Maandopdracht 1 - Beoordelen foto's

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

kies de beste in de poll

veroniquevm
1
2%
pietje-nukem
8
17%
Matthieu
3
7%
Rijko
7
15%
Nikon Haak
1
2%
Vero
6
13%
jeroen67
2
4%
MarcoD60
4
9%
Frederix
11
24%
Mak
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 46

Onderwerp:

Maandopdracht 1 - Beoordelen foto's

Berichtdoor roel » zo feb 28 2010 4:17 pm

De foto's van de maandopdracht van februari kunnen vanaf nu beoordeeld worden. Er zijn binnen de maandopdracht twee topics actief. Eén om de foto's van die maand te plaatsen en één om de foto's van de voorgaande maand te beoordelen.

Kies in de poll de beste inzending. Je kunt stemmen in de maand maart 2010. Tot de laatste dag van de maand kun je stemmen, daarna start de beoordeling van de volgende maandopdracht.
Mocht je dat nog niet gedaan hebben, lees eerst de beschrijving en regels van de opdracht: Beschrijving maandopdracht.
Let wel, het topic is enkel om je keuze te onderbouwen, niet om in discussie te gaan over andermans beoordeling.
Tip: handig om twee browserschermen te openen, één met de foto's en één met de poll. De foto's staan: hier
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 1 - Beoordelen foto's

Berichtdoor pietje-nukem » zo feb 28 2010 4:36 pm

Een glimlach zonder expressie

Voor mij persoonlijk kan dit niet, in mijn beleving geeft expressie de gemoedstoestand weer.
Daarom vind ik een glimlach zonder expressie niet overeenkomstig met personen, als die glimlachen, zie je "expressie"
En als ze dus niet lachen, hebben ze een andere "expressie" op het gezicht, verbaast/boos/verdriet/e.d.
Daarom zoek ik het in niet levende dingen
Blijven er voor mij 2 over, Frederix en Rijko.
Die van Frederix, je ziet veel meer in deze foto dan alleen een gezicht(lichtinval tussen de treden, het paaltje dat meeloopt in de lijn van de muur e.d)
Ik bedoel hiermee dat de foto veel meer weergeeft dan een glimlach zonder expressie
Mijn stem is voor Rijko
Nou, van mij ook de groeten
Gebruikersavatar
pietje-nukem

Forumlid
Berichten: 1721



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 1 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Vero » zo feb 28 2010 10:23 pm

pietje-nukem schreef:
Een glimlach zonder expressie

Voor mij persoonlijk kan dit niet, in mijn beleving geeft expressie de gemoedstoestand weer.
Daarom vind ik een glimlach zonder expressie niet overeenkomstig met personen, als die glimlachen, zie je "expressie"
En als ze dus niet lachen, hebben ze een andere "expressie" op het gezicht, verbaast/boos/verdriet/e.d.
Daarom zoek ik het in niet levende dingen
Blijven er voor mij 2 over, Frederix en Rijko.
Die van Frederix, je ziet veel meer in deze foto dan alleen een gezicht(lichtinval tussen de treden, het paaltje dat meeloopt in de lijn van de muur e.d)
Ik bedoel hiermee dat de foto veel meer weergeeft dan een glimlach zonder expressie
Mijn stem is voor Rijko



Hier heb je uiteraard helemaal gelijk in Pieter alleen is deze uitspraak natuurlijk overdrachtelijk bedoeld. Zoals ik Leonardo Da Vinci's schilderij al citeerde. De Mona Lisa staat bekend om "haar glimlach zonder expressie". In het verlengde hiervan vind ik persoonlijk dat MAK deze het beste heeft getroffen. Waar iedereen op de achtergrond lacht zie je dat de dirigent deze probeert te onderdrukken. Hij lacht zeker...alleen niet met de expressie op zijn gezicht die bij een lach hoort. Klasse foto dus! De vis vind ik ook erg grappig trouwens...ach, ze hebben allemaal wat prachtigs. Ben nu alweer benieuwd naar de nieuwe maandopdracht.
Vero

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 1 - Beoordelen foto's

Berichtdoor terts » zo feb 28 2010 11:10 pm

Na lang wikken en wegen kies ik de foto van Vero.
Toen ik die voor het eerst zag, vond ik dat hier de opdracht net iets te letterlijk werd genomen. Maar wat telt is het eindresultaat en aan die mysterieuze, inderdaad haast expressieloze glimlach van haar model blijft mijn blik - nog steeds - langer haken dan achter alle andere foto's, hoe verdienstelijk die soms ook mogen zijn.
Pogingen om een (helaas tot stereotype geworden) meesterwerk te evenaren, leveren vaak kitsch op. Niet in dit geval, ook al omdat er niet letterlijk gekopieerd is.
Mooi licht, het gezicht gloeit.
terts



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 1 - Beoordelen foto's

Berichtdoor The Mountain Junkie » wo mar 03 2010 12:42 am

Wat een lastige opdracht zeg....Ik geef mijn stem aan Pietje-Nukem. Naar mijn smaak de beste vertaling van de opdracht. Mooi gezien hoor!
The Mountain Junkie



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 1 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Daniël » wo mar 03 2010 1:40 pm

Phoe, wat een moeilijke keuze.
De definitie van een glimlach zonder expressie kan bij een mens niet zoals pietje-nukem al zei.

Dus dan blijven pietje-nukem, Rijko, MarcoD60 en Frederix over.
En dit zijn allemaal leuke pics.
Rijko valt voor mij af.
MarcoD60 ook.
pietje-nukem ook (al zat ik flink te twijfelen tussen Frederix en pietje-nukem).

Ik stem voor Frederix. Is naar mijn mening de enige die een object heeft geschoten met een glimlach en die tevens expressie loos is.
Laatst gewijzigd door Daniël op wo mar 03 2010 7:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniël



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 1 - Beoordelen foto's

Berichtdoor J.Hoes » wo mar 03 2010 6:57 pm

Rijko. De beste expressieloze glimlachen vind je op levensloze dingen. Zelf een getrainde juffrouw met tandpasta-glimlach toont expressie.

Groet Hans
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 1 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Marco » wo mar 03 2010 10:38 pm

Mijn stem gaat naar Fred, mooi analoog.

Van de overige 9 (digitale) opnamen is het wel opmerkelijk dat er 6 stuks geen of bijna geen exif tonen. Er is in ieder geval niet te zien of het om archieffoto's gaat, of dat deze speciaal voor de opdracht geschoten zijn.
Marco



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 1 - Beoordelen foto's

Berichtdoor roel » do mar 04 2010 9:26 am

@Marco
Met de plaatsers van de foto's waarvan de exif gegevens niet zichtbaar zijn, is contact geweest en ze voldoen allemaal aan de voorwaarden (zie voor de volledigheid de beschrijving van de maandopdracht).
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 1 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Arend-ho » do mar 04 2010 2:30 pm

Fred heeft mijn stem.....lastige opdracht
het bezorgde mij een glimlach dat ik de foto zag en i.c.m. "de opdracht" was dat genoeg voor mij om mijn stem te geven.

ik meen dat er geen tekst bij een foto geplaatst mocht worden ??? vero ? hoe zit dat roel ??

"In het topic voor het plaatsen van foto's mogen geen tekstberichten geplaatst worden"

Arend....
Arend-ho



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 1 - Beoordelen foto's

Berichtdoor roel » do mar 04 2010 3:53 pm

@Arend-ho
Dank voor het meedenken. Je hebt volledig gelijk, ik heb de tekst verwijderd zoals in de beschrijving van de opdracht staat. Zie punt vijf van "De regels voor het plaatsen van foto's" in de beschrijving van de opdracht.

Groet,
Roel
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 1 - Beoordelen foto's

Berichtdoor JaapV » vr mar 05 2010 4:07 pm

Moeilijke keus in een lastige opdracht. Vero is 't toch geworden voor mij. Ik dacht ook meteen aan Mona Lisa toen ik die plaat zag, en aan de bekende kwalificatie "uitdrukkingsloze glimlach". Perfect getroffen. Het was wel een photofinish met Mak. Later, de andere juryrapporten lezende over de precieze betekenis van de opdracht, heb ik nog even (kort!) getwijfeld.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten