MO oktober 2021, Beoordelen foto's "Herfstgevoel"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto geeft het 'Herfstgevoel' goed weer en vind jj de beste?

Peiling eindigde op zo nov 21 2021 4:56 pm

SandorGora
3
7%
Richard
0
Geen stemmen
Tony D
0
Geen stemmen
Nikkormaat
0
Geen stemmen
Gerrit
2
4%
wim hoppenbrouwers
0
Geen stemmen
ErikReijnders
0
Geen stemmen
josti
4
9%
henkk
1
2%
hans de wit
0
Geen stemmen
jan24
0
Geen stemmen
Caroline
1
2%
w.wind
1
2%
a3aanw
11
24%
Brutus
1
2%
Jacqueline Ermens
3
7%
paulhubens
9
20%
FloraBean
1
2%
Belinda
0
Geen stemmen
Karina2
7
16%
jan
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 45

Onderwerp:

MO oktober 2021, Beoordelen foto's "Herfstgevoel"

Berichtdoor josti » ma nov 01 2021 4:56 pm

Dag allemaal,

De maand is weer voorbij dus is hier de poll voor de maandopdracht van oktober 2021 met het thema 'Herfstgevoel'. Er zijn deze maand eenentwintig foto's geplaatst die allemaal meedingen voor de foto van de maand (de foto van Nikkormaat heb ik via een pb gecheckt). Oktober bood veel inspiratie voor het herfstgevoel; het was nat, koud, somber, winderig, zacht, zonnig en kleurrijk. Jullie kozen voor veel verschillende invalshoeken. Dat maakt het stemmen weer niet eenvoudig. Alle deelnemers dank voor jullie inspanning en deelname. Bekijk en beoordeel de foto's (let op; er zijn weer twee pagina's). Breng daarna je stem uit op de foto die jij het beste/mooiste vindt. Je mag je stem zoals altijd motiveren, niet verplicht maar leuk en leerzaam voor de makers van de foto's.
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 november 2021 ongeveer 17.00 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "Herfstgevoel" vind je hier.
De winnende foto's van 2021 zullen na afloop van de polls in dit draadje verschijnen.
De foto's die de maandopdrachten van 2017, 2018, 2019 en 2020 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017, 2018, 2019 en 2020.
En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2021, Beoordelen foto's "Herfstgevoel"

Berichtdoor Peter » do nov 04 2021 9:58 pm

21 stemmen, 160 keer bekeken
jammer hoor

Karina 2 gestemd, mooi bedachte compositie
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2021, Beoordelen foto's "Herfstgevoel"

Berichtdoor Tony D » do nov 04 2021 11:36 pm

Voor mij de foto van josti: zo zat ik zelf vanochtend ook op de fiets :(

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2777


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2021, Beoordelen foto's "Herfstgevoel"

Berichtdoor Karina2 » vr nov 05 2021 6:25 pm

Peter schreef:21 stemmen, 160 keer bekeken
jammer hoor

Karina 2 gestemd, mooi bedachte compositie


Wat leuk dat je dat aangeeft, Peter. Vooral omdat ik juist bij deze foto enorm heb lopen stoeien met de compositie: zwarte achtergrond, grijze, donkerblauwe of bruine? Leg ik er gevuld speculaas bij of chocolade, kies ik hazelnoten of kastanjes?(chocolade en kastanjes zijn het geworden als 'nootjes' kleurcontrast :wink:) Donkerblauw plaid of okergeel? Hoeveel items leg ik neer en vanaf welk standpunt ga ik fotograferen? Dat laatste vond ik misschien nog het allerlastigste. Er zijn dit keer qua compositie heel wat scenario's de revue gepasseerd. Dan is het dubbel zo leuk om te lezen dat de compositie je aanspreekt. Dank voor je feedback :)
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1577


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2021, Beoordelen foto's "Herfstgevoel"

Berichtdoor Henk » vr nov 05 2021 10:32 pm

Voor mij ook de foto van Karen (Karina2). Er zitten een paar hele fraaie herfstfoto's bij (Adriaan, Jacqueline) en ook de foto's van Sandor en Jos zijn heel herkenbaar, maar het gaat om herfstgevoel en dat is niet alleen triest weer of mooi weer, maar ook een combi met huiselijkheid en gezelligheid. Caroline probeert daar ook aan te refereren, maar de foto is te veel gearrangeerd, te netjes neergelegd en het standpunt is niet fijn. Bij Karen komt dat gevoel in mijn optiek het beste naar voren.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1732


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2021, Beoordelen foto's "Herfstgevoel"

Berichtdoor tim62 » zo nov 07 2021 6:31 pm

Veel verschillende invalshoeken, wat niet gek is met de woorden "herfst" en "gevoel" :) . Voor mij springen er twee foto's uit: die van Sandor omdat die het perspectief (gevoel) van de hond laat zien, en die van Josti vanwege het zwartwit beeld en de mooie compositie. Omdat de tuin er bij Sandor niet echt herfstig uitziet, kies ik voor de foto van Josti. Ook bij de overige foto's zitten mooie beelden, het idee van FloraBean met de vallende eikel vind ik creatief, maar de foto als geheel spreekt me niet genoeg aan. Misschien mooier om dat nog eens uit te werken in een bos met herfstkleuren!
Bekijk mijn foto's op ∞500px
tim62

Clublid
Berichten: 137


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2021, Beoordelen foto's "Herfstgevoel"

Berichtdoor Ronald53 » zo nov 07 2021 9:23 pm

De foto van Karen vind ik een zeer geslaagde. Mooie balans, zowel in kleur, scherpte/onscherpte en compositie. Dit geeft een lekker rustig beeld waarbij de herfstsfeer haast te proeven is. Wat mij betreft had die aan kop kunnen gaan, en niet de foto's van Adriaan en Paul (dat is nu de momentopname). Bij Adriaan zie ik veel minder van de zaken die ik juist bij de foto van Karen zie, hetgeen een voor mijn onrustig beeld oplevert. Bij de foto van Paul word ik teveel afgeleid door randverschijnselen: Kader en handtekening. Ik had de foto liever "kaal" willen beoordelen. Gaat mijn stem dan naar Karen? Nee, omdat het thema niet "herfst" of "herfstsfeer" is, maar "herfstgevoel", en dan komen wat mij betreft de foto's van Jos en Sandor het meest in aanmerking. De foto van Jos vind ik technisch heel fraai uitgevoerd, maar de foto van Sandor heeft voor mij het meest aan verhaal in zich: Het stoeltje is een aandenken aan het betere weer waarbij het lekker toeven was buiten, en de hond die waarschijnlijk denkt aan de zomer waarin de wandelingen ongetwijfeld langer waren dan ze de komende maanden zullen zijn. Prima shot Sandor, lekker sfeertje, belichting goed, zowel binnen als buiten, en goede keuze voor scherp/onscherp.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1576


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2021, Beoordelen foto's "Herfstgevoel"

Berichtdoor SandorGora » di nov 16 2021 10:49 pm

Hoera, m'n 1e punt sinds ik weer meedoe; dank Ronald53!
-
Dan nu mijn punt geven. De vorige opdracht was "Herfstsfeer", nu is het "Herfstgevoel".
Ik zie hele fraaie foto's die voor mij meer sfeer dan gevoel weergeven.
Was de vorige opdracht er niet geweest, was het me vast niet opgevallen.

Voor mijn kanshebbers schrap ik alle afbeeldingen die alleen sfeer weergeven
en voor mij geen enkele verwijzing naar enig gevoel hebben.
('t is maar een manier om tot een oordeel te komen, hoor)

Dan blijven de foto's van Karina2, Caroline, henkk, josti en TonyD staan.
En daarvan kies ik de foto van josti: daar zie ik een man die een en al gevoel uitstraalt.
Vriendelijke groet,
Sándor Góra
Gebruikersavatar
SandorGora

Forumlid
Berichten: 97


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2021, Beoordelen foto's "Herfstgevoel"

Berichtdoor Henk » wo nov 17 2021 8:27 pm

Leuk om te lezen hoe iedereen de foto's beoordeelt aan de hand van het thema met uitleg erbij. Alleen kleine correctie Sandor. Het vorige thema was niet herfstsfeer, maar herfstfruit. Maar maakt verder niet veel uit, je uitleg is helder :thumbup:
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1732


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2021, Beoordelen foto's "Herfstgevoel"

Berichtdoor josti » do nov 18 2021 4:50 pm

Een lastige keuze deze keer; ik zie veel fraaie foto's die het thema herfst weergeven en gemaakt vanuit het gevoel dat de fotograaf heeft. In dat kader scoren bij mij hoog;
a3aanw met de mooie kleuren ('Indian summer' maar een beetje een onrustige voorgrond en een krappe kadering)
w.wind met de vechtende herten (lekker met het opspattende zand)
jan24 met de zwam (ik heb een zwak voor dichtbij, helaas stoort de donkere tak links mij een beetje)
wim hoppenbrouwers (fijne details, ook zonder brilletje)
Jacqueline Ermens en Belinda met hun fraaie kleuren in het bos

Daarnaast zie ik twee foto's (SandorGora en josti) die het herfstgevoel van de geportretteerde weergeven, mens of dier. Beiden fraai (bij die chagrijnige man ben ik natuurlijk bevooroordeeld :lol: ) en geheel niet op elkaar lijkend. Op jezelf stemmen is geen optie dus dan is het één tegen allen. Voor mij is het gevoel van een ander weergeven een mooiere invulling van het thema en dus gaat mijn stem deze maand naar de foto van SandorGora.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2021, Beoordelen foto's "Herfstgevoel"

Berichtdoor FloraBean » vr nov 19 2021 7:37 pm

tim62 schreef: Ook bij de overige foto's zitten mooie beelden, het idee van FloraBean met de vallende eikel vind ik creatief, maar de foto als geheel spreekt me niet genoeg aan. Misschien mooier om dat nog eens uit te werken in een bos met herfstkleuren!


Deze heb ik in onze tuin gemaakt. We wonen in een straat met veel hoge eiken. Daar vallen heel veel eikels uit. Ik heb er ook wel eens op m'n kop gehad. In maand oktober nodigen we eigenlijk nooit iemand uit, die met de auto komt, omdat we weten dat die auto gegarandeerd een paar deukjes van vallende eikels op loopt. Een vallende eikel roept bij mij dus een gevoel op.
----------

Ik heb 1 stem! Das lief, thanks!

Zelf heb ik op de foto van paulhubens gestemd. Ik kan me indenken in het bos te lopen en dan te genieten van de zonnestralen die tussen de verkleurde bladeren door schijnen en warmte geven. Dat is een veel mooier gevoel, dan die vallende eikel.
Gebruikersavatar
FloraBean

Webredactie
Berichten: 57


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2021, Beoordelen foto's "Herfstgevoel"

Berichtdoor SandorGora » vr nov 19 2021 7:45 pm

Henk schreef:... kleine correctie Sandor. Het vorige thema was niet herfstsfeer, maar herfstfruit....

Ai :oops: , dank voor de correctie, Henk.
De wijze van beoordelen bedenk ik meestal tijdens wandelingen met de hond.
Dan heb ik geen pc of wat ook bij de hand, dus ik verzin er blijkbaar lustig op los...
Maar inderdaad: het onderscheid tussen herfstsfeer en herfstgevoel vind ik van belang.
Vriendelijke groet,
Sándor Góra
Gebruikersavatar
SandorGora

Forumlid
Berichten: 97


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2021, Beoordelen foto's "Herfstgevoel"

Berichtdoor josti » vr nov 19 2021 10:16 pm

Er wordt al lekker veel gestemd en we hebben nog enkele dagen…. dus wil je je favoriete foto nog omhoog stemmen; tot en met zondag ongeveer 17.00 uur heb je nog de tijd. Doen :thumbup:
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2021, Beoordelen foto's "Herfstgevoel"

Berichtdoor josti » ma nov 22 2021 10:23 am

De stemming voor de foto van de maand oktober is weer voorbij en de foto van a3aanw ontving de meeste stemmen. Daarmee wint a3aanw de maandopdracht van oktober 2021 met het thema ‘Herfstgevoel’.
Van harte gefeliciteerd namens alle deelnemers en liefhebbers van de maandopdracht :prost: .

Ik heb je inmiddels een pb gestuurd voor de afhandeling van de Maandopdracht van oktober.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten