15 2020 11:38 pm

Ik heb een goede workshop gehad. Jan nam ons stap voor stap mee door de software. Sommige mogelijkheden zijn indrukwekkend. Luminar 4 is een grote stap vooruit op Luminar 3. Ik gebruikte Luminar 3 als aanvulling op Adobe Lightroom voor bepaalde bewerkingen en met de kennis van vandaag zal ik Luminar 4 zeker vaker gaan gebruiken. Met dank aan allen die deze dag mogelijk hebben gemaakt.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 25-02-2020 Workshop Luminar

Berichtdoor robcctje » zo feb 16 2020 9:16 am

Een zeer mooi en leerzame dag gehad.
Jan en Martin bedankt voor deze geslaagde Luminar 4 presentatie.

Gr Rob
Gebruikersavatar
robcctje

Clublid
Berichten: 1388


Locatie: Nordhorn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 25-02-2020 Workshop Luminar

Berichtdoor Cracker12 » ma feb 17 2020 9:47 pm

Jan en Martin, hartelijk dank voor een zeer leerzame cursus.
Ik weet niet of het de bedoeling was om hier foto's te plaatsen, maar deze had ik zaterdag al bij me.

Onderstaande foto zou je vanwege de saaiheid normaliter meteen in de afvalbak knikkeren, maar ik vond het een uitdaging om te kijken of er nog iets van te maken was:

Afbeelding

Eerst bewerkt in On1, daarna in Luminar 4 een fraaie lucht erboven. Ik bewerk mijn foto's alleen voor het forum en voor mezelf op mijn breedbeeldmonitor als achtergrond. En dan vind ik het toch wel weer mooi dat dit allemaal kan:

Afbeelding

Zo kom je je vakantiefoto's nog eens tegen....

Groeten,
Flip
Gebruikersavatar
Cracker12

Webshop Beheerder
Berichten: 68


Locatie: Balkbrug
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 25-02-2020 Workshop Luminar

Berichtdoor gvdnberg » di feb 18 2020 9:31 am

Mooi resultaat Flip. je moet er straks alleen voor waken dat niet alle foto's dezelfde lucht als achtergrond hebben. Luminar doet er een stuk of 20 luchten bij meen ik, maar mijns inziens zijn die niet allemaal even goed te gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 25-02-2020 Workshop Luminar

Berichtdoor Cracker12 » di feb 18 2020 8:23 pm

Helemaal gelijk, Gert. De lol zit in het spaarzame gebruik! Maar dan heb je soms ook wat...

Groeten,
Flip
Gebruikersavatar
Cracker12

Webshop Beheerder
Berichten: 68


Locatie: Balkbrug
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 25-02-2020 Workshop Luminar

Berichtdoor Henk » di feb 18 2020 8:26 pm

Ik heb zelf op die manier ook een aantal vakantiefoto's al opgekalefaterd Flip :D. Niet met een nieuwe lucht er boven trouwens. Probeer af en toe wel eens uit of het een beetje lijkt, maar over het algemeen lukt het vrij goed op de gefotografeerde lucht te verbeteren. Ook voor portretten is het een fijn programma.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1731


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 25-02-2020 Workshop Luminar

Berichtdoor Robert » wo feb 19 2020 12:27 pm

gvdnberg schreef:Luminar doet er een stuk of 20 luchten bij meen ik, maar mijns inziens zijn die niet allemaal even goed te gebruiken.


Je kunt je eigen luchten importeren, of achtergronden. Daarmee ben je voldoende flexibel. Als het al nodig is om de lucht/achtergrond te vervangen.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 25-02-2020 Workshop Luminar

Berichtdoor René S64 » di feb 25 2020 10:47 pm

Een beetje laat, maar nog ff een reactie.
Ik vond de workshop zeer geslaagd, helaas heb ik deze niet geheel uit kunnen zitten ivm andere verplichtingen.
Maar wat ik er van heb meegekregen was ruim voldoende, Jan bedankt voor de uitleg en Martin voor de organisatie en verzorging van de inwendige mens :thumbup:
Heb inmiddels Luminar aangeschaft en gebruik deze vnl als plug in bij Lightroom.
Je kan er zoveel luchten die jezelf hebt gemaakt in toevoegen als je wil. Ook dat je met lagen kunt werken is mooi meegenomen.
Je maakt er leuke effecten mee 8)

Duisburg origineel
Afbeelding_12436.jpg by René Strijker, on Flickr

Met een ruige lucht
Afbeelding_12436-bewerkt.jpg by René Strijker, on Flickr

Of in de avond
Afbeelding_12561.jpg by René Strijker, on Flickr

En met een sterrenlucht
Afbeelding_12561-2.jpg by René Strijker, on Flickr

Groet,
René
Besmet met het NAS-virus, Intussen gevaccineerd met het Sony-vaccin.
René S64

Clublid
Berichten: 531


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten