MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto mag deze maand van jou winnen? Origineel, leuk, komisch?

Peiling eindigde op vr jun 03 2016 5:06 pm

Maribex
9
20%
Dwightjelee
0
Geen stemmen
jur001
1
2%
Sandor Gora
2
5%
edrocket
0
Geen stemmen
Reina B
1
2%
richhanz
0
Geen stemmen
L-J-Jochem
11
25%
Alex
3
7%
wiebeterpstra
1
2%
JDPix
0
Geen stemmen
EdEagle
1
2%
MarcoD750
3
7%
josti
0
Geen stemmen
Belinda
1
2%
avGastel
0
Geen stemmen
Charlie Scene
11
25%
noortje53
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 44

Onderwerp:

Re: MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Berichtdoor Mieke53 » ma mei 16 2016 11:36 pm

Hoi Reina,
Ik heb de foto's weer weggehaald. Je hebt gezien wat mogelijk is dus geven we weer de ruimte terug.
Gr. Noor
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Berichtdoor Mieke53 » ma mei 16 2016 11:45 pm

Allen, in mijn beoordeling zie ik in de foto van Maribex een krokodil met een stuk "rug". Erg hè?
Inmiddels zie ik het verschil tussen een kikker en een krokodil :mryellow:
Sorry Maribex: prachtfoto. Spannende stemming.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Berichtdoor JDPix » di mei 17 2016 3:07 pm

Ik heb veel waardering voor jur001, josti en noortje53 die de tijd nemen om alle foto's stuk voor stuk te beoordelen. Zelf ben ik daar nog niet aan toe gekomen...

Mijn foto van de duikende ganzen is rechtstandig gefotografeerd, later bij de nabewerking schuin geplaatst. Ik kwam op het idee door de tamelijk gesloten stand van de vleugels bij beide vogels.

Mijn stem gaat naar Charlie Scene.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Berichtdoor Mieke53 » di mei 17 2016 4:45 pm

Graag gedaan JDpix :-)
Is leuk werk, soms tijd soms niet.
Leuk bedacht door de foto te kantelen. Bijzonder leuk effect.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Berichtdoor josti » di mei 17 2016 8:02 pm

Dat geldt ook voor mij Johan. Bovendien dwingt het je om onder woorden te brengen waarom je iets mooi vind of niet en dat helpt dan weer (hoop ik :wink: ) om weer betere foto's te maken.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2915


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Berichtdoor Mieke53 » di mei 17 2016 9:52 pm

Johan, edrocket wil ik ook niet onvermeld laten
Ook altijd zeer attent als lid van het "beoordelingsteam" :-)
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Berichtdoor edrocket » wo mei 25 2016 3:06 pm

Allemachtig wat een hoop foto’s. :S Toch maar weer aan de slag gegaan.

Maribex
Volgens mij kijk ik naar een kikker, maar dan een met mooie kleuren. Zijn dat de kleuren van het beestje of is dat weerspiegeling oid? De focus ligt mooi en de DoF is prachtig. Mooie kleuren, mooi zacht. Gemaakt met een lens die ooit op mijn verlanglijst stond.

Voor dit soort platen heb je geduld nodig (en waarschijnlijk kennis en ervaring). Het is waarschijnlijk geen toevalstreffer. Het beestje ligt mooi in het beeld. De omgeving maakt het op het eerste gezicht sereen, net zoals de titel aangeeft.
Weinig minpunten, behalve misschien dat ik bij langer kijken toch wat rimpelingen in het water zie die het beeld iets minder sereen maken.
Al met al een foto om jaloers op te zijn.

Dwightjelee
Een nette aangeklede ruimte. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven. Urbex-anders. Dat spreekt me wel aan. Frisse foto ipv het getonemapte dat je veel ziet. Ik zie verval, maar ook een vrijplaats voor graffiti. Ik zie spijkerbroeken die later zijn opgehangen, misschien wel van de verfspuiters.

Is de locatie in bezit genomen door kunstenaars, door spuitvandalen? Bij sommige urbexfoto’s krijg ik het idee dat de plaatselijke vvv de locaties een beetje onderhoud om het interessant te houden, (maar dat zegt misschien meer over mij en hoe ik naar dit soort foto’s kijk)
Het standpunt vind ik mooi. Laag gefotografeerd met een goed verdwijnpunt en een mooi doorkijkje.

Jur
Een glazen bol in een bos/park. Onrustig beeld. Beetje een rare foto, maar dat past weer mooi bij de opdracht. In de bol zie ik blauwe randjes en de achtergrond is onrustig. Komt dat misschien door VR? Met wat voor lens is deze gemaakt? Ik zie effecten die ik met mijn macrolens ook wel zie. Dat er randen ontstaan in de onscherpe delen, daar waar er behoorlijk veel contrast is. (indien niet duidelijk heb ik wel een voorbeeld ergens)

Sandor
Huiselijk tafereel. Slapende honden moet je niet wakker maken. Schattig beeld. Huiselijk, typisch Sandor. Nieuw model gevonden? :lol:

Mijn eigen foto
Gemaakt op 1 april! Dat dan weer wel. Selfie met een 50mm op een apsc met diaragma op f2. Genomen terwijl ik op mijn rug lag. Geeft een raar effect.

ReinaB
Oude foto. Dat schooltafeltje valt me op. Foto roept vragen op. Is dat een melkinstallatie? Is dat wel fris dan, zo tussen de drek? Of is het geen drek? Goede sfeerfoto. Beetje ‘aardrijkskundeboekfoto’ begin jaren tachtig. Komt door de gebruikte zwartwitomzetting. Mooi.

Richhanz
Kersenbloesem in kunstlicht. Andere kleuren dan je zou verwachten bij kersenbloesem. Dat komt natuurlijk door het soort licht.

Het licht werkt vervreemdend en dat kan een pluspunt zijn. Altijd leuk om daar mee te experimenteren. In dit geval maakt het de foto niet fris. Maar dat was misschien juist de bedoeling. ‘Anders’ kan heel goed uitpakken. Mij doet de foto wel iets, maar dat is dat ik me blijf afvragen of ie niet mooier zou zijn in ander licht.

Jochem
Weer mooi, mooi weer. Fraaie kleuren, bijzonder niet alledaags tafereel. Leuk dat je de schaduw van Jochem ziet.
Dynamische foto. Je voelt ahw de deining. Fris, kleurrijk, Misschien wel de mooiste foto van deze opdracht.

Alex
Roltrappen op zijn kant. Geen mensen, geen beweging. Heb je je laten insluiten bij de mediamarkt? Of Naturalis oid?
Leuke compositie door het gekozen standpunt. Ik vraag me af of je hier meerdere foto’s van hebt gemaakt en of dit de beste was. Heb je bewust gekozen voor de schuine stand? Misschien dat het afbreuk doet aan de foto als je hem recht zou trekken, maar heb je dat geprobeerd? Het is weer een bijzondere foto.

Wiebeterpstra
Een bloem in een pastelachtige omgeving. Veel van de foto ligt in de onscherpte (of hoe je het ook mag noemen). Kleine dof. Lekker om mee te spelen.
Ik zoek in de foto naar het waar de focus ligt of voor MIJN gevoel zou moeten liggen.

JDPix
Twee duikende ganzen die hun bommen gaan afwerpen. Wat een leuk idee om zo te presenteren. Voor mijn gevoel past deze wel bij 1 april. Topidee.

EdEagle
Verlichte tulp die wordt vastgehouden door een hand met oplichtend haar. De duimnagel valt ook op. De witte velletjes had je misschien kunnen wegpoetsen. Scherptediepte is wat onhandig gekozen. Als je je hand anders had gehouden had i misschien binnen een redelijke scherptediepte kunnen vallen.

Marcod750
Mooi gekleurd tulpenveld met een dramatische lucht. Ik kan me vergissen, maar de lucht lijkt zwaar aangezet, alsof er behoorlijk veel vignettering aanwezig is. Kan ook door de nabwerking komen. Het contrast tussen de tulpen en de lucht is wel goed gekozen. Mooi perspectief, goede compositie.

Josti
Stacken is geweldig, maar ook best lastig. Ik heb het geprobeerd met zerene stacker en dat werkte geweldig. Behalve dan dat er tóch een opname net niet goed genoeg was, waardoor de focus niet helemaal goed te krijgen was. Maar weinig mensen zagen het. Klopt het dat er hier ook net een paar stukjes buiten scherptegebied vallen? Of toch nog onscherp zijn?
Het is een bevredigend stukje werk, dat stacken. Ik maak de stackopnames het op mijn samsungtablet met dslr dashboard.

Belinda
Bloem waarvan een groot gedeelte niet scherp is. Dat is in deze foto een beetje een storend element. De meeldraden zouden imo in zijn geheel scherp moeten. Dat is de ellende met beperkte dof. Stacken is dan een goede optie. Maar misschien was de foto zo bedoeld.

A van Gastel
Bij deze foto ligt het scherpstelpunt lekker. Het beeld buiten de scherpte is lekker zacht. Een lekkere luie poes met mooi licht. Fijne foto.

Charlie scene
Honey barbecue?
Leuk idee. Verhaal in een foto. Duidelijk, laat niets te raden. Of het moet de techniek zijn. Timer instellen en dan als de wiedeweerga het bed induiken en je boek pakken.
Foto lijkt wat teveel verscherpt, das het enige.

Noortje
Mooie kleuren, mooi lijnenspel. Wel wat veel verscherpt waardoor er een soort halo ontstaat rond de grassprietjes etc.

Het is weer kiezen tussen de mooiste foto en de originalteit. Charlie, Jochem, JDPix of MarcoD750...

Keuzes... keuzes...


Charlie
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Berichtdoor Mieke53 » do mei 26 2016 7:16 pm

Hoi Ed, niet verscherpt, effectje aan gegeven wat dus als verscherpt wordt ervaren. Nu ik zo kijk, je hebt gelijk.
Grtz
Noor
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Berichtdoor Alex » do mei 26 2016 9:56 pm

@Ed;

Roltrappen van de markthal; vaak al gefotografeerd.
Bewust de schuine lijnen gekozen en op zijn kant gezet.
De schuinte vervreemd iets en je ziet dat de kijker hierop reageert.
De foto is geen dubbelopname oid .

Ik heb idd meerdere foto's ook met mensen ...:-)
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Berichtdoor josti » do mei 26 2016 11:12 pm

Onscherpte klopt Ed: mijn intentie was om in ieder geval 'de moeder en de kinderen' scherp te hebben.

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2915


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Berichtdoor jur001 » vr mei 27 2016 7:56 am

Hoi Ed,

het onrustige was inderdaad de bedoeling vanwege de opdracht. Foto is gemaakt met de "Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DX".
Maar ik zou graag een wat duidelijker voorbeeld zien als je dat hebt.

thnx
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Berichtdoor edrocket » vr mei 27 2016 12:49 pm

@jur

Afbeelding
Het effect dat je rond de hoed ziet. Geen vloeiende overgang, maar hard.
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Berichtdoor ReinaB » vr mei 27 2016 11:48 pm

Hoi Ed, melkstal is altijd beetje viezig, koeien houden de ontlasting niet netjes op tijdens t melken helaas... Vroeger bond ik thuis een zakdoek over m'n hoofd als k ging helpen om m'n haar te beschermen :wink: . Maar t systeem is gesloten en melk wordt gefilterd voor t de tank ik gaat. Dus schoon in t pak!
Nikon D5300 met 18-105mm, 55-300mm en 40mm
ReinaB

Clublid
Berichten: 63


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Berichtdoor Mieke53 » di mei 31 2016 11:38 am

Spannende score mensen:-)

Op 2016-06-03, 17:06 sluit deze poll. (Ik had gezegd 4 juni maar hij staat op tijdslot)
Bij gelijke winst wordt er opnieuw een stemronde ingevoerd tussen de 2 (of 3)winnaars.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO apr. 2016, beoordeling foto's - "1 april, doe wat je wil"

Berichtdoor Tony D » di mei 31 2016 12:45 pm

Ik ga voor Alex: je wordt op 1 april voor de gek gehouden en dat doet deze foto zeker.
Hij sluit imho het best aan bij het thema.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2795


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast