MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto bij het thema blauw vind je het best?

EdvandeZilver
0
Geen stemmen
hans de wit
0
Geen stemmen
Ronald53
12
32%
Nikkormaat
0
Geen stemmen
ErikReijnders
0
Geen stemmen
HeleenJanssenvanLoon
5
13%
Frans Martens
2
5%
Karina2
3
8%
mozes
1
3%
a3aanw
1
3%
René S64
1
3%
Tony D
1
3%
Jacqueline Ermens
0
Geen stemmen
henkk
0
Geen stemmen
josti
3
8%
Boem
0
Geen stemmen
swimmer
4
11%
Belinda
2
5%
Richard
1
3%
w.wind
2
5%
jan
0
Geen stemmen
MarcoEos70D
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 38

Onderwerp:

Re: MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Berichtdoor Tony D » ma feb 15 2021 10:06 pm

Ed, het is een dotje scheerschuim.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Berichtdoor josti » vr feb 19 2021 5:04 pm

Het is alweer bijna gedaan met deze poll; wil je nog stemmen dan kan dat nog tot en met aanstaande zondag 21 februari. Op dit moment lijkt de strijd beslist, maar je weet het nooit; ooit zij iemand 'Het is pas klaar als het afgelopen is' .

Denkt iedereen daarnaast ook om omhoog te kijken voor een aansprekende mooie foto bij het thema van de huidige maand? Inzende kan nog tot en met 28 februari.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Berichtdoor Karina2 » vr feb 19 2021 5:56 pm

Tony D schreef:Ed, het is een dotje scheerschuim.

Ton
Wat grappig: ik dacht dat het een uitgelopen vaatwassertablet was[emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Berichtdoor Karina2 » za feb 20 2021 10:37 am

Weer veel verschillende interpretaties van het thema. De humor in de inzendingen van Nikkormaat en Marco is erg leuk gevonden en kan ik ook zeer waarderen :).
Helemaal "up to date" is de vondst 'blue monday" :wink:
De vogelfoto's van Boem en Frans vind ik heel mooie uitvoeringen.
De foto van Rene Strijker heeft mijn stem gekregen; erg creatief en inventief. Ook veel waardering voor het uitproberen van iets nieuws en dan met zo'n resultaat vraagt eigenlijk om "douze points", maar ik mag er helaas maar 1 geven. Dus die gaat naar jou Rene, maar wel met een "chapeau"! :thumbup:
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Berichtdoor Nikkormaat » za feb 20 2021 1:20 pm

Wat zitten er weer bijzondere foto's tussen. De voor mij opvallendste in volgorde van plaatsing.
De blauwe ogen van Ronald 53 waarin je kunt verdrinken, de geestige gespiegelde gewichtheffers van Heleen, De met een blauwzweem besneeuwde daken van Karina die zo'n rustige wintersfeer weergeven en de intrigerende Blauwe UFO van Josti, waarbij ik mij afvraag wat ik zie.
Mijn stem gaat naar Josti
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Berichtdoor josti » za feb 20 2021 9:28 pm

Mijn favoriete foto's bij dit thema zijn; de indringende blauwe kijkers van Ronald53, de blauw van de kou-foto van Karina2, het subtiele blauw van de motorcrosser van mozes, het subtiele blauw van het blauwe druifje van Jaqueline Ermens, mijn eigen ufo waar ik natuurlijk niet op stem :wink2: en het waterlandschap van Belinda.
Moeilijke keus omdat de invulling van Blauw weer zo verschilt. Bij alle favorieten heb ik iets, waardoor ik blijf kijken.
De prachtige indringende blik van het kind; de sfeer van de winter (prettige compositie); de heerlijke actie op de motor met het opspattende zand; het softe, dromerige van de bloem; het onbekende, vervreemdende van de ufo (na afloop van de poll laat ik weten wat het is) en het weidse landschap met de fraaie weerspiegeling.
Alle foto's heb ik meermalen bekeken en uiteindelijk gestemd op de dromerige blauwe druif van Jacqueline Ermens.

Edit: oeps... ik wordt door een van de deelnemers gewezen op een foutje. Het blauwe druifje waar mijn stem naar toe ging, heeft nog geen punten... :crazy: . Blijkbaar heb ik de verkeerde aangevinkt. Ik weet nu alleen niet meer welke. Excuus Jaqueline! Ondanks deze fout, blijf ik je foto de mooiste vinden.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Berichtdoor josti » ma feb 22 2021 10:31 am

Hallo allemaal,

De poll is weer gesloten en we hebben een duidelijke winnaar; de foto van Ronald53 kreeg duidelijk de meeste stemmen.
Van harte gefeliciteerd namens ons allen :prost: . Ik heb je inmiddels een pb gestuurd.

Zodra ik de foto van je ontvang ga ik hem doorsturen naar de verschillende redacties om hem te laten plaatsen in de nieuwsbrief, op Instagram, Facebook, de website en in het volgende ncn-magazine. Ook zet ik hem in het draadje met alle winnaars van de maandopdrachten van 2021.

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Berichtdoor Ronald53 » ma feb 22 2021 10:58 pm

Jos, bedankt voor de felicitaties, en dank ook aan hen die gegaan zijn voor de blauwe ogen van mijn kleinzoon. Daar kom ik zo nog op terug.

Mijn stem is gegaan naar de blauwe reiger van Frans Martens. Maar ik vond het dit keer knap lastig om mijn keuze te bepalen. Naast het thema-criterium zoek ik vooral ook naar de foto waarvan ik vind dat hij het als foto, los van het thema, waard is om getoond te worden in de nieuwsbrief, op Instagram, Facebook, de website en in het volgende NCN-magazine. Natuurlijk moet ook voldaan zijn aan het thema, maar veel blauw is voor mij niet per se beter dan weinig. En naar mijn smaak is dan de foto van Frans beste. Een beeld dat een reiger toont in een wat sombere sfeer die past bij het beest, ik heb het altijd al een wat tragische vogel gevonden. Als ik nog een wens mag uitspreken: Iets meer ruimte boven de vogel, iets minder eronder.
Mijn andere kandidaten:
De foto van Adriaan vind ik als beeld kansrijk, maar door de bewerking met zoveel nadruk op een paar blauwe elementen is die het niet geworden. Qua compositie zou ik ook hier zeggen: iets meer ruimte bovenin, en wat minder onderin. En ik vraag me af of je veel dichter bij het schip rechts had kunnen komen. Met zo'n naam op een blauwe romp moeten er bij dit thema kansen liggen door juist lekker dicht op je onderwerp te kruipen en daardoor de naam een belangrijker rol te geven!
De foto van Jos is intrigerend, wat is hier te zien? Normaal gesproken ben ik hier wel voorstander van, maar ik wil eigenlijk ook het antwoord kunnen vinden. Zeker nu, om te zien of het blauw hier op z'n plek is. Maar Jos heeft beloofd dat hij ons nog gaat vertellen wat het is!
De foto van Boem sprak me ook aan, grappig die pimpelmees die je zo brutaal aankijkt, maar hier vind ik de blauwzweem hinderlijk. Daardoor mijn voorkeur voor de reiger.
De foto van Stefan past goed bij het thema, sluit goed aan bij de actualiteit, en was daarom voor mij ook kandidaat. Het was kantje boord voor mij, ik kan daarom ook niet goed aangeven waarom deze het niet werd.
De foto van Wim van der Wind kwam voor mij ook in aanmerking, mooi kleinschalig landschap, maar mijn associatie is daar toch iets meer (avond)rood dan blauw!

En dan de foto van Joren, mijn kleinzoon. Wellicht een teleurstelling voor sommigen: Hierin is het blauw ook wat overdreven, door lokale aanpassing van de kleurbalans. Je zou dit kunnen zien door te letten op de reflecties van de ramen in de ogen, die zijn niet wit. Maar ik heb er niemand over gehoord, het was kennelijk niet heel onnatuurlijk. Ik heb eerder foto's van Joren geplaatst, hier en hier. Daar kun je zien dat de ogen toch wat minder blauw zijn. Maar ja, welke foto is een 100% weergave van de werkelijkheid?
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Berichtdoor Karina2 » di feb 23 2021 6:18 pm

N.a.v. de opmerking over "het waard zijn" van een foto om gepubliceerd te worden in het NCN Magazine even het volgende om misverstanden te voorkomen: de redactie beslist over de inhoud van het Magazine.
Ons uitgangspunt is variatie te bieden om zodoende voor zoveel mogelijk verschillende soorten fotografen een onderwerp van interesse te bieden. We staan daarbij nadrukkelijk open voor fotografen van allerlei niveaus en pluimage, met als doel om te inspireren en te leren. Daarbij gaat het vooral om de inhoud van het artikel, de boodschap, de tip, ervaring e.d. die de fotograaf wil delen. Het gaat daarbij NIET (!) om het mooiste plaatje, maar om beeldmateriaal dat het beste recht doet aan de inhoud van het artikel. Dat overleggen we met de grafisch vormgever en op redactioneel vlak helpen we schrijvers/fotografen indien gewenst.

We publiceren de foto’s van de maandopdrachten die de meeste stemmen hebben gekregen, in het NCN Magazine ook juist om het verhaal achter de foto. Publicatie geschiedt dus niet o.b.v. het meest perfect technisch uitgevoerde of meest uitdagende beeldmateriaal, maar o.b.v. wat uit de stemming als het meest aansprekende beeld passend bij een bepaald thema naar voren is gekomen. Dan is het interessant om te weten: Hoe is de fotograaf op het idee gekomen, hoe heeft hij/zij het aangepakt, welke keuzes gemaakt en waarom?
Ingezonden foto’s hoe mooi ook, die louter en alleen om publicatiedoeleinden worden ingezonden zonder achterliggend verhaal, plaatsen we bewust niet, omdat in die situatie een functioneel doel ontbreekt.

Karen, hoofdredacteur NCN Magazine
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Berichtdoor Frans Martens » di feb 23 2021 10:45 pm

Karina2 schreef:N.a.v. de opmerking over "het waard zijn" van een foto om gepubliceerd te worden in het NCN Magazine even het volgende om misverstanden te voorkomen: de redactie beslist over de inhoud van het Magazine.
Ons uitgangspunt is variatie te bieden om zodoende voor zoveel mogelijk verschillende soorten fotografen een onderwerp van interesse te bieden. We staan daarbij nadrukkelijk open voor fotografen van allerlei niveaus en pluimage, met als doel om te inspireren en te leren. Daarbij gaat het vooral om de inhoud van het artikel, de boodschap, de tip, ervaring e.d. die de fotograaf wil delen. Het gaat daarbij NIET (!) om het mooiste plaatje, maar om beeldmateriaal dat het beste recht doet aan de inhoud van het artikel. Dat overleggen we met de grafisch vormgever en op redactioneel vlak helpen we schrijvers/fotografen indien gewenst.

We publiceren de foto’s van de maandopdrachten die de meeste stemmen hebben gekregen, in het NCN Magazine ook juist om het verhaal achter de foto. Publicatie geschiedt dus niet o.b.v. het meest perfect technisch uitgevoerde of meest uitdagende beeldmateriaal, maar o.b.v. wat uit de stemming als het meest aansprekende beeld passend bij een bepaald thema naar voren is gekomen. Dan is het interessant om te weten: Hoe is de fotograaf op het idee gekomen, hoe heeft hij/zij het aangepakt, welke keuzes gemaakt en waarom?
Ingezonden foto’s hoe mooi ook, die louter en alleen om publicatiedoeleinden worden ingezonden zonder achterliggend verhaal, plaatsen we bewust niet, omdat in die situatie een functioneel doel ontbreekt.

Karen, hoofdredacteur NCN Magazine


Ha Karen, begrijp ik nu goed dat je suggereert dat mijn foto van de Blauwe reiger is ingezonden vanwege een eventuele publicatie? Als ik meedoe aan de maandopdracht plaats ik dat in eerste instantie zonder achterliggend verhaal bij omdat ik vind dat het bij een fotowedstrijd gaat om het beeld. Indien er gevraagd wordt naar het verhaal ben ik altijd bereid om dat te delen.
Met vriendelijke groet, Frans.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Berichtdoor josti » di feb 23 2021 11:23 pm

Ik denk dat Karin slechts een reactie geeft op de mening van Ronald, dat hij vindt dat de winnende foto publicatiewaardig moet zijn. Als ik het goed begrijp is de visie van Karin wat breder: niet alleen de topfoto’s komen in het magazine, maar vooral foto’s van ncn’ers die anderen kunnen inspireren. Dat hoeven niet persé toppers te zijn. Beide visies zijn valide en mogen naast elkaar bestaan als het gaat om de maandopdracht.
In de loop van de jaren is in het magazine een rubriek met de winnaars van de maandopdrachten opgenomen. Het verhaal achter de foto is daar bijgekomen als achtergrondinformatie bij de foto’s.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Berichtdoor Frans Martens » di feb 23 2021 11:35 pm

Ha Jos, ik zal het ongetwijfeld verkeerd begrepen hebben en respecteer absoluut de mening van Karin maar misschien is het verstandig dat zij hier zelf even op reageert.
Het wordt anders mogelijk een wat warrig gesprek.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Berichtdoor Ronald53 » wo feb 24 2021 9:10 am

josti schreef:Ik denk dat Karin slechts een reactie geeft op de mening van Ronald, dat hij vindt dat de winnende foto publicatiewaardig moet zijn. Als ik het goed begrijp is de visie van Karin wat breder: niet alleen de topfoto’s komen in het magazine, maar vooral foto’s van ncn’ers die anderen kunnen inspireren. Dat hoeven niet persé toppers te zijn. Beide visies zijn valide en mogen naast elkaar bestaan als het gaat om de maandopdracht.
Mee eens Jos, beide zijn valide, een kwalitatief mindere foto met een dijk van een verhaal is ook een aanwinst voor het clubblad. Alleen is het de vraag hoe je in de stemronde het verhaal achter de foto of de potentie tot inspireren kunt laten meewegen, tenzij dat verhaal ook wordt geplaatst, tegelijkertijd met de foto (zie dit niet als een pleidooi om daartoe over te gaan).
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Berichtdoor Karina2 » wo feb 24 2021 10:42 am

Frans Martens schreef:Ha Karen, begrijp ik nu goed dat je suggereert dat mijn foto van de Blauwe reiger is ingezonden vanwege een eventuele publicatie? Als ik meedoe aan de maandopdracht plaats ik dat in eerste instantie zonder achterliggend verhaal bij omdat ik vind dat het bij een fotowedstrijd gaat om het beeld. Indien er gevraagd wordt naar het verhaal ben ik altijd bereid om dat te delen.
Met vriendelijke groet, Frans.


Ha Frans,
Ik ben erg blij dat je reageert, anders had ik niet geweten dat mijn post dit bij jou als gevoel had opgeroepen. Antwoord op je vraag: Nee, absoluut niet!! Sterker nog het was nooit in me opgekomen. Wat Jos(ti) aangaf is de strekking, maar laat ik dit zelf nog even nader toelichten:

Ik was een beetje bang dat uit de opmerking “magazine-waardige” foto’s bij lezers de indruk zou kunnen ontstaan dat we in het magazine alleen ruimte bieden aan toppers van foto’s en fotografen. Al diverse keren heb ik meegemaakt dat fotografen zich verlegen/timide melden met een mogelijk onderwerp voor het magazine, omdat ze niet zo zeker zijn van hun werk. Ook heb ik op evenementen waar ik in de Nikon/NCN-stand stond fotografen gesproken die dachten dat NCN niets voor hen zou zijn, omdat ze het magazine doorbladerden en dachten dat we ons puur richten op top-fotografie en hun werk niet goed genoeg zou zijn. We besteden wel veel aandacht aan een mooi magazine maken, maar vinden het belangrijk dat alle fotografen, van pure beginner tot professional zich welkom voelen om iets bij te dragen of in te zenden.

Ik ben heel blij met fotografen die zich schoorvoetend bij de redactie melden met hun foto’s/verhaal, ook al voelen zij zich daar soms best heel onzeker over, omdat zij dan de (soms voor hun torenhoge!) drempel hebben genomen om toch contact te zoeken om hun idee voor te leggen. Door dit soort ervaringen, acht ik de kans heel groot dat we nog veel meer leden hebben die uit mogelijke onzekerheid over hun werk een barrière/drempel voelen om werk/idee te tonen. Die onzekerheid kan zowel op fotografisch gebied als op redactioneel gebied liggen, reden waarom we graag de helpende hand bieden, indien gewenst.
Het doel van mijn post is om dat soort drempels weg te nemen. We willen als redactie graag zo laagdrempelig mogelijk zijn, zodat iedereen zich welkom voelt. Sommige mensen voelen zich nu eenmaal wat sneller onzeker, verlegen, introverter, geïntimideerd. Daarom ben ik ook heel blij dat professional Vincent zowel op het forum als in het Magazine schrijft over zijn zoektocht naar beeld en werkproces, waaruit blijkt dat hij heel veel beelden maakt en ook heel veel weggooit om tot dat ene beeld te komen, waar hij tevreden over is. Dat blijkt voor diverse fotografen ook een eye-opener te zijn, dat zelfs een professional niet aan de lopende band allemaal rake beelden schiet. Ik denk/hoop dat dit soort dingen bijdraagt aan het stimuleren van elkaar en juist voor mensen die misschien van nature wat onzeker of introverter zijn een steuntje in de rug kan zijn om toch door te zetten, zich zo verder kunnen ontwikkelen en met veel plezier hun fotografie kunnen uitoefenen, ongeacht of dat op het forum, of in het magazine, of waar dan ook is.

Daarbij vind ik de maandopdracht ook een heel mooi initiatief dat hierin bijdraagt. Juist omdat er geen restricties gelden en het thema ruim geïnterpreteerd mag worden, biedt dit ook een laagdrempelige manier voor deelname, wat ik van harte toejuich en wat we ook terugzien in de diversiteit aan onderwerpen. En natuurlijk gaat het daarbij om het beeld en is iedereen hierin helemaal vrij om te maken wat hij wil en te stemmen op wat hij wil. De reden waarom we graag aan de foto met de meeste stemmen aandacht besteden in het magazine is vervolgens om het verhaal daarachter, om andere lezers inzicht daarin te geven (en misschien te inspireren, motiveren, leren). Het magazine leent zich daar het beste voor, omdat we meer ruimte hebben en minder vluchtig zijn dan online-media, waar de foto ook gepubliceerd wordt.

Mocht je verder nog vragen hebben of nadere toelichting wensen, laat het me dan even weten per PB, anders gaan we wel erg ver off-topic. Maar ik hoop dat zo voor alle lezers in ieder geval de strekking van het magazine en insteek van de redactie duidelijk is.

Met vriendelijke groet,
Karen
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO januari 2021, Beoordelen foto's "Blauw"

Berichtdoor hans de wit » wo feb 24 2021 11:02 am

Hallo Karen, heb bovenstaande gelezen en ik mag je mededelen dat mijn inspiratie voor een groot deel van het forum komt.
Ondanks mijn 74+ krijg ik door de beelden van de verschillende onderdelen van het forum staan steeds betere foto's.
Hier leer ik iedere keer weer van en daarom ben ik ook begonnen met het meedoen aan de maandopdrachten die worden georganiseerd.
Ook lees ik de vele rubrieken door om steeds maar weer wat te leren.
En daarom ben ik ook lid geworden van de vereniging.
Ben dus nooit te oud om bij te leren.
En naar ik hoop zal dat nog vele jaren zo door gaan.
Met vriendelijke groet,
Hans de Wit
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten