MO december 2023, Beoordelen foto's "Boom"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Van welke fotograaf vind je de foto bij het thema 'Boom' het beste en/of mooiste?

Peiling eindigde op zo jan 21 2024 7:23 pm

TinoZ72
12
30%
wim hoppenbrouwers
1
3%
Hester
11
28%
ErikReijnders
0
Geen stemmen
Robert
4
10%
pimmetje
0
Geen stemmen
HeleenJanssenvanLoon
4
10%
Tony D
0
Geen stemmen
josti
1
3%
Karina2
1
3%
Jacqueline Ermens
4
10%
EdvandeZilver
2
5%
 
Totaal aantal stemmen: 40

Onderwerp:

MO december 2023, Beoordelen foto's "Boom"

Berichtdoor josti » ma jan 01 2024 7:23 pm

Dag allemaal,

Het thema van december 2023 was kort en krachtig; 'Boom'. Dat is een redelijk afgebakend onderwerp dacht ik en het was volgens mij geen hele lastige opdracht. Toch weten jullie er weer mooie, leuke en creatieve platen van te maken. Goed gedaan! We hebben deze maand dertien deelnemers. Een van de deelnemers stuurde een foto in die niet in december 2023 was gemaakt. Deze foto heb ik in overleg met de fotograaf verwijderd en dus doen de (overige) twaalf geplaatste foto's mee in de poll om de eretitel 'foto van de maand'. Zoals al elders op het forum door het bestuur gemeld, mogen de foto's voor de maandopdracht met elk merk fototoestel gemaakt zijn. Deze week zal ik dat ook in het draadje met de voorwaarden aanpassen. Alle deelnemers weer hartelijk dank voor jullie inspanning, creativiteit en deelname :thumbup:. De poll staat hieronder klaar om in te vullen. De foto's zijn te zien door op de link (verderop in dit bericht) te klikken. Bekijk en beoordeel de foto's. Aan jou de taak om een keus te maken uit de twaalf inzendingen.
Breng je stem uit op de foto van jouw voorkeur. Je mag je stem zoals altijd motiveren, niet verplicht maar leuk en leerzaam voor de makers van de foto's.
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 januari 2024 ongeveer 19.15 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "Boom" vind je hier.
De winnende foto's van 2023 staan na afloop van de polls in dit draadje.
De foto's die de maandopdrachten van 2017 tot en met 2022 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022
En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO december 2023, Beoordelen foto's "Boom"

Berichtdoor wim hoppenbrouwers » di jan 02 2024 12:13 pm

Mooie alternatieve opname Robert
Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2
Gebruikersavatar
wim hoppenbrouwers

Clublid
Berichten: 1427


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO december 2023, Beoordelen foto's "Boom"

Berichtdoor EdvandeZilver » zo jan 14 2024 10:52 pm

Mijn stem gaat naar Hester.
De foto van Tino verwart mij een beetje, dat is met de foto van Hester niet het geval. Mooie boom voor een mooie avondlucht.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3153


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO december 2023, Beoordelen foto's "Boom"

Berichtdoor Hester » vr jan 19 2024 10:49 am

EdvandeZilver schreef:dat is met de foto van Hester niet het geval. Mooie boom voor een mooie avondlucht.


Dank je wel!
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO december 2023, Beoordelen foto's "Boom"

Berichtdoor LosGoud » vr jan 19 2024 11:22 am

Mijn stem was al naar Wim gegaan. 3D springt er voor mij toch altijd weer bovenuit.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO december 2023, Beoordelen foto's "Boom"

Berichtdoor Karina2 » vr jan 19 2024 12:15 pm

Mijn stem is dit keer naar Jos(ti) gegaan, omdat ik het een erg mooie vondst vind, die voor mij tussen een soort dromerig, sprookjesachtig beeld en grafische beeld in zit. Een verrassende en mooi aansluitende combinatie van voor- en achtergrond.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1580


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO december 2023, Beoordelen foto's "Boom"

Berichtdoor MarcoEos70D » vr jan 19 2024 12:52 pm

Ik heb niet op de mooiste foto gestemd (dat was de kerstboom van Robert voor mij), omdat die voor mij onvoldoende het thema zichtbaar maakt. De 3D-foto's sla ik over, ik kan daar niets mee. Mijn stem is gegaan naar de foto van TinoZ72, omdat ik dat én een sterk beeld, en een mooie uitbeelding van het thema vind.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: MO december 2023, Beoordelen foto's "Boom"

Berichtdoor josti » za jan 20 2024 11:52 am

Het loopt alweer naar het eind van de poll toe: je kunt je stem nog uitbrengen op je favoriete foto bij het thema ‘boom’ tot morgen ongeveer half acht. Het lijkt deze keer wel duidelijk wie er met de eer gaat strijken , maar je weet nooit wie er nog een eindsprint in zet... dus heb je nog niet gestemd, neem nog even de moeite om de foto’s te bekijken en jouw favoriet te kiezen. Ik ben benieuwd of er nog wat aan de ranking verandert...
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO december 2023, Beoordelen foto's "Boom"

Berichtdoor Bert vD » za jan 20 2024 6:48 pm

Mijn stem gaat naar Hester. Gewoon een echte en mooie boom. De foto van Robert vind ik ook fraai, maar zie geen echte boom. Het brilletje voor de foto van Wim ligt buiten bereik (maar zo te zien een fraaie boom). De foto van Tino lijkt in eerste instantie een heel fraaie totdat blijkt dat ik geen referentiepunt kan vinden waardoor mijn blik maar over de foto blijft glijden. Dus: Hester!
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO december 2023, Beoordelen foto's "Boom"

Berichtdoor Ronald53 » za jan 20 2024 8:04 pm

Bert vD schreef:.... knip .... De foto van Tino lijkt in eerste instantie een heel fraaie totdat blijkt dat ik geen referentiepunt kan vinden waardoor mijn blik maar over de foto blijft glijden. Dus: Hester!
Dat komt misschien omdat je 2x naar dezelfde foto zit te kijken. Onder en boven zijn hetzelfde beeld, maar 180 graden gedraaid. Een beetje 'fotoshoppen', daar heb ik geen probleem mee, maar dit gaat mij wat te ver. En uiteindelijk levert het idd niet het beeld op waar ik kapot van ben. Dus ook een stem voor Hester! Ook haar beeld wordt bepaald door symmetrie, en hier 'voegt het wel', naar mijn mening.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Online
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO december 2023, Beoordelen foto's "Boom"

Berichtdoor Bert vD » za jan 20 2024 8:40 pm

Natuurlijk. Dat is t! Ik woon aan een rivier en denk dan meteen aan spiegeling en dat wilde maar niet lukken. Best stom.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO december 2023, Beoordelen foto's "Boom"

Berichtdoor pimmetje » za jan 20 2024 10:27 pm

Mijn stem ging naar Jacqueline Ermens. Kijk toch eens naar die prachtige compo,pracht plaat.
pimmetje

Clublid
Berichten: 975


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO december 2023, Beoordelen foto's "Boom"

Berichtdoor TinoZ72 » ma jan 22 2024 4:43 pm

Dank voor allen die op mijn foto hebben gestemd. Mijn foto komt zo ruw uit mijn camera. Geen Photoshop aan te pas gekomen. Zo is de foto tot stand gekomen:
De foto is gemaakt met de instelling 'meervoudige belichting'. Gekozen voor 2 foto's in 1 foto. Na het fotograferen van de kruinen van de bomen, heb ik het toestel op z'n kop genomen en zo de tweede foto gemaakt. Zo zit er boven en onder lucht.
In het menu 'Picture Control' heb ik de instelling 'Dramatisch' toegepast. De foto is dus helemaal door de Nikon zelf gemaakt. Geen hulp van Photoshop!
TinoZ72

Regiocoördinator
Berichten: 24


Locatie: Rijswijk
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO december 2023, Beoordelen foto's "Boom"

Berichtdoor josti » ma jan 22 2024 7:37 pm

De poll is gisteren gesloten;. het was de laatste dagen nog even spannend maar we hebben weer een winnaar; de foto van TinoZ72 heeft na de poll de meeste stemmen gekregen. Daarmee wint Tino de maandopdracht van december 2023.
Van harte gefeliciteerd namens alle deelnemers en liefhebbers van de maandopdracht :prost:.
Ik heb je inmiddels een pb gestuurd voor de afhandeling van deze maandopdracht.

Nu de laatste maandopdracht van 2023 ook is afgesloten met een winnaar, komt binnenkort de poll voor de beste, mooiste, meest aansprekende foto van alle twaalf maandopdrachten van 2023 er weer aan. Houd het in de gaten of kijk alvast het draadje met de winnende foto's nog eens in: geniet ervan!

Denkt iedereen daarnaast nog aan de maandopdracht van deze maand, januari 2024 met het thema 'Hoop'? Het is een lastig thema denk ik want het loopt nog geen storm met de inzendingen... Misschien wacht je tot de laatste dagen om een foto te plaatsen of heb je het gewoon druk... we hebben in ieder geval nog meer dan een week om een foto bij het thema 'Hoop' te maken en te plaatsen in het draadje bij dat thema. Je kunt nog tot en met 31 januari 2024 een foto plaatsen om mee te doen.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten