[Gelderland] [Natuur] NP De Hoge Veluwe

Alleen de redactie kan locaties plaatsen. Reageren in topics kan wel.
Stuur locaties in per email naar fotolocaties@nikon-club-nederland.nl

Onderwerp:

[Gelderland] [Natuur] NP De Hoge Veluwe

Berichtdoor MarileenK » wo mar 30 2011 6:38 pm

[Gelderland] [Natuur] NP De Hoge Veluwe
Door: Myriad

Introductie
Over dit uitgestrekte gebied kan ik heel enthousiast worden en uitgebreid vertellen, maar dat doe ik maar niet, anders wordt het er te druk .
Voor het 4e achtereenvolgende jaar heb ik er met het gezin een Beschermerkaart (jaarabonnement). En dat is niet voor niets ...
Met mooi weer lekker fietsen op de witte (of eigen) fietsen over de lange fietsroutes en onderweg picknicken (wel je eigen rotzooi weer meenemen).
Ik kom er vaker (gemiddeld 1x per maand) alleen, om rustig te kunnen fotograferen en ga dan weleens wandelen.
Ik heb er al veel mooie foto's gemaakt. Te voet valt er voor mij de komende jaren (en in elk seizoen) nog veel te ontdekken.

Adres of GPS coördinaten
52.09923, 5.82952

Hoe kom je er?
Er zijn 3 ingangen: Hoenderloo, Otterlo, Schaarsbergen.
Je kunt de auto tegen betaling parkeren bij de ingang en na betaling van entreegeld op een gratis te gebruiken door de ANWB in het centrum onderhouden witte fiets
(een erfenis uit de Hippie/Kaboutertijd/Roel van Duin) of met je meegebrachte eigen fiets het park verkennen. Tegen betaling zijn er ook tandems en speciale rolstoelfietsen te huur.
Er rijdt een OV-bus van ingang Otterlo naar ingang Hoenderloo v.v. en deze stopt halverwege; vlakbij het Kröller-Müller Museum en vlakbij het centrum.
Ook kun je (voor meer geld) met de auto het park in. Onderweg kun je bijna overal in de berm parkeren/stoppen waar je wilt. Hier en daar staan zelfs picknicktafels.

Wat is er te zien?
Ruimte! Diverse landschaptypen en fraaie vergezichten. Bijna onvoorstelbaar dat dit grote gebied particulier eigendom is geweest.
Bos, heide, zandverstuivingen, vennetjes, het Kröller-Müller museum (tegen bijbetaling) met mooie beeldentuin, fraai bezoekerscentrum met Museonder en winkel met mooie spullen, Landschappentuin, picknickweide(s), restaurant de Koperen Kop, jachtslot Sint Hubertus met theekoepel, tuin en park, grote weides en vijvers met lelies, observatiepunten voor grootwild (te zien vnl. edelherten en moeflons).
Eind augustus en in september is de bronsttijd en struikel je over het aantal fotografen op 1 strook en kun je je verbazen over het aanwezige kapitaal aan tele-objectieven ...

Wat is er te doen?
Veel (in alle seizoenen)! Fietsen (10-tallen km's fraaie fietspaden), wandelen, georganiseerde rondleidingen door de natuur of het jachtslot.
Speciale programma's voor kinderen (bijvoorbeeld met begeleiding kamperen/overnachten tussen het wild).

Specifieke tips
1. De autoroute van Schaarsbergen naar het centrum vind ik de mooiste; die is lang en je ziet alle landschaptypen voorbij komen.
2. Op mooie zondagen moet je ervoor zorgen ruim voor 11.00 uur in het park te zijn, anders sta je in de rij voor de ingang en kun je bij het centrum je auto niet meer fatsoenlijk parkeren, zo druk is het dan. Daar komt bijna alles samen. Pak een witte fiets, ontsnap de drukte en geniet van de rust.
3. Leuk om het einde van een mooie dag af te sluiten met 'hertjes kijken'.
4. Één waarschuwing: let op teken (die komen hier ook voor) en wees daarop voorbereid (tekentang)!

Interessante links
http://www.dehogeveluwe.nl/
plattegrond: http://www.hogeveluwe.nl/nl/uw-bezoek/plattegrond/33

Foto’s (door Myriad)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MarileenK

Forumlid
Berichten: 886


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Gelderland] [Natuur] NP De Hoge Veluwe

Berichtdoor HeYokah » wo mar 30 2011 10:45 pm

hoi hoi,.. myriad,..
ik heb,. in je schijven nu 6x gelezen over 'betalen',... ik heb,... in een eerdere blog gelezen over 100 euro voor een schuilhut op de veluwe,.....
ik heb ,.. in mn wijsheid,... besloten dat ik dit stuk 'mensen zijn melkkoeien om hun geld" Nederland te mijden en zoek naar wat meer voldoening en minder mensen gevende omgeving,.... wat uitstekend lukt en voor mij heel wat meer voldoening geeft!!!
wat een waanzin daar!!!
Gebruikersavatar
HeYokah

Forumlid
Berichten: 142


Locatie: Papenvoort

Onderwerp:

Re: [Gelderland] [Natuur] NP De Hoge Veluwe

Berichtdoor ErikB » do mar 31 2011 7:46 am

De schuilhutjes van 100 euro zullen dan zeer waarschijnlijk de bronsthutjes zijn. Deze maken het mogelijk om binnen betere afstand van de edelherten te zitten. Om daar te zitten betaal je best wat.
Voor de ingang van het park gelden andere prijzen vanaf 7,50 pp. Met de auto komt er nog wat bovenop maar zoals gezegd kan je je auto ook kwijt bij een van de parkeerplaatsen bij de ingang.

Over de route schaarsbergen->centrum wil ik nog even opmerken dat dit volgens de nieuwe inrichtingsplannen binnen enkele jaren geen geasfalteerde weg meer is. Het stuk van het museum tot ongeveer de ingang schaarsbergen wordt onverhard om verkeer over 1 hoofdroute te laten rijden en daarmee het wild maar ook fietsers en wandelaars meer rust te geven.
Daarnaast is het een enorme aanrader om overdag te gaan fietsen of wandelen, je krijgt dan veel meer van de schoonheid van het park te zien.

Ik zelf kom er al vrijwel mijn hele leven en de laatste jaren ook met een jaarkaart. Dit gebied is echt een aanrader! Enkel in het weekend is het in het centrum en bij het museum erg druk en is het een vereiste om de randen van het park te zoeken voor wat meer rust.

Een mooi stuk van een mooie gebied Emiel :)
ErikB

Forumlid
Berichten: 557


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “NCN Fotolocaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten