Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Bij welke foto sprong jouw hart even op als het om een klassieker gaat.

Peiling eindigde op di dec 01 2015 1:02 am

Vero
1
3%
jfbat
0
Geen stemmen
Willem
1
3%
RvM
1
3%
Braincake
0
Geen stemmen
sled9e
1
3%
marcel.b
2
6%
jur001
2
6%
Sandor Gora
1
3%
edrocket
9
26%
Marwo
0
Geen stemmen
Highlander
4
11%
Hilda
1
3%
douwe
0
Geen stemmen
Alex
5
14%
Charlie Scene
0
Geen stemmen
L-J-Jochem
0
Geen stemmen
Josti
1
3%
Esther
0
Geen stemmen
noortje53
5
14%
Marwo
1
3%
Belinda
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » zo nov 01 2015 9:28 pm

Reclameposter :-)
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Alex » zo nov 01 2015 9:40 pm

Zo makkelijk nu ook weer niet.....
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Hilda » ma nov 02 2015 7:43 am

Voor mij is een echte klassieker bloemkool met een papje van edrocket, samen met aardappels en een gehaktbal vaak mijn verjaardagsmaal toen ik kind was. Roept jeugdsentiment op.
Deze foto is wat mij betreft dan ook de winnaar. Prachtig uitgevoerd.
Goede 2e vind ik de foto van noortje53. Mooi stilleven, dat was ook het eerste wat ik van de foto vond, een mooi stilleven.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Berichtdoor douwe » ma nov 02 2015 9:34 am

Voor mij ging het tussen Alex en Edrocket. Ik ben toch voor de bloemkool gegaan, mede doordat ik zowaar water in mijn mond krijg als ik er naar kijk :D .
Dit was mijn eerste keer dat ik meedeed aan de maandopdracht, zal proberen voor komende maand weer iets te vinden.
Met vriendelijke groet,

Douwe
Gebruikersavatar
douwe

Forumlid
Berichten: 33


Locatie: Oldehove
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » ma nov 02 2015 10:22 am

Welkom iedereen die vorige maand heeft meegedaan.
Leuk!

Ik hoop op veel verrassende inzendingen ondanks een, vind ik zelf, moeilijk onderwerp.
Ben aan het broeden......nu nog uit laten komen.

Ik wens jullie allemaal een creatieve maand.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Vero » wo nov 04 2015 1:50 pm

josti schreef:
Vero: leuk idee, maar de foto mist iets in mijn ogen. Kan er alleen niet achter komen wat het is.
.



Ik hoop dat je hier nog achter komt want daar kan ik dan weer van leren! :D
Wat een prachtige inzendingen allemaal! Sowieso genieten om te zien hoe een ieder invulling geeft aan het onderwerp en wat zijn de inzendingen weer kwalitatief sterk. Ik vind mijzelf (nog) niet goed genoeg om een ander tips en trics te geven dus dat doe ik dan ook (nog) maar niet. Wel leerzaam allemaal!

Dan nog de keuze voor de winnaar... Ik kan nog geen keuze maken. Vind de foto van Noortje prachtig. Die wil ik zeker trachten een keer na te maken! En ook de bloemkool van Edrocket. Maar als ik dan nogmaals kijk dan zie ik de foto's van RvM en Sandor Gora en...en...en... Kortom, ik wacht nog heel even met stemmen.
Vero

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Alex » wo nov 04 2015 2:36 pm

Vero schreef:
josti schreef:
Vero: leuk idee, maar de foto mist iets in mijn ogen. Kan er alleen niet achter komen wat het is.
.



Ik hoop dat je hier nog achter komt want daar kan ik dan weer van leren! :D


Naar mijn bescheiden mening is de compositie niet optimaal ;
- vierkant formaat; zou ik niet niet gebruikt hebben , stuk van bovenzijde wegcroppen
- naar mijn gevoel zit het onderwerp (rechter schoeisel) te dicht op de rand zowel aan onder als rechterzijde

Wellicht is je orgineel nog ongecropt .....kan je mooi iets uitproberen.

succes,

Alex
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Berichtdoor josti » wo nov 04 2015 10:03 pm

Goed punt Vero; ik denk dat ik naast het tweede punt wat Alex noemt, de onscherpte van de linkervoet niet 'lekker' vind kijken. Vierkant stoort mij niet. Hopelijk heb je er wat aan.
Overigens vind ik mijn foto's ook lang niet altijd goed (genoeg). Mijn feedback op de foto's is ook niet die van een kenner; ik geef voornamelijk aan wat de foto bij mij 'doet', hoe hij overkomt of hoe hij mij triggert. Wat mij betreft kan je gerust jouw visie geven. De toon van de feedback in de maandopdrachten is volgens mij louter positief bedoeld. Daar leren we allemaal wat van :)

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2934


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » wo nov 04 2015 10:12 pm

Ik vind jullie tof in mijn draadje. Er wordt altijd met respect gediscussiëerd. :thumbup:
Het doel is wat mij betreft ook leren van elkaar en uitproberen of adviezen tot meerwaarde van de foto leidt.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Alex » do nov 05 2015 9:01 am

Goedemorgen,

PB naar Vero met foto waarin 2 tal zaken aangepast zijn; crop en vignettering.

Ik ga bewust geen foto's van anderen publiceren, of plaatsen; dat mogen zij zelf doen :D
(extra gesteund in deze omdat Vero hier omtrend niets heeft aangegeven in haar profiel )
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Berichtdoor jur001 » do nov 05 2015 2:45 pm

Hoi Hoi,

Ik heb ook geprobeerd om commentaar bij de foto’s te geven. Ik heb, daar waar van toepassing, opbouwende kritiek proberen te geven. Mocht dat niet zo ervaren worden, zo is het van mij uit zeker wel bedoeld.

Vero: Het idee is goed, een Geisha is echt klassiek, maar ik denk dat een foto van een of meerdere Geisha’s helemaal in beeld in de juiste omgeving mooier was geweest.
jfbat: Mooie sfeervolle foto.
Willem: echte klassieke stoomtrein. De foto had voor mij net iets meer licht mogen hebben.
RvM: mooi strak in beeld, maar jammer van het stukje wiel wat ik mis. Het is echter voor mijn gevoel geen echte klassieker.
Braincake: Deze foto zegt mij niet zo veel (maar dat ben ik). Vind deze Mercedes ook geen echte klassieker. Zou voor een andere zijn gegaan.
sled9e: prachtige sfeervolle foto, maar ook hier heb ik wel het gevoel echt oud maar niet het echte klassieker gevoel.
marcel.b: Hier wel een echte klassieker en heel mooi in beeld gebracht.
Sandor Gora: mooie foto, echte klassieker. Ik had het iets mooier gevonden als de “S” er nog net (of deels) op had gestaan en zijn handen scherp waren geweest.
edrocket: Echt heel mooi. Een van mijn favorieten. Als ik al iets heb zou ik heel misschien een iets andere achtergrond (taupe/grijs of een ander zachte kleur) hebben gekozen.
Marwo: het idee is duidelijk maar het ziet er nu uit als een halve tramhalte. Niet echt een echte klassieker. En iets minder spiegeling in het bord was wat mooier geweest denk ik.
Highlander: Ook een van mijn favorieten. Echte klassier en een heerlijke foto met mooie schaduwen.
Hilda: Idee is top. Mis alleen iets in de uitvoering. Kan alleen niet precies zeggen wat, maar de foto zou mijn aandacht niet vangen als ik hem buiten het huidige onderwerp zou zien.
douwe: Echte klassieker aan het werk. Jammer dat het niet iets helderder weer was.
Alex: hele mooie foto. Je blijft kijken hoe de opname gemaakt is. En ik kom nog uit de tijd dat deze gympen voor 2,5 gulden bij de Hema in de rommelbak lagen.
Charlie Scene: een andere favoriet. Hele fijne sfeer, met mooie kleuren en een lekker onscerpt. Klassieker op een andere manier ingevuld denk ik. Ik moet aan Indiana Jones denken.
L-J-Jochem: Ook een echte klassieker mooi in beeld gebracht, alleen jammer van die fiets achter de auto..
Josti: Nog een favoriet. Hele mooie foto. 2 klassiekers in 1 foto. Top.
Esther: Idee heel leuk. Zwart-wit ook heel mooi, maar had misschien net wat meer hoofd en hand in beeld gebracht.
noortje53: Mijn laatste favoriet. Hele mooi kleuren en hele fijne sfeer. En een echte klassieker.
Marwo: ook een echte klassieker en ik vind het wel mooi dat het zwart wit is. In kleur zou het oranje denk ik te veel afleiden. Zo precies de juiste sfeer voor mij.
Belinda: Ook een echte klassieker. Mooi in beeld gebracht.

Heb dus 5 favorieten over: edrocket, Highlander, Charlie Scene, Josti en Noortje. Erg moeilijk om te kiezen, maar uiteindelijk werd het Highlander voor mij.

Gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Berichtdoor jfbat » vr nov 06 2015 2:09 pm

Ik ben voor edrocket gegaan. Reden: ik vond het de leukste invulling van de opdracht, er is bovendien ook nog eens aandacht en tijd aan besteed die boven het zien van het moment, het klikken op de knop en de juiste nabewerking uitgaat.

Voor mij vielen sowieso de foto's van klassieke voertuigen al af (en als ik hem niet zelf had geschoten had ik dus ook mijn eigen foto af laten vallen), vanwege eerlijk gezegd een beetje te "open deur".

De foto van noortje53 vind ik echt goed geslaagd. Je kan zeggen dat klassieke stillevens met een fototoestel een fluitje van een cent zijn, maar een ieder die het echt heeft geprobeerd, weet wel anders. De zorg en vaardigheid spatten er vanaf. Maar het concept uiteindelijk toch minder origineel dan mijn uiteindelijke keuze.

De foto van Alex spreekt mij meer dan gemiddeld aan vanwege het effect. Goed gezien, intrigerend resultaat.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » vr nov 06 2015 2:13 pm

Jfbat:
Ik dank je voor je compliment en ben het helemaal eens met je uiteindelijke keuze.
Mmmmmm lekker :-) ik ga het eten vanavond.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Marwo » za nov 07 2015 6:45 pm

Josti en Jur, bedankt voor jullie uitgebreide commentaar. Even een toelichting van mijn kant..

Toen dit topic startte dacht ik bij mijn foto aan 'Toen was geluk heel gewoon'. Vandaar die tram van de RET
naar Charlois (Rotterdam). Maar een paar dagen later besefte ik dat, landelijk bijna, niemand Charlois kent.
Helaas kon ik de foto niet meer verwijderen en zette ik de 'Classic' politie Porsche erbij.
Hij was oorspronkelijk in kleur, maar moest op verzoek in grijswaarde, en dat vond ik ook wel wat hebben.... :)
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 26 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Charlie Scene » zo nov 08 2015 12:31 pm

jur001 schreef:Charlie Scene: een andere favoriet. Hele fijne sfeer, met mooie kleuren en een lekker onscerpt. Klassieker op een andere manier ingevuld denk ik. Ik moet aan Indiana Jones denken.



Ja dat klopt inderdaad.
Toen ik deze foto maakte had ik dat ook in gedachten om dat gevoel te laten over komen in mijn foto. :wink:
Die onscherpte was precies mijn bedoeling ook, dus ik had mijn objectief ingesteld op MF stand om juist die onscherpte te krijgen bij deze foto, het geheel werd een stuk lastiger om scherp te stellen daar ik het in mijn hoofd kreeg om mijn enigste bril die ik heb (moet nog een reserve bestellen op de juiste sterkte :D ) erbij te betrekken in de foto. :mryellow:

Ik laat mijn hoofd nog even betwisten op welke foto ik mijn stem uit breng deze maand, hier kom ik dus nog op terug deze maand.
De volgende maandopdracht word wederom een leuke uitdaging.
"Your first 10,000 photographs are your worst. " ;-)

Nikon D7100 , Tokina AT-X Pro 12-24mm, Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD, Nikon MF 50mm 1:1.8 en wat ander glaswerk.

Groet Twan van G.
Gebruikersavatar
Charlie Scene

Forumlid
Berichten: 152


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tim62 en 3 gasten