MO mei 2020, Beoordelen foto's "Leegte"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto vind je het beste bij het thema "Leegte"?

Peiling eindigde op zo jun 21 2020 12:20 pm

Richard
2
6%
bcvthul
0
Geen stemmen
mozes
0
Geen stemmen
Boem
7
22%
jan24
0
Geen stemmen
Gerrit
1
3%
henkk
0
Geen stemmen
ben42
1
3%
landrot3
1
3%
Tony D
0
Geen stemmen
EdvandeZilver
2
6%
JDPix
0
Geen stemmen
Ronald53
12
38%
stronk
1
3%
josti
4
13%
swimmer
1
3%
Robert
0
Geen stemmen
Jacqueline Ermens
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 32

Onderwerp:

MO mei 2020, Beoordelen foto's "Leegte"

Berichtdoor josti » ma jun 01 2020 12:20 pm

Dag allemaal,

Hierboven de poll voor de foto's van de maandopdracht van mei 2020 met als onderwerp "Leegte".
Het was een aansprekend thema als ik naar het aantal inzendingen kijk: er zijn 18 foto's ingezonden :thumbup:. Alle deelnemers bedankt voor het meedoen. De foto's voldoen allemaal aan de voorwaarden en doen dus mee in de poll.
Bekijk, beoordeel en breng je stem uit op de foto die jij het beste vindt. De afgelopen maand heeft een aantal stemmers de moeite genomen om feedback op de foto's te geven. Heel leuk en leerzaam voor iedereen!. De makers van de foto's waarderen dit zeer. Je hoeft hierbij echt niet alle foto's te bespreken (mag wel uiteraard). Laat dus ook deze keer maar weer weten wat je van de foto's vindt!
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 juni 2020, ongeveer 12.00 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "Leegte" vind je hier.
De winnende foto's van 2020 vind je in dit draadje.
De foto's die in 2017, 2018 en 2019 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017, 2018 en 2019.
En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2020, Beoordelen foto's "Leegte"

Berichtdoor landrot3 » za jun 06 2020 2:50 pm

Hallo Jos,

Komt er ook een maandopdracht juni zijn er tijdens de vakantieperiode geen maandopdrachten.

Groet,
Joke
Gebruikersavatar
landrot3

Forumlid
Berichten: 17


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2020, Beoordelen foto's "Leegte"

Berichtdoor ben42 » za jun 06 2020 3:13 pm

De keuze deze maand ging bij mij tussen, Ed van de Zilver en Ronald Mallant.
Bij Ed vond ik de leegte goed weergegeven.
Zo ook bij Ronald, de foto bij Ronald wringt bij mij een beetje, waarom dat weet ik niet en daarom heb ik deze gekozen.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO mei 2020, Beoordelen foto's "Leegte"

Berichtdoor EdvandeZilver » za jun 06 2020 3:20 pm

landrot3 schreef:Hallo Jos,

Komt er ook een maandopdracht juni zijn er tijdens de vakantieperiode geen maandopdrachten.

Groet,
Joke


Hij is er wel, maar ook ik zie 'm niet in het overzicht.
Maandopdracht juni --> viewtopic.php?f=61&t=72383
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO mei 2020, Beoordelen foto's "Leegte"

Berichtdoor josti » za jun 06 2020 3:25 pm

Oeps, foutje mensen. Een vinkje vergeten om de nieuwe maandopdracht bovenaan de lijst te zetten. Hij was ergens tussen alle maandopdrachten terecht gekomen. Nu weer bovenaan.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2020, Beoordelen foto's "Leegte"

Berichtdoor Boem » di jun 09 2020 5:59 pm

Ik houd altijd wel van wat commentaar, laat ik het dan zelf eens proberen voor de foto's waar ik bleef hangen (niets ten nadele van de andere foto's uiteraard)

Bij de lege lucht van Richard bleef ik hangen omdat het zo bijzonder is dat de lucht dit jaar écht leeg was. Ik wed dat we over een jaar alweer vergeten zijn hoe de lucht zonder vliegtuigstrepen eruit zag. Mooie kleuren ook maar de "invallende" bomen aan de zijkant doen dat helaas een beetje teniet.

De mus van mozes doet me denken aan de "perro semihundido" (halfverzopen hond) van Goya maar op de één of andere manier vind ik de leegte erboven niet functioneel genoeg ofzo.

De kantine van Boem grijpt me aan maar ik weet zelf dan ook wat een gezellige drukte hier normaal heerst :) . De compositie is niet helemaal vlekkeloos, de bovenkant van de deuren hadden of meer, of juist minder ruimte mogen hebben en had ik niet zo kunnen staat dat het "Welcome" helemaal voor de rolluiken hing?

Het mijmerende beeld van henkk is schitterend en ook weer die lege lucht maar een iets hoger gezichtspunt, met meer lucht boven het beeld en minder dijk ervoor, had ik mooier gevonden.

de racefietser achter de akkker van ben42 is wat mij betreft net te klein om de ruimte te benadrukken, iets dergelijks heb ik ook met de kraai van EdvandeZilver.

De lange sluitertijd van Ronald53 geeft het beeld een schilderachtig surrealisme dat me meteen bevalt. De stoel heeft een goede maat en die blauwige rugleuning is een mooi contrapunt voor de lucht boven de horizon. Dit is mijn favoriet, ook al had ik liever iets meer ruimte onder de stoel gezien.

Dat laatste pluisje van josti heeft iets desolaats, vind ik een mooie invulling van het thema en had ik graag zelf gemaakt maar de stoel in zee wint voor mij toch.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO mei 2020, Beoordelen foto's "Leegte"

Berichtdoor josti » wo jun 17 2020 8:04 pm

Voor mij zijn er deze maand een paar foto's die voor de hoofdprijs gaan.
De leegte in de lucht van Richard (op een leger landschap was het beeld nog sterker geweest);
de lege kantine van Boem vanwege het tijdsbeeld (kan inderdaad qua compositie wat netter en de tekst staat in spiegelbeeld);
de lege akker van EdvandeZilver (geeft de leegte van de straks volle akker mooi weer);
de stoel in de zee van Ronald53 (voorafgaand al veel over gezegd in het draadje met de foto’s, maar nu niet meer zichtbaar. Wat de leegte denk ik nog intenser zou maken is de stoel kleiner in beeld brengen met meer groothoek of onder in de hoek)
de op één vruchtje na lege pluisbol van josti (wat moet die bol zich leeg gevoeld hebben).

Op de foto van mijzelf stemmen is een no-go, dus heb ik vier kandidaten over. Als ik die nog eens goed bekijk, doet de lege akker mij het meest. De lijnen trekken mij de foto in en de kraai maakt hem voor mij af. Mijn stem is deze maand dus voor de foto van EdvandeZilver.

Voor wie nog niet heeft gestemd; je kunt dit nog doen tot en met aanstaande zondag 21 juni.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2020, Beoordelen foto's "Leegte"

Berichtdoor Boem » do jun 18 2020 9:40 pm

Haha, dat' welkom' in spiegelbeeld staat heb ik zelf ook altijd een rare kronkel gevonden. Blijkbaar moet je vanaf het buffet welkom geheten worden in de kantine zelf, maar daar is het zo smal en meestal zo vol dat je die letters helemaal niet ziet. En zou je er gehoor aan geven, dan moet je eerst over de soep klimmen.
Maar dat terzijde. Ik vond nu juist dat die ontwerpfout het extra desolaat maakt, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO mei 2020, Beoordelen foto's "Leegte"

Berichtdoor josti » zo jun 21 2020 12:10 pm

Haha, da’s een bijzonder welkom dan :lol:
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2020, Beoordelen foto's "Leegte"

Berichtdoor josti » ma jun 22 2020 7:21 pm

Tot halverwege de poll was het spannend, maar daarna ging het maar één kant op; de foto van Ronald53 ontving de meeste stemmen en wint daarmee overtuigend de maandopdracht van mei 2020.
Van harte gefeliciteerd namens ons allen :prost: .

Ik ga je foto doorsturen (heb je al een pb gestuurd) naar de verschillende redactie om hem te laten plaatsen in de nieuwsbrief, op instagram, facebook en in het volgende ncn-magazine. Ook zet ik hem in het draadje met alle winnaars van de maandopdrachten van 2020.

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2020, Beoordelen foto's "Leegte"

Berichtdoor Ronald53 » ma jun 22 2020 8:57 pm

Ik bespreek de foto's liever niet als de poll nog loopt. Iedereen moet z'n eigen plan kunnen trekken, en daarbij hoeven ze mijn mening niet te weten. Over een beperkt aantal inzendingen wil ik wat zeggen, omdat ze mij op één of andere wijze aanspreken, en ze daarom kandidaat waren voor mijn stem:
- Het lege glas van bcvthul: Qua techniek heel mooi uitgevoerd, maar voor mij is "leegte" dezer dagen toch niet synoniem met "leeg". Op een ander moment, of voor een iets ander thema ("leeg"), had-ie hoog gescoord.
- De lege kantine van Boem: Leegte die past bij het corona tijdperk. Onderwerp zonder meer OK dus, maar het plaatje is naar mijn smaak wat in onbalans. Linksonder veel ruimte, rechtsboven wat uitgebleekt, terwijl de rest wel goed is uitgelicht. Maar wel goed gevonden dus, de sfeer sluit goed aan bij het onderwerp en de tijd.
- De flat van TonyD: Leuk om zo'n onderwerp te kiezen. Ik zou wel de muren links en rechts mooi verticaal willen zien.
- De akker van Ed van de zilver: Mooi gekozen, prettige lijnen. Die zwarte vogel trekt mooi de aandacht.
- De kale vlakte op Texel, van Stronk: De leegte is hier voor mij sprekend, en ik vind de pastelkleuren heel mooi. Zelf zou ik geprobeerd hebben de horizon net even lager te leggen. Mooi afgewerkt met het witte randje.
- De bijna lege paardenbloem van Jos: Ik vind de harmonie in kleur van het onderwerp en de achtergrond heel goed gekozen. En de eenvoud van de opname. Er staat bijna niets op de foto, en dat wat er staat (de bloem) is zo goed als leeg.
Als het dan moeilijk wordt om te kiezen, dan vraag ik me af welke foto ik wel een tijdje aan de wand zou willen hebben, of welke ik graag in het clubblad terug zou willen zien. Dan blijven de foto's van Stronk en Jos over. En uiteindelijk is het de foto van Jos geworden, hij kreeg mijn stem.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1568


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO mei 2020, Beoordelen foto's "Leegte"

Berichtdoor Ronald53 » ma jun 22 2020 9:19 pm

josti schreef:Van harte gefeliciteerd namens ons allen :prost: .

Bedankt, en ook de stemmers op mijn foto van harte bedankt. Ik ben in mei enthousiast met het thema aan de gang gegaan, en heb dat enthousiasme willen delen in de vorm van foto's die ik tijdens mijn vele corona-wandelingen-in-de-lege-polder maakte. Dat was achteraf niet een goed idee. Ook Maurice reageerde enthousiast, met een suggestie om een andere uitsnede te kiezen. Zijn voorstel heeft hier even gestaan, en ik vond het een prima keuze. Én hij maakte gebruik van een fris wit kader, dat de foto een bijzonder cachet gaf. De uitsnede van Maurice vond ik echter misschien nét iets beter passen bij "stoel op de vloedlijn" dan bij "leegte", én het was niet mijn inzending. Dus ik heb mijn foto zo gelaten: veel lucht, en de stoel zo groot of klein als-ie was. Van Jos had-ie zelfs nog wat kleiner gemogen. Dat idee zal ik niet kunnen beoordelen, de opname is niet gecropt dus ik zou een nieuwe foto met meer groothoek moeten maken. Dat gaat niet lukken.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1568


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten