MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke fotograaf maakte de mooiste foto bij het thema 'Zonsondergang' en spreekt je het meest aan..?

Peiling eindigde op vr mei 21 2021 7:51 pm

EdvandeZilver
0
Geen stemmen
Nikkormaat
0
Geen stemmen
ErikReijnders
0
Geen stemmen
Tony D
5
19%
Richard
2
8%
josti
1
4%
hans de wit
1
4%
Snoepjess
1
4%
Annette
5
19%
bcvthul
6
23%
Belinda
0
Geen stemmen
henkk
2
8%
HeleenJanssenvanLoon
3
12%
Ronald53
0
Geen stemmen
weimaraner
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 26

Onderwerp:

MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Berichtdoor josti » za mei 01 2021 7:51 pm

Dag allemaal,

Hierboven de poll voor de foto's van de maandopdracht van april 2021 met als onderwerp "Zonsondergang".
Deze maand zijn er zestien foto's geplaatst. Eén foto bevatte geen exif-gegevens en doet dus niet mee. Ik heb de bewuste foto verwijderd (en de maker een pb gestuurd) zodat er geen misverstand kan ontstaan. Het was een niet al te moeilijk onderwerp maar het aantal zonsondergangen in april was wat magertjes. Desondanks toch een mooi aantal prachtige foto's! Dank voor jullie inspanning en deelname. Bekijk en beoordeel de foto's. Breng daarna je stem uit op de foto die jij het beste vindt. Je mag je stem motiveren, maar dat is niet verplicht. Sommige leden doen dit liever niet omdat ze dan beïnvloed worden, maar wat mij betreft wordt het draadje dan boeiender.
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 mei 2021 ongeveer 19.45 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "Zonsondergang" vind je hier.
De winnende foto's van 2021 zullen na afloop van de polls in dit draadje verschijnen.
De foto's die de maandopdrachten van 2017, 2018, 2019 en 2020 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017, 2018, 2019 en 2020.
En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Berichtdoor ErikReijnders » ma mei 03 2021 7:57 pm

gaat lekker gelijk op zes stemmen en zes verschillende keuzes. .
Nikon Coolpix a1000 Nikon D800, www.erikreijnders.nl
Gebruikersavatar
ErikReijnders

Clublid
Berichten: 97


Locatie: Heemskerk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Berichtdoor hans de wit » di mei 04 2021 4:31 pm

Annette krijgt mijn stem omdat deze de zonsondergang goed weergeeft.
maar zoals altijd blijft het moeilijk kiezen tussen zoveel verschillende foto's.
groeten Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Berichtdoor Boem » di mei 04 2021 5:45 pm

Henk krijgt mijn stem omdat-ie me net voor was.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Berichtdoor Karina2 » di mei 04 2021 11:24 pm

Grappig, mij verging het ook zo. Min of meer hetzelfde idee, maar dan met het huis vd overburen, maar ik vind Henks uitvoering mooier. Met recht een dag met een gouden randje geweest[emoji4]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Berichtdoor Nikkormaat » di mei 04 2021 11:48 pm

Mijn stem gaat naar Josti. De insteek van triple energy vind ik leuk gevonden. Mijn andere opties waren de foto van Snoepjes vanwege de moeilijkheidsgraad en die van Bcvthul vanwege de eenzame wandelaar. Jammer van de tractor.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Berichtdoor EdvandeZilver » wo mei 05 2021 11:18 am

Nikkormaat schreef:Mijn stem gaat naar Josti. De insteek van triple energy vind ik leuk gevonden. Mijn andere opties waren de foto van Snoepjes vanwege de moeilijkheidsgraad en die van Bcvthul vanwege de eenzame wandelaar. Jammer van de tractor.

Jammer van die tractor?
Juist niet. Als je goed kijkt vervult die tractor een essentiële rol in deze mooie opname. Kijk eens naar de wolk opwaaiend stof die hij achter laat tussen de bomen, en hoe mooi dit opgelicht wordt door de ondergaande zon.
Beert Chris heeft naar mijn idee het perfecte moment gekozen.
Mijn stem gaat naar deze foto.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Berichtdoor Nikkormaat » wo mei 05 2021 11:22 am

Zo zie je maar weer. Zoveel mensen dus evenzoveel smaken :)
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Berichtdoor josti » wo mei 19 2021 11:30 pm

Lastige keuze deze maand: ik vind een vijftal zonsondergangen mooi en daartussen weinig verschil. Elk van deze heeft iets speciaals: de zee, de molens, de rietkraag, de palen en de bomen. Uiteindelijk voor de foto van Richard gekozen vanwege het mooie tegenlicht in de rietkraag.

Voor de late beslissers: tot en met aanstaande vrijdag kan je nog stemmen op je favoriete foto...
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Berichtdoor Karina2 » do mei 20 2021 2:03 pm

Met je eens Jos, dat het een lastige keuze is deze maand. Ik pak er een paar uit:
Nikkormaat vind ik de meest origineel bedachte foto. Voor mij was dat beeld helemaal af geweest, wanneer het gebouw zelf zou afsteken tegen een lucht met het licht van de ondergaande zon, maar dat is misschien helemaal niet mogelijk. Ook de invalshoek van Henk vind ik leuk gevonden. Ik was zelf ook aan het kijken naar die optie, maar bij jou pakt het beter uit dan bij wat ik voor ogen had. Jos was ook een erg sterke kandidaat met het drieluik energie; goed gevonden en in beeld gebracht.

Tony's beeld vind ik heel sprekend, door de sfeer, de mensen, de vogels, de ruimte en openheid. Een heel sfeervol beeld, maar dat geldt voor veel inzendingen deze maand, o.a. die van Hans met zo'n enorm grote zon en harmonieuze kleuren. Het is duidelijk waar het om draait :wink: De harmonie in kleuren zie ik ook terug in het beeld van Heleen.
Richard geniet van een oplichtende rietkraag, ik ook, maar nog meer van de wolkenstructuur en het licht daar omheen.

Mijn stem is uiteindelijk gegaan naar de foto van Beert Chris. De manier waarop de zon het verstrengelde bomen-duo aanlicht heeft iets romantisch en geeft mooi de structuur weer, wat nog een extra 'zetje' krijgt door de strepen flarden bewolking in de lucht. De wandelaar tussen de bomen maakt het minder statisch en geeft een bepaalde dynamiek mee.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Berichtdoor Nikkormaat » do mei 20 2021 2:15 pm

Helaas kon ik die lucht inderdaad niet met licht van de zonsondergang voor elkaar krijgen, omdat ik noordwaarts moest fotograferen
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Berichtdoor Karina2 » do mei 20 2021 3:07 pm

Dan is dat inderdaad onmogelijk[emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Berichtdoor josti » za mei 22 2021 10:27 am

De stemming voor de foto van de maand april is voorbij en de foto van bcvthul kreeg de meeste stemmen. Daarmee wint Beert-Chris de maandopdracht van april 2021 met het thema ‘Zonsondergang’.
Van harte gefeliciteerd namens alle deelnemers en bekijkers van de maandopdracht :prost: .

@Beert-Chris: ik heb je inmiddels een pb gestuurd voor de afhandeling van de Maandopdracht van april.
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Berichtdoor Tony D » za mei 22 2021 10:51 am

Beert-Chris, gefeliciteerd. Het was nipt deze keer, maar je hebt met een fraaie foto gewonnen.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO april 2021, Beoordelen foto's "Zonsondergang"

Berichtdoor Maurice » za mei 22 2021 2:12 pm

Zonder de anderen tekort te willen doen, ben ik verbaasd over de uitslag van deze MO.

Er is slechts 26x gestemd, maar het beeld dat Ronald hier neerzet wordt met nul stemmen echt onder gewaardeerd. Uit de foto van Ronald blijkt dat de fotograaf aan het werk is gegaan, nagedacht heeft over de compositie (stapje rechts misschien nog), sluitertijd en nabewerking. Dat zie ik in mindere mate terug in de andere foto's die, niet vervelend bedoeld, iets meer regisserend van aard zijn.

Kortom voor wat het waard is; Ronald, je hebt een fraai beeld neergezet. :thumbup:
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten