07-07-2020 Reacties Online Workshop Meerlaags Zwart-Wit techniek in Photoshop

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

07-07-2020 Reacties Online Workshop Meerlaags Zwart-Wit techniek in Photoshop

Berichtdoor MartinT » di jul 07 2020 9:19 pm

Reacties en opmerkingen over deze interessante workshop kan je in dit draadje kwijt.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 07-07-2020 Reacties Online Workshop Meerlaags Zwart-Wit techniek in Photoshop

Berichtdoor ben42 » wo jul 08 2020 3:23 pm

Een paar maanden geleden heb ik een Photography plan (20GB) lidmaatschap genomen. Mijn Lightroom 4 ondersteunt de D7200 Nef files niet, dus moest ik over op een nieuwere versie. Bij het lidmaatschap zijn nog enkele extra componenten beschikbaar. Eerst heb ik met geconcentreerd op Lightroom en daarbij een Midi Behringer paneel in gebruik genomen. Niet te veel tegelijk. Wat later ook Photoshop geïnstalleerd. Lightroom kan ik goed mee uit de voeten, mijn Photoshop ervaringen (versie 5) zijn van enige tijd geleden.

De workshop was weer een mooie gelegenheid om toch wat meer vertrouwd te raken in Photoshop. En let op, Photoshop bevat meer en complexere bedieningsorganen dan een Boeing 747, dus in een workshop van 1.5 uur kan maar een beperkt traject worden afgelegd.

Aan de hand van een conceptueel 'relatief' eenvoudig voorbeeld; een landschaps foto welke in 3 horizontale delen kon worden ingedeeld, werd getoond hoe de foto artistiek flink aan impact kon toenemen. Hierbij werd een workflow getoond, een aantal technieken in Adobe Bridge, Adobe Photoshop en ook nog het werken uit Lightroom. Het traject en het concept was prima te volgen, maar het zelf naspelen van dezelfde handelingen dat zal nog wel flink wat oefenen vergen. Die Boeing 747 besturen is natuurlijk heel gemakkelijk als je er naast mag zitten, maar het zelf doen zal niet helemaal gaan lukken zonder een paar keer neer te storten. Want hoewel ik wel een aantal nieuwe dingen heb geleerd, heb ik nog lang niet alle gebruikte knoppen, menu's, shortcuts en technieken in mijn vingers. Dus de workshop dient voor mij als inspiratie om eens flink met Photoshop aan de gang te gaan. Zojuist heb ik ook Bridge geïnstalleerd, zodat ik ook met smart objects kan werken, hoe? Dat zal nog wel wat noodlandingen kosten, maar de inspiratie is er.

Misschien een idee om met een klein groepje, ook weer via beeldbellen en het scherm delen te oefenen; wat de meester ons heeft laten zien. Dan kunnen we onderling aangeven welk knopje/shortcut/menu/instelling ook al weer werd gebruikt. Technisch kunnen we dan elkaar op weg helpen en misschien zelfs tot artistieke resultaten komen.
Het voorbeeld Meerlaags Zwart-Wit techniek is een uitstekend voorbeeld om wat meer thuis te raken in deze Photoshop workflow. Het traject is duidelijk, nu de techniek nog.

Hartelijk dank voor het organiseren en geven van de workshop.
Ben
(In het werkelijke leven gebruik ik een anderen naam).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2626


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 07-07-2020 Reacties Online Workshop Meerlaags Zwart-Wit techniek in Photoshop

Berichtdoor Richard » wo jul 08 2020 4:14 pm

Wout, Martin en Henk hartelijk bedankt voor het organiseren!

De methode die Wout gebruikt gaat dankzij de lagen techniek verder dan Silver efex van Nik.

Als geheugensteun de video van Wout op YouTube:

youtu.be/OeFTv8qzCig
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3577


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 07-07-2020 Reacties Online Workshop Meerlaags Zwart-Wit techniek in Photoshop

Berichtdoor Tony D » wo jul 08 2020 10:02 pm

Leuke workshop!
Ik verbaas me er altijd over hoe iemand uit de duizenden opties net die weet te kiezen die zo’n mooi resultaat opleveren.
Alleen al die hoeveelheid overvloei-mogelijkheden!
Inmiddels heb ik wel zelf al wat zitten spelen en wie weet krijg ik ook nog eens zo’n mooi sprekend resultaat als Wout.
Bedankt voor de organisatie, Martin en Henk.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2763


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten