Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto vindt jij het mooist en voldoet ook aan: geen harde schaduwen, geen uitgebeten lucht.

Peiling eindigde op ma aug 31 2015 4:19 pm

Arthur Mol
1
2%
jur001
9
20%
Sandor Gora
0
Geen stemmen
richhanz
0
Geen stemmen
wiebeterpstra
0
Geen stemmen
Esther
0
Geen stemmen
Peter
1
2%
Nismo
0
Geen stemmen
jacobus
3
7%
Brutus
1
2%
Arthur Wolf
4
9%
mandersp
0
Geen stemmen
oalammers
2
4%
brombeer
0
Geen stemmen
Captain Hook
0
Geen stemmen
radareye
0
Geen stemmen
Alex
4
9%
edrocket
0
Geen stemmen
vriefoto
0
Geen stemmen
L-J-Jochem
10
22%
jfbat
0
Geen stemmen
josti
0
Geen stemmen
w.wind
3
7%
Vero
1
2%
Charley Scene
1
2%
Ed Eagle
1
2%
Belinda
0
Geen stemmen
a3aanw
1
2%
Marcel 007
2
4%
noortje53
2
4%
Moerman
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 46

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor josti » za aug 08 2015 9:16 pm

Goede bespreking Jochem! :clap: Leerzaam en niet op tenen trappend :wink: . Ik kan mij in je commentaren vinden.
Ik had met het oog op het aantal inzendingen niet voldoende tijd om uitgebreid te bespreken. Goed dat je de moeite hebt genomen. Wat je eigen foto betreft is wat je zegt precies wat ik dacht toen ik hem zag.Door het ontbreken van een strobaal links is hij qua compositie minder sterk.Misschien had je iets naar rechts kunnen lopen? Verder wel prima mooie lucht en goede dieptewerking. vind ik.

Groet, Josti
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2909


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Vero » za aug 08 2015 10:17 pm

Dank je wel LJ-Jochem! Volgens mij sta je op niemands tenen en is het alleen ontzettend leerzaam hoe jij iedere foto beschrijft. Ik heb zojuist alle inzendingen nog eens belicht (om maar eens een leuke woordspeling te gebruiken)met jouw commentaar. Top!
Vero

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Brutus » za aug 08 2015 11:46 pm

Dank Jochem,
Kan me helemaal vinden in je opmerking tav mijn foto (of eigenlijk foto's, 5 samengevoegd).
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » zo aug 09 2015 2:17 am

Jochem, heel erg bedankt. Niks tenentrappend. Hier en daar een smaakverschil wat mij betreft. Maar technisch goed uiteengezet.
Ik doe ook een poging, hoewel ik het, op een paar foto's na, met veel van je bevindingen eens ben.

Arthur:
Niet echt landschap maar wel origineel die eenling en het feit dat je dit zag. De scherpte onscherpte vind ik niet prettig kijken.

Jurgen:
Prachtige sobere foto, niets op aan te merken, zou het ook goed doen in zwart wit.
De onderbreking van de bomenrij vind ik weer minder, maar sfeer prima.

Sandor,
Ook een mooie foto, zacht licht, had voor mij ietsiepietsie meer contrast mogen hebben. Maar ik ruik het gras en ik voel de sfeer van nog even de hond uitlaten en de dag binnen laten komen.
Dus misschien wel een snapshot maar wel 1 met sfeer. De handtekening(jouw schaduw) vind ik passend in deze foto.

Richhanz,
Mooi ritme en weergave hoe masten onderling in architectuur kunnen verschillen.
De hemel maakt de foto saai, ik had hier net als Jochem een ander tijdstip willen zien. Wolken, andere kleuren.

Wiebe
Helemaal geen onaardige foto, prachtige wolken en ook al lijken de wolken op sommige delen fors uitgebeten, in de praktijk zijn deze wolken met die zon erachter, werkelijk uitgebeten wit. Maar de opdracht was...... Daarnaast lijkt me de witbalans wat aan de koele kant.
De compositie was sterker geweest als de boom op de voorgrond niet was weggevallen in de achterliggende bomenrij, misschien iets door de knieen?

Esther
Mooie gloedvolle foto. Zoals Jochem volgens mij al zei: had iets minder dichtgelopen mogen zijn in het zwart. Maar als je puur voor tegelicht gaat dan wordt het al snel een foto met silhouet.

Peter
Prachtfoto. In kleur en compositie. Toen ie geplaatst werd dacht ik meteen daar is ie, maar je hebt nog een paar concurrenten inmiddels :) .
Bovenin staat de mast vrij, maar als ik dan nog wat moet benoemen had die iets ruimer gemogen.
Favoriet hier.

Nismo.
Prachtfoto, niets op aan te merken, prachtig die rechter wolk, je zou er zou je hand in willen steken. Mooi die plateaus die als lagen door de foto heen meanderen. Mooie kleuren groen ook.
Misschien niet van voor naar achter scherp, maar de foto hoeft dat voor mij in dit geval niet te zijn. Het is wat heiig en dat mag op die hoogte.

Jacobus,
Wauw! Prachtig!. De meerwaarde in de hele foto is voor mij dat plasje water, wat door de grootsheid van de foto waarschijnlijk een meertje is,

Brutus,
Helemaal geen slechte foto, maar wel echt een witte streep van de lucht in de overgang van horizon naar lucht.
Bewust gekozen voor panorama maar ik had iets meer willen zien in de foto, ik weet niet wat want ken het standpunt daar niet.
Soms is een draai naar links of rechts net voldoende, maar je zou blijven zitten met die witte lucht.
Het water klettert wel lekker tegen de rotsen dus dat moet mooi geweest zijn.

Arthur Wolf
Mooie mystieke sfeer.
Het groen op de voorgrond heeft lichte toppen, is dit er in gebracht of was dit werkelijk zo?

Mandersp
Een foto die een behoorlijke tegenstelling geeft.
De koe doet het als tegenstelling goed in de nabijheid van die centrales. Bijna bijzar dat hier dieren lopen te grazen.
De staart van een andere koe had ik weggehaald. De focus is volledig gelegd op de koe dus goed scherp. Het is voor mij niet echt landschap.

oalammers: pracht sfeervol licht en erg mooie jacobsladder.
Mijn ogen gaan van de ladder naar het hokje in het landschap. Dat hokje had van mij lichter gemogen.
Wat lichte uitgebeten delen door de zon achter de wolken(heel weinig maar in dit geval) hoort bij dit soort foto's en vind ik niet echt storend.

Brombeer: mooie foto, mooie laaghangende wolk. Echte vakantie foto. Uitsnijding zou ik anders doen, dat komt de compositie ten goede volgens mij.

CaptainHook
Mooie vakantiefoto, mooi formaat, mooie wolken, goed dus.

radareye
Prachtfoto, Ik ben niet tegen mensen in een foto maar hier: weg ermee. Of royaler in beeld.
Verder: pracht contrast van hemel en bergen.

Alex
Hele mooie foto, het blauw bovenin komt me iets te blauw over, maar misschien is dit in werkelijkheid wel zo.
Ik zou zo mijn bergschoenen aantrekken. Het spiegeltje voorin van het water geeft extra waarde aan de foto.

edrocket
Zoals altijd een doordachte foto. Mooie warme kleuren. Toen ik hem zag dacht ik meteen: concurrentie voor Peter.
Voor mij had er alleen de hoofdpersoon in mogen staan. Misschien geen landschap zoals we verwachten, maar toch een favoriet hier.

vriefoto
Minimalistische foto, veel lagen in diepte maar ik vraag me af of dat het nou net is waarom ik hem net niet boeiend genoeg vindt als landschap.
Zwart wit misschien beter?

Jochem
Dit is de derde favoriet.
Die balen, die kleuren, die prachtige lucht met zijn ondergaande zonkleuren......
Inderdaad had er een baaltje bij gemogen, maar je kunt niet alles hebben.

jfbat
Prachtig, mooie kleuren, onderin nog doortekend in het groen.
Ik weet niet of ikzelf een stuk van de bovenkant zou afhalen waardoor het iets evenwichtiger wordt in compo.

Jos, niets op aan te merken. Zacht licht. Mooie compo. Mooi in het gouden uurtje.

w.wind
Prachtige foto. Niets op aan te merken. Vooral de laatste zon op het gras rechts maakt de foto voor mij tot een schilderij. De mooie zachte hemelkleuren en het groen samen: sterk.

Vero:
Sterke foto door de vogel. Als ie daar werkelijk zo in beeld was: prachtig gepakt. De vogel is zo donker dat hij er bijna ingeshopt lijkt.
De witbalans is hier waarschijnlijk bewust anders toegepast. En toch versterkt het de foto. De rots staat net niet in het midden, wat goed is.
Ook 1 van de favorieten hier.

Charlie
Mooie foto, toch zijn de wolken hier voor mij iets te uitgebeten, hoewel dat in werkelijkheid zo geweest zal zijn.

EdEagle
Prachtige! foto. Ik val voor warme kleuren merk ik. Favoriet hier. Ondanks horizon in het midden vind ik het niet storend door het ding met die steel(wat het ook is) volledig mijn aandacht vraagt.

Belinda.
Ik snap je idee de horizon in het midden te zetten. Toch denk ik steeds: stuk van onder en boven eraf. Behoud je toch dat midden zonder loze stukken die er best af kunnen. Wel zit ik hier te kijken of deze foto nog onder landschap valt, vanwege de vele architectuur die erin voorkomt.

a3aanw
Heerlijke spontane vakantiefoto.

Marcel007
Volledig afwijkende foto maar toch mooie gewaagde foto. Sober van kleur maar daardoor op een andere manier erg mooi als totaalfoto.
De slede vraagt wel behoorlijk wat aandacht waardoor het kijken naar het landschap wat achterop raakt.

Over mijn eigen foto: (noortje53)
Ik zie nu pas dat mijn gegevens er niet in staan :huh: Stom, want ik heb hem gemaakt op de laatste dag van de maand juli.
Dus niet uit het archief :( .
Dan Jochem: ik heb met de curve gewerkt en met high en lowlights. Maar ik zie nu wat je bedoelt. Iets tever doorgeschoten. Daarbij blijf ik iets missen in het totale beeld. Ik ga hem nog een keer bewerken, heb de NEF nog.

Moerman
Spectaculair moment gepakt als die vis daar werkelijk in de boom hing. Wel erg hard licht. De scherpte ligt bewust op de vis dus hier mis ik het landschapgevoel, temeer ook omdat er behoorlijk veel vis is te zien en weinig landschap eromheen. Maar als je niet voor landschap gaat, mooi moment.

Goed, alles wikkende en wegende val ik voor de warme kleuren deze keer, zonder de andere tekort te doen, want ik heb het hier wel 10 keer opnieuw bekeken.
Uiteindelijk ging het tussen peter, edrocket. jochem, vero en edeagle.
mijn stem naar: jochem.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Arthur Wolff » zo aug 09 2015 1:06 pm

noortje53 schreef:Jochem, heel erg bedankt. Niks tenentrappend. Hier en daar een smaakverschil wat mij betreft. Maar technisch goed uiteengezet.
Ik doe ook een poging, hoewel ik het, op een paar foto's na, met veel van je bevindingen eens ben.


Arthur Wolf
Mooie mystieke sfeer.
Het groen op de voorgrond heeft lichte toppen, is dit er in gebracht of was dit werkelijk zo?



De kleuren zoals ze hier op de foto te zien zijn zo heb ik ze ook echt ervaren, hoe verder op de avond hoe anders de kleuren werden.
Ik heb er niets extra's ingebracht, ik denk dat de bomen op de voorgrond wat lichter van kleur waren.
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » zo aug 09 2015 1:39 pm

Hoi Arthur. Mooi moment gepakt dan met die topjes. Prachtige kleuren :thumbup:
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Richard » zo aug 09 2015 5:45 pm

Het noordoosten op deze locatie tijdens de gelegenheden was in de maand juli helaas saai. Vandaar mijn stem voor oalammers. De lucht had uitgebreider mogen vast gelegd :wink:

In mei zag het op een begin van de middag kleurrijker uit:

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » zo aug 09 2015 6:43 pm

Veel.mooier:-)
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Vero » ma aug 10 2015 9:53 pm

noortje53 schreef:Vero:
Sterke foto door de vogel. Als ie daar werkelijk zo in beeld was: prachtig gepakt. De vogel is zo donker dat hij er bijna ingeshopt lijkt.
De witbalans is hier waarschijnlijk bewust anders toegepast. En toch versterkt het de foto. De rots staat net niet in het midden, wat goed is.
Ook 1 van de favorieten hier.




Die vogel vloog rondjes dus ik heb ongeveer 25 foto's gemaakt om deze zo te treffen.
De witbalans is anders toegepast om te "ver-bloemen" dat het niet om een spannende roofvogel gaat maar een heel veel gezien kauwtje. :lol:
Vero

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » ma aug 10 2015 10:52 pm

Maakt mij niet uit of het een kauw of andere vogel is hoor.
Mooi silhouet. En er niet ingestopt, ook veel waard Vero :)
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Marcel007 » di aug 11 2015 4:30 pm

Bedankt LJ-Jochem en noortje53 voor jullie uitgebreide bespreking :thumbup:
Het is heel prettig om te lezen wat jullie van mijn foto vinden, daar leer ik alleen maar van :)
Create what you see. Create what you feel. Create what you have never seen. Just create
"Nathan Sawaya"
Marcel007

Forumlid
Berichten: 82


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Sandor Gora » wo aug 12 2015 11:10 am

helemaal mee eens !
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor edrocket » za aug 15 2015 11:16 pm

Ik hou van 'context' in foto's. Mensen of voorwerpen. Die dooie vis vind ik leuk, de strobalen van L-Jochem, de slede op Spitsbergen, de boot van Peter...
De vlakverdeling van Vriefoto vind ik heel bijzonder. Schitterend object er naast. Topper.
De foto van Arthur Wolff was voor mij lange tijd favoriet, misschien door jeugdsentiment en het verlangen naar de Italiaanse meren... Maar het is ook gewoon een mooie plaat.

De horizon in het het midden vind ik zelf geen probleem. Het moet geen dogma worden dat een horizon niet in het midden mag.

Mijn keus gaat naar de foto van W.Wind. Wat een rustig landschap: bijna saai. Maar wat een sfeer: gelijk een oude meester en daar houd ik van. De grassen lijken wel op penseelstreken, het licht is mooi goud, de scherpte optimaal.
Ik zou deze plaat in het echt niet hebben gezien.



Zelf wist ik een Hollands landschap met veel riet, lisdodde, een molen en een Hollandse lucht. Aan de Gein-Zuid staat zo'n molen... alleen had het waterschap al het riet weggehaald :wtf:
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Arthur Wolff » zo aug 16 2015 12:19 am

Goeie commentaren. :thumbup:
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 23 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » di aug 25 2015 7:38 pm

Hoi Jur en Jochem,
Ik wil.maar 1 winnaar dus bij gelijke stand doen we nog een keer een poll tussen jullie beiden.
Duurt dan 1 week.

Spannend.

Gr.
Miek
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten