Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Berichtdoor MartinT » do apr 15 2021 9:18 pm

Hier kunnen jullie je reactie kwijt.
Ik ben hééél erg benieuwd, dus positief of negatief, laat je horen.
Als je dat niet hier wilt, kun je me ook een email of PB sturen.
De aanloop was wat moeizaam door de storing, maar verder liep het wel lekker door vond ik zelf.
Foto's voor de wedstrijd sturen naar: info@frankdoorhof.com o.v.v. Nikon Club
martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Berichtdoor Ronald53 » do apr 15 2021 11:15 pm

Ik vond het leerzaam. E.e.a. sloot niet echt aan bij mijn verwachting, ik had gehoopt dat er meer aandacht gegeven zou worden aan wat je kunt bereiken met één enkele flitser van het type dat vrijwel iedereen zal hebben: Een speedlight. Maar een deel van de info kan ik denk ik wel goed gebruiken voor wat ik wél zou kunnen doen met een of meerdere speedlights (ik wil nu niet investeren in studioflitsers). Verder moet ik zeggen dat ik vind dat Frank zeer zijn best heeft gedaan om ons een mooie cursus te presenteren. Ik telde n.b. 3 personen die hieraan, naast Frank aan hebben meegewerkt! Petje af! Ik heb er een avond met een mooie zonsondergang voor moeten missen, maar ik vond dit een nuttig alternatief.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Berichtdoor Snoepjess » zo apr 18 2021 8:06 pm

Ik sluit me aan bij Ronald, leuke webinar, met zeker goede tips, maar ik had ook verwacht dat hij meer aandacht zou besteden aan het fotograferen met een speedlight.
Snoepjess

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Berichtdoor Gerard de Zwaan » ma apr 19 2021 8:27 am

Het was zeker leuke webinar en ook ik had er meer van verwacht, ik had zelf het idee dat wat creativiteit miste. Ik had het gebruik van een reflectiescherm(of ander reflecterend matreaal zoals een plaat piepschuim of wit karton) verwacht die je kunt gebruiken om het licht aan de andere kant van je model te krijgen, een deel van het licht gaat langs je model en als je toch een assistent hebt zou ik er toch gebruik van maken.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1460


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Berichtdoor Nikkormaat » ma apr 19 2021 9:20 am

Tijdens het webinar heb ik ook aangegeven dat ik aandacht voor speedlights had verwacht, want ik heb niet de ruimte of de intentie om met grote flitsers op hoge statieven te gaan werken. Wat ik daarom op prijs gesteld had, is goedkope (zelf te maken) slimmigheden om ondanks die kleine flitser toch voor spreiding / sturing van het licht te kunnen zorgen. Aan de andere kant moet je een gegeven paard toch niet te diep in de bel kijken. Er zaten heel wat bruikbare ideeën tussen. Misschien komt er nog eens een vervolg met specifieke aandacht voor werken met speedlights
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Berichtdoor Gerard de Zwaan » ma apr 19 2021 10:06 am

Nikkormaat schreef:Wat ik daarom op prijs gesteld had, is goedkope (zelf te maken) slimmigheden om ondanks die kleine flitser toch voor spreiding / sturing van het licht te kunnen zorgen.

Dit is een van de dingen wat ik bedoelde dat ik wat kreativitriet miste. Een paraplu waar ik overhad is al een goedkope lichtvormer die naar mijn mening aardig goed werkt.
Nikkormaat schreef:Misschien komt er nog eens een vervolg met specifieke aandacht voor werken met speedlights

Ik begrijp je reactie wel, niet iedereen heeft studioflitsers in huis terwijl de meeste van ons wel minimaal 1 reportageflitser bezit. In het verleden heeft Martin een workshop strobistfotografie georganiseerd waarbij ik heb geholpen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1460


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Berichtdoor justme » ma apr 19 2021 11:35 am

Ik heb wel eens een live workshop bij frank gevolgd, en ben wel gewend dat hij aardig handson kan werken, en met speedlights. Hij had op een speedlight bv een Rogue Flashbender. maar gebruikte ook de muur als reflectiescherm.
https://www.youtube.com/watch?v=F9kqjy8PvrM
En hij toonde ook manieren om met triggers te werken. Iedere deelnemer van de workshop kreeg dan tijdelijk een trigger voor op zn camera om mee te werken.

maar het is maar de vraag hoe eea met hem vooraf hierover besproken is, en of er gekregen is naar wat er is gevraagd!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Berichtdoor Gerard de Zwaan » ma apr 19 2021 2:59 pm

Als de muur wit is kun je het zeker als reflectiescherm gebruiken, het zelfde geld voor een laag plafond. Als je muur of plafond een kleurtje heeft krijgt het licht het zelfde kleur(die je meestal niet wil) en soms heb je helemaal geen beschikking over een muur of plafond. In het filmpje zie ik Frank op een zeldzame moment dat ik hem met een reportage flitser zie werken.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1460


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Berichtdoor Nikkormaat » ma apr 19 2021 3:33 pm

Wiebe schreef
maar het is maar de vraag hoe eea met hem vooraf hierover besproken is, en of er gekregen is naar wat er is gevraagd!


Voor mij zat het misverstand in de titel van de webinar. Als er had gestaan " met 1 studioflitser" dan was het voor mij meteen duidelijk geweest. Martin doet zo veel voor ons, dat ik het hem graag vergeef. :thumbup:


Op dat filmpje wordt toch ook zo'n 2 meter hoog statief gebruikt
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Berichtdoor niknack » di apr 20 2021 7:49 pm

Weer erg genoten van deze webinar. Heb het geluk gehad om al een paar workshops live te mogen volgen. Dat is gewoon een feest! Duidelijke uitleg, zeer bruikbare tips en lekker zelf aan de gang gaan.Ook een workshop met rapportageflitsers gevolgd met ook weer duidelijke uitleg en tips.
Misschien kan Frank hier ook nog eens een webinar over geven.
Frank en Martin, heel erg bedankt!
niknack

Clublid
Berichten: 180


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Berichtdoor niknack » do apr 22 2021 6:46 pm

Voor diegene die ook nog wat tips over werken met speedlights binnen, een leuke en leerzame live demo:
https://www.youtube.com/watch?v=jrur7XNWQdQ
niknack

Clublid
Berichten: 180


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Berichtdoor Karina2 » vr apr 23 2021 2:59 pm

Heel attent, dank voor de tip!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Berichtdoor MartinT » vr apr 23 2021 9:52 pm

Heb jullie reacties gelezen!
Ik denk nog even na over een online workshop met speedlights :think:
De vraag is of er voldoende belangstelling voor is?
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Berichtdoor Karina2 » vr apr 23 2021 11:29 pm

Gezien nogal wat mensen gerekend hadden op speedlights (ikzelf eigenlijk ook, mede gezien zijn boek hierover), en ik vermoed dat er meer leden zijn met speedlights dan studiolampen, denk ik dat hier wel belangstelling voor zal zijn. Het zou ook een mooie (praktijk) aanvulling kunnen zijn op het webinar van Alco over draadloos flitsen.
Als je het zeker wilt weten, misschien hier gelijk een peiling starten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reacties op het webinar “Modelfotografie met 1 flitser” door Frank Doorhof op 15 april 2021

Berichtdoor Nikkormaat » za apr 24 2021 12:14 am

niknack schreef:Voor diegene die ook nog wat tips over werken met speedlights binnen, een leuke en leerzame live demo:
https://www.youtube.com/watch?v=jrur7XNWQdQ

Dank je. Dit scheelt een hoop blunders.😁
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten