MO mei 2021, Beoordelen foto's "Dauw"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Kies hieronder de mooiste foto bij het thema 'Dauw'.

Peiling eindigde op ma jun 21 2021 7:31 pm

Tony D
3
10%
w.wind
0
Geen stemmen
Annette
1
3%
Jacqueline Ermens
1
3%
Nikkormaat
3
10%
Ronald53
12
41%
josti
2
7%
swimmer
0
Geen stemmen
tim62
6
21%
Richard
0
Geen stemmen
henkk
1
3%
Karina2
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 29

Onderwerp:

MO mei 2021, Beoordelen foto's "Dauw"

Berichtdoor josti » di jun 01 2021 7:31 pm

Dag allemaal,

Hierboven de poll voor de foto's van de maandopdracht van mei 2021 met als onderwerp "Dauw".
Deze maand zijn er wat minder foto's dan gebruikelijk geplaatst. Heeft het vroege opstaan ons dan toch parten gespeeld :wink: . Ondanks dat hebben we voor de poll de keus uit een twaalftal mooie foto's! Dank voor jullie inspanning en deelname. Bekijk en beoordeel de foto's. Breng daarna je stem uit op de foto die jij het beste/mooiste vindt. Je mag je stem motiveren, maar dat is niet verplicht. Het maakt deze poll wel leuker en leerzamer.
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 juni 2021 ongeveer 19.30 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "Dauw" vind je hier.
De winnende foto's van 2021 zullen na afloop van de polls in dit draadje verschijnen.
De foto's die de maandopdrachten van 2017, 2018, 2019 en 2020 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017, 2018, 2019 en 2020.
En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2021, Beoordelen foto's "Dauw"

Berichtdoor bcvthul » di jun 01 2021 8:49 pm

Lastig kiezen dit keer, dubben tussen foto's van ronald, Tim en karina2. Foto van Jos is origineel maar ik vond het scherpstelpunt net niet goed.

Mijn stem is uiteindelijk naar die van ronald gegaan deze keer.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2021, Beoordelen foto's "Dauw"

Berichtdoor Henk » di jun 01 2021 10:28 pm

Ik ga voor de foto van tim62. Heb getwijfeld tussen de foto's van Ronald, Tim en Nikkormaat, maar de foto van Tim spreekt me toch het meest aan.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid a.i.
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO mei 2021, Beoordelen foto's "Dauw"

Berichtdoor Tony D » wo jun 02 2021 10:17 pm

Ik twijfel tussen de foto’s van Jacqueline en tim62. Beide zijn ook duidelijk echt gaan dauwtrappen!
Uiteindelijk vind ik de bijzondere dauw op die rups toch wel heel apart, dus tim62 krijgt mijn stem (Mag ik niet een half punt aan beide foto’s geven?)

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO mei 2021, Beoordelen foto's "Dauw"

Berichtdoor josti » ma jun 07 2021 11:44 pm

Haha, helaas Ton, dat is niet mogelijk. Dank voor je motivatie!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2021, Beoordelen foto's "Dauw"

Berichtdoor josti » ma jun 07 2021 11:50 pm

Ik kreeg net een berichtje van Teun (tim62) dat zijn foto in het draadje niet meer zichtbaar is. Gelijk gecheckt en de foto is inderdaad nu niet rechtstreeks zichtbaar. De link naar de foto doet het wel. Dus als je de foto's bekijkt om te stemmen, klik dan even op de link bij Teuns foto om hem te kunnen zien. Teun en ik zijn bezig om te bekijken waar dat aan ligt. Hopelijk is hij snel weer zichtbaar. Kenners van 500px die kunnen helpen, mogen mij en/of Teun een pb sturen.

Edit; met dank aan Ed van de Zilver :thumbup: is de foto weer zichtbaar
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2021, Beoordelen foto's "Dauw"

Berichtdoor Nikkormaat » za jun 12 2021 5:05 pm

Ik heb drie favorieten. De foto van Ronald53 vind ik bijzonder knap door de waanzinnige scherpte, maar laat daardoor voor mij te weinig voor mijn verbeelding over. De foto van swimmer vind ik boeiender mijn ogen blijven rond kijken, jammer dat het kader rechts zo ruim is. Bij de foto van Tim62 blijf ik ook rondkijken. Ik had hem liever in portretstand gezien, maar hij wint vanwege de mooie kleuren.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO mei 2021, Beoordelen foto's "Dauw"

Berichtdoor josti » do jun 17 2021 6:08 pm

Voor mij ging de keus tussen de foto's van Jacqueline vanwege de echte ochtendsfeer (dauw is wat minder zichtbaar), Nikkormaat vanwege de kleur en de details van de minuscule dauwdruppeltjes en de foto van tim62 die ik een mooie sfeer vind hebben en waarbij die fijne dauwdruppels ook goed zichtbaar zijn.
@Beert-Chris; kan mij voorstellen dat je het scherpstelpunt bij mijn foto niet goed vindt, maar het was voor mij de beste keuze om de mier zo veel mogelijk scherp te krijgen. Meer zonnedauwdruppels scherp, gaf een onscherpe mier en dan vind ik de foto minder fraai.

Mijn keus is uiteindelijk de foto van Nikkormaat geworden.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2021, Beoordelen foto's "Dauw"

Berichtdoor josti » zo jun 20 2021 1:36 pm

Twintig juni vandaag, dus nog even om je stem uit te brengen op je favoriete foto bij het thema 'Dauw'. Morgenavond rond half acht sluit de poll. De strijd lijkt gestreden, maar je weet het nooit aan het eind van de poll. Zo te zien kunnen er nog wel wat stemmen bij deze maand.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2021, Beoordelen foto's "Dauw"

Berichtdoor Ronald53 » ma jun 21 2021 7:23 pm

Mijn top 3: Tim62, Josti en Nikkormaat.
Josti verdient mijn credits vanwege de originele invulling van het thema, maar ook ik heb moeite met het scherpstelpunt. De mier trekt mijn aandacht, maar ik zit continue te twijfelen: Is-ie nou scherp of niet? Waarschijnlijk van beide een beetje. Ik denk dat de scherpte een fractie dichter bij de camera zou moeten liggen. Maar dan wordt de associatie wellicht weer meer "mier" dan "zonnedauw". Lastig wel, voor mij althans. Ik vind wel dat de foto lekkere kleurcontrasten heeft, en een mooie bokeh.
De foto van Nikkormaat sluit in elk geval wel heel goed aan bij het thema. Er zijn aardig wat dauwdruppels zichtbaar, maar om één of andere reden springen ze voor mij net niet voldoende uit het beeld, ik heb dat sprankelijker gezien. En dat is wel een beetje het probleem van dit onderwerp: Het is al heel vaak gefotografeerd. Ook ik had aanvankelijk het plan om een foto van een bedauwde uitgebloeide paardenbloem te maken, maar had het goede moment nog niet getroffen. Dat Nikkormaat mij net voor was, was voor mij overigens geen reden om hem dan mijn stem te geven.
De foto van tim62 vind ik heel verrassend. Leuke keuze van het onderwerp, de associatie met dauw is voor mij sterker dan de associatie met rups, prima dus, en ik vind de achtergrond echt prachtig. Die stengel, spriet of takje vind ik wel een storend element. Maar ik zie zo 1-2-3 niet hoe je daar verbetering in zou kunnen brengen.
Uiteindelijk is mijn stem naar tim62 gegaan.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO mei 2021, Beoordelen foto's "Dauw"

Berichtdoor josti » di jun 22 2021 11:00 am

De stemming voor de foto van de maand mei is alweer voorbij en de foto van Ronald53 kreeg de meeste stemmen. Daarmee wint Ronald de maandopdracht van mei 2021 met het thema ‘Dauw’.
Van harte gefeliciteerd namens alle deelnemers en bekijkers van de maandopdracht :prost: .

@Ronald: ik heb je inmiddels een pb gestuurd voor de afhandeling van de Maandopdracht van mei.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mei 2021, Beoordelen foto's "Dauw"

Berichtdoor Ronald53 » di jun 22 2021 7:56 pm

Bedankt Jos :prost:, en ook een bedankje aan iedereen die heeft meegedaan en heeft meegestemd. En natuurlijk een extra bedankje aan de personen die op mijn dauwfoto hebben gestemd.....
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten