Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto spreekt jou het meest aan in het onderwerp "Is het nou Kunst of Kitch".

Peiling eindigde op vr jul 31 2015 11:24 pm

Vero
9
25%
Charlie Scene
3
8%
Esther
0
Geen stemmen
Sandor Gora
3
8%
Jurr001
7
19%
Jacobus
0
Geen stemmen
Josti
4
11%
Edrocket
5
14%
L-J-Jochem
2
6%
Richhan2
0
Geen stemmen
Belinda
1
3%
Noortje53
2
6%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Onderwerp:

Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » di jun 30 2015 11:24 pm

Hallo creatievelingen,
Allereerst feliciteren we Jur001 met zijn behaalde winst. :thumbup:
Jullie hebben de opdracht "Is het nou Kunst of Kitch" prachtig verbeeld. Daarnaast hebben we weer een paar nieuwe leden te begroeten. Welkom!
Wat een variatie op dit thema. Noortje is trots op jullie :mryellow: .
Het draadje "de verdieping" loopt niet erg, dus ik stel voor dat we gewoon zoals vanouds in dit draadje ook weer discussieren.
We kijken het nog een maandje aan of er nog zinnige dingen in "de verdieping" verschijnen en anders kiepen we dit draadje weer de prullenmand in.

Linkje naar de foto's van maandopdracht 22 "Is het nou Kunst of Kitch"
viewtopic.php?f=61&t=60799
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor sled9e » wo jul 01 2015 12:18 am

Vero, lekker pretentieus :clap:
-/
sled9e

Forumlid
Berichten: 144


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Sandor Gora » wo jul 01 2015 8:47 am

Josti.
keramiek beeldje, kunstig, maar dan die oorbellen....
Laatst gewijzigd door Sandor Gora op wo jul 01 2015 9:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Bea » wo jul 01 2015 9:41 am

Getwijfeld tussen Vero en Charlie Sheen. Vind ik beide mooi bij het thema passen. Toch gekozen voor Vero omdat hij me net iets meer aansprak
Gebruikersavatar
Bea

Forumlid
Berichten: 799


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Johan v. V. » wo jul 01 2015 11:28 am

Voor mij vielen er nogal wat foto's af omdat die m.i. de essentie van de opdracht misten. Uiteindelijk gekozen voor Noortje.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor iefie » wo jul 01 2015 12:42 pm

Ik kies voor Jurgen
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor edrocket » wo jul 01 2015 4:21 pm

Johan v. V. schreef:Voor mij vielen er nogal wat foto's af omdat die m.i. de essentie van de opdracht misten.


Wat was volgens jou de essentie?

Ed
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Vero » wo jul 01 2015 5:05 pm

sled9e schreef:Vero, lekker pretentieus :clap:


Hahaha....dank je wel :D

Mijn stem is naar Sandor Gora gegaan. De foto is ragscherp en dat is een kunst. De afbeelding is kitch. Leuk bedacht! Wat heb ik genoten deze maand dat er telkens weer een foto bij kwam. De keuze werd alleen steeds moeilijker.
Vero

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor josti » wo jul 01 2015 7:34 pm

Hallo allen, weer veel variatie aan inzendingen. Leuk om alle verschillende interpretaties te zien. Voor mij is het thema niet bij alle foto's direct herkenbaar, maar ongetwijfeld heeft iedereen dat zelf wel. Lijkt me leuk als je dat kunt toelichten.
Ik probeer bij elke foto mijn goed bedoelde, volstrekt persoonlijke commentaar te geven:

Vero: Mooie foto die mij aanspreekt, fraaie belichting, zou de omgekeerde vaas helemaal symetrisch hebben gekaderd. Ik ben nieuwsgierig naar de link met het thema...

Charlie Scene: duidelijke link naar het thema; mooi gevonden. Qua foto spreekt hij mij iets minder aan.

Esther: Leuk bedacht en goed gezien. De achtergrond had voor mij iets rustiger gemogen.

Sandor Gora: grappige uitwerking van het thema. Ook hier een wat drukke achtergrond en wat hard licht. Was misschien tegen de avond nog mooier geweest.

Jur001: mooi gedaan. Beeld intrigeert mij. Ik blijf kijken of ik iets herkenbaars in de lijsten zie. scoort hoog voor mij. Lin k naar het thema ik duidelijk voor mij.

Jacobus: boeiende foto en goed gezien. Link naar het thema begrijp ik niet...

Josti: mijn eigen poging. Eén zo'n beeldje zou kunst kunnen zijn, maar is het dat ook als je er duizenden in de souveniershop ziet liggen? 't Is een Braziliaans vrouw uit Salvador met tradionele kleding/hoofdtooi.

EdRocket: eindigt ook hoog bij mij. Bij het thema verbinding heb ik iets soortgelijks geprobeerd. Deze is goed gelukt! Mooi gekaderd. De beweging van de vrouw komt bij mij wat vreemd over; aan de ene kant zie ik scherpte en aan de andere kant een lange belichtingstijd..?

LJJochem: toch erg leuk gedaan op de valreep! Thema zie ik er wel in.

Richhans: een kunstig kitschvoorwerp, of andersom. Dus thema herken ik wel. Foto zelf spreekt mij iets minder aan. Wat grijs allemaal.

Belinda; duidelijk een kunststukje. De linkerkant vind ik storend. De tweede sprong op de achtergrond juist mooi gevonden.

Noortje: oudje in de zin van? Mooi uitgewerkt met de sterretjes (echt of van een poster op de achtergrond?) Leuke compositie.

Voor mij staan Vero, EdRocket en Jur001 op de shortlist als de kanshebbers. Denk er nog even over na en hoop nog iets te lezen over hoe jullie het thema interpreteerden met je foto.

Groet, Jos
Laatst gewijzigd door josti op wo jul 01 2015 7:59 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » wo jul 01 2015 7:46 pm

Hoi Jos,
"Oudje" omdat ik hem uit het archief geplukt heb.
Poster in lijst.
Kerstlichtjes over het woord Renoir waardoor het nu een kristallen lamp lijkt.
De voorgrond gebruikt met mijn eigen "echtpaar" van de bruidstaart van 38 jaar geleden. Bloemetjes erbij en een fles champagne die vergaan was.

Ik had genoeg ideeën voor dit onderwerp maar door verbouwing geen tijd.
Heb nog wel wat geprobeerd, maar was niks.
Mooie beschouwing van je.
De mijne komt nog :-)

Groet Noortje
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Charlie Scene » wo jul 01 2015 8:47 pm

Dank voor je reactie/mening Josti, word gewaardeerd in ieder geval. Het was ook mijn opzet om een regelrechte link te maken naar het onderwerp.
Ik had oorspronkelijk een ander idee om te doen voor deze opdracht en daar ben ik nogal een ruime tijd deze maand mee bezig geweest maar het resultaat was niet naar mijn zin zoals bij mijn huidige inzending.

Maar goed even het proces van mijn inzending ;-)

De feeën zijn eigendom van mijn vriendin en die is daar heel zuinig op dus ik ben blij dat ik ze mocht gebruiken hiervoor.

Ikzelf heb alleen geen professioneel materiaal om mee te werken qua achtergrond en dergelijke.
Dus ik heb gepakt wat ik goed genoeg vond ogen en dat was een in dit geval een opbergbox van de ikea en de weerspiegeling is de klep van mijn laptop en die glimt mooi zoals je ziet ;-)

De externe flitser gebruiken voor deze foto was ook een probleem omdat het licht door de zijwanden alle kanten in kaatste en hierdoor 1 groot wit vlak maakte. Dus ik heb gebruik gemaakt van de interne flitser wat ik eigenlijk liever nooit doe maar ik ben tot nu toe tevreden met het resultaat. :-)

Kunst of kitsch is een mening en blijft altijd zeer persoonlijk, de een vind dit kitsch terwijl dat een ander hetzelfde misschien wel kunst vind.
it's all in the eye of the beholder. :-)

Ik zelf heb net eens goed zitten kijken naar alle inzendingen en heb hierin 2 keuze's gemaakt die naar mijn mening beide een duidelijke link hebben naar het onderwerp: Edrocket en Noortje.

In de foto van Edrocket zit luid en duidelijk het geheel van het onderwerp in verwerkt en om deze reden gaat mijn stem dan uit eindelijk naar Edrocket. :D
Laatst gewijzigd door Charlie Scene op wo jul 01 2015 8:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Your first 10,000 photographs are your worst. " ;-)

Nikon D7100 , Tokina AT-X Pro 12-24mm, Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD, Nikon MF 50mm 1:1.8 en wat ander glaswerk.

Groet Twan van G.
Gebruikersavatar
Charlie Scene

Forumlid
Berichten: 152


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Richard » wo jul 01 2015 8:48 pm

Vero is mijn keuze omdat ik het - gelijk - leuk gevonden en mooi uitgevoerd vind.

Mijn eigen foto is een souvenir van een schoonzus voor het oppassen op haar hond. Een Noors speksteen waxinelicht houder. Het liefst had ik de foto op een transparante achtergrond gezet.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor edrocket » wo jul 01 2015 9:02 pm

josti schreef:Voor mij staan Vero, EdRocket en Jur001 op de shortlist als de kanshebbers. Denk er nog even over na en hoop nog iets te lezen over hoe jullie het thema interpreteerden met je foto.

Groet, Jos


Het thema is een vraag: is het nou kunst of kitsch? Ik ben op zoek gegaan naar een beetje verhalende foto die de vraag m.i. weerspiegelt.

Het 'kunstwerk' aan de wand roept verschillende reacties op. De een griezelt er bij, de ander ziet er wel iets in.
Ik heb deze foto gekozen vanwege de kijkvolgorde die er in zit: eerst het doek, dan de twee figuren en vervolgens weer terug. De een loopt lachend weg, de ander kijkt verbaasd naar de reactie. En vervolgens (hoop ik) dat de kijker de moeite neemt om de pissenbedden eens goed te bekijken en zich afvraagt: is het nou.... :?

Uitvoering is mss niet heel goed, maar het moest snelsnelsnel. Ik heb op het tweede gordijn geflitst met een sluitertijd van 1/10, waardoor de beweging van de vrouw goed is te zien.

Op een later tijdstip zal ik mijn gedachten weergeven over de andere foto's.

Ed
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Vero » wo jul 01 2015 10:11 pm

josti schreef:
Vero: Mooie foto die mij aanspreekt, fraaie belichting, zou de omgekeerde vaas helemaal symetrisch hebben gekaderd. Ik ben nieuwsgierig naar de link met het thema...




Hai Josti, en anderen die het zich afvragen :thumbup:
Het schaaltje waar het ei op staat heb ik ooit van mijn (inmiddels overleden) vader gekregen voor mijn verjaardag. Een peperduur cadeau omdat het origineel Chinees eierschaal porselein is. De naam eierschaal-porselein staat ervoor omdat het net zo dun is als een ei. Daarom heb ik deze combinatie gekozen. Het schaaltje is verre van kitsch en tsja.... het ei verre van kunst. Oorspronkelijk stond deze symmetrisch en toen tipte iemand mij dat dit wat saai was. Weloverwogen dus...maar begrip als dit niet je smaak is.

Nu weet ik nog wel dat je reacties niet mag gebruiken om te bedanken voor de stemmen... maar mag ik wel Noortje bedanken voor al haar meedenken en input? Want aan jouw tips heb ik enorm veel gehad. Echt super leuk om hier weer terug te zijn.
Vero

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 22 - Beoordelen foto's

Berichtdoor josti » wo jul 01 2015 10:55 pm

Helemaal duidelijk nu van de toelichters tot nu toe. :thumbup:. Zo zie je maar dat de fotograaf wel degelijk het thema pakt ook al ziet de kijker dat niet direct.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mirianne en 13 gasten