MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto bij het thema 'Vaag' vind jij de beste?

Peiling eindigde op di dec 21 2021 4:45 pm

Richard
1
3%
ErikReijnders
0
Geen stemmen
SwederD70
2
6%
jan24
0
Geen stemmen
Tony D
1
3%
SandorGora
3
8%
wim hoppenbrouwers
3
8%
henkk
2
6%
paulhubens
1
3%
René S64
2
6%
MarcoD750
0
Geen stemmen
Caroline
4
11%
a3aanw
2
6%
Frans Martens
2
6%
Karina2
10
28%
Belinda
0
Geen stemmen
Jacqueline Ermens
1
3%
josti
2
6%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor SandorGora » vr dec 03 2021 9:53 pm

"Euh? Vaag, wat moet ik daar nou mee?"
Nou, aan de foto's te zien wisten we er wel raad mee. Mooi om te zien. Lastig om te kiezen.

Toen de opdracht kwam, heb ik eens opgezocht wat het woord "vaag" allemaal kan betekenen. En dat is nogal wat, tot klap ("oorvijg" aan toe) en in de agrarische sector kan vaag ook nog iets zeggen over "de vetheid van de grond, de vruchtbaarheid ten gevolge van de bemesting." Wat dat betreft mogen de koeien in de stal van MarcoD750 zeker meedoen.

In het begin van de maand zag ik 's morgens een prachtig mistig landschap. Maar geen camera bij me. Dus de hele maand gewacht op nog zo'n ochtend. Die kwam er niet, het was hier in het westen vooral een schemerige en natte november.

Mijn punt gaat naar a2aanw, die "mijn" foto wel wist te maken!
Vriendelijke groet,
Sándor Góra
Gebruikersavatar
SandorGora

Forumlid
Berichten: 97


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor Tony D » za dec 04 2021 9:34 am

Sandor, door die natte november kon ik wel mijn panorama van de vage skyline van Rotterdam maken.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor josti » zo dec 19 2021 3:48 pm

Nog twee dagen en we weten welke foto met de eer gaat strijken... Op dit moment is de foto van Karina2 duidelijk favoriet. Maar aan het eind van de poll weet je het nooit.... Heb je nog niet gestemd... je hebt nog tot aanstaande dinsdagmiddag 21-12 de tijd om je favoriete foto te kiezen.

Voor mij ging het deze maand om vijf foto's. In willekeurige volgorde:
De 'zoomfoto' van Caroline; altijd een leuk effect en deze vind ik ook goed gelukt. Nog net in het midden duidelijk wat het is maar voor de rest is vaagheid troef.
De hortensia van Karina2; mooie kleuren en het thema op verschillende manieren in beeld gebracht. Een heerlijk zachte sfeer in de foto. Het 'nervenskelet' had van mij iets meer naar rechts gemogen.
De meest vage foto van Richard; vaag in scherpte en in de zin van 'waar kijk ik naar'. Het beeld blijft mij intrigeren, steeds zie ik er wat anders in. De foto 'klopt' qua compositie. Misschien rechts iets oplichten. Ik ben zeer benieuwd wat het nu echt is.
'De hand' van SandorGora; toen ik deze zag, dacht ik gelijk wauw... Mooi gevonden en in beeld gebracht. De zachte pastelkleuren voegen wat toe en het blauw komt weer mooi terug in de kwast.
Dan het mooie mistige landschap van a3aanw; een klassiek beeld van een waterlandschapje dat z'n vaagheid dankt aan de mist. Mooie kleuren en een dito verstilde sfeer. De compositie zit ook goed in elkaar. Misschien nog iets meer inzoomen om iets van het gras kwijt te raken.

Na lang wikken en wegen krijgt de foto van Richard mijn stem. Het lijkt misschien in eerste instantie een onbeduidend beeld, maar als ik er langer naar kijk, is het er ook een die niet zou misstaan aan de muur.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor Caroline » zo dec 19 2021 4:25 pm

Vaag vond ik een lastige opdracht. Er kan heel verschillend over gedacht worden. De foto van Tony D vind ik mooi, omdat het een natuurlijke weergave is van een grijze dag met contouren van de skyline van de stad.
Caroline

Forumlid
Berichten: 14


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor josti » zo dec 19 2021 4:43 pm

Caroline schreef:…..Er kan heel verschillend over gedacht worden…..
Dat maakt de maandopdracht zo leuk :) :door de ruime interpretaties zie je allerlei mooie beelden. Vaak ook invalshoeken waar je zelf helemaal niet aan gedacht had.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor Karina2 » zo dec 19 2021 5:43 pm

Sluit ik me helemaal bij aan, was ook de reden waarom ik voor thema 'vaag' heb gekozen. Ik begrijp dat het best een lastige opdracht is, maar ik hoopte hiermee op een grote diversiteit aan beelden en invalshoeken en gezien de opbrengst is dat ook goed gelukt. Dus wat mij betreft sowieso bonuspunten voor iedereen die de moeite heeft genomen om er iets bij te bedenken en in te zenden! :-)
Ook jouw invalshoek vond ik een erg leuke en zeer geslaagde, Caroline.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor Caroline » zo dec 19 2021 6:08 pm

Josti en Karina wat en leuke reactie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Caroline

Forumlid
Berichten: 14


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor Karina2 » di dec 21 2021 1:30 pm

Heel leuk om zoveel verschillende invalshoeken te zien van het thema 'vaag'! Ik pik er een paar uit, omdat ik begrepen heb dat sommigen het fijn vinden om feedback te hebben.
De opening van dit thema door Richard vond ik al gelijk een pakkend beeld en intrigeert me nog steeds. Er zit een mooie diepte in die me het beeld intrekt en me steeds weer doet afvragen wat ik nu eigenlijk zie. Dat geldt ook voor de foto van SwederD70. Ondanks de hint in de tekst, weet ik nog steeds niet waar ik naar kijk.
De skyline van Rotterdam vind ik een leuke interpretatie, maar had wat mij betrof aan compositie gewonnen door voor minder panorama te kiezen, door circa 1/3e deel van rechts weg te laten en misschien belichting en contrast iets ophogen. Kortom als onderwerp heel leuk gevonden, maar had denk ik door net iets andere keuzes in de uitvoering aan kracht kunnen winnen, wat mij betreft, want het blijft natuurlijk een puur persoonlijk iets. De beelden van Wim en Rene vind ik juist qua compositie weer heel mooie beelden. Totaal verschillend, maar beide mooi qua kleuren en balans. De foto van Caroline springt er voor mij uit qua dynamiek. Een techniek die zich zeker voor dit onderwerp heel goed leent en zeer geslaagde uitvoering.
Na toch best wel wat wikken en wegen is mijn stem naar SwederD70 gegaan. Ik weet niet wat het is, maar de dynamiek in de compositie samen met de kleurcombi van blauw en zwart met daarin de kleine lichtweerkaatsingen vind ik heel sprekend en een boeiend beeld opleveren.

PS: Zowel van Richard als SwederD70 zou ik het leuk vinden als jullie na de sluitingstermijn willen aangeven wat het nou precies is wat jullie gefotografeerd hebben...
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor josti » wo dec 22 2021 9:43 am

De stemming voor de foto van de maand november is weer voorbij. Deze maand was de foto van Karina2 vanaf het begin jullie favoriet. Uiteindelijk ontving deze mooie foto dan ook meeste stemmen. Daarmee wint Karina2 de maandopdracht van november 2021 met het thema ‘Vaag’.
Van harte gefeliciteerd namens alle deelnemers en liefhebbers van de maandopdracht :prost: .

Ik heb je inmiddels een pb gestuurd voor de afhandeling van de Maandopdracht van november.

Denkt iedereen nog aan de maandopdracht van december? Leading lines is het thema en je kunt nog toto en met 31 december een foto plaatsen!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO november 2021, Beoordelen foto's "Vaag"

Berichtdoor schilder » wo dec 22 2021 10:18 am

Ronald53 schreef:
schilder schreef:Sterk moeten twijfelen welke van de 2 de beste is
Toch gekozen voor de foto
Moeilijk dit maal want er waren er meer die het konden worden
Eind van de maand weten we het😱
Dit vind ik een wat vage reactie :lol: . Kun je iets duidelijker zijn? Welke 2? En wat was je keuze?
Oh, en aan het eind weten we wie de meeste stemmen heeft gekregen. Dat hoeft niet de beste te zijn.
Groet,
Ronald


Het wedstrijd is gesloten dus nu kan ik mijn keuze onderbouwen om niemand te beïnvloeden
Ik had voor de winnende foto gekozen omdat het kleuren pallet zeer mooi was en de scherpte en vervaging mooi overging
De twijfel was met de foto van het winkelend publiek dit was een echte vervaging van het beeld maar bij het vergelijken van de 2 foto’s toch te druk in kleuren
Dus echt op gevoel en persoonlijke keuze voor de winnaar gekozen maar voor het onderwerp vaag had het toch de andere moeten zijn😋
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten