MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke fotograaf maakte volgens jou de mooiste foto bij het thema 'ICM'?

Peiling eindigde op ma aug 21 2023 5:05 pm

ErikReijnders
2
7%
kiek
1
3%
Hester
1
3%
jan24
0
Geen stemmen
René S64
0
Geen stemmen
tim62
8
28%
Bert vD
7
24%
josti
3
10%
joepnd
1
3%
Karina2
6
21%
 
Totaal aantal stemmen: 29

Onderwerp:

MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Berichtdoor josti » di aug 01 2023 5:05 pm

Dag allemaal,

Het thema van juli 2023 was 'ICM' of voluit Intentioneel Camera Movement. Het aantal deelnemers is deze maand niet zo groot; er zijn negen foto's geplaatst die meedoen voor de eretitel 'foto van de maand'. De negen geplaatste foto's voldoen aan de voorwaarden en doen allemaal mee met de poll. Van een foto was aanvankelijk de exif niet zichtbaar, maar de maker stuurde een link in een pb en die is nu bij de foto geplaatst. Alle deelnemers weer hartelijk dank voor jullie inspanning, creativiteit en deelname :thumbup: . De poll staat hieronder klaar om in te vullen. De foto's zijn te zien door op de link (verderop in dit bericht) te klikken. Bekijk en beoordeel de foto's. Een lastige keuze want wat vind je een aansprekende, boeiende foto als scherpte niet meer belangrijk is... De foto's lijken wel schilderijen. Nooit gedacht dat we met onze geavanceerde Nikon-apparatuur zouden kunnen schilderen :wink:
Breng je stem uit op de foto die jij het beste/mooiste vindt. Je mag je stem zoals altijd motiveren, niet verplicht maar leuk en leerzaam voor de makers van de foto's.
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 augustus 2023 ongeveer 17.00 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "ICM" vind je hier.
De winnende foto's van 2023 staan na afloop van de polls dit draadje.
De foto's die de maandopdrachten van 2017 tot en met 2022 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022
En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Berichtdoor ben42 » di aug 01 2023 5:52 pm

Volgens mij waren er 4 foto's **) waarbij de camera bewogen was. Gezien de opgave van de maand Intentional Camera Movement, kan ik niet beoordelen of de beweging intentioneel was, maar ik heb de mooiste van die vier gekozen.

Inzoomen hoe intentioneel ook is geen camera beweging (denk ik). Er zijn volgens mij meer zoom bewegingen geplaatst dan Camera bewegingen.
Ben


**)
En bij twee van die vier foto's vraag ik mij af of de camera wel intentioneel bewogen is. Vermoeden, 1. camera vast en object bewogen en 2. nog een inzoomfoto. Maar deze laatste ziet er ook wel bewogen uit, maar niet intentioneel denk ik.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Online
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Berichtdoor Ronald53 » di aug 01 2023 7:29 pm

Met 4 foto's zit je volgens mij aan de ruime kant....
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Berichtdoor josti » di aug 01 2023 7:37 pm

Zonder een discussie te willen starten; naar de letterlijke betekenis zou ICM alleen het bewegen van de camera zijn...? Maar een camera zonder lens bewegen heeft niet veel zin 😉. Die twee vormen een eenheid. Laten we zeggen dat de fotograaf het thema ruim heeft geïnterpreteerd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Berichtdoor Hester » di aug 01 2023 9:42 pm

Het uitdagende bij een “echte” ICM foto is hem niet over te belichten nu je tijdens het bewegen van je camera een sluitertijd van een halve tot hele seconde moet aanhouden. Althans zo heb ik het geleerd.
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Berichtdoor josti » di aug 01 2023 10:11 pm

Wat is 'echte' icm en moet je dan een halve seconde belichten..? Gezien de posts hierboven heb ik nog even wat gegoogeld en vond -naast vele andere sites- hier wel een aardige toelichting.

Ondertussen ben ik wel erg nieuwsgierig op welke wijze de negen fotografen de beweging hebben toegepast..

Ik zal hem zelf aftrappen.
Mijn foto is gemaakt op een bruggetje vlakbij Ommen. Ik heb de camera (met lens :wink: ) van links naar rechts bewogen en om geen overbelichting te krijgen de sluitertijd op 1/5 seconde gehouden (max diafragma en minimale iso) omdat ik geen nd-filter mee had genomen. Ik zocht bewust naar herkenning van het landschap; te snel bewegen zou horizontale strepen (zoals deze, iets verderop zonder riviertje) als resultaat geven. Ook mooi, maar niet de opzet.

Wie is de volgende?
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Berichtdoor Bert vD » di aug 01 2023 10:59 pm

Afbeelding
Ik heb een kleine studio gemaakt. Rechts een simpel lampje met zelfgemaakte snoot. Wat verschillende draadjes opgehangen. In s-stand op 1 seconde. Voornamelijk een draaibeweging gemaakt en iets naar rechts bewogen.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Berichtdoor keenoncoolstuff » wo aug 02 2023 12:48 am

Voor mij was de enige foto waarbij de camera echt duidelijk was bewogen natuurlijk favoriet. Die van Bert vD.
Los van het feit dat het bijna kunst is. Ik zou het werk zo aan de muur hangen.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Berichtdoor ErikReijnders » ma aug 07 2023 8:44 pm

Mijn foto is maar een beetje bewogen de rest is met zoom gedaan. Iemand anders maakt een flits foto die toevallig samen viel. Ook ik had eerst even google geraadpleegd. De site waar ik op terecht kwam noemde ook het in of uit zoomen als optie. Zonder deze zoom actie heb ik ook gemaakt en thuis heel snel weer verwijderd. Tijd was voor mij het grootste struikelblok. Dus koos ik voor de muzikale Smid. Beter een foto insturen waar ik achter sta dan iets wat te erg is om aan te gluren.
Nikon Coolpix a1000 Nikon D800, www.erikreijnders.nl
Gebruikersavatar
ErikReijnders

Clublid
Berichten: 115


Locatie: Heemskerk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Berichtdoor Karina2 » di aug 08 2023 12:15 am

Net als Erik heb ik in eerste instantie ook via Google gekeken wat er zoal onder ICM valt en stuitte ik op hetzelfde, na het raadplegen van diverse sites. Daarnaast deel ik de mening van Jos(ti). Sowieso vond ik het een erg leuk onderwerp om mee te experimenteren. Ik heb dan ook diverse technieken bewust en met beweging uitgeprobeerd :-)
Variërend van de camera met objectief horizontaal, verticaal en diagonaal bewegend tot het in/uitzoomen van het objectief.

Daarbij heb ik gekozen voor het beeld dat mijzelf het meeste aansprak. Dat zit 'm met name in het dubbele van de afbeelding: enerzijds nog de herkenbaarheid van het originele onderwerp en anderzijds de interpretatie van de associatie met vuurwerk. Dat is overigens niet de uitkomst van een van te voren bedacht plan, maar spontaan ontstaan door het experimenteren, wat deze MO ook zo leuk maakte.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1580


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Berichtdoor Tony D » di aug 08 2023 3:09 pm

Ik heb bewust niet meegedaan met het onderwerp van juli.
Tijdens een workshop Creatieve landschapsfotografie ben ik er achter gekomen dat het duidelijk niet mijn ding is.
Nu had ik zelf niet het idee dat inzoomen tijdens de opname ook onder ICM valt. Dat vind ik namelijk wel een leuke techniek. Blijkbaar mocht dat ook, hoewel je daarbij de camera juist niet beweegt om nog iets scherp te krijgen. Die optie heb ik dus niet overwogen.

Voor augustus daarentegen heb ik al wel ideeën!

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Berichtdoor Bert vD » di aug 08 2023 3:56 pm

Ja, augustus ook leuk onderwerp. Én even vakantie. Dus er op uit.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Berichtdoor MarcoEos70D » di aug 08 2023 4:12 pm

Voor mij was de keuze heel simpel, omdat ik er maar één vind die voor mij direct een ICM-gevoel opriep (goed gedaan Jos) :wink: . En dat was nog vóórdat ik deze discussie had gelezen.

Voor mij is ICM echt het bewegen van de camera (uiteraard wél met lens), en niet het bewegen van het onderwerp of het zoomend fotograferen. Dat zijn ook leuke experimenten, maar absoluut geen ICM voor mij. terwijl het resultaat wél heel mooi kan zijn (zoals de foto van Karina).
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Berichtdoor tim62 » di aug 08 2023 10:23 pm

Ik heb ook altijd begrepen dat ICM een verzamelnaam is voor allerlei opzettelijke bewegingen met camera en/of (zoom)lens. Kwestie van definitie lijkt me. Op vakantie in Zeeland maakte ik wat foto’s van een mooi veld bloemen, en dacht toen opeens aan de maandopdracht. Een klein kwartier geëxperimenteerd voordat het begon te regenen. Daarbij heb ik me beperkt tot het bewegen van de camera. Ik maakte een aantal reeksen opnames met continuous shooting en “normale” belichting, waarbij ik gedurende de reeks de camera op een bepaalde manier bewoog (horizontaal, verticaal, diagonaal en rondjes draaien). Het leverde heel diverse beelden op, waarbij ik uiteindelijk de vrolijkste heb gekozen als inzending voor de Maandopdracht.

Overigens leuk om te zien wat voor verschillende resultaten deze techniek oplevert, en ook dat de smaken van de "juryleden" nogal verschillen. Het wordt spannend wie er wint.... Persoonlijk vond ik de inzending van Karina het mooist, inderdaad gaf het mij ook een associatie met vuurwerk!
Bekijk mijn foto's op ∞500px
tim62

Clublid
Berichten: 137


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO juli 2023, Beoordelen foto's "ICM"

Berichtdoor ErikReijnders » do aug 10 2023 11:52 am

In nr4 van "natuur fotografie" staat een heel artikel over dit onderwerp. Best leuk om naast de reacties hier ook te lezen. Voor wie het niet kent, natuur fotografie is een mooi en inspirerend tijdschrift dat zes maal per jaar verschijnt.
Nikon Coolpix a1000 Nikon D800, www.erikreijnders.nl
Gebruikersavatar
ErikReijnders

Clublid
Berichten: 115


Locatie: Heemskerk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten