MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto bij het thema 'Vaag' vind jij de beste?

Peiling eindigde op di dec 21 2021 4:45 pm

Richard
1
3%
ErikReijnders
0
Geen stemmen
SwederD70
2
6%
jan24
0
Geen stemmen
Tony D
1
3%
SandorGora
3
8%
wim hoppenbrouwers
3
8%
henkk
2
6%
paulhubens
1
3%
René S64
2
6%
MarcoD750
0
Geen stemmen
Caroline
4
11%
a3aanw
2
6%
Frans Martens
2
6%
Karina2
10
28%
Belinda
0
Geen stemmen
Jacqueline Ermens
1
3%
josti
2
6%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Onderwerp:

MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor josti » wo dec 01 2021 4:45 pm

Dag allemaal,

Het is alweer december dus is het tijd voor de poll voor de maandopdracht van november 2021 met het thema 'Vaag'. Er zijn deze maand twintig foto's geplaatst. Twee daarvan voldoen niet aan de voorwaarden en zijn dus verwijderd. De overige achttien dingen mee voor de prestigieuze titel 'foto van de maand'. Het thema van november bood volop gelegenheid om je creativiteit de vrije loop te laten. En dat hebben jullie gedaan! Alle deelnemers daarom dank voor jullie inspanning en deelname. Er staan weer heel verschillende foto's in de poll klaar om door jullie beoordeeld te worden. Dat maakt het stemmen ook deze maand weer niet eenvoudig. Bekijk en beoordeel de foto's (let op; er zijn weer twee pagina's). Breng daarna je stem uit op de foto die jij het beste/mooiste vindt. Je mag je stem zoals altijd motiveren, niet verplicht maar leuk en leerzaam voor de makers van de foto's.
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 december 2021 ongeveer 16.30 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "Vaag" vind je hier.
De winnende foto's van 2021 zullen na afloop van de polls in dit draadje verschijnen.
De foto's die de maandopdrachten van 2017, 2018, 2019 en 2020 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017, 2018, 2019 en 2020.
En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor Ronald53 » wo dec 01 2021 5:36 pm

Een lastig thema dit keer. Wat is vaag? Voor mij is dat niet een foto met veel onscherpte die vervolgens wel mooi scherp is op het onderwerp. Dat vind ik een foto waarin goed gebruik is gemaakt van scherptediepte, om zo de aandacht naar het onderwerp te trekken, en dan heb ik geen associatie met "vaag". Dus vallen er voor mij al aardig wat foto's af, waarvan een paar wél heel mooie foto's zijn, naar mijn smaak dan. Zoals die van Karina en Jos. Dan zijn er een paar opnamen waarbij je moet raden wat er nou eigenlijk gefotografeerd is. Die voldoen naar mijn smaak dan weer wel aan het thema, maar daarvan is er maar één die mij kan boeien, die van henkk, met ICM kun je mooie abstracte beelden maken. Toch krijgt hij niet mijn stem. De foto van Tony D zou ik graag wat lichter willen zien, met meer contrast tussen bomen en de gebouwen. Hier lijkt eerder sprake van smog dan van nevel. Jammer, want met die kale bomen op de voorgrond en de nevelige maar strakke gebouwen daar ver achter is denk ik een mooiere plaat te maken. De foto van a3aanw is bijzonder sfeervol, en met name in de achtergrond ook vaag. Maar naar mijn smaak schort er iets aan de compositie. Ik zou links wat meer willen zien, en rechts wat minder. Of, als we bij deze foto willen blijven: Ik zou rechts een deel weghalen en het 3:2 formaat verlaten.
Bij de foto van SandorGora had ik wel meteen de Wauw-Erlebnis. Het onderwerp is de tekenende hand, en juist die is vaag gehouden. De achtergrond is veel minder onscherp, misschien zelfs scherp, dat vind ik lastig vast te stellen. Deze combinatie van scherp/onscherp past prima bij het thema en de zachte kleuren werken voor mij heel goed.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor schilder » wo dec 01 2021 7:39 pm

Sterk moeten twijfelen welke van de 2 de beste is
Toch gekozen voor de foto
Moeilijk dit maal want er waren er meer die het konden worden
Eind van de maand weten we het😱
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor Ronald53 » wo dec 01 2021 8:44 pm

schilder schreef:Sterk moeten twijfelen welke van de 2 de beste is
Toch gekozen voor de foto
Moeilijk dit maal want er waren er meer die het konden worden
Eind van de maand weten we het😱
Dit vind ik een wat vage reactie :lol: . Kun je iets duidelijker zijn? Welke 2? En wat was je keuze?
Oh, en aan het eind weten we wie de meeste stemmen heeft gekregen. Dat hoeft niet de beste te zijn.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor schilder » wo dec 01 2021 9:50 pm

Ronald53 schreef:
schilder schreef:Sterk moeten twijfelen welke van de 2 de beste is
Toch gekozen voor de foto
Moeilijk dit maal want er waren er meer die het konden worden
Eind van de maand weten we het😱
Dit vind ik een wat vage reactie :lol: . Kun je iets duidelijker zijn? Welke 2? En wat was je keuze?
Oh, en aan het eind weten we wie de meeste stemmen heeft gekregen. Dat hoeft niet de beste te zijn.
Groet,
Ronald



Je kan pas zien hoe de standen zijn als je gestemd hebt,
normaal zie ik gelijk wat de beste is voor mij, deze wint niet altijd
eind van de maand weet ik of mijn gekozen foto ook gewonnen heeft!!
maar ik geef geen richting aan om niemand te beïnvloeden
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor MarcoEos70D » do dec 02 2021 9:15 am

Phoe, lastig kiezen dit keer. Het thema is "vaag". Ik zie best wat foto's waarbij het niet zozeer om vaagheid gaar, maar om scherptediepte of gewoon onscherpte/ beweging. Dat appeleert niet aan het thema voor mij.

Ik vind de foto van SanderGora heel mooi én passend bij het thema, maar toch krijgt die niet mijn stem. Mijn stem gaat naar FransMartens, omdat die een op het oog heel simpele foto heeft gemaakt met klassieke techniek, en daarbij voor mij het thema perfect heeft geraakt.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor jan24 » do dec 02 2021 2:55 pm

schilder schreef:maar ik geef geen richting aan om niemand te beïnvloeden

Mijn idee, heb dit al eerder geuit als puntje van kritiek, het onderbouwen van je keuze tijdens de stemronde kan van invloed zijn op andermans keuze.
Het onderbouwen na de uitslag kan daarentegen leerzaam zijn, waar let ik mogelijk een volgende keer op bij mijn keuze(s).
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor Tony D » do dec 02 2021 6:54 pm

Lastig dit keer.
Foto’s met een beperkte scherptediepte vind ik minder bij het thema passen: meer wazig en onscherp dan vaag. Daarbij vind ik de uitwerking van Karina2 wel mooi: ook het scherpe deel van de foto is vervagend.
Lang getwijfeld tussen de inzending van josti en van henkk. Bij josti’s foto is juist door de beweging het scherpste deel van de foto weer vaag, precies tegrngesteld aan een kleine scherptediepte kun je zeggen. De foto van henkk is onopzettelijk vaag en heeft daar een mooi verhaal bij.
Daarom kies ik toch voor henkk.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor josti » do dec 02 2021 7:35 pm

jan24 schreef:
schilder schreef:maar ik geef geen richting aan om niemand te beïnvloeden

Mijn idee, heb dit al eerder geuit als puntje van kritiek, het onderbouwen van je keuze tijdens de stemronde kan van invloed zijn op andermans keuze.
Het onderbouwen na de uitslag kan daarentegen leerzaam zijn, waar let ik mogelijk een volgende keer op bij mijn keuze(s).


Zoveel hoofden, zoveel zinnen; voor mij verdiept het juist en de visie die iemand hier geeft op een foto zou ik misschien zelf niet ontdekt hebben. Beïnvloeding op een positieve manier vind ik dat. Of ik daardoor op een andere foto kom om op te stemmen, is mogelijk maar ik kan ook bij mij eigen standpunt blijven uiteraard.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor tim62 » do dec 02 2021 7:40 pm

@ Schilder en Jan24: het commentaar van anderen is pas te lezen nadat je zelf gestemd hebt (toch? of zie ik iets over het hoofd?). Van beïnvloeding van de stemming is daarom volgens mij geen sprake. Ik vind het juist boeiend en inspirerend om direct te lezen waarop andere forumleden hun keuze baseren!
Bekijk mijn foto's op ∞500px
tim62

Clublid
Berichten: 135


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor Richard » do dec 02 2021 7:54 pm

Tekst is altijd te zien.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor tim62 » do dec 02 2021 8:01 pm

Vaag is voor mij niet per se scherp/onscherp. Ik heb vooral gekozen op het gevoel dat de foto's me gaven (zou ik deze foto aan de muur willen :) ). Mijn keuze ging tussen Henkk, Caroline en Frans Martens. Het verhaal van Henkk is mooi en toevallig met het thema "vaag" als maandopdracht, en het levert een kleurrijke foto op. Maar Caroline en Frans zijn zelf aan de slag te gaan, en dat telt voor mij extra. Ik vind de foto van Frans mooi in zijn eenvoud, maar de dynamiek van de foto van Caroline spreekt me net iets meer aan. Zij krijgt mijn stem voor deze maand.
Bekijk mijn foto's op ∞500px
tim62

Clublid
Berichten: 135


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor tim62 » do dec 02 2021 8:02 pm

@ Richard: dat is mij dan nooit opgevallen :) Ik dacht dat ik eerst moest stemmen om de tekst te zien. Keek niet verder dan mijn neus lang was dus. Ik houd die er overigens wel in: eerst mijn eigen keuze maken en dan kijken wat anderen ervan vinden.
Bekijk mijn foto's op ∞500px
tim62

Clublid
Berichten: 135


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor ErikReijnders » vr dec 03 2021 7:13 pm

Ben het met een aantal opmerkingen eens. door direct te roepen in een reactie dat jij dit of dat niet zo bij het thema vind passen beinvloed je waarschijnlijk anderen. zeker als anderen twijvelen die zullen dan wellicht denken "daar zit wat in" ik vond de keuze ook moeilijk. wie mijn werk kend weet dat ik geen bezwaar heb tegen onscherpte in een foto. een vaag gebied dat door de kijker ingevuld kan worden of zoalsmijn inzending dat zo voor zig spreekt dat het niet scherp in beeld hoeft. vaag dus. iets scherp in beeld vind ik zelf mooi. een ander kan denken dat het allemaal vaag moet zijn of zoals de foto in de stal . daar is de situatie vaag te noemen. kortom een moeikijke opdracht en een moeilijke keuze.
Nikon Coolpix a1000 Nikon D800, www.erikreijnders.nl
Gebruikersavatar
ErikReijnders

Clublid
Berichten: 98


Locatie: Heemskerk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor josti » vr dec 03 2021 7:38 pm

Uit het (digitale) woordenboek:

vaag = iets wat niet duidelijk is, niet scherp omlijnd
Synoniemen = onduidelijk, wazig
Verwante begrippen = onbestemd, onnauwkeurig, wollig

Als het zo nog niet duidelijk is :lol: .... ook deze maandopdracht mocht iedereen ruim interpreteren. Gezien de verschillende inzendingen is daar dankbaar gebruik van gemaakt. Je mag natuurlijk zeggen dat het een foto voor jou niet 'vaag' is. Maar dan heeft de fotograaf waarschijnlijk een andere invulling aan het begrip 'vaag' gegeven. Hopelijk bijt niemand zich vast in zijn of haar eigen gelijk en heeft iedereen het vermogen om andere interpretaties te zien en te waarderen. Daar mag het dan mee eens zijn en je mening bijstellen of juist niet. Persoonlijk leer ik veel van de beoordelingen van de foto's.
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten