MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto raakt jou het meest als het om verval gaat?

Peiling eindigde op vr apr 01 2016 2:16 am

Gerrit
1
2%
Ruud_388
4
8%
Peter
0
Geen stemmen
Tuihanti
3
6%
richhanz
0
Geen stemmen
Jaap Driest
0
Geen stemmen
iwan073
0
Geen stemmen
eelco
8
16%
Captain Hook
0
Geen stemmen
Sandor Gora
1
2%
Brutus
1
2%
jur001
1
2%
a3aanw
4
8%
MarcoD750
3
6%
ReinaB
5
10%
Josti
6
12%
WillemFocus
1
2%
Jacob-O
10
20%
Charlie Scene
2
4%
edrocket
1
2%
Belinda
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 51

Onderwerp:

MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Berichtdoor Mieke53 » do mar 03 2016 1:16 am

Hoi allemaal,
Jullie mogen weer stemmen voor de maandopdracht van februari 2016, onderwerp: "Verval".
Wat een prachtige foto's en wat zal het weer moeilijk worden hier een keuze uit te maken.
Zoals altijd mogen jullie de foto's met commentaar begeleiden, maar het is geen verplichting.

Naar de foto's: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=63612

De jaarfoto-winnaar 2015 is geworden Jochem, met zijn prachtige landschapsfoto.http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=60573
De maandwinnaar januari 2016 met het onderwerp "Typisch Hollands" is Michael Damen geworden.
Iedereen die gestemd heeft: bedankt.
Laatst gewijzigd door Cyrus op vr mar 04 2016 3:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Rode tekst omgezet in blauw; rode tekst is voorbehouden aan moderators (zie forumregels)
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Berichtdoor iwan073 » do mar 03 2016 9:11 am

Mijn stem is uitgegaan naar Eelco.
Prachtige foto. Het verval straalt er vanaf
  • - - - -
  • Nikon AF-S 50mm f/1.8G
  • SanDisk 64GB SDXC Extreme Pro
Gebruikersavatar
iwan073

Forumlid
Berichten: 48


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Berichtdoor LJ-Jochem » do mar 03 2016 9:19 am

Mijn stem is deze maand gegaan naar Josti. Intrigerende foto waar ik lang naar heb zitten kijken.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Berichtdoor Highlander » do mar 03 2016 10:41 am

Reina met haar klok die op "vijf voor twaalf " staat,dus een dubbele betekenis
De gebroken wijzer, het algehele verval, en als bonuspunten dat hij deze maand gemaakt, fototechnisch is hij ook in orde.
Maakt dat Reina mijn stem krijgt.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Berichtdoor jur001 » do mar 03 2016 11:04 am

hoi hoi allemaal

Ook deze maand weer veel en vooral veel mooie opnames. Ook nu zal ik weer proberen iets te zeggen over de foto's.
Natuurlijk altijd opbouwend bedoeld en het is natuurlijk ook altijd een persoonlijke mening.

Gerrit: Mooie sfeervolle foto van een deur in verval. Mooi ook in zwart-wit wat bijdraagd in de sfeer.
(persoonlijk vind ik de andere deur in verval op je site mooier (rechts naast deze deur).

Ruud: Ook hier een hele mooie zwart-wit foto. De wolken doen het ook mooi in deze foto. Enige kleine opmerking die ik heb.
ik zou links iets meer ruimte hebben gehouden tussen de laadklep van de auto en de rand van de foto.

Peter: leuke foto, maar hij doet mij als foto niet zo veel, maar dat is persoonlijk. Ook hier een kleine opmerking.
Ik vind de, volgens mij, donkerder gemaakte hoek linksboven niet zo mooi over komen.

Tuihanti: Geweldige foto. Alles is hier goed aan. Toonbeeld van verval. Een Favoriet.

Richhanz: leuke foto. leuk idee, alleen jammer dat hij niet scherp is.Of althans niet op de juiste plaats.

Jaap Driest: Ook een mooi voorbeeld van verval. Had misschien iets meer licht kunnen gebruiken.

Iwan073: Dit kasteel is niet echt bewoonbaar meer. Heeft zijn beste tijd gehad.
Vind hier het stuk blauwe lucht wel wat te overheersend, dat is jammer.

Eelco: Mooie foto. hier blijf ik kijken en nieuwe dingen zien. Had misschien een klein tikje lichter gemogen.

CaptainHook: leuke foto. Het oude vervallen luik springt er mooi uit. Alleen de foto als geheel doet me niet zo veel.

Sander Gora: Aardige foto, maar een beetje grauw. En zo slecht ziet het sluisje er nog niet uit vind ik.

Brutus: Mooie foto. Die paar mensen achter de stijger en vooral ook de speigeling van de palen in de plassen is mooi.
Maar verval: Volgens mij zijn het (bijna) splinternieuwe balken allemaal?

a3aanw: hele mooi foto. Woonde er iemand in? leuk al die dingetjes die er staan. Persoonlijk had ik misschien geprobeerd
iets meer naar rechts te gaan staan, zodat ermeer van de tram op zou komen en die kraan erachter niet zo storend
in beeld had gestaan. verder heel mooi.

marcoD750: hele mooie sfeervolle foto. Mooi die mist en toch die weerspiegeling van de bomen in het water.
En dan de vervallen bootjes op de vergrond. Ook een favoriet.

reinaB: ook een leuke foto. had hem misschien aan de bovenkant net een klein beetje ruimer genomen.

Josti: Hier had ik ook aan zitten denken. Mooie foto. Een klein puntje. je kunt aan de foto niet echt zien dat er
sprake is van verval. Je gaat er vanuit door de snelheid van het water. maar dat mis ik een beetje.

Willem Focus: Mooi dat oude gebouwtje maar in dit geval had ik, als dat mogelijk was, er voor gezorgd dat het gebouw
wat er rechts naast staat met die gele vlag en zo er niet op zou staan en ik had links iets meer
ruimte gegeven.

jacob O: nog een favoriet. Prachtig in beeld gebracht. verder niets op aan te merken.

Charlie Scene: Ook heel mooi. Mooi formaat van foto ook. Mis ook hier een klein beetje scherpte. verder top.

Edrocket: Nog een favoriet. Super idee, geweldig uitgewerkt. Zelfportret??

Belinda: hele mooie foto. Valt verder niets op aan te merken.


Veel mooie foto's deze maand. Voor mij zijn de favorieten Ruud, Tuihanti, Marcod750, Jacob en Edrocket.
Hier is het erg moeilijk uit kiezen. Ik ga dan een recente foto. Dan blijven Marco en Jacob over.
(Kan het bij Ed niet zien/vinden op zijn flickr pagina's anders was het denk ik Ed geworden).

Ik ga dan voor jacob, die vind ik net een tikje spannender/mooier.

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Berichtdoor edrocket » do mar 03 2016 11:07 am

:cry:

Selfie is van deze maand :(

:D
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Berichtdoor jur001 » do mar 03 2016 11:25 am

Sorry. heb gezocht op je flickr account maar hem niet gevonden.
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Berichtdoor Mieke53 » do mar 03 2016 12:06 pm

Je kunt foto's afschermen Jur.
Doe ik ook wel eens.
Als de exiff echt in de foto zit dan is het zonder meer te zien als je upload als: "original size".
Gr.
Noor
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Berichtdoor edrocket » do mar 03 2016 12:25 pm

Ik heb de laatste tijd veel foto's afgeschermd, ook deze. De exif zit er sowieso niet meer in omdat de foto flink door photoshop is gehaald. Ik heb de originele foto even openbaar gemaakt. Je schrikt wel even :)
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Berichtdoor edrocket » do mar 03 2016 12:27 pm

Genoeg over mijn exif nu. Here are the results of the jury:

Gerrit: vermakelijke foto. Die lage deurkruk en die belachelijk grote treden voegen iets toe. Posterwaardig. Een favoriet vanaf het begin.

Ruud: beetje grijs. Onderwerp spreekt mij niet aan. Ik vind het eerder sloopauto’s dan vervallen wagens. Maar misschien moet ik eens naar Amerika om die sfeer te proeven.

Peter: onderwerp past perfect. Goed in beeld gebracht. Meteen duidelijkl. Veel foto’s van vervallen zijn flink getonemapt. Hier is dat wat veel gedaan.

Tuihanti: lekkere plaat. Ik hou hiervan. Jammer dat ie niet vers is :P Ben zelf nog op zoek naar een verse dooie rat voor een macaber stilleven.

Richhanz: onscherp. Is je lens in verval?

Jaap D: klassieker. Noisy, Doel en andere plekken zijn populaire plekken voor vervaluitjes. Past dus mooi in dit thema. Foto is wel wat rechttoe rechtaan

Iwan073: Mooie toren. Kloppen de luchten door de verschillende openingen? Je foto heeft mooie zachte tonen (op een wel heel zonnige dag). Het blauw bovenin is erg heftig

Eelco, weer een klassieker, prachtig uitgevoerd. Uitzicht misschien wat meer tekening mogen hebben. Een favoriet

CaptainHok: dit is volgens mij een foto die echt verval toont. Waarschijnlijk een boerenschuur die nog gebruikt wordt, maar hier en daar behoorlijk in verval is. De flits (?) is wat minder. Past voor mij perfect in het thema.

Sandor Gora: lekker een andere interpretatie van verval (er zijn veel definities!!!) Goed bedacht

Brutus: ik weet niet of het ding in verval is of dat er iets wordt opgebouwd, maar wat een mooie plaat. Er zit wel een klein stukje correctie in -rechts van de mensen- dat niet klopt. Superplaat. Een favoriet

Jur: topidee dat op kweek is gezet. Vers! :p Misschien de voorzijde nog wat mooier kunnen uitlichten. Mooie plaat zeg

A3aanw: de klassieke trammetjes van het ndsmterrein. Gecultiveerd tot kunstenaarswoninkjes oid. Ik heb ze nog nooit interessant op de foto weten te zetten. Het onderwerp spreekt me ws niet echt aan. De bewerking is erg scherp uitegevallen

Marco D750: vers verval. Mooie sfeervolle omgeving. Past perfect in het thema. Past in de top 5

ReinaB: tot nu toe de topfavoriet qua onderwerp. De ellende van de eigenaar is te voelen als ie ziet dat de grote wijzer óók nog eens is afgebroken. Ook zie ik het laatste uurtje dat heeft geslagen. Steengoeie plaat, met humor en emotie.

Josti: beregoeie foto. Zo goed gevonden (verval in waterniveau, net als Sandor) en technisch heel mooi uitgevoerd. Intrigererend

Willem Focus: leuke foto waarop veel te zien is. Grootste verval of teloorgang is misschien die spuuglelijke pvc-deur. Daardoor ook wat humor in de plaat

Jacob_O: perfect in het thema, goed uitgevoerd, wel erg scherp, maar dat ligt mss aan mij. Verdient een top 5notering

Charlie Scene: leuk idee. Humor. Wel wat hard geflitst. Had je die appel ook in de week gelegd?

Mijn eigen foto: manipuleren mocht en aangezien ik net photoshop heb…  Speciaal een foto op een vervallen stoel gemaakt. Ik hinkte echter op drie gedachten: decadentie, maar ik was mijn druivenschaal en champagneemmer vergeten. Dan maar verlopen en vervallen op de foto: bewust niet geschoren en een te strak overhemd aan. En daarna maar teruggevallen op mijn eerste idee: een rontgenselfie, vandaar de geopende hersenpan. Daarnaast al mijn medicatie voor mijn in verval zijnde lijf. Ik wilde ook nog een foto uit elkaar laten ploffen. Echt zo’n photoshopding. Maar dat mislukte faliekant.
Belinda: ik snap de foto wel, maar voel het niet helemaal. Beetje krap gekaderd, onrustige achtergrond.

Al met al kom ik bij de foto die me meteen het meeste deed en dat is die van ReinaB. Misschien niet de mooiste foto, maar een emotie- en betekenisvolle foto met veel lagen. Top

Ed
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Berichtdoor Mieke53 » do mar 03 2016 12:50 pm

Jur, Ed, hoe kunnen we nu nog een betere beschrijving geven van alle foto's :wink:
Maar ik ga het nog wel proberen.
Geweldig toch, dit draadje.

Grtz.
Noor
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Berichtdoor Jacob_O » do mar 03 2016 1:34 pm

Dat ben ik met je eens Noortje, was het zelf ook van plan maar mis daar het inzicht en ervaring voor.
Ik betrap mezelf dan al snel op negatieve opmerkingen en daar heeft niemand wat aan.
Mijn verhaal teruglezend onthoud ik me dan ook van verder commentaar.
Complimenten voor degenen die dit wel, op een meer positieve wijze, kunnen en doen.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Berichtdoor edrocket » do mar 03 2016 1:52 pm

Jacob_O schreef:Dat ben ik met je eens Noortje, was het zelf ook van plan maar mis daar het inzicht en ervaring voor.
Ik betrap mezelf dan al snel op negatieve opmerkingen en daar heeft niemand wat aan.
Mijn verhaal teruglezend onthoud ik me dan ook van verder commentaar.
Complimenten voor degenen die dit wel, op een meer positieve wijze, kunnen en doen.


Toch leer je ook van het durven geven van feedback. Afkraken is natuurlijk niet nodig en soms moet je even een keer extra nadenken. Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt :crazy:
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Berichtdoor Jacob_O » do mar 03 2016 1:57 pm

Is in beraad en revisie :wink:
Dus misschien dat het er nog van komt.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO febr. 2016, beoordelen foto's - "Verval"

Berichtdoor jur001 » do mar 03 2016 2:04 pm

helemaal mee eens. Elke feedback is prettig, je leert er altijd wat van. En ik hoop ook altijd dat ik het goed formuleer.

Ik ga er sowieso altijd vanuit dat iedereen die hier commentaar geeft dit doet in het kader van opbouwende kritiek.

dus ik ben ook benieuwd. :)


gr
jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten