MO december 2021, Beoordelen foto's "Leading lines"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Wie maakte volgens jou de beste foto bij het thema 'Leading lines'?

Boem
0
Geen stemmen
wim hoppenbrouwers
0
Geen stemmen
kerkhofp
6
17%
a3aanw
6
17%
TonyD
9
26%
Karina2
2
6%
w.wind
4
11%
Hansgeijs
3
9%
jan24
0
Geen stemmen
weimaraner
1
3%
ErikReijnders
0
Geen stemmen
josti
4
11%
henkk
0
Geen stemmen
Richard
0
Geen stemmen
Caroline
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Onderwerp:

MO december 2021, Beoordelen foto's "Leading lines"

Berichtdoor josti » za jan 01 2022 1:38 pm

Dag allemaal,

Het is januari 2022. Tijd voor de poll voor de laatste maandopdracht van 2021. Het thema in december 2021 was 'Leading lines'. Er zijn deze laatste maand van het jaar vijftien foto's geplaatst die meedingen naar de fel begeerde titel foto van de maand. Gedurende de maand zijn er enkele foto's teruggetrokken omdat deze niet voldeden aan de voorwaarden. De vijftien overgebleven foto's dingen allemaal mee om verkozen te worden tot foto van de maand. Het thema van december (Leading lines) was fotografen op het lijf geschreven en de deelnemers hebben samen weer een mooie set foto's bij elkaar geschoten. Alle deelnemers dank voor jullie inspanning en deelname. De foto's staan weer klaar om door jullie beoordeeld te worden. Bekijk en beoordeel de foto's (let op; op de tweede pagina staat de laatste foto). Breng daarna je stem uit op de foto die jij het beste/mooiste vindt. Je mag je stem zoals altijd motiveren, niet verplicht maar leuk en leerzaam voor de makers van de foto's.
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 januari 2022 ongeveer 13.30 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "Leading lines" vind je hier.
De winnende foto's van 2021 staan na afloop van de polls in dit draadje.
De foto's die de maandopdrachten van 2017, 2018, 2019 en 2020 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017, 2018, 2019 en 2020.
En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO december 2021, Beoordelen foto's "Leading lines"

Berichtdoor Karina2 » zo jan 02 2022 7:48 pm

Toen ik las dat het thema voor de maand december 'leading lines' heet, had ik het gevoel dat dit iets anders is dan een thema als 'lijnenspel'. Daarom even gegoogeld en ik kwam tegen dat er een verschil is tussen 'leading lines' en 'paths':
" The main difference is leading lines take you to a point of interest in the frame, while a path guides the eye towards the horizon".
Ik heb dit dan ook als leidraad aangehouden bij het stemmen. Daarmee vallen voor mij al een aantal foto's af, hoe mooi ik ze qua foto ook vind. Dat geldt o.a. voor de foto van Tony D. De foto zelf spreekt me zeker aan, vind ik ook mooi en heeft een sterk lijnenspel, maar leidt naar de horizon en niet naar een specifiek onderwerp. Deze valt voor mij af, omdat ik vind dat er meer sprake is van een 'path' dan 'leading lines'. Hetzelfde had ik min of meer met de foto van Weimaraner. Ook dit vind ik een mooi beeld, omdat er een sterke dynamiek in zit en de heldere kleuren me erg aanspreken. Maar ook hier heb ik het gevoel dat de lijnen ergens in het oneindige samenkomen in plaats van leiden naar een specifiek onderwerp.
De foto van kerkhofp vind ik een heel mooi verstild beeld, waarbij de lijnen het onderwerp zelf vormen en op die manier een originele interpretatie van het thema geven. Dit beeld zat dan ook zeker in mijn top3, samen met de foto's van Josti en w.wind.
Bij josti is duidelijk sprake van lijnen die ergens heen wijzen, sterke kleurencombinatie en nog een extra lijnwerking in de vliegende vogels. Mijn stem is uiteindelijk gegaan naar de foto van w.wind. In deze foto zit een mooie diepte, met sterke lijnen die leiden naar een duidelijk onderwerp en is met mooi warm licht vastgelegd.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO december 2021, Beoordelen foto's "Leading lines"

Berichtdoor Caroline » zo jan 09 2022 1:57 pm

de foto van a3aanw is een mooi winters landschap met leading lines die uitkomen bij 2 mensen.
Caroline

Forumlid
Berichten: 14


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO december 2021, Beoordelen foto's "Leading lines"

Berichtdoor josti » ma jan 17 2022 6:59 pm

Leading lines zijn voor mij, net als Karina2 zegt, lijnen in een foto die je leiden naar iets interessants in de foto. Niet 'zomaar' lijnen zoals ik in een paar (mooie!) foto's zie zoals die van Boem (mooi subtiel ook), Kerkhofp (knappe opname) en TonyD (fraai weglopende lichtlijnej). 'Zomaar' is niet negatief bedoeld overigens; zoals gezegd vind ik de genoemde foto's mooi, maar er mist in mijn ogen voor het thema iets waar mijn aandacht heen zou moeten gaan door het volgen van de lijnen.
Een aandachtstrekker zie ik wel bij de foto's van bijvoorbeeld Caroline, ErikReijnders, w.wind, Karina2 en a3aanw. Maar is het iets interessants waar ik naar toe getrokken wordt? Bij Caroline niet. Daar zie ik een niet zo opvallend huis; bij ErikRijnders moet ik flink inzoomen om een groep mensen te zien (de meeuw bevindt zich naar mijn smaak iets te veel voorin het beeld); bij w.wind wel al vraagt de hele foto veel (positieve) aandacht; ook bij a3aanw moet ik flink inzoomen om de personen te zien en bij Karina 2 vind ik de dubbele Leading lines een leuke (toevallige) vondst, de aandachttrekkende CD is naar mijn smaak iets te nadrukkelijk aanwezig (wel ff stofzuigen de volgende keer :wink: )
Lastig om hier een beste of mooiste foto bij te kiezen. Mijn stem gaat uiteindelijk naar de foto's van w.wind. Daar komt het thema voor mij het beste tot zijn recht in een fraaie interieurfoto waarbij het licht precies goed op het altaar valt, wat voor mij het uitroepteken is van de Leading lines in deze foto.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO december 2021, Beoordelen foto's "Leading lines"

Berichtdoor josti » wo jan 19 2022 12:31 pm

De poll duurt nog ruim twee dagen... en het is weer spannend. Gaat de strijd tussen de drie koplopers of komt er nog een eindsprint voor een van de outsiders..
Als je je stem nog wilt uitbrengen op een van de foto's bij het thema 'Leading lines' zorg dan dat je dat doet vóór vrijdag 21 januari.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO december 2021, Beoordelen foto's "Leading lines"

Berichtdoor josti » za jan 22 2022 12:21 pm

De stemming voor de foto van de maand december is voorbij. Deze maand was de foto van Tony D de winnende foto.
Daarmee wint Tony D de maandopdracht van december 2021 met het thema ‘Leading lines’.
Van harte gefeliciteerd namens alle deelnemers en liefhebbers van de maandopdracht :prost: .

Ik heb je inmiddels een pb gestuurd voor de afhandeling van de Maandopdracht van december.

Denkt iedereen nog aan de maandopdracht van januari? Het thema is 'Licht' en je kunt nog tot en met 31 januari een foto plaatsen!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten