2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor Karina2 » za mei 09 2020 9:52 am

Ook ik heb Luminar4 aangeschaft, vooralsnog naast LR omdat ik de bibliotheek daar beter vind: met name trefwoorden toevoegen en (slimme) verzamelingen.
In Luminar4 kun je toch veel meer zelf aanpassen dan ik in eerste instantie dacht. Daarnaast is de portretmodule lekker snel door de achterliggende AI-techniek, waardoor je zelf geen selecties meer hoeft te maken. Wanneer de bibliotheekmodule net zoveel biedt als in LR, stap ik wellicht over omdat ik geen fan ben van abonnementverplichting.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor josti » za mei 09 2020 7:14 pm

+1: aangeschaft om voorlopig naast LR te gebruiken
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor Ronald53 » wo jun 10 2020 5:30 pm

En dit is dan gemaakt n.a.v. de workshop. Stond ook een tijdje op mijn lijstje voor het maandthema "Leegte". Het is immers knap leeg daarboven.
Afbeelding
Is there anybody out there by Ronald M., on Flickr
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Online
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor ben42 » do jun 11 2020 12:30 pm

Zelfde idee (voor leegte):
Afbeelding
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor josti » do jun 11 2020 1:05 pm

Haha, dan doe ik ook even mee en zet ik mijn leegte-kandidaat hier ook bij.

Afbeelding
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor ben42 » do jun 11 2020 2:04 pm

Luminar,

Mijn bovenstaande foto maakt voor mij een en ander wel iets duidelijker. De bovenstaande foto van mij is gemaakt in mei van dit jaar. In het verleden had ik wel eens geprobeerd om sterren opnamen te maken, maar was daar nooit succesvol in.

Ik weet nog dat ik in Wales in mijn eentje in de wildernis 's nachts een kwartier op de ontspanknop heb gedrukt zittend op een koude steen om een opname te maken van de sterrenhemel, met de Snowdon in de voorgrond. Diamateriaal van 64 ASA. Kouden billen en pas weken later het resultaat zien. Geen ster en geen Snowdon te zien.

Toch is dat voor mij fotografie, zelf de fouten maken en zelf ontdekken wat wel kan. Het enige bijzondere aan de bovenstaande foto is dat ik deze zelf heb gemaakt. Bij het gebruiken van Luminar achtergronden (lucht/sterrenhemel etc.), ontbreekt dat voor mij. Misschien fabeltastische resultaten, maar met 'toe-eigening' van werk van anderen.

Luminar biedt natuurlijk meer. Zoals het "verbeteren" van portretten. Dat heb ik natuurlijk ook geprobeerd op een foto van mijn dochter (zelf gemaakt). Zag er fantastisch uit, het was ook niet meer helemaal subtiel en het voelde toch heel erg neppig aan. (Deels omdat ik wist, deels omdat het een 'fake' wereld maakt).

Toch zit ik nog te overwegen om Luminar aan te schaffen om snel wat met landschappen te kunnen doen. Dat heb ik in de proefperiode helaas niet voldoende geprobeerd. :frown: Zou ik daar ook de ervaring van NEP hebben, of is het dan alleen maar "Enhancement". Met zowel Lightroom Classic update and Photoshop weer na jaren **) nieuw, is mijn software bordje momenteel wel erg vol.

Ben

**)
Vond de CD van photoshop 5 terug en mijn dikke boek (119 gulden) was van photoshop 6, maar daarna vond ik photoshop te duur worden. Er is veel veranderd, maar zijn veel handelingen die toen in mijn vingers zaten bij mij in de vergetelheid geraakt.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor Ronald53 » do jun 11 2020 4:39 pm

Hallo Ben,
Ik maakte die foto van de radiotelescoop voor het thema "Leegte" (maar diende 'm dus niet in). Omdat het een maandopdracht is, maakte ik de foto van de radiotelescoop én van de maan allebei zelf, en in dezelfde maand, dan kon daar nooit discussie over ontstaan. Had ik een achtergrond van Luminar gebruikt, dan had ik een een mooiere lucht (sterrenhemel) kunnen gebruiken. Maar kan er terecht de discussie komen over wie er nu de maker is van het beeldbepalende deel van de foto. En over het moment van de opname. Met de foto van mij hierboven kun je (los van of je de foto geslaagd vindt) hooguit nog discussiëren over hoeveel NEP er is toegestaan in foto's voor de maandopdracht of voor om het even welke wedstrijd. En dat vind ik wel een interessante discussie, maar daar gaan we (als forum) denk ik nog niet gauw tot consensus komen!
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Online
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor ben42 » do jun 11 2020 11:54 pm

Hallo Ronald,
Leegte, mijn inzending voor leegte en de foto van de sterren waren vanaf dezelfde locatie gemaakt. Mijn idee van de leegte voor de sterrenhemel kwam overeen met jouw idee van de foto van het heelal.

Maar dit was de draad met als titel Luminar en op dit forum een paar echt fantastische composities met Luminar gemaakt geplaatst zijn, met veel mooiere foto's van de sterrenhemel (met de melkweg heel mooi in beeld). Wilde ik mijn foto relativeren met die veel mooiere foto. Maar dat waren volgens mij foto's gemaakt op het zuidelijk halfrond en daar kan ik wat schoonheid betreft niet tegenop. Vandaar mijn nadruk op zelfgemaakt, niet om de nadruk op mijn kwaliteiten te leggen maar om de nadruk op MIJN hobby te leggen. En Luminar is vooral gefocused op b.v. portretten extreem te verbeteren (ogen groter maken, huid met b.v. het Orton extreem 'mooi' maken.) Het dergelijk oppoetsen van portretten of het 'extreem' oppoetsen past niet helemaal in mijn hobby. Met verbazing (nu ondertussen wat minder), vernam ik dat dit heel gebruikelijk is op sociaal media, niet het laten zien hoe je bent, maar laten zien hoe je bent na een flinke 'photoshop'. (fake).
En daarmee mijn twijfels of ik Luminar wel wil hebben. (Maar ik 'Photoshop' ook wel eens).

Sorry als ik verkeerd overkwam,
Ben.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor ben42 » do jul 23 2020 5:04 pm

Onder druk van de volgende tekst :

"The unique Luminar 4 Starter Pack offer ends in 24 hours."
Afbeelding

Ben ik door de bocht gegaan.
Met de aanbieding van Skylum en de kortingscode van Digidiaal, voor 69 Euro de afgebeelde 4 producten.
Zo zie je maar dat even twijfelen en wachten soms nuttig kan zijn.

Of ben ik nu weer in een slimme reclame getrapt ?

Ben
(Die nog steeds niet weet of die Luminar nu wel of niet wil hebben. :roll: )
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor ben42 » do jul 23 2020 8:22 pm

Afbeelding

April 1987, locatie Noord Spanje. Ectachrome 64 diamateriaal.
Met 25 kg bagage, waarvan ruim 3 kg foto-apparatuur en dan afstanden van 25 km.
(Zelfs 35 km op de langste dag).

De kenner zal de Luminar achtergrond 'herkennen'.

Ben

(Waarom 1987? In 1987 vernam ik dat bij ansichtkaarten de lucht 'altijd' nep was.)
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten