MO oktober 2020, Beoordelen foto's "Tweetal"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto bij het thema 'Tweetal' vind je het beste en krijgt jouw stem?

Peiling eindigde op za nov 21 2020 7:03 pm

henkk
4
9%
josti
1
2%
Wally118
1
2%
hans de wit
0
Geen stemmen
EdvandeZilver
2
4%
bcvthul
0
Geen stemmen
MarcoEos70D
1
2%
Gerard de Zwaan
4
9%
jan24
0
Geen stemmen
golden-eye
6
13%
ErikReijnders
0
Geen stemmen
Gemmageluk60
0
Geen stemmen
Jacqueline Ermens
0
Geen stemmen
Tony D
2
4%
ben42
0
Geen stemmen
Boem
0
Geen stemmen
jan
9
20%
Nikkormaat
1
2%
Frans Martens
1
2%
Richard
1
2%
Belinda
1
2%
Ronald53
3
7%
Karina2
7
16%
HeleenJanssenvanLoon
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 45

Onderwerp:

MO oktober 2020, Beoordelen foto's "Tweetal"

Berichtdoor josti » zo nov 01 2020 7:03 pm

Dag allemaal,

Hierboven de poll voor de foto's van de maandopdracht van oktober 2020 met als onderwerp "Tweetal".
Er zijn deze maand een recordaantal inzendingen: maar liefst 24 foto's zijn ingestuurd. Hoewel bij sommige foto's de exif-gegevens op het laatste moment ingezien konden worden, voldoen alle 24 foto's aan de voorwaarden en doen dus mee aan de poll.
Alle deelnemers bedankt voor jullie enthousiasme en creativiteit :thumbup: .
Bekijk en beoordeel de foto's: best een klus deze maand want het zijn er veel en er is veel variatie in de interpretatie van het thema. Breng daarna je stem uit op de foto die jij het beste vindt. Je mag je stem motiveren, maar dat is niet verplicht. Sommige leden doen dit liever niet omdat ze dan beïnvloed worden, maar wat mij betreft wordt het draadje dan boeiender.
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 november 2020, ongeveer 19.00 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "Tweetal" vind je hier. Let op! Het zijn twee pagina's.
De winnende foto's van 2020 vind je in dit draadje.
De foto's die in 2017, 2018 en 2019 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017, 2018 en 2019.
En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2020, Beoordelen foto's "Tweetal"

Berichtdoor Karina2 » zo nov 01 2020 7:17 pm

Ennuh...., weet je al wat het thema voor de maand november wordt, Jos? Ik streef ernaar om dit keer wat tijdiger in te sturen, vandaar[emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2020, Beoordelen foto's "Tweetal"

Berichtdoor josti » zo nov 01 2020 8:15 pm

Komt er vanavond nog aan Karina👍. Het wordt een moeilijke deze keer...
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2020, Beoordelen foto's "Tweetal"

Berichtdoor ben42 » zo nov 01 2020 8:51 pm

Tweetal, twee keer een zelfde object (ding, dier, plant, paddestoel), mooie foto's dat wel, maar geen 'bijzondere tweetal' foto's.

Uitgezonderd:
karina2

Dat kon ook niet anders met die naam.
In de draad had ik volgens mij (maar dat weet ik niet meer zeker) een spiegel of spiegeling genoemd om een tweetal te creeeren. Nu had ik mezelf de opdracht gegeven een tweetal, maar wel met mijn nieuwe 50-500 mm (op een flinke brandpunts afstand) te gebruiken. (Mijn foto was van het eerste uitje met die lens en het valt niet mee met dat ding.).
Karina toont een tweetal dat duidelijk een andere opbouw heeft dan de meeste tweetallen hier.
Het mooiste tweetal hier.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO oktober 2020, Beoordelen foto's "Tweetal"

Berichtdoor Karina2 » zo nov 01 2020 9:17 pm

Wat leuk dat je mijn insteek zo waardeert Ben, dankjewel!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2020, Beoordelen foto's "Tweetal"

Berichtdoor EdvandeZilver » di nov 03 2020 2:09 pm

Mijn stem is naar Jan gegaan. Mooi 2 maal een 2-tal in beeld. Enige puntje van aandacht, even de horizon rechtzetten.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2020, Beoordelen foto's "Tweetal"

Berichtdoor henkk » di nov 03 2020 11:07 pm

Voor mij sprong de foto van Gerard de Zwaan er uit en die heeft mijn stem gekregen. De paddenstoelen als het ware in een omarming en als afmaker die rups erin. Wel kwam hij op het kleine scherm van mijn telefoon beter over dan op mijn computerscherm, het zij zo. Verder mooi dat er zo veel inzendingen waren, het was nog wel moeilijk kiezen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2020, Beoordelen foto's "Tweetal"

Berichtdoor Tony D » do nov 05 2020 11:18 pm

Mooi dat er veel foto’s zijn ingestuurd.
Veel paddestoel-duo’s: het is niet voor niets herfst. Mooie foto’s, maar niet zo origineel. Dat geldt ook voor de dieren-duo’s, voor mij dan
Ik heb getwijfeld tussen Jan met twee tweetallen en Karina2 die van één toch twéé kan maken.
Het is juist door die bijzondere manier om tot een tweetal te komen dat ik voor Karina2 kies.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2020, Beoordelen foto's "Tweetal"

Berichtdoor Karina2 » zo nov 08 2020 12:09 pm

'An easy sunday morning' geeft mij even de gelegenheid wat feedback op de inzendingen te geven. De keuze is reuze wat de beslissing verre van 'easy' maakt. Leuk om te zien dat aardig wat deelnemers zich door het seizoen hebben laten inspireren. Qua paddenstoelen sprong voor mij die van Jos(ti) eruit: zowel qua vorm als qua kleur is dit een paddenstoel die ik weinig tegenkom op foto's. Ik vind dat deze mooi afsteekt tegen de achtergrond en het scherptediepte verloop erg mooi gekozen is, waardoor een mooi subtiel omgevingsshot is gemaakt. Ging het alleen om de paddenstoelen dan was mijn stem zeker naar deze foto gegaan. Maar er is meer...
Zoals de foto's van Marco en Tony, beide geven een soort stylistisch beeld wat me ook zeker aanspreekt. Ook die van Ed is natuurlijk een heel mooi onderwerp :-) dat erg mooi is uitgevoerd, zowel qua compositie als scherpte.
De beelden die een glimlach op mijn gezicht toverden, zijn die van Golden eye en Beert Chris. De twee toffe peren vind ik erg leuk gevonden, alleen is daar het licht net iets te hard naar mijn smaak. Een zelfde soort 'issue', maar dan met een andere invalshoek heb ik met de twee vrolijke poppetjes. Ik vind daar de donkere plek (schaduw vermoed ik) op de gezichten erg jammer, juist omdat die zo leuk zijn en daarom had ik daar graag licht gezien. Afhankelijk van de lichtopstelling had daar misschien een reflectiescherm uitkomst kunnen bieden. Scherptediepte wel prima gekozen.
Het onderwerp van Nikkormaat vond ik heel bijzonder en leuk om te zien en waarom de kaarsen nog niet branden, begrijp ik ;-)
Tot slot de dieren; hier geldt beslist niet 'de eersten zullen de laatsten zijn', integendeel, de eerste is en blijft hier voor mij ook de eerste. Ik vind de foto van Henk van de tijgers een heel boeiend beeld met name door de compositie en het standpunt. Het geeft zowel verbinding als tegenstelling weer en dat zit 'm vooral in de kop/houding, slapend versus alert en de stand van de poten. De poten leiden me het beeld in naar de kop van beide dieren en het streeppatroon van de vacht leidt me vervolgens naar het achterste deel van de foto. Ik vind het een heel intrigerend beeld. Een heel klein dingetje; hij had van mij aan de rechterkant misschien net iets ruimer gemogen, maar ik weet natuurlijk niet of daar iets in de weg stond wat afbreuk aan het beeld zou hebben gedaan. Hoe dan ook voor mij de winnaar van deze maand.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2020, Beoordelen foto's "Tweetal"

Berichtdoor josti » do nov 19 2020 7:22 pm

Bijna het eind van de poll... als je nog wilt stemmen op je favoriete foto, heb je nog twee dagen. Er is al veel gestemd en het is behoorlijk spannend... Op dit moment gaat het tussen de foto’s van Karina2, jan en golden-eye. Of komt er nog een underdogpositie opzetten..?
Leuk ook dat er hierboven door een aantal deelnemers een motivatie is gegeven bij je stem en een mooie bespreking van Karina2.
Mijn stem is naar de out-of-the-box-foto van Karina2 gegaan. Mooi bedacht en subtiel in beeld gebracht. De twee toffe peren hebben het bij mij net niet gered, evenals de strandscene van jan.

Iedereen kan de komende dagen de wind weer trotseren om een foto bij het thema van de maand november te maken. Volgens de verwachting kunnen we los👍

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2020, Beoordelen foto's "Tweetal"

Berichtdoor josti » zo nov 22 2020 1:36 pm

De poll is gisteren gesloten en na een spannend einde is er een weer winnaar: de foto met het dubbele tweetal van jan ontving de meeste stemmen en wint daarmee de maandopdracht van oktober 2020 met het thema "Tweetal”.
Van harte gefeliciteerd namens ons allen :prost: .
Zodra ik de foto van je ontvang ga ik hem doorsturen (heb je al een pb gestuurd) naar de verschillende redacties om hem te laten plaatsen in de nieuwsbrief, op de homepage van de website, op Instagram, Facebook en in het volgende NCN-magazine. Ook zet ik hem in het draadje met alle winnaars van de maandopdrachten van 2020.

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2020, Beoordelen foto's "Tweetal"

Berichtdoor Karina2 » di nov 24 2020 3:25 pm

Wat grappig, tussen nummer 1 en nummer 2 zit een Tweetal stemmen verschil en er is ook een Tweetal inzendingen dat 2 stemmen heeft gekregen. Mooie oogst voor thema "Tweetal" :D
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten