MO maart 2019, Beoordelen foto's - "Nieuw!"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto bij het thema 'Nieuw!' vind je het beste?

Peiling eindigde op vr apr 19 2019 7:02 pm

EdvandeZilver
0
Geen stemmen
jur001
1
5%
schilder
1
5%
Richard
2
10%
Jacqueline Ermens
1
5%
Kees H
1
5%
jan24
0
Geen stemmen
josti
3
15%
Boem
0
Geen stemmen
stronk
7
35%
Gerard
1
5%
HuibS84
0
Geen stemmen
Belinda
3
15%
 
Totaal aantal stemmen: 20

Onderwerp:

MO maart 2019, Beoordelen foto's - "Nieuw!"

Berichtdoor josti » ma apr 01 2019 7:02 pm

Dag allemaal,

Het is alweer april en dus is het weer tijd voor de poll van de maandopdracht van maart 2019. De foto's van maart 2019 met als onderwerp "Nieuw!" kunnen beoordeeld worden. Kies hier welke foto van de maand maart 2019 je het beste vindt. Bij dit thema werd het meest gedacht aan 'Nieuw' in de natuur en een enkeling dacht aan heel iets anders. Sowieso een moeilijke keus uit de natuurfoto's en dan nog twee andere visies op 'Nieuw' op de koop toe. Succes met het stemmen in ieder geval!
Stemmen kan tot en met 19 april 2019; de poll sluit rond zeven uur in de avond. Mocht je dreigen te winnen :D, dan vraag ik je foto deze keer iets eerder op in verband met de deadline voor de nieuwsbrief.
De ingezonden foto's voor het thema "Nieuw!" vind je hier.
De winnende foto's van 2019 vind je in dit draadje.
De foto's die in 2017 en 2018 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017 en 2018.
En tenslotte vind je in dit draadje draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO maart 2019, Beoordelen foto's - "Nieuw!"

Berichtdoor josti » do apr 11 2019 7:15 pm

Wat een lastige keuze deze maand! Moeilijk ook om onder woorden te brengen wat mij aanspreekt deze keer. Ga er toch even voor zitten; leerzaam en leuk om deelnemers met mijn persoonlijke mening over de foto's te bestoken :wink: .

EdvandeZilver: een prettig beeld. De aanvliegende ooievaars brengen wat spanning in de foto. Daarnaast doet de lucht het goed. Het enige wat ik minder vind, is de tak links in beeld. Daar wordt het beeld wat onrustiger van.
jur001: een aansprekende foto van een voor mij onbekende soort. Het jong onder de buik is een sterk element in de foto.
schilder: het beeld van de elzenkatjes komt op mij wat onrustig over. Dat komt denk ik door de onscherpte in combinatie met de compositie.
Richard: één van de weinigen die het niet in de nieuwe lente heeft gezocht. Leuk bedacht. Voor mijn gevoel was hier meer uit te halen door een wat meer grafisch beeld te maken. Weet niet hoe ik dat gedaan zou hebben, misschien recht van voren?
Jacqueline Ermens: één van mijn favorieten. Sprekend beeld van nieuw leven in de wei. Wat mij een beetje afleidt, is de horizontale draad van het hek.
Kees H: nummer twee van mijn favorieten. Hier vind ik het licht op de openspringende knop fraai tegen de overwegend donkere achtergrond. Qua compositie had de knop iets meer naar links gemogen zodat ook de weglopende tak aan de rechterkant van het beeld meer mee doet en wellicht tot in de rechter bovenhoek had doorgelopen.
jan24: mooi minimalistisch. Ben ik wel een fan van! Bij deze foto vind ik het blauw iets teveel aanwezig; de ijspegel mag er wat meer als ijs uitzien. Ook mis ik wat scherpte op de druppel en de ijspegel.
josti: ik las een stuk in de krant over het afschermen van een stuk bedrijfsterrein van Scania waar de nieuwe vrachtauto's staan. Dat triggerde mij voor dit draadje. Ben erheen gegaan en gevraagd of ik daar foto's mocht maken. Dit is het resultaat voor dit draadje.
Boem: mooi gezien dit groen eet groen. Ik moest wel even goed inzoomen om het ook te zien! ik vermoed dat het met een macrolens (of dichterbij) nog mooier was geweest. Nu vind ik wat teveel afleiding in het beeld zitten waar mijn aandacht naar toe gaat. Daardoor spreekt het onderwerp zelf wat minder.
stronk: de derde favoriet van mij. Hier komt de volledige aandacht op het ontluikende groen. Een heerlijke zacht egale achtergrond zorgt ervoor dat mijn aandacht bij het onderwerp blijft.
Gerard: bij deze foto spreken de kleuren mij erg aan en de achtergrond met het patroontje wat minder. Misschien zou je het achtergrondpatroon recht moeten zetten om het minder te laten opvallen. Het vuiltje rechts in het midden aan de onderkant is jammer.
HuibS84: blauwe druifjes als bode van de nieuwe lente. Mooi van kleur. De foto komt wat onrustig op mij over. Dat komt door de achtergrond en het groen onder de bloemen op de voorgrond. Dat leidt mijn aandacht wat af.
Belinda: mijn laatste favoriet. Fraai hoor! Mooi scherp waar dat moet en een beeld wat precies genoeg laat zien; stro, en het kalfje. Lekker close genomen, alsof je erbij staat.

Al met al deze keer een lastige 'wat-vind-ik-ervan'. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Niet dat dit het oordeel is van een deskundige jury :eh: , het slecht mij persoonlijke kijk op de foto's. Hopelijk zijn er meer ncn'ers die er iets van willen vinden :thumbup:
Ik denk nog even na over 'wie van de vier': Belinda, stronk, Kees H of Jacqueline Ermens. Lastige keuze!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO maart 2019, Beoordelen foto's - "Nieuw!"

Berichtdoor josti » di apr 16 2019 8:15 pm

Ik breng de stemming nog even onder de aandacht: er kan nog tot vrijdag gestemd worden. Nog even doen!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO maart 2019, Beoordelen foto's - "Nieuw!"

Berichtdoor josti » za apr 20 2019 4:31 pm

Na een spannende poll tot ongeveer de helft van de stemperiode, bleek één foto toch wel de grote favoriet te zijn; de macrofoto van stronk heeft deze maand de meeste stemmen gekregen. Rempt, van harte gefeliciteerd met de winst namens ons allen :prost:

Jouw macrofoto van de ontluikende perenbloesem met de mooie zachte achtergrond komt in de eregalerij. Ik heb je foto al ontvangen in verband met de deadline van de volgende editie van het NCN-magazine. Daar wordt hij in geplaatst evenals in de nieuwsbrief en op Instagram. Ik stuur ze vandaag nog door naar de verschillende redacties.

Groet Jos

NB Denken jullie tijdens deze prachtige dagen aan een foto voor de lopende maandopdracht met als thema "Glas"?
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO maart 2019, Beoordelen foto's - "Nieuw!"

Berichtdoor stronk » di apr 23 2019 9:13 am

Dank aan allen en zeker aan de stemmers op mijn inzending.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten