Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto raakt jou het meest bij het onderwerp: "Goud van Oud"?

Peiling eindigde op wo sep 30 2015 12:30 am

jur001
1
3%
jacobus
1
3%
richhanz
0
Geen stemmen
FritsS
0
Geen stemmen
Vero
0
Geen stemmen
Willem Focus
13
45%
JD Pix
0
Geen stemmen
josti
1
3%
edrocket
3
10%
Sandor Gora
6
21%
Highlander
2
7%
L-J- Jochem
0
Geen stemmen
Peter
2
7%
Charlie Scene
0
Geen stemmen
Marco D7100
0
Geen stemmen
Moerman
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 29

Onderwerp:

Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » za sep 05 2015 12:30 am

Beste allemaal,

Met de opdracht "Goud van Oud" sta ik versteld wat er op binnenkwam. Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie bijdrage. Creatieve denkers :) en doeners :thumbup: .
De poll gaat weer in en zoals altijd mag je een stem uitbrengen met of zonder je motivatie.
Om het overzicht te bewaren heb ik bij de foto's de tussendoor-teksten weggehaald.
Ik wens jullie allen een mooi weekend.
Groet,
Noor

Linkje naar foto's: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=61580
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Richard » za sep 05 2015 9:21 am

Bij Willems foto bleef ik het langste kijken.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Vero » za sep 05 2015 10:45 am

Wat is het weer genieten om al die prachtige inzendingen te bekijken! Alleen is die hele mooie foto met die kar in het landschap ineens verdwenen :cry:
Vero

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » za sep 05 2015 10:53 am

Poeh, ik schrok al. Had namelijk zeer voorzichtig de commentaren verwijderd i.v.m. mijn aktie met Moerman vorige keer. Hartverzakking hier :)
Maar het klopt Vero. Foto was van Peter. Heeft hem vervangen door een vers gemaakte foto.
Is nu 2 ouderen lopend in het bos.
Ook ik vond hem erg mooi, maar ik waardeer het zeer dat er nu een verse foto is gemaakt.

Groet
Noor
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Vero » za sep 05 2015 11:40 am

Haha...excuus dat ik je heb laten schrikken!!! Ik wist niet meer van wie de foto was dus zag niet dat Peter een nieuwe foto ingezonden had. Ook prachtig!
Vero

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Berichtdoor josti » za sep 05 2015 3:53 pm

Deze maand was weer een feest om alle verschillende interpretaties van het thema te zien. Zeer divers ingevuld ook weer een aantal mooie foto's wat mij betreft. Hieronder wat ik er van vind.

Jur001; de foto geeft mooi de vergane glorie van de zonnebloem weer. Hij komt wel wat rommelig op mij over. .
Jacobus; leuk idee. Mooi tijdsbeeld. Het oud snap ik :wink: maar het goud vind ik moeilijk te plaatsen. Ook deze komt wat rommelig op mij over.
Richhanz; prachtige oude molen .De gouden gloed komt op mijn scherm niet zo over. De centrale plaatsing van de molen maakt het beeld wat saai
FritsS; leuk verhaal hoe je aan het haantje bent gekomen, de foto zelf spreekt mij minder aan; misschien ligt dat aan het lage standpunt waardoor de haan zo omhoog kijkt (misschien juist ook wel goed voor dit trotse beest :wink: )
Vero; duidelijk link naar het onderwerp en een mooie goed verzorgde foto. Een van mijn favorieten.
Willem Focus: prachtige gouden gloed van een oud gebouw. De foto vraagt mijns inziens om een perfecte symmetrie, die mis ik hier.
JDPix: mooie foto van een schitterend gedecoreerde zaal. Jammer van de moderne stoelen (voor dit onderwerp).
Josti: mijn eigen inzending. Mijn eerste associatie was gelijk Radio Veronica en het muziekprogramma Goud van Oud van Rob Out. De foto heb ik als dubbelopname in de camera gemaakt.
edrocket: leuke interpretatie van het thema, hoewel ik goud niet meer terugvindt. Misschien kan je het nog toelichten.
Sandor Gora: tja, hoe simpel kan het zijn; het goud om de pols van zijn oude moeder(?) Goed gedaan en de foto heeft een bepaalde sfeer/uitstraling die mij erg bevalt. Ik denk door de rust in de kleuren. Zo te zien was het je eigen horloge. :wink: Kanshebber
Highlander: met zwart-wit een hele andere sfeer in de foto. Als al wat oudere fotograaf :lol: spreekt ook dit mij dit wel aan.
LJ-Jochem: op het eerste gezicht had ik geen idee wat de link is met het onderwerp. Maar google leerde mij dat het oud er goed in vertegenwoordigd is en dat Tembo er goud (geld) mee maakt. Ik had een kleiner diafragma gekozen om de hele olifant scherp op de foto te zetten.
Peter: je zelf laten inspireren in de maand van inzending is een pluspunt voor mij. Deze oude mensen staan er mooi op. Ze komen kwetsbaar over. Mooi gedaan. Jammer van de tak in het midden.
Charlie Scene: strakke foto, hoewel deze 'man' mij niets zegt. Generatiekloofje denk ik :wink:. Mooie combinatie van de kop en de achtergrond.
MarcoD7100: ook geïnspireerd door de muziek van de sixties/seventies. Deze oude rocker staat er fraai op. Jammer dat mijn aandacht steeds naar de achtergrond getrokken wordt.
moerman: mooi object met een gouden gloed. De compositie kijkt voor mij niet optimaal; door een minder hoge en centrale plaatsing van de lichtbron zou het voor mij een boeiender beeld opleveren. Wel een van mijn favorieten.

Moeilijke keus, maar uiteindelijk kies ik voor de foto Sandor Gora.
Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Berichtdoor FritsS » za sep 05 2015 4:17 pm

Hoewel de relatie tussen goud en oud hier en daar wat ver te zoeken was, waren er toch leuke en ook mooie inzendingen.
Ook mijn aandacht bleef het best hangen aan de foto van Willem en daar ging mijn stem ook heen.
FritsS

Forumlid
Berichten: 384


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Berichtdoor edrocket » za sep 05 2015 5:21 pm

Goud van oud: voor mij een uitdrukking die niet perse het edelmetaal betreft. Golden oldie, gouwe ouwe, evt: evergreen

Jur: leuk bedacht. Beetje rommelig

Jacobus: toverde een glimlach op mijn gezicht. Heerlijke albumfoto met alle onvolkomenheden waar we vroeger genoegen mee namen.

Richhanz: foto had nog dramatischer gekund met deze lucht en deze lichtval. Beetje van de rechterkant af en nog wat trekken aan schuifjes.

FritsS: beetje rommelig, de onscherpte in de voorgrond maakt kijken minder prettig. (heb ik vaker hoor, mss ligt dat aan mij. Bijvoorbeeld met macroopnames van paddenstoelen waar het scherpstelpunt net verkeerd ligt.)

Vero: mooi kleinood, aardig vastgelegd. Wel wat klein en erg naverscherpt (??)

Willem: mooie plek!! Ik bleef ook naar de foto kijken, omdat er iets was… Ik heb de foto gekopieerd en de orientatie veranderd. De zijkanten eraf gehaald en dus een staande foto overhouden. Dat maakte de foto voor mij mysterieuzer en mooier.

JDpix: wat een overdaad aan prots en praal. En aan lelijke huurstoelen… :shock: Wel knap dat er nog veel tekening in de hoge lichten zit.

Josti: wat leuk dat je een dubbelopname hebt gebruikt. Heb ik laatst ook over zitten dubben. Heeft wel het idee van gouwe ouwe. Qua uitvoering van het idee misschien niet helemaal wat het zou kunnen zijn. Topidee.

Edrocket: Aha! Mijn eigen foto! Het idee is dat dit voor mij een stuk geschiedenis meedraagt. Goud van oud. Ik heb er bewust geen gouden voorwerpen in gedaan. Terug naar mijn/je jeugd. Ik heb getracht drama aan te brengen door het standpunt zo te kiezen dat het is alsof het enge trollenvrouwtje op je neer kijkt. De lichtval van een openstaande kinderkamerdeur nagebootst met een inderhaast DIY barndoortje.
Sander: ik snap de foto, maar vind de uitvoering niet spannend genoeg.

Highlander: topper. Ik miste de camera’s al in het draadje en hopla! Daar was highlander met een leuke plaat. Zwartwit maakt het nog leuker.

Jochem: minder geslaagd dit keer.

Peter had een gedoodverfde winnaar maar maakte liever een foto in de maand zelf! Top! Gouden idee.

Charlie: nostalgie. Beetje in de hoek waarin ik dacht. Leuk.

Marco… tja, mijn eerste indruk was er een van wanhoop :D. Zulke foto’s kan ik nooit tegenop. Superplaat en die past mi mooi in dit topic. Juist de achtergrond is leuk. Gouwe ouwe bandjes die nog steeds hun brood verdienen met spelen op dorpsfeesten en braderieen.

Moerman: Het is niet alles goud dat er blinkt. Mooi opbject, maar het kan spannender denk ik. Het ding leent zich volgens mij voor een abstractie.

Tja, ik twijfel tussen Marco en Highlander...

ik denk dat het toch highlander wordt. Qua idee en verhaal het dichtst in de buurt van de opdracht voor mij.

Ed
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » za sep 05 2015 5:27 pm




Bedankt Richanz, ik heb kennelijk niet op OK gedrukt bij het er in plaatsen. Had het wel gedaan. Ik plaats hem er nog een keer in.
De jouwe haal ik dan weg daar.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Peter » za sep 05 2015 8:12 pm

Ik heb zitten te twijfelen tussen de foto van Willem en die van Marco
Marco maakt altijd strakke foto's , ook nu een fantastisch shot.

Maar de foto van Willem doet (voor mijn gevoel) meer recht aan de opdracht, voor mij de winnaar van deze ronde

Edrocket heeft mooi het gevoel bij de foto beschreven.
Ik denk dat velen zoiets wel herkennen :wink2:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7763


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » zo sep 06 2015 1:57 pm

Hoi allemaal,
Dit onderwerp heeft voor iedereen verschillende ideeën en gevoelens opgeroepen en die zijn allemaal mooi, persoonlijk, en verschillend verbeeld.
Het is ook nog eens leeftijdsbepaald.
" Goud van oud" is een gezegde voor mij en daarbij behoort voor iedereen een andere tijdsbeleving. Dat is de nuance die ik voor mezelf aanhoudt bij de kanshebbers.



Jur: Mooie foto, inderdaad wat rommelig maar past wel in dit geheel. Het goud van oud gevoel roept het bij mij niet op. Maar is zeer persoonlijk, ook leeftijdsbepaald :mryellow: .

Jacobus: heerlijke nostalgische foto die ook een ferme glimlach hier op het gezicht toverde. Midden op het strand een viskar, fles melk er bovenop, die aan het einde van de dag niet anders dan zuur geweest kan zijn. Hoezo Voedsel en Warenwet :D Kanshebber

richanz: prachtige molen en hij voldoet aan het onderwerp. Toch het goud komt er niet uit. Beetje kleur en contrast, knapt ie behoorlijk op. Witbalans zit ook niet lekker. Het zou leuk zijn als iemand deze foto bewerkt en dat laat zien. iets andere uitsnijding ook.

FritsS: leuk verhaal bij deze haan. Ik mis scherpte op de juiste plek. Nu op staart zie ik..

Vero: prima verbeeld, en voor jezelf ook een mooie herinnering. Beetje kleine foto inderdaad, mag voor mij voortaan groter.

Willem: Pracht foto, technisch helemaal goed. Als een spiegeltje dat water.

JDPix: Prachtfoto, scherp. Kitsch in het kwadraat, had het goed gedaan in een eerder onderwerp hier, vooral de tegenstelling van die foeilijke stoelen in die zaal. Compo had wat mij betreft helemaal symmetrisch mogen zijn.

Josti:
Hij kwam binnen en ik dacht Bingo. Kanshebber. Vooral het ook beeld op beeld, technisch snufje in onze camera, vind ik hier mooi toegepast.

Edrocket: Ook bij deze foto: Bingo, Kanshebber. Ik heb hem ook nog met alle prullaria die destijds prachtig werd bevonden. Het verhaal erbij is mooi.

Sandor: Prachtige foto (ook voor later). Veel symboliek. Het horloge verteld het verhaal. (mannenmodel) en door de symboliek houd ik hem onder de Kanshebber.

Highlander: Kanshebber want roept inderdaad nostalgische gevoelens bij me op. Technisch gezien had ik graag die onderste rij of scherp gezien of eraf, wordt het meteen een hele abstracte foto. Hier thuis moesten ze kijken wat het was (er werd gekeken van een afstandje) Dat is precies wat een foto kan doen.

Jochem: Mooie frisse foto met mooi achterliggend verhaal. In het AD stond van de week een verhaal over deze kunstvorm.

Peter: Heerlijke foto. Scherp en gevoelig voor mij. Voor hen niet: " Niet van de paden af" :D. Waardering voor je actuele foto hier.

Charlie: Technisch perfect. Compo waarschijnlijk bewust op het midden. Kleuren prachtig en voor jou goud van oud. Ik ken hem niet, maar dat is dus ook bedoeld met dit onderwerp. De stemming zal bepaald worden door onze leeftijd :)

MarcD7100: prima plaat, had inderdaad uit mijn tijd kunnen zijn. Hij roept het bij mij alleen niet op, ligt verder nergens aan.

Moerman: Mooie lamp en goud, ik mis er wel een bepaald standpunt in. Of hij oud is weet ik niet. Had creatiever gemogen.

Na wikken en wegen is het Josti geworden, riep bij mij veel op. Beatles-fan.

Op naar de volgende opdracht: "Een mooi kleurenpalet" . viewtopic.php?f=61&t=61947
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Richard » zo sep 06 2015 9:11 pm

noortje53 schreef:richanz: prachtige molen en hij voldoet aan het onderwerp. Toch het goud komt er niet uit. Beetje kleur en contrast, knapt ie behoorlijk op. Witbalans zit ook niet lekker. Het zou leuk zijn als iemand deze foto bewerkt en dat laat zien. iets andere uitsnijding ook.

Zoiets?:

Afbeelding

Voor wie zich uit wil leven, de nef: http://qatsi.ath.cx/~ravdberg/nikon/2015/749-09.nef
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Berichtdoor edrocket » zo sep 06 2015 9:36 pm

verwijderd: vond de bewerking die ik had gedaan niet lekker overkomen
Laatst gewijzigd door edrocket op zo sep 06 2015 9:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Richard » zo sep 06 2015 9:40 pm

Dank je edrocket! Netjes van een jpg origineel.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandopdracht 24 - Beoordelen foto's

Berichtdoor LJ-Jochem » zo sep 06 2015 9:54 pm

Mijn stem gaat naar Ed. Top plaat! Heerlijk licht en het roept bij mij gelijk oude tijden op.

Betreft mijn eigen foto. Goud van Oud was simpelweg niet mijn ding en dat zie je terug in de foto ;) Ik nam een soort van risico om een relatief "nieuw" iets te nemen maar als waterbouwer in hart en nieren gaan de wereldzeeën mij natuurlijk aan het hart. Dus toen ik dit stukje kunst tegen kwam op de Landgoed Fair bij ons twijfelde ik geen moment. Het op de foto zetten was dan een stuk lastiger. Zeker om het ook nog boeiend te houden. Het kunstwerk is gemaakt van oude flip flops teenslippers welke uit de zee gevist worden of aanspoelen op de voornamelijk Oost-Afrikaanse kust en dan met name Kenia. Hier worden dan vervolgens kunstwerken van gemaakt van o.a de big five welke weer verkocht worden ten bate van de stichting. Goud (geld) van oud (flip flops) dus ;) Het was dit of een oude Citroën 2CV :lol:
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten