MO oktober 2023, Beoordelen foto's "Herfstkleuren"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke fotograaf heeft volgens jou demopiste foto gemaakt bij het thema 'Herfstkleuren'?

Peiling eindigde op wo nov 22 2023 10:41 pm

Jacqueline Ermens
2
7%
wim hoppenbrouwers
0
Geen stemmen
w.wind
2
7%
jan24
0
Geen stemmen
HeleenJanssenvanLoon
9
30%
ErikReijnders
0
Geen stemmen
EdvandeZilver
1
3%
joepnd
4
13%
Gerard de Zwaan
1
3%
LosGoud
2
7%
MarcoEos70D
2
7%
Tony D
1
3%
henkk
0
Geen stemmen
Timmeh4
0
Geen stemmen
ben42
0
Geen stemmen
josti
6
20%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Onderwerp:

MO oktober 2023, Beoordelen foto's "Herfstkleuren"

Berichtdoor josti » wo nov 01 2023 10:41 pm

Dag allemaal,

Het thema van oktober 2023 was 'Herfstkleuren'. Helaas heeft oktober ons dit jaar niet heel overvloedig getrakteerd op de gebruikelijke kleurenpracht maar desondanks hebben we deze maand zestien deelnemers. Alle zestien geplaatste foto's doen mee in de poll om de eretitel 'foto van de maand' in de wacht te slepen. Van enkele deelnemers kreeg ik de exif via de mail of via pb. Wat betreft de voorwaarde dat foto's met een Nikon-body gemaakt moeten zijn, anticipeer ik alvast op het besluit van het bestuur om voor het forum deze voorwaarde te laten vallen. Ik zal dat later toelichten. Alle deelnemers weer hartelijk dank voor jullie inspanning, creativiteit en deelname :thumbup: . Het was volgens mij een leuke opdracht met toch voldoende mogelijkheden om de keuren van de herfst op een of andere manier vast te leggen. De poll staat hieronder klaar om in te vullen. De foto's zijn te zien door op de link (verderop in dit bericht) te klikken. Bekijk en beoordeel de foto's. Let op; er staan nog twee foto’s op de tweede pagina. Het is ook nu weer lastig om je favoriete foto uit de ingezonden foto's te halen!
Breng je stem uit op de foto die jij het beste/mooiste vindt. Je mag je stem zoals altijd motiveren, niet verplicht maar leuk en leerzaam voor de makers van de foto's.
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 november 2023 ongeveer 22.30 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "Herfstkleuren" vind je hier.
De winnende foto's van 2023 staan na afloop van de polls in dit draadje.
De foto's die de maandopdrachten van 2017 tot en met 2022 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022
En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2023, Beoordelen foto's "Herfstkleuren"

Berichtdoor Tony D » wo nov 01 2023 11:21 pm

Ik kies voor de foto van Heleen. Zowel herfst als de bijbehorende kleuren zitten prachtig en origineel in het beeld verwerkt.
De meeste andere foto’s, ook die van mijzelf zijn, zijn een beetje vergelijkbaar allemaal: één of meer bladeren in de kleuren geel, oranje en rood.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2023, Beoordelen foto's "Herfstkleuren"

Berichtdoor keenoncoolstuff » do nov 02 2023 7:19 pm

Ik heb NIET gekozen voor de foto van Heleen, omdat er duidelijk sprake is van uitgevreten plekken in het wit van de paddenstoelen. Verder is er met moeite op die paddenstoelen enige scherpte te bespeuren, maar voornamelijk op de tak TUSSEN de beide paddenstoelen. Ook de enorme paarszweem van de oorspronkelijk bruine tak doet afbreuk aan de foto.
Mijn stem gaat daarom naar de foto van joepnd. Met een ietwat afwijkend standpunt, laag bij de grond, heeft hij in mijn ogen een mooi herfstachtig tafereel weten vast te leggen, dat niet 13-in-een-dozijn is.

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2023, Beoordelen foto's "Herfstkleuren"

Berichtdoor LosGoud » do nov 02 2023 10:39 pm

Dit keer is mijn stem naar Jos gegaan. Mijn complementen, Jos!

Ik weet niet of het de bedoeling is om specifieke feedback op foto's te geven hier, maar ik ben het wel helemaal eens met de eerste twee zinnen van Rob hierboven.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2023, Beoordelen foto's "Herfstkleuren"

Berichtdoor keenoncoolstuff » do nov 02 2023 11:40 pm

Je mag je stem zoals altijd motiveren, niet verplicht maar leuk en leerzaam voor de makers van de foto's.

Ik heb dit ruim geïnterpreteerd. Na een blik op de uitslag nadat ik mijn stem heb uitgebracht heb ik even kritisch naar de foto gekeken die op dat moment de meeste stemmen had. En ik vond het raar dat een foto waarbij het op het technische vlak op zoveel punten mis gaat toch zo hoog eindigt.
Gaat het alleen nog maar om "wat een foto met je doet"? Speelt de techniek geen rol meer? Of wordt daarop niet meer gelet bij het beoordelen? Ik was best verbaasd.

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2023, Beoordelen foto's "Herfstkleuren"

Berichtdoor josti » vr nov 03 2023 12:56 am

Persoonlijk vind ik hoe meer feedback, hoe beter! Gevoel, technisch, compositie, kleurgebruik etc. kan allemaal ter sprake komen. Niet alleen van de foto waar je op stemt, ook van de andere foto’s mag dat uiteraard. We kunnen van elkaars visie op de foto’s alleen maar leren :thumbup: .
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2023, Beoordelen foto's "Herfstkleuren"

Berichtdoor LosGoud » vr nov 03 2023 9:30 am

Evenals Rob ben ik ook verbaasd. Dit is het Nikon forum, dus ik zou verwachten dat de technische kwaliteit (waarbij de kwaliteit van de Nikon apparatuur op de juiste manier zichtbaar is) dan toch wel erg belangrijk is.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2023, Beoordelen foto's "Herfstkleuren"

Berichtdoor Tony D » vr nov 03 2023 10:13 am

Ik kan mij wel vinden in de technische kritiek op de foto die ik gekozen heb.
Mijn keuze heb ik vooral gebaseerd op de originaliteit: hoe is het onderwerp uitgebeeld. Dat doe ik meestal bij de maandopdracht.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2023, Beoordelen foto's "Herfstkleuren"

Berichtdoor josti » zo nov 19 2023 5:26 pm

De poll loopt na vandaag nog twee dagen: morgen en overmorgen kan je nog je stem uitbrengen op je favoriete foto bij het thema ‘Herfstkleuren’. De voorkeur lijkt op dit moment duidelijk maar zoals een bekende voetballende filosoof ooit zei ‘het is pas voorbij als het afgelopen is’. Dus heb je nog niet gestemd, neem nog even de moeite om de foto’s te bekijken en de beste te kiezen. Ik ben benieuwd of er nog wat aan de ranking verandert.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2023, Beoordelen foto's "Herfstkleuren"

Berichtdoor jan24 » zo nov 19 2023 6:23 pm

josti schreef:Persoonlijk vind ik hoe meer feedback, hoe beter! Gevoel, technisch, compositie, kleurgebruik etc. kan allemaal ter sprake komen. Niet alleen van de foto waar je op stemt, ook van de andere foto’s mag dat uiteraard. We kunnen van elkaars visie op de foto’s alleen maar leren :thumbup: .

Je kent mijn standpunt :wink: , helemaal mee eens, maar in mijn opinie niet tijdens het stemmen, wel naderhand.
Om beïnvloeding te voorkomen.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1819


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2023, Beoordelen foto's "Herfstkleuren"

Berichtdoor josti » do nov 23 2023 6:50 pm

De poll is gisterenavond gesloten en we hebben weer een winnaar; de foto van HeleenJanssenvanLoon heeft de meeste stemmen gekregen. Daarmee wint Heleen deze maandopdracht van oktober 2023.
Van harte gefeliciteerd namens alle deelnemers en liefhebbers van de maandopdracht :prost:.

Ik heb je inmiddels een pb gestuurd voor de afhandeling van deze maandopdracht.
Denkt iedereen daarnaast nog aan de maandopdracht van deze maand, november 2023? Het is nog aardig stil met de inzendingen... is het een moeilijk thema of wacht iedereen op inspiratie of tot het eind van de maand? Wat het ook is, laat je inspireren door het thema 'Klassiek stilleven' en plaats een foto voor deze maandopdracht! Je kunt nog tot en met 30 november 2023 een foto plaatsen om mee te doen.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2023, Beoordelen foto's "Herfstkleuren"

Berichtdoor HeleenJanssenvanLoon » vr nov 24 2023 11:12 am

Wat leuk dat ik deze maand gewonnen heb. Uiteraard zal niet iedereen even blij zijn, gezien de discussie hierboven. Maar zo gaat dat wel vaker met verkiezingsuitslagen haha. Ik kan mij overigens wel vinden in de technische kritiek op mijn foto. Maar om met HOOFDLETTERS duidelijk te maken waarom je NIET op een foto zou moeten stemmen, dat had ik nog niet eerder gelezen. Maar het mag blijkbaar en ik beschouw het dan maar als een leermoment. Ik hoop dat iedereen vooral wel foto's blijft insturen voor de maandopdrachten, ook al zijn deze niet perfect. Veel succes voor de volgende maand alvast en wie het laatst lacht, lacht het best, zeg ik dan maar. Groetjes Heleen
HeleenJanssenvanLoon

Clublid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO oktober 2023, Beoordelen foto's "Herfstkleuren"

Berichtdoor HeleenJanssenvanLoon » vr nov 24 2023 11:41 am

Vergeet ik nog de mensen te bedanken die op mijn foto hebben gestemd. Hartelijk bedankt, groetjes Heleen
HeleenJanssenvanLoon

Clublid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten