MO november 2017, Beoordelen foto's - "Oud"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Wie voldoet voor jouw gevoel aan het thema "Oud"

HuibS84
0
Geen stemmen
Wally118
1
4%
stronk
7
28%
Alex
8
32%
Belinda
1
4%
Annette
0
Geen stemmen
Janvis
0
Geen stemmen
Josti
1
4%
AnnetteV
2
8%
Mieke53
5
20%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Onderwerp:

MO november 2017, Beoordelen foto's - "Oud"

Berichtdoor Mieke53 » zo dec 17 2017 10:26 pm

Dag allemaal,
Een wat verlate poll van de Maandopdracht november 2017: "Oud".
OPMERKING: er mocht geplaatst tot en met 3 december. 2 foto's waren van voor november dus die mogen helaas niet mee de poll in.

Zoals altijd mogen jullie gewoon stemmen of er een onderbouwing voor geven, per foto of over de foto's van allemaal.

Groetjes Mieke
---------------------

Linkje naar de foto's van het thema "Oud" http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=68463

Linkje naar de winnaar van de vorige opdracht (Willem van der Wind) met als thema: "Herfst". Scroll naar beneden, naar opdracht september/oktober. http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=66723
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2017, Beoordelen foto's - "Oud"

Berichtdoor Mieke53 » zo dec 17 2017 11:02 pm

Mijn stem naar Alex.
Oud boek, op oud stoffig kleedje.
Eigenlijk allemaal goed verbeeld dit onderwerp. Maar de keuze is altijd moeilijk omdat het een persoonlijke invloed op iemand heeft.

Groet, Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2017, Beoordelen foto's - "Oud"

Berichtdoor sled9e » zo dec 17 2017 11:12 pm

Ik heb voor stronk gekozen maar waren hoop leuke foto's, leuk thema
-/
sled9e

Forumlid
Berichten: 144


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2017, Beoordelen foto's - "Oud"

Berichtdoor Annette » do dec 21 2017 9:33 pm

Ik vond het een leuk onderwerp. Als je er over na gaat denken besef je dat het woord 'oud' eigenlijk een heleboel betekenissen heeft. Oud in leeftijd of oud en versleten. Daarnaast is oud ook heel erg relatief. Iemand van 21 is oud als je zelf nog een kind bent. Iemand van 100 is helemaal oud, maar in vergelijking met een gebouw van 300 jaar oud is 100 jaar helemaal niet meer zo oud. Dat maakt de keuze van het onderwerp niet makkelijk. Een stoomlocomotief is inderdaad iets van vroeger dus oud. Maar ik vond de locomotief zo mooi en schoon er uit zien dat hij wel nieuw leek. Iets wat mooi is en glanst op de foto zetten is veel leuker dan iets wat oud en aftands is. Ik ben voor de betekenis van oud en verweerd door de tijd gegaan. De stadsmuur is niet alleen oud in jaren maar ook in verwering, overgroeit met mos en gras. en dat vind ik het mooie het gaat zo op in de omgeving, is er zo'n gewoon deel van dat de muur niet eens meer op valt dat ie er al jaren is. Ik heb nog wel getwijfeld met de naaimachine; vooral het stof verzameld in jaren vond ik mooi in beeld gebracht.
Annette

Clublid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2017, Beoordelen foto's - "Oud"

Berichtdoor josti » za dec 23 2017 10:40 pm

Ik sluit mij aan bij wat Annette over het onderwerp zei; leuk en heel divers te benaderen. Een foto moet voor mij ook mooi zijn, dus oud in de zin van aftands viel voor mij af. Oude voorwerpen en mensen heb ik het in gezocht. Oude mensen zijn er natuurlijk plenty, maar portretfotografie is niet echt mijn ding. Uuireindelijk een middagje in Zwolle gestruind en divers 'oude' foto's gemaakt, waarvan de muur mij het meest aansprak. Over de andere foto's mijn uiteraard subjectieve mening
HuibS84: mooie oude loc, maar de foto oogt voor mij wat rommelig door de afleidende voorwerpen op de voorgrond. Lijkt mij best lastig om in zo'n hal te fotograferen.
Wally118: interessante foto waar ik lange bij blijf hangen. Ik wordt linksonder het beeld in getrokken en er is veel detail te zien. Aan de rechterkant vind ik de foto minder boeiend en de lucht heeft daar net te weinig doortekening.
stronk: mooie sfeervolle plaat. Heb er zelf ook een staan en wilde daar wat mee doen maar je was mij voor :wink: . Dit is een prettige compositie waarbij voor mij de spelden wat afleiden.
Alex: ook een mooie invulling van het thema. De oudheid straalt ervan af. aan de bovenkant vind ik hem iets te krap gekaderd.. De oude uitstraling is prima.
Belinda: nog een met een oude uitstraling. Fijne rustige compositie waar ik nu juist de onderkant iets te krap gekaderd vind.
Annette: ook dit is oud, maar zoals ik al zei, spreekt mij oud op deze manier minder aan. De lijn is goed gekozen en misschien had je nog iets meer met de scherptediepte kunnen spelen.
Marcel.b: goede keus om hier een zwartwitfoto van te maken. Mooi in beeld gebracht en lekker contrast.
Janvis: leuk model en lekkere kleurstelling. Toch had ik een levensgroot model opgezocht. Heb dat zelf ook nog overwogen in om met een ander legendarisch Frans model te doen.
Josti: mijn eigen foto, laat maar horen..
Annette: een hele mooie zwartwitfoto met een prima contrast en een leuke invulling van 'oud'. De kadering had wat ruimer mogen zijn van mij.
Frans martens: geweldig dat je dit met een zelfgemaakte 'camera obscura' hebt gedaan. Nu nog oefenen en experimenteren totdat je een scherpere opname krijgt. Tof gedaan!
Mieke53: ook de oude naaimachine van zolder gehaald :wink2: en een mooi tafereeltje gebouwd. Deze gooide ook hoge ogen bij mij.

Uiteindelijk heb ik op de foto van Wally 118 gestemd.

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2017, Beoordelen foto's - "Oud"

Berichtdoor Janvis » zo dec 24 2017 11:56 am

Mijn stem is naar Belinda gegaan, ik vind het gewoon zo'n prachtig locje :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO november 2017, Beoordelen foto's - "Oud"

Berichtdoor Mieke53 » zo dec 24 2017 2:00 pm

Hoi Jos en Annette,

Wat fijn dat jullie hebben toegelicht.

Het onderwerp heb ik inderdaad gekozen omdat het breed te verbeelden is.
De naaimachine werd ook voor mij weggekaapt door Stronk, maar ik had dit beeld zo in het hoofd zitten dat ik het toch heb verbeeld.
En zo zie je maar, je krijgt dan toch 2 totaal verschillende beelden.

Hartelijke groet en voor iedereen fijne Feestdagen en een Gelukkig Nieuwjaar.

Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2017, Beoordelen foto's - "Oud"

Berichtdoor Highlander » zo dec 24 2017 2:17 pm

Weer hele mooie foto’s allemaal, maar er kan er maar één winnen en die van Stonk spreekt mij het meest aan
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO november 2017, Beoordelen foto's - "Oud"

Berichtdoor stronk » zo dec 24 2017 4:15 pm

Dank een ieder die wat van de foto's vindt.
Oud is inderdaad een heel breed begrip. Grappig toeval dat meer mensen een naaimachine als uitgangspunt hadden. Wij waren de zolder aan het opruimen en kwamen de naaimachine tegen. Ik riep meteen dat dat een mooi "OUD" object is.
Mijn fotografiekennis reikt (nog) niet zover om foto's te beoordelen; ik vind het allemaal even kunstig wat iedereen heeft gemaakt.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2017, Beoordelen foto's - "Oud"

Berichtdoor Mieke53 » zo dec 24 2017 8:05 pm

Nou Stronk, gewoon kijken en lezen en meedoen.
Daar leer je veel van. En techniek leer je door te doen.
En je hebt toch maar punten binnengehaald :-)
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2017, Beoordelen foto's - "Oud"

Berichtdoor stronk » do jan 04 2018 12:58 pm

Mieke53 schreef:En je hebt toch maar punten binnengehaald :-)

En ik hoop toch nog een paar puntjes! :prost:
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2017, Beoordelen foto's - "Oud"

Berichtdoor Mieke53 » vr jan 05 2018 8:28 pm

Hoi allemaal,

Ik ben al laat met sluiten en helaas, dat ga ik nu doen.
Behoorlijk ingelopen Stronk.

Dank iedereen voor het stemmen.

Alex is de winnaar van het thema Oud

Van Harte Alex :prost:
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten