Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto spreekt jou het meest aan in het onderwerp "Is het nou Kunst of Kitch".

Peiling eindigde op vr jul 31 2015 11:24 pm

Vero
9
25%
Charlie Scene
3
8%
Esther
0
Geen stemmen
Sandor Gora
3
8%
Jurr001
7
19%
Jacobus
0
Geen stemmen
Josti
4
11%
Edrocket
5
14%
L-J-Jochem
2
6%
Richhan2
0
Geen stemmen
Belinda
1
3%
Noortje53
2
6%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Highlander » wo jul 01 2015 11:34 pm

Het ging bij mij tussen Vero en Jurgen .
Maar bij Vero, is net het licht ( van de flits ??) wat uitgebeten voor op de vaas.
Jurgen, mooi gekaderd, mooi lijnenspel, en zover ik kan beoordelen technisch foutloos :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Johan v. V. » do jul 02 2015 12:20 am

edrocket schreef:
Johan v. V. schreef:Voor mij vielen er nogal wat foto's af omdat die m.i. de essentie van de opdracht misten.


Wat was volgens jou de essentie?

Ed

Wat mij betreft gaat het om onderwerpen die op de grens van kitsch en kunst liggen. Ik zie foto's die in ieder geval niets te maken hebben met kitsch. Die vallen, ook al zijn het soms fraaie foto's, bij mij bij voorbaat af.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Esther » za jul 04 2015 2:56 pm

bij deze mijn kijk op de foto`s...

*Vero: mooi en fijntjes op de foto gezet. De sfeer past bij het onderwerp van het schaaltje en ei. Delicaat is het eerste wat bij mij opkomt.

*Charlie Scene: ik heb gelezen dat deze foto niet zomaar 123 geschoten is, dat maakt hem wel meer bijzonder, ondanks dat het onderwerp mij niet zo aanspreekt. Ik als beginner zie vaak veel dingen niet.

*Sandor Gora: mooie kleuren, de persoon die erbij staat past er wat dat betreft goed bij. Van tevoren bedacht? of is dat toeval? Van deze foto word ik vrolijk.

*Jurr001: op de een of andere manier blijf ik kijken, terwijl er toch niet veel te zien is....knap.

*Jacobus: een bijzondere foto. De gele bodywarmer herhaalt het patroon van de spiegel. De link met de opdracht is voor mij niet helemaal duidelijk.

*Josti: Grappig beeldje mooi gefotografeerd en spreekt aan..

*edrocket: dynamische foto met een verhaal, voldoet goed aan de opdracht. De voorstelling vind ik boeiend en de kleuren harmonieus. Dus mijn stem gaat naar edrocket.

*L-J- Jochem: Wat een sfeer zit er in de foto, de belichting is prachtig. Of het aan de opdracht voldoet is voor mij de vraag.

*richhan2: is misschien een beetje saai, maar wel heel scherp en de details in de steen goed zichtbaar!

*Belinda: mooie foto! Met diepte, de straat aan de linkerkant vind ik wat storend.

*noortje53: een mooi stilleven, knap gedaan met die lichtjes. In mijn ogen is het meer een themafoto net als bij LJ-Jochem.
Groetjes...Esther
Gebruikersavatar
Esther

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » za jul 04 2015 3:39 pm

Hoi mede maandgenoten:
Hier heel lang getwijfeld. Die gekleurde Braziliaanse dame, met de ontzettend overdone oorbellen :mryellow: en die lipjes.....
Deze is het uiteindelijk voor mij geworden.
Ik had een iets andere witbalans gekozen. Iets warmer Jos. Maar ik blijf bij je dame :) Toen ik hem binnen zag komen wist ik het al, dit wordt hem.
Het zal kunst zijn maar ik ervaar het als super-kitch, en blijf er ook om lachen... ook wat waard. Zoiets stond vroeger bij mijn oma op de schoorstelmantel. Warme herinneringen.

De vraag wasvoor deze opdracht: is het Kunst of Kitsch.
De een heeft wezenlijke kunst gekozen de ander heeft iets gemaakt waar het kitch betreft en sommigen zitten daar tussenin.
Waar het mij omgaat is dat we allemaal anders kijken en verbeelden. Ik laat daar compositie voor mezelf ook in meewegen.

De foto van Edrocket sprak me aan vanwege de kunstvorm en inderdaad: de een loopt lachend weg de ander staat waarschijnlijk te griezelen vanwege het onderwerp. De beweging van de vrouw op de voorgrond vind ik juist super.
De foto van Jochem ook heerlijk, zo'n etalage geeft wat te kijken. Gezellige kitch.
De foto van Charley sprak me ook aan, die engeltjes, heerlijke kitch, ondanks dat die rot engeltjes nog kostbaar zijn ook. :) Was zeker een serieuze gegadigde.
De foto van Sandor ook heerlijk, zo'n uitgezakte taart, vent erbij die er helemaal bij kleurt. (ik had hem zo gezet dat ie de taart probeerde tegen te houden met 2 handen)
De foto van Vero ook mooi. Porselein en eierschaal, deed me denken aan eierschaalporselein. Leuk bedacht Vero.(misschien toevallig, maar leuk)
De foto van Jur ook super, maar had het helemaal goed gedaan bij de abstracte opdracht van laatst, maar het is zeker kunst.

Voor de rest allemaal foto's die het onderwerp raken maar die ik net wat minder vond dan de hierboven genoemde leden.

Van mij voor jullie allemaal een koel hoofd en prettig weekend.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor edrocket » zo jul 05 2015 11:12 pm

Ik kan me maar moeilijk los maken van mijn eigen invalshoek :shock:
Ik hou van de foto's die die vraag weerspiegelen en niet meteen een duidelijk antwoord geven.
Vero: ik snap de foto niet. De link met de opdracht zie ik niet.

Charlie: OMG! Überkitsch samengesteld, en hoe!?! Tandenknarsend zoet. Melige foto

Sandor Gora: humor! Zet je aan het denken. Vrolijke foto. Is dit serieus? Is het onderdeel van een festival?

Esther: foto laat raden of het kunst is of dat het een stukje nijvere handenarbeid is van Esthers buurvrouw :shh:

Jurs foto is voor mij de mooiste foto van de inzendingen die gewoon zo aan de wand kan (op alu!)

Jacobus heeft denk ik een kunstige foto gemaakt.

Josti, ik weet het niet... ik zie het niet.

Jochem: Ik wilde meteen 'xenoskitsch' noteren, maar stel je voor dat het bij Blokker vandaan komt!:shock: Hoe dan dan ook: het antwoord op de vraag is: kitsch

Richhanz: het is een redelijk gewoon object. Voor jou is het kitsch, maar ik zie het niet helemaal. Misschien een dergelijk object wat sfeervoller vastleggen in zacht ochtendlicht, of juist zoals het ding bedoeld is: met een brandend kaarsje erin. (camera ondersteunen of op statief)

Belinda's benen zijn een leuk kunstvoorwerp. De sprong naar het volgende paar benen is mooi vastgelegd, maar het blijft kunst

Noortje... kitsch met een randje kunst. Ik vroeg laatst nav de opdracht of een foto van een repro van de nachtwacht in een protserige lijst kunst is. Zie ik daar opeens een oudje met Renoir :D en oude champagne :roll: shame on you

Ik ga voor Sandórs foto omdat daar voor mij het leukste verhaal in zit. Het object doet iets met de man en de fotograaf.

Edwin
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » zo jul 05 2015 11:31 pm

Edrocket,
Kijk. Dat is nu het leuke van kijken :)
De een ziet dit, de ander dat.
Het is een persoonlijke belevenis.
Ik lach nog steeds om de foto van Josti, ik vind het kitsch, maar er zijn genoeg anderen die het pure kunst vinden.

Ik heb ooit in een museum gestaan. Hing een groot schilderij, totaal wit, zwarte stip in het midden. Heette "Zwarte stip" geloof ik.
Ik vond het helemaal.niets, maar om mij heen niets anders dan loftuitingen. Ik dacht wel toen: wat snap ik nu niet.... :huh:
Sommige dingen zijn dus moeilijk uit te leggen......

Net als die oude champagne :D
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Richard » zo jul 05 2015 11:40 pm

Leuk om de reacties te lezen.
edrocket schreef:Richhanz: het is een redelijk gewoon object. Voor jou is het kitsch, maar ik zie het niet helemaal. Misschien een dergelijk object wat sfeervoller vastleggen in zacht ochtendlicht, of juist zoals het ding bedoeld is: met een brandend kaarsje erin. (camera ondersteunen of op statief)

De belichtingstijd van de foto is 2 s - met statief, zo'n vaste hand heb ik niet. Het was ook een test van het objectief wat er mee mogelijk is.

Een waxinelichtje erin vond ik zonde om de steen te verbergen, eigenlijk nog steeds :wink:

Tip voor een decor voor het "vosje" is welkom.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor edrocket » ma jul 06 2015 12:51 am

richhanz schreef:Tip voor een decor voor het "vosje" is welkom.

Maak het simpel: op zwart karton plaatsen, bureaulampje erboven. Licht zachter maken door de lamp af te dekken met een kartonnetje met rond gat erin. Spelen met licht. Zoiets?
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Sandor Gora » ma jul 06 2015 10:11 am

De taart is een kunstwerk van de fransman Vincent Olinet en heet "Kaizerin de chocolat aux fraises gonflees et son sabayon public" (Chocolade-Kaizerin met opgepompte aardbeien en haar openbare vla), is gemaakt van polystyreen en styrofoam en stond in 2014 op het Lange Voorhout in Den Haag tijdens Den Haag Sculptuur. Dit jaar is er "Vormidable": Vlaamse beeldhouwers op het Lange Voorhout in Den Haag.
De foto is een geslaagd "kiekje", vriend vond taart geweldig en sprong spontaan in deze pose. Er staat natuurlijk een plakker met "niet betreden", maar ja, dat was dus al gebeurd...
Voor het wandelgemak de 50mm lens op de camera; achtergrond ook scherp zodat de karakteristieke huizen op 't Voorhout ook meedoen.
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » ma jul 06 2015 10:20 am

Leuke informatie Sandor.
Groet, Noor.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor edrocket » ma jul 06 2015 11:12 pm

Sandor Gora schreef:De taart is een kunstwerk van de fransman Vincent Olinet en heet "Kaizerin de chocolat aux fraises gonflees et son sabayon public" (Chocolade-Kaizerin met opgepompte aardbeien en haar openbare vla)

Vincent Olinet! Die maakte ook 'pas encore mon histoire', een drijvend hemelbed dat oa tijdens het Amsterdam Light Festival was te zien. Maakt prachtige kitschkunst. Ik kreeg een mail van hem of hij mijn zwaar overbewerkte foto kon gebruiken voor promotionele doeleinden. :D Maar uiteraard nooit teruggezien... :cry:
https://www.flickr.com/photos/voor-lezers/11740430114/sizes/z/
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » di jul 07 2015 12:36 am

Prachtige foto hoor Edrocket.
Wauwfactor.

Leuk dat jij en Sandor dezelfde kunstenaar kennen.

Groet,
Noortje.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Alex » zo jul 19 2015 10:11 am

Mijn stem naar Ed; uitwerking van de opdrachten zoals ik het ook gedaan zou hebben (mijn idee was om kabouter buttp... (Beeld in Rotterdam tot kunst verklaarde kitch IMO) te nemen met publiek ). Helaas te druk met andere zaken gehad.

Groeten,
Alex
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Vero » do jul 30 2015 1:32 pm

edrocket schreef:Vero: ik snap de foto niet. De link met de opdracht zie ik niet.



Edwin




Hai Edwin,

Chinees Eierschaal Porselein met een (vrije uitloop) ei.

Twee keer ei maar dan één maal Kunst en één maal Kitch. :)

Groetjes,
Vero.
Vero

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor josti » do jul 30 2015 2:04 pm

@edrocket;
Eén zo'n beeldje zou kunst kunnen zijn, maar is het dat ook als je er duizenden in de souveniershop ziet liggen? 't Is een Braziliaans vrouw uit Salvador met tradionele kleding/hoofdtooi.

Bovendien zijn de oorbellen wel heel erg kitsch en zoals Noortje al zag, zijn haar lippen flink aangezet.

Bij de volgende opdracht 'landschappen' is het bij iedereen wat makkelijker te zien :wink:

Groet Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2909


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten