Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

Re: Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Berichtdoor Maurice » za mei 06 2023 9:44 am

.
Sandra en ik zijn terug van een paar dagen vakantie aan de Nederlandse kust. Vandaar dat ik mijn foto's van het bezoek aan het Mastbos nu pas kan plaatsen. Terugkijkend op de vorige series en feedback van Fabrizio stel ik vast, dat ik me inderdaad niet in z'n geheel aan de leerstof gehouden heb. Zo ben ik vaker van het pad af een stukje het bos ingelopen, voor een specifieke foto die ik meende te zien. Ook heb ik enkele details vastgelegd die misschien geen onderdeel vormen van de workshop, maar wel een foto waard zijn zoals de varens die uitlopen. Door het ontbreken van bijzonder licht, heb ik meer lentefoto's gemaakt. En in navolging van het Hallerbos, vond ik vierkant beeld weer een passend alternatief.


1. Ik liep een stukje achter de groep aan en begreep niet waarom niemand onderstaande foto maakte. Maar de hele groep stond met Fabrizio verderop, in de kromming van de laan te fotograferen.
Afbeelding


2. Wellicht een vreemd beeld, maar dit is toch echt een uitlopende varen.
Afbeelding


3. Bospaddenstoel, maar dan in de vorm van een wegwijzer van de ANWB. Past ook zo lekker in het vierkant beeld.
Afbeelding


4. Mooi vennetje, ik heb gekozen om dit beeld ruimer te maken, dus met voorgrond, achterliggende bebossing en lucht.
Afbeelding


5. Toevallige hardloper die het beeld compleet maakt.
Afbeelding


6. Camera tegen de stam gehouden en omhoog gefotografeerd vanwege het verse bladerdek.
Afbeelding


7. Getriggerd om een foto te maken vanwege het licht op de bladeren en het contrast met de dennenbomen.
Afbeelding


8. Varen, te midden van bramenstruiken, vanaf een hoger punt gefotografeerd. Alleen dat Y-takje onder de varen stoort, dat had ik moeten wegnemen.
Afbeelding


9. Ik wist het niet, dus opgezocht; het Mastbos is bekend van de grove den. Dus die kan niet ontbreken in deze serie.
Afbeelding


10. De meeste pluimen van de paardenbloemen waren niet meer compleet en rond, totdat ik onderstaand exemplaar zag.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Maurice op za mei 06 2023 10:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Berichtdoor gvdnberg » za mei 06 2023 9:54 am

Mooie serie Maurice, alleen is het plaatje van de naaldboom een Larix.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Berichtdoor Maurice » za mei 06 2023 9:55 am

.
Zoals gebruikelijk kon ik het niet laten, om ook clubleden vast te leggen in onderstaande beperkte serie.


11.
Afbeelding


12.
Afbeelding


13.
Afbeelding


14.
Afbeelding


15.
Afbeelding
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Berichtdoor hans1956 » za mei 06 2023 11:43 am

Goed bezig geweest Maurice! Macro foto's van de varens... prachtig. Tja en ik op de foto.... mooi!
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3487


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Berichtdoor Karina2 » za mei 06 2023 4:28 pm

Behalve de scherpte, vind ik de onscherpte ook erg mooi in je foto's Maurice. Zo ook de bokeh in foto 9; met welke lens en welk diafragma heb je die gemaakt?
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1580


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Berichtdoor Maurice » za mei 06 2023 6:25 pm

Dank je Karina. :thumbup:
Alles gefotografeerd op 50mm en wijd open.
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Berichtdoor Karina2 » za mei 06 2023 11:35 pm

Uhm, 50mm wijd open heeft iets weg van het spelletje "Wie van de drie?":-)
Op welke versie heeft je antwoord betrekking: 1.2, 1.4 of 1.8?
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1580


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Berichtdoor Vincent » zo mei 07 2023 7:55 am

Dit is nu al de derde activiteit in zeer korte tijd waarbij men 'klaagt' over de verkeerde omstandigheden... op zijn minst opvallend wat mij betreft. In mijn ogen zelfs 'onwaar'.

Specifiek mbt deze workshop: het lijkt me evident dat je extreem specifieke omstandigheden (en nabewerking) nodig hebt voor het portfolio-beeld van Fabrizio. Daar kun je geen workshop vanaf laten hangen. En dat betekent natuurlijk ook niet dat je onder andere omstandigheden geen goed beeld kunt maken in een bos. Integendeel zelfs. Wederom laat Maurice zien dat je met een goed oog, een creatieve blik en een verzorgde nabewerking altijd en overal fraai beeld kunt maken.

Dat zou als waardevolle les kunnen worden toegevoegd aan de inhoud van de workshop van Fabrizio. Er gaat echt een foto-wereld voor je open als je de omstandigheden niet langer als beperking maar als mogelijkheid gaat zien.

En dan maakt het natuurlijk ook niet zoveel meer uit welk objectief hij gebruikt heeft... :thumbup:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Berichtdoor Karina2 » zo mei 07 2023 10:06 am

Met het eerste deel helemaal eens, Vincent. Wat de laatste opmerking betreft, gedeeltelijk mee eens.
Wat me vooral opvalt aan de foto's van Maurice is de zachte achtergrond, verloop scherpte-onscherpte, mooie bokeh. Dat is iets wat mij persoonlijk erg aanspreekt en mijn ervaring is dat dat nog weleens per lens kan verschillen. Daarom ben ik in deze situatie specifiek geïnteresseerd in de lens die Maurice gebruikt heeft.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1580


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Berichtdoor Fabrizio » zo mei 07 2023 9:17 pm

Hello Maurice,

I love your shots. As discussed in the cafe, you have a great eye for details.
Although I like all your shots, again the small details you capture are wonderful. There you see the power of your 50 mm.

Keep up the good work and I will look forward to seeing more photos from you.


Maurice schreef:.
Sandra en ik zijn terug van een paar dagen vakantie aan de Nederlandse kust. Vandaar dat ik mijn foto's van het bezoek aan het Mastbos nu pas kan plaatsen. Terugkijkend op de vorige series en feedback van Fabrizio stel ik vast, dat ik me inderdaad niet in z'n geheel aan de leerstof gehouden heb. Zo ben ik vaker van het pad af een stukje het bos ingelopen, voor een specifieke foto die ik meende te zien. Ook heb ik enkele details vastgelegd die misschien geen onderdeel vormen van de workshop, maar wel een foto waard zijn zoals de varens die uitlopen. Door het ontbreken van bijzonder licht, heb ik meer lentefoto's gemaakt. En in navolging van het Hallerbos, vond ik vierkant beeld weer een passend alternatief.


1. Ik liep een stukje achter de groep aan en begreep niet waarom niemand onderstaande foto maakte. Maar de hele groep stond met Fabrizio verderop, in de kromming van de laan te fotograferen.
Afbeelding


2. Wellicht een vreemd beeld, maar dit is toch echt een uitlopende varen.
Afbeelding


3. Bospaddenstoel, maar dan in de vorm van een wegwijzer van de ANWB. Past ook zo lekker in het vierkant beeld.
Afbeelding


4. Mooi vennetje, ik heb gekozen om dit beeld ruimer te maken, dus met voorgrond, achterliggende bebossing en lucht.
Afbeelding


5. Toevallige hardloper die het beeld compleet maakt.
Afbeelding


6. Camera tegen de stam gehouden en omhoog gefotografeerd vanwege het verse bladerdek.
Afbeelding


7. Getriggerd om een foto te maken vanwege het licht op de bladeren en het contrast met de dennenbomen.
Afbeelding


8. Varen, te midden van bramenstruiken, vanaf een hoger punt gefotografeerd. Alleen dat Y-takje onder de varen stoort, dat had ik moeten wegnemen.
Afbeelding


9. Ik wist het niet, dus opgezocht; het Mastbos is bekend van de grove den. Dus die kan niet ontbreken in deze serie.
Afbeelding


10. De meeste pluimen van de paardenbloemen waren niet meer compleet en rond, totdat ik onderstaand exemplaar zag.
Afbeelding
Fabrizio

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Berichtdoor Fabrizio » zo mei 07 2023 9:43 pm

Thank you for joining and I hope to meet you soon again.
I much appreciate you sharing some of your images. I like the three shots but nr.2 and nr 3 got my attention because of its composed light. At first, my attention went to the opening between the tree above the subject but when looking more carefully there are three spotlights that give this image something special: the one on the path, the one I mentioned above the subject, and the last at the end of the path.
If I was to take these images, I would have lowered myself to ground level. But my personal composition preference does not take anything away from your beautiful images.


Bas schreef:So finally I made some time to do my homework.
Fabrizio, thank you for your teaching and Hans, thank you for organizing this morning in my backyard. All is said about the weather, nevertheless I learned something and it was very nice to meet some NCN people.

My photos I'd want to share with you:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fabrizio

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Berichtdoor gvdnberg » zo mei 07 2023 10:12 pm

@Fabrizio:

I tried to use your instructions as you posted for Tony, this is my result (from Lightroom)
Afbeelding20230429-NCN-Mastbos_GB87903_2 by Gert van den Berg, on Flickr

1. radial selection
2. inverted
3. colortemp warmer
4. clarity reduced
5. a bit vignetting

compared with the original photo
Afbeelding20230429-NCN-Mastbos_GB87903_-Verbeterd-NR by Gert van den Berg, on Flickr
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Berichtdoor Tony D » di mei 09 2023 1:49 pm

Hi Fabrizio,

I have tried to follow your instructions.
Original:
Afbeelding

With your instructions:
Afbeelding

Hope you like it!

@Karina2: I tried a square cutout, but that did'nt work for me.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Berichtdoor Fabrizio » wo mei 10 2023 7:43 am

Great job. The edited image is warmer and more centered-focused. You could try to increase the vibrance a bit more to pop some warm colors out.
Well done!

gvdnberg schreef:@Fabrizio:

I tried to use your instructions as you posted for Tony, this is my result (from Lightroom)
Afbeelding20230429-NCN-Mastbos_GB87903_2 by Gert van den Berg, on Flickr

1. radial selection
2. inverted
3. colortemp warmer
4. clarity reduced
5. a bit vignetting

compared with the original photo
Afbeelding20230429-NCN-Mastbos_GB87903_-Verbeterd-NR by Gert van den Berg, on Flickr
Fabrizio

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's en opmerkingen Bos Lente Licht Fotografie Workshop - Mastbos Breda

Berichtdoor Fabrizio » wo mei 10 2023 7:46 am

Hello Tony,

I am happy to see you trying things out.
Obviously, it is purely personal taste but did you try to reduce the saturation? It might end up giving you a less "strong" overall appearance.

I still like the composition and framing of this shot.


Tony D schreef:Hi Fabrizio,

I have tried to follow your instructions.
Original:
Afbeelding

With your instructions:
Afbeelding

Hope you like it!

@Karina2: I tried a square cutout, but that did'nt work for me.

Ton
Fabrizio

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten