[Gelderland] [Natuur] Ooijpolder

Alleen de redactie kan locaties plaatsen. Reageren in topics kan wel.
Stuur locaties in per email naar fotolocaties@nikon-club-nederland.nl

Onderwerp:

[Gelderland] [Natuur] Ooijpolder

Berichtdoor MarileenK » za jul 23 2011 2:58 pm

[Gelderland] [Natuur] Ooijpolder
Door: Myriad

Introductie
Een fraai en uitgestrekt uiterwaarden gebied aan de Waal, 'onder de rook van Nijmegen'. De Ooijpolder grenst aan de Millingerwaard, wat weer aan Duitsland grenst. Er waren plannen om dit gebied terug te geven aan de rivier, maar dat gaat volgens mij niet meer door.

GPS coördinaten (van Hotel Oortjeshekken, centraal gelegen, aan de Bisonbaai)
51.86317, 5.93354
Erlecomsedam 4
6576 Ooij

Hoe kom je er?
Vanuit het westen/noorden: Kom Nijmegen via de Waalbrug binnen, volg de borden richting Nijmegen noord via de A15.
NIET NIJMEGEN VIA A50! Volg richting Kleve (N325). Blijf Kleve volgen over de waalbrug tot aan Beek. Daar bij het stoplicht linksaf richting Ooij.
Vanuit het zuiden: Naar centrum Nijmegen rijden en van daaruit richting Kleve (N325) volgen. Vervolg als hierboven.

Wat is er te zien?
Fraaie vergezichten. Veel variatie in landschap en in flora en fauna.
Uiterwaarden met wielen/kolken, de Bisonbaai, kronkelende dijken, rivier de Waal. Rijen knotwilgen, populieren.
(Restanten van/gesloten) baksteenfabrieken, veel open ruimte tussen een paar kleine dorpjes/gehuchten. Kleinste dorpje van Nederland: Persingen.
Loslopende Galloway koeien, veel Konikpaarden, veel ganzen, andere vogels, koeien, schapen.
Vanuit de Ooijpolder gezien vormt de heuvelrug tussen Ubbergen en Berg en Dal een mooi decor.

Wat is er te doen?
Wandelen (alles bij de Waal is vrij bewandelbaar, het overige is helaas veelal verboden toegang), soms dus tussen de runderen en paarden.
Fietsen, fotograferen (landschappen, macro, vogels). 's Zomers recreëren aan - 's winters als het flink gevroren heeft, schaatsen op - de Bisonbaai.

Specifieke tips
Als je voor de rust komt, kom dan (uiteraard) door de week en niet in het weekend (geliefd uitstapje van Nijmegenaren).
Het gebied is door z'n weidsheid, water, kronkelende weggetjes en rijen bomen bij mooie wolkenpartijen uitstekend geschikt voor zwart/wit landschappen.
Ga er dan vooral in de herfst en winter eens kijken en neem een paar goede regenlaarzen mee.
Met ochtendmist kan het met een flinke tele erg gaaf zijn vluchten ganzen sfeervol te fotograferen vanuit de heuvels.
Let op waar je je auto neerzet op dijken in de Ooijpolder, want er zijn niet veel plekken waar dat mag of kan.

Interessante links
Hotel Restaurant Oortjeshekken: http://www.oortjeshekken.nl/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ooijpolder
Kaartje van het gebied met aangetroffen vogels: http://sveeken.webklik.nl/page/vogelsooij

Foto’s (door Myriad)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MarileenK

Forumlid
Berichten: 886


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Gelderland] [Natuur] Ooijpolder

Berichtdoor Frankie » ma jul 25 2011 9:49 pm

Prachtige foto die eerste Myriad ! Leuk om die hier te zien, zou zo niet herkennen waar die is gemaakt (waar ongeveer ?). Ook vind ik het (als ex-Nijmegenaar) erg bijzonder dat je in grote delen van de Ooij de visuele binding met Nijmegen blijft houden door de Waalbrug en de heuvelrug met o.a. Haskoning als herkenningspunt, terwijl je tóch echt het gevoel hebt in de polder te zitten.

Edit: foto's verwijderd, omdat de links niet meer bestaan
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Gelderland] [Natuur] Ooijpolder

Berichtdoor Myriad » wo jul 27 2011 4:36 pm

Frankie schreef:Prachtige foto die eerste Myriad ! Leuk om die hier te zien, zou zo niet herkennen waar die is gemaakt (waar ongeveer ?) Is het hier de bedoeling om foto's bij te plaatsen trouwens ? Als het niet zo is, hoor ik het wel. Hieronder wat winterplaatjes van de Ooij. Ook vind ik het (als ex-Nijmegenaar) erg bijzonder dat je in grote delen van de Ooij de visuele binding met Nijmegen blijft houden door de Waalbrug en de heuvelrug met o.a. Haskoning als herkenningspunt, terwijl je tóch echt het gevoel hebt in de polder te zitten.

Frankie: vooral foto's plaatsen hier hoor! Daar zijn deze rubrieken voor.

De locatie waar ik mijn foto 1 heb genomen is in de grootste slinger naar het zuiden van de Kerkdijk (ten zuidoosten van de plaats Ooij), vlak bij een kolk:
(51.84694027545603, 5.946150541240058); opgezocht via http://gpscoordinaten.nl/bepaal-gps-coordinaten.php

Leuk dat jij juist foto's uit de winterperiode plaatst. Met name jouw foto 1 vind ik een waardevolle toevoeging (de andere 2 zijn ook mooi hoor); het illustreert heel duidelijk een aantal aspecten van dit mooie landschap:
het (toch wel bijzondere en karakteristieke) kerkje van Persingen aan de horizon, de mooie slinger in het bochtige weggetje (met de paaltjes), die je ogen er naar toe leiden en het weidse van het polderlandschap.
Vanaf de Ooysedijk/Ooyse Schependom genomen. Het slingerende weggetje in beeld is de Persingensestraat ... toch? :wink:
Myriad




Terug naar “NCN Fotolocaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten