MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Kies hier welke foto jouw favoriet is bij het thema "Staal"

Peiling eindigde op wo apr 21 2021 3:53 pm

Tony D
15
41%
ErikReijnders
3
8%
hans de wit
0
Geen stemmen
HeleenJanssenvanLoon
2
5%
Ronald53
9
24%
Dragger
3
8%
Skippy
0
Geen stemmen
josti
2
5%
Richard
2
5%
Karina2
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 37

Onderwerp:

MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Berichtdoor josti » do apr 01 2021 3:53 pm

Dag allemaal,

Hierboven de poll voor de foto's van de maandopdracht van maart 2021 met als onderwerp "Staal".
Deze maand zijn er wat minder foto's geplaatst dan dat we de laatste tijd gewend zijn. Misschien een te moeilijk onderwerp of geen inspiratie..? Laat het ook maar weten onder de poll. Bekijk en beoordeel de foto's. Breng daarna je stem uit op de foto die jij het beste vindt. Je mag je stem motiveren, maar dat is niet verplicht. Sommige leden doen dit liever niet omdat ze dan beïnvloed worden, maar wat mij betreft wordt het draadje dan boeiender.
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 april 2021.
De ingezonden foto's voor het thema "Staal" vind je hier.
De winnende foto's van 2021 zullen na afloop van de polls in dit draadje verschijnen.
De foto's die de maandopdrachten van 2017, 2018, 2019 en 2020 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017, 2018, 2019 en 2020.
En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Berichtdoor ErikReijnders » vr apr 02 2021 5:34 pm

Misschien meer bekendheid aan geven bv via de sociale media als Face book . het kunnen inzenden via facebook zal het aantal deelnemers doen toenemen denk ik. je moet best een aantal stappen doen om nu mee te kunnen doen. Deze manier waarborgt wel de gestelde eisen als een foto uit de maand zelf en gemaakt met Nikon. alles is immers controleerbaar. iets wat bv op FB niet het geval is. Een woord als staal levert in een woordfotogroep veel meer leuke inzendingen op. en dan binnen 24 uur. Ja daar gelden andere regels het moeten echter wel eigen foto's zijn die bovendien dagvers zijn. Het moet ook in een opdracht duidelijk zijn dat een woord niet letterlijk hoeft te worden genomen zolang het woord maar in de foto herkend wordt. denk eens aan een meubelzaak alwaar ze bij elke stoel stalen hebben van diverse soorten bekleding. zo iets is dus ook mogelijk bij een woord als staal. wellicht zijn er meer ideeën om deze uitdaging breder te trekken. meer deelnemers maakt de uitdaging alleen maar leuker.
Nikon Coolpix a1000 Nikon D800, www.erikreijnders.nl
Gebruikersavatar
ErikReijnders

Clublid
Berichten: 97


Locatie: Heemskerk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Berichtdoor Karina2 » vr apr 02 2021 6:02 pm

Bij mijn weten mag je het maandthema eigenlijk altijd wel breed interpreteren. Jos geeft dat heel vaak aan bij de start van het nieuwe maandthema.
Zelf had ik als plan B een stoffen-staaltje of verf-staal. Uiteindelijk heb ik het bij mijn oorspronkelijke plan A gehouden, maar ik weet zeker dat als ik plan B had ingeleverd die optie ook gewoon mee had mogen doen. Het is leuk dat die ruimte er is, omdat je een onderwerp dan ook vanuit een andere dimensie kunt fotograferen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Berichtdoor Tony D » vr apr 02 2021 7:33 pm

Het is een wedstrijd voor clubleden, niet voor leden van de NCN-facebookgroep.
En wie het niet kan vinden, kan dus niet mee doen.
We moeten het ook niet groter maken dan het is. De maandelijkse winnaar verdient eeuwige riem binnen de club en publicatie van de foto in het magazine van de NCN.
En verder ondersteun ik de reactie van Karina2. Je kunt het zo vrij interpreteren als je wil. Ook de voorwaarden van de EXIF- informatie lukt niet via Facebook, dus wat mij betreft: houden zo.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Berichtdoor EdvandeZilver » vr apr 02 2021 7:38 pm

Het is geen wedstrijd voor clubleden, maar voor forumleden.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Berichtdoor Tony D » vr apr 02 2021 9:21 pm

Je hebt gelijk Ed, en dat maakt het alleen maar makkelijker om het te vinden als je op het forum zit.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Berichtdoor Hannibalb » zo apr 04 2021 10:55 am

Voor mij was het overduidelijk Ronald53.

Tony D was ook mooi maar voor mij was eerst genoemde wel het mooiste,
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Berichtdoor Karina2 » zo apr 04 2021 11:51 am

ErikReijnders schreef:Misschien meer bekendheid aan geven bv via de sociale media als Face book....


Het is wellicht wel een optie om samen met de collega's vd webredactie te kijken naar mogelijkheden om dit meer bekendheid te geven in de diverse kanalen, waarbij deelname dan gewoon op de gebruikelijke wijze via het forum blijft plaatsvinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Berichtdoor josti » zo apr 04 2021 4:12 pm

Hoe meer deelnemers, hoe leuker voor de liefhebbers van dit draadje. Maar dat is- in ieder geval voor mij- geen doel van de maandopdracht. Die ligt in het onderwerp zelf en de uitdaging om elke maand met een thema bezig te zijn en er een mooi beeld bij te maken binnen de ruime interpretatie. De ene keer trekt een thema meer deelnemers dan de andere keer. Het is elke keer weer afwachten of een thema aanslaat bij de forumleden en of ze er iets moois van kunnen maken. Bekendheid geven aan de maandopdracht via de andere kanalen van de NCN kan in ieder geval interesse wekken van nieuwe deelnemers of van fotografen die geïnteresseerd zijn in het thema.

Voor "Staal" ben ik zelf twee dagen op stap geweest in een plaatselijke onderneming die trailers bouwt van staal. Materiaal te over (ik zal dat later in een apart draadje laten zien). Voor "Zonsondergang" is het elke dag afwachten of het iets kan worden... misschien ff met Bas Meelker bellen :wink: waar je moet zijn.

Voor de poll van deze maand, ben ik er nog niet uit. Ik vind meer dan de helft van de inzendingen erg mooi...
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Berichtdoor Karina2 » zo apr 04 2021 10:39 pm

Helemaal met je eens en ik doe om dezelfde reden mee.
Meer bekendheid zou kunnen leiden, tot meer deelnemers wat kan leiden tot nog meer diversiteit en inspiratie. Dat was eigenlijk mijn enige achterliggende gedachte.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Berichtdoor hans de wit » ma apr 05 2021 11:02 am

ben zelf nog niet zolang op dit gedeelte bezig maar het geeft voor mij een opdracht om na te denken hoe je het in gaat vullen.
door iedere keer een andere opdracht te krijgen moet je gaan nadenken wat zal ik doen en hoe ik het zal het doen.
vind dit leuk om gestuurd te worden naar bepaalde dingen die je anders niet zal doen.
dus voor een ieder mee doen is gewoon leuk en leerzaam.
groeten Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Berichtdoor Karina2 » ma apr 05 2021 12:34 pm

[emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Berichtdoor HeleenJanssenvanLoon » di apr 06 2021 5:22 pm

Karina2, zou je misschien kunnen vertellen wat we zien op jouw ingezonden foto?
HeleenJanssenvanLoon

Clublid
Berichten: 26


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Berichtdoor MarcoEos70D » di apr 06 2021 5:30 pm

Ik zie er twee (RVS) vorken op een spiegelende oppervlakte. Maar wellicht zie ik het helemaal verkeerd ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: MO maart 2021, Beoordelen foto's "Staal"

Berichtdoor Karina2 » wo apr 07 2021 1:06 pm

HeleenJanssenvanLoon schreef:Karina2, zou je misschien kunnen vertellen wat we zien op jouw ingezonden foto?
Hallo Heleen,

Wat leuk dat je dat vraagt.
Mijn insteek was een wat abstract beeld te maken. Uit de reacties begrijp ik dat dat deels gelukt is[emoji6]
Marco heeft het goed gezien. Het zijn inderdaad 2 (rvs) vorken die tegenover elkaar liggen met de tanden naar elkaar toe. Daar bovenop ligt een lepel met de bolle kant naar beneden, zodat daarin de reflectie van de tanden van de vorken zichtbaar is.
Het geheel rust op een zwarte perspex-plaat die aan de zijkanten rust op een stapel boeken, waardoor er ruimte onder de plaat is om het onderwerp met een losse flitser te belichten.
Het onderwerp wilde ik maar summier belichten omdat het me vooral om het lijnenspel van het geheel ging. Daarnaast was de opzet om niet direct op het eerste gezicht heel duidelijk te maken wat het onderwerp precies was. Een soort "raad het plaatje" en Marco had dat goed.[emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten